Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen update's downloaden  (gelezen 2780 keer)

geen update's downloaden
« Gepost op: 2017/01/20, 00:11:14 »
best forum,
sinds de update naar 16.04 LTS,ik had 15.04, kan ik geen update's ophalen.
 Als ik kijk in de zijbalk bij het "A" koffertje (Ubuntu Software) zie ik dat ik een Update heb, -OS updates-  klik ik op installeren verandert dit in "wordt geïnstalleerd". er komt een autorisatie Pop-Up welke ik geef. daarna een dikke streep onder "wordt geïnstalleerd" alsof er iets wordt geladen oid. Daarna  gebeurt er niets meer. Als ik vie de GNOME systeemmonitor kijk zie ik bij het tabje Grafieken dat er zeer weinig op mijn netwerk gebeurt. ik ontvang om de 5 a 10 seconden ong. 60 bytes/s. Het Totaal ontvangen blijft op ong. 4.5 MiB staan. Zelfs na 24 uur
Het geheugen staat op 63% terwijl het wisselgeheugen op 3,9% blijft staan 
Hetzelfde gebeurd als ik een andere toepassing wil installeren.
Wat kan ik hier aan doen ? O moet ik een lichtere afgeleide va Ubuntu  installeren?

Aspire E 11 laptop;  Intel Celeron processor N2840
2 GB DDR3 l Memory  eMMC 32GB
« Laatst bewerkt op: 2017/01/20, 00:15:22 door Rudolf1802 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen update's downloaden
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/20, 00:15:01 »
Probeer het eens zo:

Open een terminalvenster. Kopieer en plak daarin de volgende kreet:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgradeDruk op Enter. Tik desgevraagd je wachtwoord in; dat blijft geheel onzichtbaar, je ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Re: geen update's downloaden
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/20, 00:28:29 »
rudolf@Unbuntu-Acer:~$ sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade
[sudo] wachtwoord voor rudolf:   (]wachtwoord) -> Enter
E: Kon vergrendeling /var/lib/apt/lists/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Kan de map /var/lib/apt/lists/ niet vergrendelen
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Is deze in gebruik door een ander proces?

Ik krijg het bovenstaande te zien/lezen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen update's downloaden
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/20, 00:31:50 »
Voordat je die kreet toepast: sluit alle toepassingen die apt gebruiken. Dus Updatebeheer, Software, Synaptic enz.

Re: geen update's downloaden
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/25, 21:20:28 »
Sorry voor het late reageren  :(
Maar  hoe sluit ik "die apt". Start dit gelijk op met het opstarten van Unbuntu?

Re: geen update's downloaden
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/25, 21:42:58 »
Als ik kijk in de mappen:  /var/lib/apt/lists/lock en  /var/lib/dpkg/lock  met Gedit wordt de map geopent en staat er dat ik de benodigde rechten niet heb.
Hoe kan ik daar aan komen?

Re: geen update's downloaden
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/25, 21:47:57 »
Sluit je computer af en start hem opnieuw op.
Open de terminal en kopiër en plak die code van Pjotr erin.
Dus:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgradeENTER
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: geen update's downloaden
« Reactie #7 Gepost op: 2017/01/25, 22:13:37 »
Dat heb ik dus gedaan.
 Na de laatste tip van Pjort is de computer uit geweest. En nu net de computer weer opgestart en direct het terminal venster geopend.
Daar in de code van Pjort er in getikt. Kreeg ik gelijk weer de tekst van hierboven.
Ik heb zelfs via de systeeminstellingen bij mijn gebruikersaccount gekeken; daar staat echt dat ik de Beheerder ben. Zelf als ik op "ontgrendelen" heb geklikt  en mijn wachtwoord heb ingevuld. Ik ben de enige die de computer gebruikt en dus een Account heeft

Re: geen update's downloaden
« Reactie #8 Gepost op: 2017/01/25, 22:42:52 »
Is er een update geweest die niet volledig afgewerkt is?

In dat geval, maak die vastgelopen update eens los, typ dan eens in terminal..
sudo apt-get install -f
En hoe ben je van 15.04 naar 16.04 gegaan? Met de updateknop in 15.04? Of met een cleane install?
Met de updateknop heb ik ook wel eens gedaan, met allerhande niet werkende functies als gevolg. Voor zover ik weet is een cleane installatie ook het beste.
Maar of dit het probleem kan zijn zullen anderen moeten bevestigen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: geen update's downloaden
« Reactie #9 Gepost op: 2017/01/25, 23:11:48 »
@ partyrabbit:
Ik heb de code ingetypt; kreeg ik na het wachtwoord gelijk de eerder genoemde tekst dat de mappen niet vergrendeld kunnen worden.

Van 15.04 naar 16.04 heb ik idd via de updateknop gedaan. Deze kwam gewoon opzetten. En inderdaad ik ben verschillende functie's kwijt.
Zo had ik de WIFI handmatig uitgezet omdat hij thuis steeds probeert in te loggen als de computer aan de kabel zit. Maar onderweg kon ik WIFI niet meer aan de gang krijgen, het draadloos netwerk is zelfs bovenaan bij het netwerk knopje Niet   zichtbaar. En bij de Systeeminstellingen zijn de helft van de plaatjes verdwenen. De instelling onderdelen zijn wel te lezen.

Dus maar een Clean Install van 16.04 ?  :'( :'(

Re: geen update's downloaden
« Reactie #10 Gepost op: 2017/01/25, 23:38:40 »
Van 15.04 naar 16.04 heb ik idd via de updateknop gedaan. Deze kwam gewoon opzetten. En inderdaad ik ben verschillende functie's kwijt.

(...)

Dus maar een Clean Install van 16.04 ?  :'( :'(

Dat dacht ik al.  :|
Die 'plots verschijnende upgradeknop' staat hier ook altijd uit (in update instellingen).

Ik ben hier zelf nog te nieuwe in waardoor ik niet een definitief bindend antwoord durf te geven. Ik weet niet of er nog wel wat te redden valt.
Maar ik denk dat een nieuwe installatie met een deugdelijke backup het handigste en snelste gaat worden.

Wacht dus wel even op bevestiging van de kenners voor je het gaat doen!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: geen update's downloaden
« Reactie #11 Gepost op: 2017/01/25, 23:47:30 »
o ja, Firefox crasht ook iets te veel de laatste tijd.

ik ben zelf ook geen wise guy,  er valt ook nog niet zo veel te Back-uppen. :rolleyes:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen update's downloaden
« Reactie #12 Gepost op: 2017/01/25, 23:53:37 »
Mijn advies: doe een schone installatie van 16.04.

Re: geen update's downloaden
« Reactie #13 Gepost op: 2017/01/26, 00:02:29 »
Thanks,

Waar gaat het fout? Dit om problemen in de toekomst te voorkomen. Of verteerd 16.04  15.04 niet, en gaat het sowieso verkeerd?

Offline ajjp

  • Lid
Re: geen update's downloaden
« Reactie #14 Gepost op: 2017/01/26, 09:03:38 »
Citaat
Waar gaat het fout?
Volgens mij kun je alleen direct opwaarderen naar 16.04 vanaf 15.10 (aansluitend) of vanaf 14.04 (van LTS naar LTS).
Zie: http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuXenial

Offline koos4401

  • Lid
Re: geen update's downloaden
« Reactie #15 Gepost op: 2017/01/26, 10:25:23 »
Leeft 15.10 nog? https://www.ubuntu.com/info/release-end-of-life

Slaat nergens op; sorry!!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geen update's downloaden
« Reactie #16 Gepost op: 2017/01/26, 11:05:08 »
Waar gaat het fout? Dit om problemen in de toekomst te voorkomen.
Opwaarderen van een oudere versie naar een nieuwe, moet je gewoon nooit doen. Gaat veel te vaak mis.

Schone installatie gaat veel minder vaak fout, want eenvoudiger voor Linux om uit te voeren en schoner (geen vervuiling uit het verleden die storingen kan veroorzaken). Ook een stuk sneller, trouwens.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/26, 11:13:11 door Pjotr »

Offline ajjp

  • Lid
Re: geen update's downloaden
« Reactie #17 Gepost op: 2017/01/26, 14:45:37 »
@Koos4401
Citaat
Leeft 15.10 nog?
Nee natuurlijk niet, maar dat heb ik toch niet beweerd?
Citaat
Slaat nergens op; sorry!!
Slaat wel degelijk ergens op. Rudolp1802 vroeg zich af waar hij de fout in ging, en ik reageerde: door niet vanaf 15.10 op te waarderen (maar vanaf 15.04).

Re: geen update's downloaden
« Reactie #18 Gepost op: 2017/01/26, 15:18:11 »
Dank voor alle medewerking.
Ik zal 16.04 op een sticky zetten en dan ipv 15.04  installeren.
En zal gelijk de 10 tips van Pjort uitvoeren. Het gaat toch dooien van het weekend. :)

Rudolf
« Laatst bewerkt op: 2017/01/26, 15:20:44 door Rudolf1802 »

Re: geen update's downloaden
« Reactie #19 Gepost op: 2017/01/26, 20:24:44 »
Gelijk heb je Rudolf!
Prettig weekend.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.