Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AVI naar dvd  (gelezen 712 keer)

Offline morjos

  • Lid
AVI naar dvd
« Gepost op: 2012/11/21, 12:48:28 »
Beste Linux vrienden,

Mijn vakantie op de Fillipijnen zit er bijna op en natuurlijk met de webcam een hele hoop gefilmd.

Nu filmd mijn webcam (Toshiba) in .AVI - bestanden en moeten dus getransformeerd worden naar een DVD, die gewoon op elke DVD-speler kan worden afgespeeld, dacht dat dit .VOB bestanden moeten zijn.

Weet iemand een goed en gemakkelijk programma hiervoor (liefst met NL-handleiding) ?

In het gigantische softwarecenter zie ik eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer

Alvast dank

Offline aartje

  • Lid
Re: AVI naar dvd
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/21, 14:20:34 »
In ieder geval werkt divxtodvd prima onder Wine bij mij.

Offline wowo

  • Lid
Re: AVI naar dvd
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/21, 14:56:48 »
Volgens mij kan DeVeDe dit ook.
Zit in het softwarecentrum.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: AVI naar dvd
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/21, 18:25:45 »
DeVeDe is inderdaad juist daarvoor bedoeld.

Offline morjos

  • Lid
Re: AVI naar dvd
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/23, 12:13:22 »
Ben wat met DeVeDe aan het experimenteren en merk dat je de video-bestanden 1 voor 1 moet toevoegen. En iedere keer van 0 af aan beginnen 'map selecteren, video selecteren, enz.)

Is er geen truc om alle bestanden ineens te selecteren en toe te voegen, want met 62 bestanden in 1 map (en ik heb 6 mappen met een hoop video's) is dat bijna niet te doen. ??? >:(

Alvast dank voor de tips

Offline wowo

  • Lid
Re: AVI naar dvd
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/23, 13:18:44 »
Weet niet of ik je goed begrijp, maar ik beschrijf even mijn situatie.
Zelf heb ik een digitale videocamer die bij elke scene een .mpg bestand maakt.
Nu gebruik ik OpenShot Viedo editor om deze te bewerken en samen te voegen in 1 project met leuke overgangen en evt titels. Als je klaar ben met je project kan je de video exporteren naar een zgn .dvd bestand.
Dat .dvd bestand kan je vervolgens in DeVeDe inladen en daar een dvd van maken (let wel op de grootte; indien het totaal groter is dan 4,6 Gb of zo zal hij om een blue ray vragen)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: AVI naar dvd
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/23, 17:53:37 »
Ben wat met DeVeDe aan het experimenteren en merk dat je de video-bestanden 1 voor 1 moet toevoegen. En iedere keer van 0 af aan beginnen 'map selecteren, video selecteren, enz.)

Is er geen truc om alle bestanden ineens te selecteren en toe te voegen, want met 62 bestanden in 1 map (en ik heb 6 mappen met een hoop video's) is dat bijna niet te doen. ??? >:(
Probeer eens of je in de selectiedialoog meerdere bestanden kan selecteren (Ctrl klik om discontinue te selecteren, shift-klik om aaneensuitende selectie te maken.

Anderszijds lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat DeVeDe drag en drop ondersteunt: selecteer de nodige bestanden in nautilus, sleep ze naar DeVeDe.

Met Openshot kan je inderdaad al je verschillende clips "monteren" tot één film, en die in DVD formaat uitschrijven. Let er dan wel op dat je in DeVeDe aangeeft dat dat ingevoerde bestand niet moet getranscodeerd worden (= opnieuw encoderen in DVD formaat: dat is immers niet nodig, want de bronvideo is al in het goede formaat).

Offline petervs

  • Lid
Re: AVI naar dvd
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/24, 10:51:34 »
Meerdere avi bestanden voeg ik altijd eerst samen tot één groter avi bestand, en zet dit dan pas om naar een dvd bestand met DeVeDe.
Om dit te doen, installeer dan eerst het pakket transcode-utils.
geef dan de volgende opdracht in de terminal (aangenomen dat de avi bestandjes in je persoonlijke map staan, anders eerst even naar de map gaan waar de avi bestanden staan):
avimerge -o output.avi -i filmpje1.avi filmpje-2.avi filmpje-3.avi
Dit voegt de filmpje-avi bestanden samen tot een groot avi bestand genaamd output.avi.
Maar ook dit vergt wel wat werk helaas.
En dat het resultaat erg groot zal zijn, en je dus de filmpjes moet gaan verdelen om tot een grootte te komen die uiteindelijk op een dvd past.
Ubuntu MATE 16.04