Ondersteuning > Software en configuratie
cookies opruimen EWIDO
<< < (2/3) > >>
Johan van Dijk:
Nee hoor, het toont alleen aan dat het geen infecties kan vinden.
Het kan best zijn dat ik ze heb, maar dat hij ze niet kan vinden (al is die kans nihil ;))
joseph:
Nou eh nihil,

Heb een 100% Ubuntu systeem waar alleen onder Wine een genealogieprogramma op draait en bij mij ging hij braaf, na die winebestandsomgeving, ook de z:\ scannen.

En daar vond hij toch wel het een en ander.
381 infections!!!!!!! :(

Met name in de
:mozilla.***:Z:\home\******\.flock\browser\ccz2n2sf.default\cookies.txt
en de
:mozilla.***:Z:\home\******\.mozilla\firefox\s8jumpkw.default\cookies.txt.
                  (1e *** getal, tweede ****** gebruikersnaam)
Dat waren allen TrackingCookies, o.a. TrackingCookie.Onestat, (TrackingCookie verder afgekort als TC) TC.Sitestat, TC.Googleadservices, TC.2o7, TC.Yieldmanager die allen als Medium Risk waren aangemerkt .

Echter 1x een Trojan.Inject.ek in de
Z:\home\******\Desktop\downloads\Turboprint 1.91 1.92.rar/patch.exe
met High risk aanduiding.

Is eigenlijk wel schrikken. :O
Hoe moet je dit nu bekijken, c.q. wat moet je ermee?
Dat Turboprint...-bestandje heb ik maar weggegooid maar de rest even gelaten in afwachting van reacties.
Johan van Dijk:
Tracking cookies zijn niet zo boeiend, dat zijn in ieder geval geen infecties.

Dat turboprint bestandje had je ook kunnen uploaden naar http://virusscan.jotti.org/ of http://www.virustotal.com/
Dan wordt het met meerdere virusscanners gescand, zodat je zeker weet of het een echt virus is of een false positive.

Bovendien heb ik wine geen toegang gegeven tot andere delen van mijn systeem. Buiten de .wine map heeft het niks te zoeken vind ik.
joseph:

--- Citaat van: Johanvd ---Bovendien heb ik wine geen toegang gegeven tot andere delen van mijn systeem.
--- Einde van citaat ---
Ja in dat geval zal je met deze scanmethode nooit geen vuiltjes vinden tenzij je firefox of ander programma dat toegang heeft tot internet onder Wine draait....

Tracking cookies zijn inderdaad niet zo boeiend maar duiden toch op het rondslingeren van je gegevens plus een soort van controle op je handelen op internet (heet niet voor niets tracking).
Ben danook niet zo blij dat dat allemaal ongemerkt (zonder enige waarschuwing of controle daarop) blijkt te gebeuren.

Een kreet die je n.l. veel tegen komt is dat Linux/Ubuntu daar allemaal vrij van zou zijn en je dus geen aanvullende software nodig hebt (zoals onder windows) om dat te reguleren...
Dat was het deel waarvan ik toch wel schrok.
Johan van Dijk:
Ik heb Ewido mijn Firefox laten scannen. Het resultaat was ongeveer 30 tracking cookies. Verder was er niks bijzonders te vinden in mijn home map.

Niet zo interessant dus, vind ik.
Navigatie
Berichtenindex
Volgende pagina
Vorige pagina

Naar de volledige versie