Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Is het het waard om nog een swap partitie aan te maken?  (gelezen 2184 keer)

Denzo

  • Gast
Is het het waard om nog een swap partitie aan te maken?
« Gepost op: 2007/04/01, 12:25:31 »
Is het het waard? Ik heb 2GB ram, en alles draait soepel, maar moet ik echt nog een swap partitie aanmaken?

Mvg,
Denzo

budster

  • Gast
Is het het waard om nog een swap partitie aan te maken?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/01, 12:28:36 »
Citaat van: Denzo
Is het het waard? Ik heb 2GB ram, en alles draait soepel, maar moet ik echt nog een swap partitie aanmaken?

Mvg,
Denzo
Als je geen swap hebt en je geheugen loopt voor (geheugenlek?) dan heb je waarschijnlijk een flinke chrash... mare heb jij je swap weggehaald? naar mijn beste weten wilt linux niet installeren zonder swap.

CrazyCentaur

  • Gast
Is het het waard om nog een swap partitie aan te maken?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/01, 13:30:55 »
Wat de vraag oproept of hier mensen zijn die in de gaten gehouden hebben of swap gebruikt wordt. Mij viel al eens ooit op dat mijn swap niet gebruikt lijkt te worden met 1 GB RAM. Ik herken de vraag die Denzo heeft dan ook wel. Heb het nooit geprobeerd zonder, te druk om dat ook nog eens uit te gaan proberen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Is het het waard om nog een swap partitie aan te maken?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/01, 15:41:27 »
Als je 2 GB intern geheugen hebt wordt je swap partitie (bijna) nooit gebruikt.
Het is wel handig om een swap partitie te hebben.
Als je je computer wil suspenden (hibernaten, slaapstand) dan wordt de complete inhoud van je geheugen opgeslagen op je schijf. Als je dan weer opnieuw opstart, dan is je systeem weer in dezelfde toestand als op het moment dat je hem in de slaapstand zette.

Voor meer info:
https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq

(Dit is misschien wel een goede wiki pagina om in het Nederlands te vertalen :) )

Nizzle

  • Gast
Is het het waard om nog een swap partitie aan te maken?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/01, 17:46:27 »
hmm.. ja ik heb ook 2 GB RAM en swap word idd nooit gebruikt :P

las wel ooit is ergens dat het dubbele van je RAM aanbevolen werd voor swap partitie.. dus heb ook 4 GB swap partitie..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Is het het waard om nog een swap partitie aan te maken?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/01, 17:50:14 »
Ik maak zelf altijd een swap die iets groter is dan het RAM, vuistregel: RAM plus 200 MB.

Denzo

  • Gast
Is het het waard om nog een swap partitie aan te maken?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/01, 19:09:19 »
Slaapstand doe ik eigenlijk nooit, dan zet ik hem wel gewoon af. En die 4GB swap komt er in ieder geval zeker niet, misschien die 2.2gb, maar ik gebruik slechts 150mb ram dus ik weet niet of dat ik het doe want anders is het eigenlijk gewoon zonde van de gb's,

In ieder geval,
bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Is het het waard om nog een swap partitie aan te maken?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/01, 19:27:01 »
Linux verwacht een swap. Op vreemde momenten kan je dat toch opbreken, vrees ik, als je er geen hebt.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Is het het waard om nog een swap partitie aan te maken?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/01, 19:27:25 »
Citaat van: Denzo
Slaapstand doe ik eigenlijk nooit, dan zet ik hem wel gewoon af. En die 4GB swap komt er in ieder geval zeker niet, misschien die 2.2gb, maar ik gebruik slechts 150mb ram dus ik weet niet of dat ik het doe want anders is het eigenlijk gewoon zonde van de gb's,

In ieder geval,
bedankt!
tis niet iets wat je beslist te doen of niet. swap hoort erbij, dat is linux. swap is voor van alles bestemd.
swap heeft niets te maken met het eigenlijk ramgebruik.(ook al is die laag)
het dient in sommige gevallen zelfs als reddingsmiddel voor je oper. systeem.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Is het het waard om nog een swap partitie aan te maken?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/01, 19:29:05 »
Citaat van: pjotr123
Linux verwacht een swap. Op vreemde momenten kan je dat toch opbreken, vrees ik, als je er geen hebt.
precies, ook al heb je 4 giig. er zijn processen mogelijk in linux die verwijzen naar swap.

Offline siegi

  • Lid
Is het het waard om nog een swap partitie aan te maken?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/01, 19:30:02 »
Citaat van: pjotr123
Ik maak zelf altijd een swap die iets groter is dan het RAM, vuistregel: RAM plus 200 MB.
Waar haal je die vuistregel want in mijn linux looptijd ben ik al veel vuistregels tegen gekomen omtrent grote van de swap.  
Zodat ik het nu ook al niet meer weet :p
BTW zit hier met 512 mb geheugen en mijn swap word redelijk zelden gebruikt.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Is het het waard om nog een swap partitie aan te maken?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/01, 19:35:23 »
Citaat van: siegi
Citaat van: pjotr123
Ik maak zelf altijd een swap die iets groter is dan het RAM, vuistregel: RAM plus 200 MB.
Waar haal je die vuistregel want in mijn linux looptijd ben ik al veel vuistregels tegen gekomen omtrent grote van de swap.  
Zodat ik het nu ook al niet meer weet :p
BTW zit hier met 512 mb geheugen en mijn swap word redelijk zelden gebruikt.
op mijn lap heb ik 1024 ram en swap wordt redelijk veel aangesproken.( via systemmonitoring)

Vanaf 2.17 kernel zit de 'hybernate' functie ingebakken en deze doet een memdump naar swap.
Waar voorheen swap minimaal gebruikt werd bij voldoende RAM (ikzelf schroom niet om incidenteel bij 512Mb een 256Mb swap te gebruiken) en de groote vaak op basis van historische argumenten ingeschat werd (coredumps waar je achteraf toch nooit wat mee doet), moet je nu rekening houden met het volledig uitswappen van het RAM vanwege de hybernate.

Het is maar een kleine opfrisser: af heden is er een nieuw argument om de sswapspace grootte in te schatten.

draadje jgoor