Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [SOLVED] Ubuntu Software: apt vs apt-get  (gelezen 473 keer)

Offline Math.

  • Lid
[SOLVED] Ubuntu Software: apt vs apt-get
« Gepost op: 2018/05/01, 13:49:05 »
Lange tijd niet meer actief geweest, maar nu met Ubuntu 18.04 weer terug! Vind het een goede stap dat ze nu voor Gnome als default DE zijn gegaan!
Ook blij te zien dat mijn account nog niet was opgegeven. Feels good to be back guys! ;)

Goed, nu dat uit de weg is, even een vraag over de Ubuntu Software App;

Ik vroeg me af wat de Ubuntu Software App gebruikt om programma's te installeren. Wordt er op de achtergrond apt of apt-get gedraaid?
Begreep dat apt voor de gemiddelde gebruiker efficiënter werkt dan apt-get, maar dat apt-get meer functies had. Aangezien ik het soms fijner vind om vanuit de terminal programma's te installeren vroeg ik me af wat het beste is om naast de Ubuntu Software App te gebruiken. Al neem ik aan dat apt en apt-get elkaar niet zullen bijten? Of is het beter het één of het ander te gebruiken?
« Laatst bewerkt op: 2018/05/01, 14:53:23 door Math. »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu Software: apt vs apt-get
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/01, 14:38:26 »
Hoi Math., dat is lang geleden! Ik kan me je worstelingen met het gebrekkige Scribus nog herinneren.... Welkom terug.  :)

Over je vraag: apt-get is "onder de motorkap"; apt is bedoeld als schilletje om 't gebruikersvriendelijker te maken. Alle programmatuur die dingen installeert, gebruikt uiteindelijk apt-get.

Offline Math.

  • Lid
Re: Ubuntu Software: apt vs apt-get
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/01, 14:48:28 »
Hoi Math., dat is lang geleden! Ik kan me je worstelingen met het gebrekkige Scribus nog herinneren.... Welkom terug.  :)
Haha... Ja, daar denk ik liever niet meer aan terug. Kwam er later achter dat ik gewoon de stable version had moeten gebruiken...  :rolleyes:

Citaat
Over je vraag: apt-get is "onder de motorkap"; apt is bedoeld als schilletje om 't gebruikersvriendelijker te maken. Alle programmatuur die dingen installeert, gebruikt uiteindelijk apt-get.
Goed uitgelegd, thanks!  ^-^

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu Software: apt vs apt-get
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/01, 18:16:50 »
Alle programmatuur die dingen installeert, gebruikt uiteindelijk apt-get.
Niet helemaal. Ubuntu is gebaseerd op Debian en gebruikt voor het beheren van software APT (Advanced Package Tool).

Zowel apt-get als apt (maar ook aptitude, synaptic enz.) zijn gebruiksvriendelijke schillen om APT.

De nieuwere schil apt heeft vooral voordelen voor interactief gebruik (bijvoorbeeld een voortgangsbalk), het wat oudere apt-get heeft (nog) voordelen voor gebruik in scripts
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: [SOLVED] Ubuntu Software: apt vs apt-get
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/01, 18:29:35 »
Inderdaad, ik denk dat het tooltje dat uiteindelijk het eigenljjke werk doet - effectief installeren of verwijderen en hierbij de pakketten coherent houden - dpkg is. Ook apt-get is al een schilletje  :).