Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na aanpassen rechten, kan ik niet meer inloggen  (gelezen 1022 keer)

Ubuhelp

  • Gast
Na aanpassen rechten, kan ik niet meer inloggen
« Gepost op: 2008/10/27, 13:46:43 »
Beste mensen,
(hoogst) waarschijnlijk is het mijn eigen fout maar ik krijg met geen mogelijkheid meer toegang tot mijn Ubuntu (LAMP) installatie.
Ik was ingelogt als een gebruiker en kon bepaalde bestanden niet benaderen omdat ik geen rechten had. Zonder mij af te melden heb ik gewissseld van gebruiker en heb ik ingelogt als root. Onder dat account heb ik wat rechten aangepast en probeerde ik opnieuw in te loggen als gebruiker.
Daar ging het mis. Ik kreeg een volledig zwart scherm en kon niets meer doen als een harde reset. Na de herstart probeerde ik in te loggen als root en werd ik overladen met foutmeldingen zoals:

-Er trad een fout op bij het laden of opslaan van configuratie informatie voor Encryption Key Agent (Seahorse)
-Er trad een fout op bij het laden of opslaan van configuratie informatie voor Nautilus
-Er trad een fout op bij het laden van Gnome-panel
-GComp fout; toevoegen van cliƫnt aan de lijst van de server mislukt, COBRA fout:IDL:omg.org/COBRA/comm-failure:1.0
-fout bij het laden of opslaan van configuratie informatie voor session manager

Na het wegklikken van deze foutmeldingen kreeg ik een zwart buroblad zonder werkbalken met twee icoontjes.

Intussen krijg ik nu zelfs met booten foutmeldingen:
Avani mDNS/DNS-SD Deamon avani-deamon                   (FAIL)
Hardware Abstraction Layer hald

De recovery mode heb ik al geprobeerd maar helaas.

Is er nog een manier om deze installatie te redden?
Ik werk met Ubuntu 8.04.01 kernel 2.6.24-21 generic op een Compac Evo.

Offline siegi

  • Lid
Na aanpassen rechten, kan ik niet meer inloggen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/27, 13:57:01 »
Kan je zeggen van welke bestanden je de rechten gewijzigd hebt?

Ubuhelp

  • Gast
Na aanpassen rechten, kan ik niet meer inloggen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/27, 14:16:41 »
Het complete bestandssysteem :(

Deze installatie is alleen voor thuis gebruik en wilde de gebruiker rechten geven op alles zodat ik niet iedere keer hoefde in te loggen als root.
Ik denk dat het verkeerd is gegaan met het wegschrijven van deze rechten aangezien het gebruikers account nog actief was. Ik heb immers niet uitgelogt maar gewisseld van gebruiker.

Na aanpassen rechten, kan ik niet meer inloggen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/27, 15:57:26 »
Dat moet je dus _nooit_ doen. Die bestanden zijn niet voor niets van root. Zo wordt je systeem beschermd tegen kwaadaardige software, iets waar ze bij Windows nog nooit van gehoord hebben; iedere normale gebruiker kan zomaar alles in Program Files verwijderen en bewerken. Sorry, maar je zult een herinstallatie moeten doen.

Offline siegi

  • Lid
Na aanpassen rechten, kan ik niet meer inloggen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/27, 16:00:52 »
idd herinstallatie,
Heel het rechtensysteem is overhoop.

Ubuhelp

  • Gast
Na aanpassen rechten, kan ik niet meer inloggen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/27, 16:02:48 »
Nee, zal het nooit meer doen...:)
Intussen weet ik zeker dat het een permissie probleem is, gezien de foutmeldingen die ik krijg bij inloggen gebruiker.
Is er geen manier om permissies weer toe te kennen via de root shell prompt?

Offline siegi

  • Lid
Na aanpassen rechten, kan ik niet meer inloggen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/27, 16:04:26 »
Het probleem is dat niet alle mappen dezelfde rechten hebben. Dan moet je heel pressies gaan uitzoeken welke map welke rechten heeft.

Ubuhelp

  • Gast
Na aanpassen rechten, kan ik niet meer inloggen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/27, 16:21:42 »
Okay okay..
Ga meteen een herinstallatie doen ;(

Bedankt voor de hulp en het meedenken.
Grts