Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]Geen geluid  (gelezen 4817 keer)

[opgelost]Geen geluid
« Gepost op: 2011/09/17, 00:48:25 »
IK heb geen geluid in Ubuntu 10.04, ook de recorder neemt niet op.
Heb een realtek HD geluidskaart. Voor mij is dit koeterwaals. Weet iemand hier raad mee?
Bij voorbaat dank.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/23, 19:05:59 door Johan van Dijk »
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Wil je het voortaan even in .txt plakken? Is makkelijker.
Wat je doet is;
je tikt in in de terminal:
gksu gedit /etc/modprobe.d/alsa-base of als je kde gebruikt kdesu kate /etc/modprobe.d/alsa-baseJe krijgt nu een (als het goed is) leeg bestand voorgeschoteld. In dat bestand zet je het volgende neer (copy paste is altijd beter!!!) options snd-hda-intel position_fix=1 model=3stack.

Je herstart je systeem en het hoort nu te werken.

was heel blij met je advies maar het werkt niet; misschien schrijf ik nu iets doms maar ik weet niet of het om de driver gaat of de kaart.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

.text plakken?
Ik meen dat ik dat een paar keer geprobeerd heb maar toen kreeg ik de melding dat ik het maximaal aantal tekens overschreden had. Wel heel hartelijk bedankt voor je snelle reactie.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Offline mrGee

  • Lid
Hallo

Dat bestand heet alsa-base.conf en is normaal gesproken, en aanwezig en
gevuld met allerhande tekst. Zoals je hem nu aanmaakt en gebruikt, wordt ie
genegeerd. Dus; hetzelfde nogmaals doen, maar dan nu voor het juiste bestand en
daarna de computer herstarten.
Dit is een configuratie bestand en de regel die je bijplaatst is aanvullende info voor
het autodetectie gebeuren icm. met alsa. Kijk ook even of er al een dergelijke (evt. foute)
regel in je alsa-base-conf staat, haal die weg of zet er een # voor, zodat die genegeert wordt.

Groeten Gerrit

edit; even in je odt file gekeken; een packard bell met ALC880 chipset; dat wordt eventueel
experimenteren met meerdere opties, die model=3stack hoeft niet te gaan werken, er zijn voor
de alc880 nl. meerdere mogelijkheden, kijk ook even hier;
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/geen-geluid-op-packard-bell/msg697303/#msg697303
« Laatst bewerkt op: 2011/09/17, 11:56:45 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Dank je wel. De info is voor mij als noob (ja, ik moet nog veel nieuwe woorden leren) zo indrukwekkend dat ik dat vanavond op mijn gemak ga proberen. Ik meld me weer.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Kijk hier eens, duidelijk en helder, en uitgebreider :)

Wil je het voortaan even in .txt plakken? Is makkelijker.
Wat je doet is;
je tikt in in de terminal:
gksu gedit /etc/modprobe.d/alsa-base of als je kde gebruikt kdesu kate /etc/modprobe.d/alsa-baseJe krijgt nu een (als het goed is) leeg bestand voorgeschoteld. In dat bestand zet je het volgende neer (copy paste is altijd beter!!!) options snd-hda-intel position_fix=1 model=3stack.

Je herstart je systeem en het hoort nu te werken.

Kleine correctie: het is kdesudo en niet kdesu ;) kdesu wordt niet meer gebruikt op Kubuntu sinds KDE 4 zijn intrede deed ;)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
woeps, zie het nu ook pas :-[
Dacht dat het hetzelfde werkte als met gtk: gksu werkt nl. hetzelfde als gksudo...

Offline mrGee

  • Lid
@ Vistaus; bij die kleine correctie, wel dan ook even die alsa-base in alsa-base.conf
veranderen/aanmerken , vroegah was er inderdaad een alsa-base bestandje.

-- = >  simplify if you can   -- = >

woeps, zie het nu ook pas :-[
Dacht dat het hetzelfde werkte als met gtk: gksu werkt nl. hetzelfde als gksudo...

Ja, kdesu ook, maar niet in Kubuntu ;) En aangezien dit het Ubuntu-NL Forum is spits ik dit even specifiek op Kubuntu en niet KDE in het algemeen ;)

@mrGee: Ik heb van alles geprobeerd, je linken uitgeprobeerd ben ook op de Engelse site geweest via een link; heb codes in de terminal ingetypt die als gevolg een geluidje of een stem hadden moeten hebben.
Nog steeds geen geluid. Ik weet dat bovenstaande info niet professioneel is, maar de computer put me zo uit.
Draait mijn geluidskaart onder mint wel?
En moet je na elke code in de terminal opnieuw opstarten?
Is het mogelijk dat ik een code intyp die info geeft waardoor je duidelijk wordt of ik vanavond toch iets verkeerds heb gedaan?
« Laatst bewerkt op: 2011/09/18, 01:11:36 door aldegonda »
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Misterg: Ik heb bij een schone install nooit direct geluid. als ik die regel in het bestandje stop die ik aankaartte, doet het geluid het wel...

Aldegonda, misschien is het slimmer een andere geluidskaart van misschien twee tientjes te kopen (als het een desktop betreft ;))

beginnen met xine te installeren.Daarna alles met pulse audio deinstalleren.Daarna zoveel mogelijk de paketten met alsa installeren.(base,source,tools,utils,tools gui,)Kijk vooral of de volumes wel aan staan,dat is vaak het probleem.(envyy24control).

Good luck.
Dreamstudio 11.10

beginnen met xine te installeren.Daarna alles met pulse audio deinstalleren.Daarna zoveel mogelijk de paketten met alsa installeren.(base,source,tools,utils,tools gui,)Kijk vooral of de volumes wel aan staan,dat is vaak het probleem.(envyy24control).

Good luck.


Wil je daar volgende keer wel even een waarschuwing bij vermelden? Op het moment dat je PulseAudio gaat verwijderen gaat indicator-sound namelijk ook mee. Dus dan heb je geen geluidsindicator meer rechtsbovenin.

Sorry Vistaus,ben gewend aan KDE
Dreamstudio 11.10

Offline mrGee

  • Lid
Misterg: Ik heb bij een schone install nooit direct geluid. als ik die regel in het bestandje stop die ik aankaartte, doet het geluid het wel...

Heb jij dan ook exact dezelfde packard bell als aldegonda; dan kan die regel soelaas bieden

maar aangezien die ALC 880 dit;
ALC880
======
  3stack 3-jack in back and a headphone out
  3stack-digout 3-jack in back, a HP out and a SPDIF out
  5stack 5-jack in back, 2-jack in front
  5stack-digout 5-jack in back, 2-jack in front, a SPDIF out
  6stack 6-jack in back, 2-jack in front
  6stack-digout 6-jack with a SPDIF out
  w810 3-jack
  z71v 3-jack (HP shared SPDIF)
  asus 3-jack (ASUS Mobo)
  asus-w1v ASUS W1V
  asus-dig ASUS with SPDIF out
  asus-dig2 ASUS with SPDIF out (using GPIO2)
  uniwill 3-jack
  fujitsu Fujitsu Laptops (Pi1536)
  F1734 2-jack
  lg LG laptop (m1 express dual)options snd-hda-intel position_fix=1 model=
  lg-lw LG LW20/LW25 laptop
  tcl TCL S700
  clevo Clevo laptops (m520G, m665n)
  medion Medion Rim 2150
  test for testing/debugging purpose, almost all controls can be
adjusted.  Appearing only when compiled with
$CONFIG_SND_DEBUG=y
  auto auto-config reading BIOS (default)

lijstje aan te proberen mogelijkheden heeft, ben je nog wel even zoet met het uitproberen
één voor één van al die opties. Dank u wel heren fabrikanten die zo nodig hun eigen bedrading
sausje moeten gieten over een (in principe) werkend iets.

@ Aldegonda; in de terminal hoef je eigenlijk nadat we die ALC 880 info nu al hebben niet meer te wezen.
Dat; gksu gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
is een regeltje dat je kunt invullen nadat je die hebt ingevoerd bij "opdracht uitvoeren" als je
een alt+F2 doet. Er van uitgaande dat je gnome gebruikt.
Je werkt dan gewoon in een teksteditor, wat staat er nu eigenlijk in je alsa-base.conf?
Het is niet al te moeilijk, je moet telkens één van die opties achter dat
options snd-hda-intel model=.......... op de puntjes invullen, bijv. 3stack of auto of .....
elke keer dat je iets daar veranderd hebt, opslaan, computer herstarten, mixersettings controleren en
luisteren of je geluid hebt. Vervelend en dom werk, maar niet echt moeilijk.

Zomaar spulletjes deïnstalleren is normaal gesproken niet de weg om een weigerende audio
kaart aan de praat te brengen; zorg dat de opties goed staan in je alsa-base.conf, installeer
eventueel de linux-backports-modules-alsa-generic en pas als dat niet werkt ga je verder en moeilijker
te werk; bijv. je alsa updaten of even bij realtek een binaire driver ophalen.

Maar ik kan me voorstellen dat je hier nou niet echt blij van wordt, als ubuntu/linux noob;(zoal jezelf
aan geeft)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Gerrit: Nee, bij mij gaat het om een asus ;)

mrGee, bedankt voor je begrip.
Ik heb geluid als ik de computer opstart vanuit de cd. De geluidsrecorder doet het niet. Vind ik geen ramp.
Welk commando moet ik in de terminal ook weer intypen als ik info omtrent geluid wil vergelijken met de  geïnstalleerde versie?
Ik heb intussen zoveel linken uitgeprobeerd van het forum dat ik niet meer weet welke dat was.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Na de installatie van ubuntu 10.04 heb ik een  week of zo geluid gehad. Moonlight heeft het aanvankelijk ook gedaan.
Hoe is het nu met moonlight
 
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Wat kan ik nu het beste doen?
Vanaf de cd blijven werken als ik geluid wil?
10.04 verwijderen en opnieuw opstarten?
10.04 overschrijven in de hoop dat de fout dan verdwijnt?
In het forum heb ik gelezen dat de cd af en toe niet gevonden wordt. Dat is bij mij ook al een keer gebeurd vanmorgen.
Onderstaande wizard is in xp geïnstalleerd.
Iedere keer als er een snoertje verwijderd of ingeplugd wordt, verschijnt die en moet je op twee knoppen klikken om verder te kunnen.
/media/data/audio wizard.bmp
In ubuntu verschijnt dat venster niet maar wie weet wat er in de computer plaats vindt voor ubuntu als er een snoertje ge- of verplugd is.
Dat MOET haast wel de fout zijn want nogmaals, ik heb geluid gehad. Misschien doet der recorder het wel als het snoertje omgeplugd wordt, maar dat kan ik op de wizard niet zien omdat de wizard alleen in xp staat.
Kan ik die wizard verwijderen of doet de geluidskaart het dan niet meer?
Ik wil mijn lp's digitaliseren. Dat doe ik wel in xp met audacity en daar zet ik ze dan wel op usb en MP3-player. Dus de recorder hoeft het in ubuntu niet te doen. Uitzending gemist kijk ik dan ook wel in xp tot Moonlight in orde is.
Maar alle rest doe ik liever in Ubuntu.
Maar verder wil ik alles in ubuntu doen,
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

had keurig netjes een printscreen van de audiowizard gemaakt, die gecopieéerd en geplakt en nu ontbreekt het plaatje. In ieder geval is de wizard een afbeelding van de pluggen aan de achterkant van de computer en geeft de wizard aanwijzingen welke plug in welke bus moet.
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Offline mrGee

  • Lid
Hallo

Qua plugjes; normaal gesproken wordt daar de groene kleur voor gebruikt als zijnde uitgang.

Ik wil toch graag dat als-base.conf bestandje eens zien, dus;
alt+F2
gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
(dit keer zonder sudo, we gaan nl. even niets veranderen)

Als alles eerst wel werkt en dan ineens niet meer; vaak gebeurt dit na een kernelupdate,
kies tijdens het opstarten uit je grub boot menu ( linker shift toets vast houden tijdens opstart) een
oudere kernel; die staan onderaan in de lijst.

Of er staat iets in je mixer settings gemute, of je hebt daar een niet bestaande output gekozen.

Of er is met kabeltjes geprutst.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Ik heb geluid. :D :D :D
Gistermorgen heb ik vanaf de cd gewerkt en toen had ik geluid. Dacht 10.04 te verwijderen en te herinstalleren. Echter toen ik hem zonder cd opstartte, bleef hij hangen op "boot from cd". In paniek een kennis van me gebeld die ook bekend is met ubunu en die kwam.
Wat bleek, de computer zag de aangsloten HTC Wildfire aan voor cd.
Ik dacht die kennis gelijk te kunnen strikken voor deïnstallatie, want dat staat niet beschreven in de papieren handleiding (althans niet kunnen vinden) maar daar was hij niet voor te porren.
Toen hield ik hem het topic onder zijn neus en de aanwijzingen vond hij daar ook te veel werk.
Hij is zelf gaan spitten en uiteindelijk heeft hij bij geluidsvoorkeuren gekeken en na een verandering aldaar was er ineens GELUID. :o   :rolleyes:   :o
Bij  GELUIDSVOORKEUREN onder het tabblad HARDWARE staat bij PROFIEL een uitrolschermpje.
Daar was aangevinkt "Digital Stereo (IEC958) Output + Analoog Stero Input.
Dat heeft hij gewijzigd in "Analoog Stereo Duplex".
Ik moet degene zijn die dit foutief  gewijzgd heeft want ik woon alleen. Ik heb diverse avonden "eventjes" de computer aangezet om "eventjes" geluid te proberen te realiseren en dan werd het 4.00 5.00 of 7.00 uur en dan bleef ik maar op. Ben ook wel eens boven de computer in slaap gevallen. Herinner me niet bij geluidsvoorkeuren iets veranderd te hebben.
In ieder geval allen heel hartelijk bedankt voor jullie hulp. Ik heb er weer het een en ander door opgestoken. Heb dus geluid op YouTube, Uitzending gemist en mijn eigen opnames van mijn LP's.
Voel me een heel ander mens.
Nogmaals dank.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/21, 21:52:37 door aldegonda »
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

kan ik toch alweer niet vinden hoe ik opgelost boven mijn topic krijg!
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk