Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Documentatie  (gelezen 142758 keer)

BroodjeUbuntu

  • Gast
Documentatie
« Reactie #25 Gepost op: 2008/07/22, 16:09:46 »
Even een vraagje:

Er is nog geen officiele documentatie van HardyHeron, dit is best onhandig voor nde nieuwelingen onder ons, hoewel ze ook de GutsyGibbon documentatie kunnen gebruiken. Zijn jullie nog bezig met de offciele documentatie van Hardy of er geen offciele documentatie van HardyHeron?

Groet

Edit:

Ik weet al van de Hardy documentatie van pjotr123:

http://computertip.googlepages.com/

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Documentatie
« Reactie #26 Gepost op: 2010/06/26, 23:56:45 »
Ik zou graag hier even iets willen aankaarten: de documentatierichtlijnen.

Om de documentatie uniformer te maken - en dus ook een professionelere uitstraling te geven - hebben we echt duidelijke documentatierichtlijnen nodig.

Nu, we hebben al een heel goed voorstel, waarom wordt dit dan niet officieel in gebruik genomen ?

Ik wil ook nog even een paar puntjes omtrent de documentatierichtlijen voor afbeeldingen aanhalen: hoe moeten afbeeldingen worden uitgelijnd ( links, rechts of gecentreerd ) en in welk bestandsformaat zouden ze moeten opgeslagen worden ? Ik vind dat zeker over het eerste een duidelijke richtlijn moeten komen, en ik zou het ook zeer fijn vinden mochten we kunnen overeenkomen over het tweede.

Re: Documentatie
« Reactie #27 Gepost op: 2010/06/27, 00:03:10 »
Het grootste gedeelte van het voorstel is al in gebruik genomen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Documentatie
« Reactie #28 Gepost op: 2010/06/27, 00:24:23 »
@Joshua822 +1  :)

Er zijn nog een paar praktische problemen met het afstemmen van de wiki instellingen zoals is voorgesteld in het richtlijnenvoorstel. Ik zal dit (met reden ;)) op de agenda voor de volgende irc-meeting plaatsen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Documentatie
« Reactie #29 Gepost op: 2010/07/21, 19:29:40 »
Ik ben in reactie op wat gezegd is op de IRC-meeting van gisteren op onze wiki aan de slag gegaan om al de informatie te verwerken.

Ten eerste moet punt zes zo snel mogelijk geen probleem meer vormen. Daarom heb ik een pagina gemaakt, die hier kan gevonden worden, waarop een overzicht te vinden is van alle artikelen en subwiki's die nog de je-vorm gebruiken. Je kan meehelpen door een artikel of subwiki uit de lijst te kiezen en deze om te zetten naar de u-vorm, of door een pagina aan de lijst toe te voegen die de je-vorm gebruikt maar die ik niet opgemerkt heb.

Ook heb ik een pagina gemaakt over de Nederlandstalige Ubuntu Manual, die hier gevonden kan worden. Op deze pagina zullen de verschillende voorstellen en statussen van dit project worden bijgehouden, zodat we een handig overzicht hebben van wat onze mogelijkheden zijn en waar we met het project staan. Deze pagina kan trouwens nog fel veranderen, want ik heb aan testcees gevraagd of de informatie op de pagina klopt en als dit niet het geval is mij te helpen om de informatie juist te maken ( dit zou wel het geval moeten zijn ).

Ten laatste wil ik mij algemeen excuseren voor mijn afwezigheid op de IRC-meeting van gisteren.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/21, 19:32:14 door Joshua822 »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Documentatie
« Reactie #30 Gepost op: 2010/12/12, 23:47:23 »
Het vorige bericht is al van juli. Maar ......
Recent heb ik een aantal artikelen op de wiki nagevlooid op u-vorm en taalfouten.(Griep, dus binnen blijven)
Weet er iemand nog een artikel dat nog omgezet moet worden. Ik heb wel ongeveer bijgehouden welke ik heb gehad, maar het kan zijn dat ik er een paar over het hoofd gezien heb. Wilt u dat dan hier even aangeven, dan bijt ik mij daar nog even in vast. Grr.  =D

Vr.groet, peter

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Documentatie
« Reactie #31 Gepost op: 2010/12/22, 02:16:26 »
Daar heeft het documentatieteam in het verleden ook al aan gewerkt. We hebben toen op deze pagina een lijst bijgehouden met welke artikelen nog omgezet moesten worden, maar normaal gezien is dit hele lijstje omgezet.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Documentatie
« Reactie #32 Gepost op: 2010/12/22, 10:49:30 »
joshua822

OK. Die lijst heb ik gezien. Dan kijk ik nog wel wat rond. Nu ben ik bezig met de ned. vertaling van "Think Python" hoofdstuk voor hoofdstuk door te lopen. De eerste 2 heb ik klaar. Omdat elk hoofdstuk nogal een kluif is, denk ik toch niet meer als 1 hoofdstuk per dag te kunnen doen. Het zijn er 20. Gestaag maar vastberaden.  ;)

Vr.groet, peter

Re: Documentatie
« Reactie #33 Gepost op: 2010/12/22, 11:24:29 »
Ik heb inderdaad ook een aantal artikelen omgezet. Ik denk dat het meeste nu wel gedaan is :)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Documentatie
« Reactie #34 Gepost op: 2010/12/22, 19:25:21 »
Ja, ik denk het ook. Petervdw, we waarderen het zeer dat je probeert te helpen om het taalgebruik op deze wiki geschikt te maken voor alle Nederlandstalige. Het is veel, saai en onopvallend werk, en dus verdienen de mensen die het doen zeer veel respect. Als je hulp nodig hebt kun je altijd met een lid van het documentatieteam contact opnemen. :)

Ook zou ik graag eens iets aankaarten over het artikel over het installeren van software. In dit artikel staat ook informatie over hoe men via andere wegen als de pakketbeheerder pakketten kan installeren. Ik vraag mij af of deze informatie nog wel nodig is. Verreweg de meeste software is namelijk tegenwoordig wel in een officiële pakketbron of in een PPA te vinden, en het gebrek aan deze informatie zou dit artikel wel een stuk korter kunnen maken.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Documentatie
« Reactie #35 Gepost op: 2010/12/22, 22:13:18 »
Ook zou ik graag eens iets aankaarten over het artikel over het installeren van software. In dit artikel staat ook informatie over hoe men via andere wegen als de pakketbeheerder pakketten kan installeren. Ik vraag mij af of deze informatie nog wel nodig is. Verreweg de meeste software is namelijk tegenwoordig wel in een officiële pakketbron of in een PPA te vinden, en het gebrek aan deze informatie zou dit artikel wel een stuk korter kunnen maken.
Voor Ubuntu is een voor het toevoegen van PPA's een apart artikel: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PpaToevoegen

Lijkt me dat voor Kubuntu ook naar een (dezelfde?) aparte pagina verwezen kan worden en deze extra informatie uit de algemene pagina kan worden gewist?

Als je doelt op het onderdeel Downloadenvansoftware, dat wil ik graag behouden. Hoewel niet de aanbevolen manier is het soms niet anders. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Documentatie
« Reactie #36 Gepost op: 2010/12/22, 22:59:50 »
Joshua822,
OK, graag gedaan. Om je vraag over dat artikel over het installeren van software te beantwoorden, ik had het al eens doorgelezen, maar zag er geen fouten in, ja toch, ééntje.  ;) Maar de vraag of het artikel moet worden afgeslankt en hoe dan, kan ik slecht beantwoorden. Op het gebied van Ubuntu ben ik nl niet zo'n hoogstandje; ik ben blij dat de boel goed werkt en gebruik het voor het gemak. Geen malware, enz, enz, je kent dat. Op mijn leeftijd laat ik het onderzoeken graag over aan de "angry young men" binnen onze community. Ik gun ze alle eer en ze doen het heel goed. Chapeau. Ik kan al die techniek niet meer zo onthouden.

Wel heb ik een fantastisch intuïtief taalgevoel, aangeleerd door het schrijven van artikelen in technische tijdschriften, handleidingen, boekjes, examenvragen, wat al niet, wel al jaren geleden. Automatisch leer je je de obligate stijl aan die nu eenmaal bij het proza van dat kaliber hoort. Bij twijfel raadpleeg ik het groene boekje voor de juiste spelling. Zelfs een brief schrijf ik met woordenboek en het groene boekje erbij.

Bij het herlezen van genoemd artikel zag ik toch veel nuttige dingen. Na 10 tot 15 jaar Windows was de manier van installeren en downloaden, van toen nog 7.04, een openbaring voor me. Nog herinner ik me mijn verbazing dat zoiets ook zo gemakkelijk kon werken. Misschien zijn er vandaag de dag nog wel beginners die dat zo ervaren en die veel steun aan het artikel hebben. Daarom, ik zou het niet te snel weg doen. Het ziet er bovendien heel levendig uit met die vele plaatjes en kleuren. Mooi gemaakt.

Vr.groet, peter
« Laatst bewerkt op: 2010/12/22, 23:02:54 door Petervdw »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Documentatie
« Reactie #37 Gepost op: 2010/12/23, 21:23:16 »
Iets anders: meerdere teamleden zijn regelmatig aanwezig op irc, bijvoorbeeld in het #ubuntu-nl-team kanaal.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetIRC

En wil je meehelpen kan je met alle soorten vragen terecht op irc kanaal #Ubuntu-nl-mwanzo.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/mwanzo
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Documentatie
« Reactie #38 Gepost op: 2010/12/23, 23:18:43 »
Joshua822 of iemand anders die heeft meevertaald aan ThinkPython op de Wiki.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ThinkPython
Wil je even kijken of ik in Hoofdstuk 4 bij informatie in Correctie 37 op regel 133 (previous) het woord "parameter" (er ontbrak nl een woord) correct heb aangevuld.
Dan nog in Hfdstk4, Informatie, Correctie 38, regel 306, ........ of aanbrengen van veranderingen in de Wereld. Lijkt me een beetje vreemd, kun je hier niet beter laten staan: World (in navolging van TurtleWorld) Tenminste, mijn idee, maar ik heb er niet zo'n kijk op.

Edit: Bij de 4e keer doorlezen kwam ik toch een naam wereld tegen (= TurtleWorld) dus wereld zou toch goed kunnen zijn.

Onder 4.3 Oefeningen
3) ----- Tip: de buitenhoeken van een regelmatige polygoon met n zijden zijn 360.0/n graden. Moet daar niet staan: de middelpuntshoeken enz.?

jan.delay=0.01 krijgt hem in beweging. Moet dat niet zijn: maakt hem sneller, of zo?

Aan de codes verander ik zo wie zo niets, ik neem aan dat die goed uit het Engelse boek zijn overgenomen, ik vind het nederlands al lastig genoeg te volgen met al die termen.
Alvast bedankt.

Vr.groet, peter

Sorry, de eerste aanhef was aan iemand anders gericht. Mijn eeuwige verstrooidheid.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/24, 11:18:08 door Petervdw »

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Documentatie
« Reactie #39 Gepost op: 2010/12/24, 16:01:31 »
Bedankt voor de hulp!

Over het al dan niet laten staan van wereld, ik zou persoonlijk "World" schrijven i.p.v. "wereld". Het is dan misschien geen Nederlands woord, maar je vermijdt er misschien toch verwarring mee.

De toevoeging van "parameter" aan de zin is volgens mij ook volkomen correct. Maar ik ben niet zo bekend met de terminologie van Python, dus echt zeker weet ik het jammer genoeg niet.

Citaat
jan.delay=0.01 krijgt hem in beweging. Moet dat niet zijn: maakt hem sneller, of zo?
Dat kan, maar hoeft niet. Het is een uitdrukking: normaal zou jan heel traag zijn, maar door dat te doen zal jan sneller gaan en dus in beweging geraken. Ik weet wel niet of de uitdrukking "in beweging krijgen" de juiste is, ik heb namelijk altijd "in beweging brengen" als uitdrukking voor zoiets gekend, maar dat kan in principe ook gewoon een verschil zijn tussen hoe men in België en Nederland praat ( en als dat zo is moeten we het laten zoals het is, want het is het beste om van Standaardnederlands uit te gaan ).

Voor de rest kan ik je niet echt helpen met het vraagstuk rond die buitenhoeken, wiskunde is nou niet bepaald mijn sterkste vlak :P

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Documentatie
« Reactie #40 Gepost op: 2010/12/24, 20:41:45 »
Joshua822
Bedankt voor je reactie.
World en parameter laat ik dan maar staan. Ik had het op voorhand al veranderd, in de wetenschap dat ik het zo weer terug zou kunnen veranderen.
"Krijgt hem in beweging" is voor zover mij bekend geen gangbare nederlandse uitdrukking, maar wel te begrijpen. Die laat ik dan ook maar staan. Zoiets als Belgen zeggen: "Zeker en vast" in plaats van "Vast en zeker". Klinkt wel leuk.

Die buitenhoeken kijk ik nog wel even na in een meetkundeboek, misschien weet iemand anders het zo.
Het gaat feitelijk om de benaming "buitenhoek" in bijvoorbeeld een regelmatige zeshoek of achthoek. Waar zit de buitenhoek, aan het middelpunt of is ie gelegen aan de omtrek van de omgeschreven cirkel.

Vr.groet, peter

Op internet gekeken. De bedoelde hoek in hoofdstuk 4,oef 4.3, is niet de buitenhoek, maar de "middelpuntshoek" of ook wel de "sectorhoek". Ik zal het overeenkomstig veranderen.

« Laatst bewerkt op: 2010/12/24, 21:23:56 door Petervdw »

Re: Documentatie
« Reactie #41 Gepost op: 2011/05/27, 20:35:25 »
Ik snap niet wie elke keer die pagina van Werkomgeving Kiezen terug veranderd.
Nogmaals mensen: KOffice is GEEN onderdeel van KDE, noch wordt het meegeleverd op Kubuntu (althans, standaard). Dus zet niet elke keer die zin terug over KOffice, want die klopt niet.

Offline siegi

  • Lid
Re: Documentatie
« Reactie #42 Gepost op: 2011/05/28, 10:45:02 »
Ik snap niet wie elke keer die pagina van Werkomgeving Kiezen terug veranderd.
Nogmaals mensen: KOffice is GEEN onderdeel van KDE, noch wordt het meegeleverd op Kubuntu (althans, standaard). Dus zet niet elke keer die zin terug over KOffice, want die klopt niet.
Als je het zo bekijkt kan de laatste zin helemaal weg, konqueror wordt ook niet meer standaard geïnstalleerd. Nu gebruikt men rekonq

DarkEra

  • Gast
Re: Documentatie
« Reactie #43 Gepost op: 2011/05/28, 11:46:11 »
Kan je het straks met 11.10 weer aanpassen want dan komt Firefox hoogstwaarschijnlijk mee als standaard, tenminste van wat ik begrepen had.

Re: Documentatie
« Reactie #44 Gepost op: 2011/05/28, 20:15:11 »
Nee hoor. Rekonq blijft standaard op Kubuntu en Firefox is te installeren via Internet>>>Mozilla Firefox-browser installeren, ook op 11.10

@siegi: Eigenlijk wel inderdaad.

Offline jan-1

  • Lid
Re: Documentatie
« Reactie #45 Gepost op: 2013/01/03, 01:48:20 »
De link bij De Ubuntu starterguide doet het niet.
Jan
systeem: laptop 1 GB RAM; 1,1 Ghz processor, Xubuntu

Re: Documentatie
« Reactie #46 Gepost op: 2013/01/03, 09:56:54 »
De link bij De Ubuntu starterguide doet het niet.
Kun je iets duidelijker zijn? Welke pagina staat die link bijvoorbeeld?

Offline Jenske

  • Lid
Re: Documentatie
« Reactie #47 Gepost op: 2013/01/03, 22:31:41 »
De onderstaande link werkt niet (meer).

Langzame/oude computers
(...)
De Xubuntu alternate CD haal je hier:
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/6.06.1/release.1/xubuntu-6.06.1-alternate-i386.iso
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM


Re: Documentatie
« Reactie #49 Gepost op: 2013/01/03, 23:16:16 »
En maar goed ook want die versie is allang overleden...