Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen  (gelezen 6007 keer)

min6

  • Gast
Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Gepost op: 2008/08/05, 20:38:00 »
Omdat ik KDE eens wou proberen heb ik 'in' Ubuntu Kubuntu geinstalleerd op de volgende manier:

sudo apt-get install kubuntu-desktop

Welnu.
Het beviel niet. :)
Dus heb ik Kubuntu weer verwijderd:

sudo apt-get remove kubuntu-desktop

Echter.
Ik heb het gevoel dat dit niet helemaal gelukt is. Ik zie nog steeds een berg KDE apps in mijn menu´s (niet heel erg maar toch), en bij het opstarten / afsluiten zie ik het blauwe Kubuntu logo i.p.v. de oranje van Ubuntu.

Wat moet ik doen om de boel echt volledig te verwijderen?

Thnx!

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/05, 21:31:54 »
je kan het volgende proberen:

sudo apt-get autoremove kubuntu-desktop

volgens mij haalt ie dan meer weg dan met alleen remove.
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/05, 21:50:14 »
Ik weet wel 1 ding:
"kubuntu-desktop" is niets meer dan een meta-pakket. Met andere woorden: als je die verwijdert, verwijder je zo goed als niets, want dat pakket heeft er alleen maar voor gezorgt dat er andere pakketten werden geinstalleerd.

Misschien dat autoremove wel gaat lukken, hoewel ik het me afvraag, want je hebt het al verwijderd.....

Helaas zou ik - als bovenstaande niet lukt of niet helpt - niets anders weten dan een handmatige verwijdering van de kde progs.

Of: kubuntu-desktop weer terug installeren en daarna nog eens autoremove proberen. Alleen ben je dan wel weer een poos aan het dowloaden bij het opnieuw installeren, maar als je geen limiet hebt is dat een optie.

Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/05, 22:33:12 »
En kde-desktop verwijderen, helpt dat?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/05, 23:11:21 »
of kijk in synaptic en zoek op kde, alles wat daarmee te maken heeft weggooien...
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

min6

  • Gast
Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/06, 09:00:13 »
Citaat van: sisosteven
Ik weet wel 1 ding:
"kubuntu-desktop" is niets meer dan een meta-pakket. Met andere woorden: als je die verwijdert, verwijder je zo goed als niets, want dat pakket heeft er alleen maar voor gezorgt dat er andere pakketten werden geinstalleerd.

Misschien dat autoremove wel gaat lukken, hoewel ik het me afvraag, want je hebt het al verwijderd.....

Helaas zou ik - als bovenstaande niet lukt of niet helpt - niets anders weten dan een handmatige verwijdering van de kde progs.

Of: kubuntu-desktop weer terug installeren en daarna nog eens autoremove proberen. Alleen ben je dan wel weer een poos aan het dowloaden bij het opnieuw installeren, maar als je geen limiet hebt is dat een optie.
Hoe werkt autoremove precies dan?

Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/06, 10:19:32 »
"Precies" kan ik het niet zeggen, maar het zit zo: als je via Synaptic een pakketje installeert, worden automatisch alle "dependencies" geïnstalleerd, dat zijn alle andere pakketten die nodig zijn om het gewenste pakket te kunnen laten draaien.  Als je nadien het gewenste pakket desinstalleert, dan worden die andere pakketten NIET verwijderd. Om dat alsnog te doen, moet je in de terminal ingeven:
Citaat
sudo apt-get autoremove
Weer wachtwoord ingeven, en dan maakt hij een lijstje op: "Volgende pakketten werden automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig". Bevestigen en alles is weg.
Maar of dat in dit geval werkt, weet ik niet: kubuntu-desktop bestaat immers uit een stapel pakketten die ook elk afzonderlijk kunnen worden geïnstalleerd, telkens met hun eigen afhankelijkheden....  De beste optie is waarschijnlijk om eerst Kubuntu-desktop terug te installeren (en daar is heus geen lange download of installatie voor nodig, vermits je eigenlijk alleen de "omslag" van het boek hebt verwijderd: het metapakket) en dan te tikken
Citaat
sudo apt-get --purge autoremove kubuntu-desktop
Lukt dit ook niet, dan zal de enige mogelijkheid zijn om, zoals sisosteven al zei, alles handmatig te zoeken in Synaptic (zoekterm "kde" en goed kijken wat je aanvinkt voor "volledige verwijdering") en zo te desinstalleren...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

min6

  • Gast
Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/06, 10:25:51 »
Thnx voor de uitleg, maar dit werkt idd ook niet.

Die KDE programma's zijn niet echt het probleem, het gaat me vooral om het aanmeld en afmeld scherm... (d.w.z. niet het scherm waar je je wachtwoord invoert, maar het scherm vlak daarvoor, met de tijdsbalk die langzaam vol loopt)

daantjuh

  • Gast
Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/06, 10:29:57 »
Ik ben het met Idzme eens, zoek in synaptic eens op kde. Ik had Kubuntu ook via de synaptic geinstalleerd, en ook zo verwijderd. Succes ermee.

min6

  • Gast
Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/06, 12:11:25 »
Heb inmiddels de KDE prog's verwijderd, maar aan- en afmeldshcerm blijven hetzelfde :(

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/06, 12:19:07 »
Citaat van: min6
Heb inmiddels de KDE prog's verwijderd, maar aan- en afmeldshcerm blijven hetzelfde :(
dat komt waarschijnlijk omdat de kdm gebruikt ipv gdm, kijk even in deze post:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/288472#p288472
komt er op neer dat je de loginmanage ropnieuw moet configureren (kdm of gdm)
Bij mij werkte dit nog niet, na een sudo apt-get install gdm, was gdm weer de standaard login manager.

succes
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

min6

  • Gast
Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/06, 13:38:52 »
Thnx. Voor dat ik het ga proberen: het gaat niet om scherm waar ik inlog (die staat nog gewoon op Ubuntu), maar om het scherm ervoor, met een langzaam vol lopende tijdbalk. (Bij afsluiten zie je hetzelfde scherm maar dan loopt de balk terug).

Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/06, 14:08:30 »
Dit is wat ik eens had gevonden (alleen voor Ubuntu 8.04):
sudo apt-get remove adept adept-batch adept-common adept-installer adept-manager adept-notifier adept-updater akregator amarok amarok-xine apport-qt ark arts cryptsetup debtags desktop-effects-kde digikam dmsetup dolphin enscript foomatic-db-gutenprint gdebi-kde gnupg-agent gpgsm gtk-qt-engine gwenview hpijs-ppds hplip-gui ijsgutenprint jockey-kde k3b kaddressbook kaffeine kamera karm katapult kate kbstate kcontrol kcron kde-guidance kde-guidance-powermanager kde-icons-mono kde-style-qtcurve kde-systemsettings kdeadmin-kfile-plugins kdebase-bin kdebase-bin-kde3 kdebase-data kdebase-kio-plugins kdebluetooth kdegraphics-kfile-plugins kdelibs-data kdelibs4c2a kdemultimedia-kfile-plugins kdemultimedia-kio-plugins kdenetwork-filesharing kdenetwork-kfile-plugins kdepasswd kdepim-kio-plugins kdepim-kresources kdepim-wizards kdeprint kdesktop kdesudo kdm kdnssd keep kfind kghostview khelpcenter kicker kio-apt kio-locate kio-umountwrapper kipi-plugins klipper kmag kmail kmailcvt kmenuedit kmilo kmix kmousetool kmplayer-base kmplayer-konq-plugins knetworkconf knotes konq-plugins konqueror konqueror-nsplugins konsole kontact konversation kooka kopete korganizer kpdf kpf kppp krdc krfb kscreensaver ksmserver ksnapshot ksvg ksysguard ksysguardd ksystemlog ktorrent kubuntu-artwork-usplash kubuntu-default-settings kubuntu-desktop kubuntu-docs kubuntu-konqueror-shortcuts kvkbd kwalletmanager kwin kwin-style-crystal language-selector-qt libakode2 libarts1-akode libarts1c2a libartsc0 libaudio2 libavahi-qt3-1 libavcodec1d libavutil1d libclucene0ldbl libdbus-qt-1-1c2 libept0 libexiv2-2 libfftw3-3 libflac++6 libgmp3c2 libgsm1 libifp4 libijs-0.35 libjpeg-progs libk3b2 libkbluetooth0 libkcal2b libkcddb1 libkdcraw3 libkdepim1a libkexiv2-3 libkipi0 libkleopatra1 libkmime2 libkonq4 libkpimexchange1 libkpimidentities1 libksba8 libkscan1 libksieve0 libktnef1 liblua50 liblualib50 libmad0 libmimelib1c2a libmodplug0c2 libmpcdec3 libnjb5 libofa0 libpoppler-qt2 libpostproc1d libpq5 libpythonize0 libqt-perl libqt3-mt libqt4-core libqt4-gui librsync1 libruby1.8 libsearchclient0 libskim0 libsmokeqt1 libstreamanalyzer0 libstreams0 libstrigihtmlgui0 libtunepimp5 libxapian15 libxcb-shape0 libxcb-shm0 libxcb-xv0 libxine1 libxine1-bin libxine1-console libxine1-ffmpeg libxine1-misc-plugins libxine1-plugins libxine1-x libxvmc1 network-manager-kde networkstatus openoffice.org-kde openoffice.org-style-crystal perl-suid pinentry-qt poster psutils pykdeextensions python-dev python-kde3 python-qt3 python-qt4 python-qt4-common python-qt4-dbus python-reportlab python-sip4 python2.5-dev qca-tls rdiff-backup ruby ruby1.8 scim-bridge-client-qt scim-qtimm skim software-properties-kde speedcrunch strigi-applet strigi-daemon system-config-printer-kde ttf-arphic-ukai vorbis-tools && sudo apt-get install ubuntu-desktopDit zal alle pakketten die met kubuntu-desktop zijn meegekomen verwijderen.


Naar het schijnt is het volgende nog handiger:
Als ge Gnome draait en KDE erbij wilt hebben, niet sudo apt-get install kubuntu-desktop typen, maar sudo aptitude install kubuntu-desktop. Als ge het via aptitude installeerd, kunt e het ook weer via aptitude verwijderen (sudo aptitude remove kubuntu-desktop) en hij zal automatisch alles terug mee weghalen.


Let wel: ikzelf heb geen van de 2 bovenstaande dingen zelf uitgeprobeerd.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/06, 14:24:50 »
Citaat van: min6
Thnx. Voor dat ik het ga proberen: het gaat niet om scherm waar ik inlog (die staat nog gewoon op Ubuntu), maar om het scherm ervoor, met een langzaam vol lopende tijdbalk. (Bij afsluiten zie je hetzelfde scherm maar dan loopt de balk terug).
ok, sorry, verkeerd begrepen...
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/06, 16:37:02 »
Ik denk dat het te verwijderen pakketje ksplash noemt.  zoek eens in Synaptic met "zoeken op naam", naar "splash".
Bij mij staan er verschillende geïnstalleerd, omdat ik al veel geëxperimenteerd heb, maar ik denk dat je alleen usplash en usplash-theme-ubuntu nodig hebt.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline an3se

  • Lid
Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/06, 18:11:02 »
Ik heb deze week UBUNTU geïnstalleerd en wilde ook eens zien hoe KUBUNTU er uit zag....maar is voor mij te moeilijk. Derhalve KUBUNTU weer verwijderdt om verder met UBUNTU te gaan, is voor mij voldoende en zeer duidelijk. Maar als ik mijn laptop nu opstart blijf deze nu "hangen' op :  GRUMB LOADING STAGE 1.5 PLEASE WAIT ERROR 17. Verder staat de boel vast !!!!!!!! Wat nu te doen ?

Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/06, 18:20:57 »
Open liefst een eigen draadje, het probleem in dit draadje is nog niet volledig opgelost...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/06, 21:27:53 »
@min6:

Als alle pogingen te vergeefs zijn kan je misschien dit commando proberen: tasksel(mogelijks heb moet je het sudoën / tasksel is (denk ik) de afkorting van "task select")
Tasksel is een handig terminal-grafisch programmaatje dat je toelaat om op hoog niveau bepaalde dingen te (de)installeren.

Hetgeen ik jouw aanraad is om via tasksel de Kubuntu-desktop te installeren om die daarna via tasksel terug te verwijderen en desnoods erachter de Ubuntu-desktop erop te rammen.

Ach je moet maar zien. Dat tasksel werkt weet ik zeker, want ik heb via tasksel mijn LAMP-server opgezet in mijn Ubuntu-desktop, gewoon om wat uit te testen.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

min6

  • Gast
Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/07, 13:29:39 »
Opgelost inmiddels.

Reden waarom het mis ging: ik wist niet dat Toepassingen -> software toevoegen/verwijderen iets anders is dan Synaptic...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #19 Gepost op: 2008/08/07, 13:39:32 »
Citaat van: min6
Opgelost inmiddels.

Reden waarom het mis ging: ik wist niet dat Toepassingen -> software toevoegen/verwijderen iets anders is dan Synaptic...
Dat is inderdaad ook verwarrend. Twee installatieprogramma's naast elkaar. In het begin begreep ik dat ook niet.

De ontwikkelaars van Ubuntu zouden "Installeren/verwijderen" en "Synaptic pakketbeheer" beter kunnen integreren in één toepassing.

Of ze zouden in ieder geval met dikke vette letters in de werkbalk van "Installeren/verwijderen" moeten zetten, dat deze toepassing alleen installatiemogelijkheid biedt voor de *meest populaire* programma's, en dat je voor *alle* beschikbare programma's Synaptic moet gebruiken.

Ik heb er gelijk maar even een Brainstorm-idee van gemaakt:
http://brainstorm.ubuntu.com/idea/11936/

Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #20 Gepost op: 2008/08/07, 14:59:50 »
Gelijk even gestemd

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/01, 22:39:46 »
Dit is al een oud draadje, maar mag ik dit even een schopje geven.
Ik heb namelijk hetzelfde experiment uitgeprobeerd, even Kubuntu geïnstalleerd middels synaptic.

Er werd 1 gieg binnengehaald ofzo en ik kon voor Kubuntu kiezen.

Nu heb ik het wel bekeken en ik vind het wel weer mooi geweest, echter, ik krijg die hele meuk er niet meer af.
Niet via de normale manier in ieder geval, hij haalt iets van 47 kb weer weg en het opstartscherm blijft blauw.

Weet iemand hoe ik alles weer opschoon, zonder pakketje voor pakketje te moeten verwijderen?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/02, 09:50:55 »
Ik zou ook wel willen weten of daar een oplossing voor is. Ook ik heb Kubuntu onlangs er bij geïnstalleerd en niet meer weg gekregen. Vooral die splash schermen zijn vervelend. Ik heb Ubuntu er opnieuw opgezet, met als gevolg, ik durf niet meer te experimenteren met programma's installeren want je weet nooit of je het wel weg krijgt. En dat geld ook voor het metapakket dat flash en java installeerd..
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Re: Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #23 Gepost op: 2009/02/02, 13:01:50 »
Kubuntu verwijderen in Ubuntu:

sudo apt-get remove adept akregator amarok amarok-common amarok-engine-xine apport-qt ark dolphin dragonplayer exiv2 foomatic-db-gutenprint gdebi-kde gnupg-agent gtk-qt-engine guidance-power-manager gwenview hpijs-ppds hplip-gui ijsgutenprint imagemagick install-package jockey-kde k3b k3b-data kaddressbook kamera kate kde-icons-oxygen kde-printer-applet kde-window-manager kde-zeroconf kdebase-bin kdebase-data kdebase-plasma kdebase-runtime kdebase-runtime-bin-kde4 kdebase-runtime-data kdebase-runtime-data-common kdebase-workspace-bin kdebase-workspace-data kdebase-workspace-libs4+5 kdebluetooth kdegraphics-strigi-plugins kdelibs-bin kdelibs-data kdelibs4c2a kdelibs5 kdelibs5-data kdemultimedia-kio-plugins kdepasswd kdepim-kresources kdepim-strigi-plugins kdepim-wizards kdepimlibs-data kdepimlibs5 kdeplasma-addons kdeplasma-addons-data kdeplasma-addons-libs4 kdesudo kdm kfind kgrubeditor khelpcenter4 klipper kmag kmail kmix kmousetool knotes konqueror konqueror-nsplugins konqueror-plugin-searchbar konsole kontact konversation kopete korganizer krdc krfb ksnapshot ksysguard ksysguardd ksystemlog ktimetracker ktorrent kubuntu-artwork-usplash kubuntu-default-settings kubuntu-desktop kubuntu-docs kubuntu-konqueror-shortcuts kuser kvkbd kwalletmanager language-selector-qt libakonadiprivate1 libarts1c2a libartsc0 libaudio2 libavahi-qt3-1 libcapseo0 libcaptury0 libclucene0ldbl libdbus-1-qt3 libdbus-qt-1-1c2 libexiv2-4 libfftw3-3 libflac++6 libgeoip1 libifp4 libk3b3 libkcddb4 libkdecorations4 libkdepim4 libkholidays4 libkipi-common libkipi5 libkleo4 libkonq5 libkonq5-templates libkpgp4 libksieve4 libkwineffects1 liblua50 liblualib50 libmimelib4 libmodplug0c2 libmpcdec3 libmysqlclient15off libnjb5 libofa0 libokularcore1 libphonon4 libplasma2 libpoppler-qt4-3 libpq5 libqca2 libqca2-plugin-ossl libqimageblitz4 libqt3-mt libqt4-assistant libqt4-core libqt4-dbus libqt4-designer libqt4-help libqt4-network libqt4-opengl libqt4-qt3support libqt4-script libqt4-sql libqt4-sql-mysql libqt4-svg libqt4-test libqt4-webkit libqt4-xml libqt4-xmlpatterns libqtcore4 libqtgui4 libraptor1 librasqal0 librdf0 libruby1.8 libsearchclient0 libsoprano4 libstreamanalyzer0 libstreams0 libstrigihtmlgui0 libstrigiqtdbusclient0 libtunepimp5 libvncserver0 libxcb-shape0 libxcb-shm0 libxcb-xv0 libxine1 libxine1-bin libxine1-console libxine1-misc-plugins libxine1-x libxvmc1 libzip1 mediamanager mysql-common network-manager-kde okular okular-extra-backends openoffice.org-kde openoffice.org-style-crystal oxygen-cursor-theme phonon phonon-backend-gstreamer phonon-backend-xine pinentry-gtk2 pinentry-qt4 plasmoid-quickaccess python-kde4 python-qt3 python-qt4 python-qt4-common python-qt4-dbus python-reportlab python-sip4 qt4-qtconfig raptor-utils redland-utils ruby ruby1.8 software-properties-kde soprano-daemon speedcrunch strigi-client strigi-daemon system-config-printer-kde systemsettings ttf-dustin update-manager-kde update-notifier-kde && sudo apt-get install ubuntu-desktop

Re: Kubuntu in Ubuntu: weer verwijderen
« Reactie #24 Gepost op: 2009/02/02, 13:25:15 »
En als je het nog grondiger wil doen kan je "remove" vervangen door "purge" (verwijderd dan ook de instellingen van die programma's).
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB