Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Apache / PHP5 schrijfrechten onder Ubuntu  (gelezen 596 keer)

joenivl

  • Gast
Apache / PHP5 schrijfrechten onder Ubuntu
« Gepost op: 2007/09/07, 16:27:56 »
Gegadigden, sinds een week ben ik trotste eigenaar van een Ubuntu servertje. Ik heb deze server geïnstalleerd met het doel om er familie foto's op te plaatsen voor de familie.

Nu gebruik ik een PHP script dat uit een directory thumbs maakt van de foto's die erin staan. Dit proces gebeurd wanneer het fotoalbum wordt bezocht.

Het probleem wat zich voordoet is dat de nieuwe foto's (thumbs) niet kunnen worden aangemaakt omdat er geen rechten aanwezig zijn voro het script om de foto's aan te maken.

Ik heb al geprobeerd om via FTP de directories te chmodden maar dit heeft nog niet het effect waarop ik zit te wachten.

Mijn vraag aan jullie is dan ook hoe ik het voor elkaar krijg om ervoor te zorgen dat het script de benodigde rechten krijgt om de nieuwe afbeeldingen aan te maken.

Alvast bedankt!

Jeroen

breukkie

  • Gast
Apache / PHP5 schrijfrechten onder Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/07, 17:19:03 »
Het is mischien maklkelijk als je de foutmelding meestuurd.
Ben zelf geen php man maar zoals ik het lees kan het misschien iets te maken hebben met een   /tmp map waarin de fotos's worden gezet  voor ze kunnen worden geupload .
Is er een  /tmp dir aanwezig ?

joenivl

  • Gast
Apache / PHP5 schrijfrechten onder Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/07, 18:10:32 »
de foto's worden niet upgeload maar staan al in een directory. In dat directory maakt het script een nieuw directory aan waarin de thumbs komen te staan die het script ook maakt.

de foutmelding:

Fatal error: Call to undefined function imagecreatefromjpeg() in /var/www/fotoalbum/index.php on line 242

ergens gaat het dus mis met het aanmaken van de nieuwe thumbs

EDIT

Om gebruik te maken van de imagecreate functie moet php gd geïnstalleerd zijn. Zie http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-18203.html voor meer info!

Mijn script doet het in ieder geval na het lezen / uitvoeren van de bovenstaande link!


PS. misschien kan een moderator de topic titel veranderen in Imagecreate functie werkend krijgen onder Ubuntu Server (of iets in deze trant!)