Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub fatal error!  (gelezen 6103 keer)

Offline John K

  • Lid
Grub fatal error!
« Gepost op: 2008/09/18, 17:21:15 »
Ik probeer 8.04.1 te installeren om mijn comp. met SATA schijf. Aan het einde van het installeren, geeft Ubuntu aan;

Executing 'grub-install (hdo)' failed. This is an fatal error!



De partities zijn als volgt ingedeeld;

sda1    ntfs
sad2    ext 3 /
sda3    ext 3 /home
sda3                   extended
sda11  linuxswap
sda5    Fat 32
sda6    Fat 32
sda7    Fat 32
sda8    Fat 32
sda9    Fat 32
sda10   Fat 32


Dit is precies dezelfde indeling als op mijn ander comp waarop wel goed wordt geinstalleerd. Het enige verschil is, dat daarop de sda1 als Fat 32 is geformateerd.


Ik snap er niets van!

Wie wel?

Groeten John

Offline siegi

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/18, 17:30:47 »
Kies je voor installatie met MBR of niet?
Probeer ze eens alletwee.
Zonder mbr zal je wel in een partitie manager de boot vlag aan de linux partitie moeten geven.

Offline John K

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/18, 17:40:25 »
Citaat van: siegi
Kies je voor installatie met MBR of niet?
Probeer ze eens alletwee.
Zonder mbr zal je wel in een partitie manager de boot vlag aan de linux partitie moeten geven.
Ik snap je vraag niet. Er staat Windows op, normaal gesproken installeert Ubuntu dan automatisch grub???

John

Offline siegi

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/19, 14:21:49 »
Deze keuze zal dan alleen beschikbaar zijn bij de alternate cd.

Wat natuurlijk ook de oorzaak kan zijn is dat de cd gewoon slecht gebrand is.

Grub fatal error!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/19, 14:42:58 »
Heb je in de BIOS misschien anti virus aanstaan? Of heb je twee harde schijven?
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline John K

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/19, 15:01:17 »
het probleem is inderdaad dat ik een Rootkit/nurech.bc heb opgelopen. Bij het starten van Windows krijg ik een blauw scherm, ook in safe mode (zie http://forum.ubuntu-nl.org/topic/31601) . Nu wil ik Ubuntu ernaast zetten en dat lukt dus niet. Hoe check ik of er een virus in de bios zit?

Grub fatal error!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/19, 15:40:27 »
Nou, in je BIOS zit geen virus. Wel heb je bij sommige moederborden een bescherming die op de bootsector van de harde schijf let als die aanstaat. Wat je kunt proberen is de herstel mode van de Windows cd. Kies dan niet de optie een bestaande Windows repareren maar ga door naar de opdrachtregel en type daar fixmbr. Als het aan de MBR ligt zou in ieder geval Ubuntu weer moeten kunnen installeren.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline John K

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/19, 16:03:49 »
Citaat van: prikkebeen2
Nou, in je BIOS zit geen virus. Wel heb je bij sommige moederborden een bescherming die op de bootsector van de harde schijf let als die aanstaat. Wat je kunt proberen is de herstel mode van de Windows cd. Kies dan niet de optie een bestaande Windows repareren maar ga door naar de opdrachtregel en type daar fixmbr. Als het aan de MBR ligt zou in ieder geval Ubuntu weer moeten kunnen installeren.
Dus niet de optie R maar de optie C in het cd menu?

Grub fatal error!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/19, 16:10:16 »
Even uit mijn hoofd hoor. Je moet een commandprompt krijgen op C:\ , dan zit je goed. In eerste instantie moet je meen ik repareren kiezen en daarna weer, niet bestaande Windows installatie repareren.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline John K

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/19, 16:26:29 »
Ik heb net in de Bios gekeken, system time stond niet goed ingesteld, 3 uur te vroeg. Maar ook dit helpt niet, Grub blijft zeggen dat er een fatal error optreed en installeerd niet verder. Ik heb maar 1 schijf. Het enige wat er voor mij niet klopt, is dat ik de Sata schijf met Sata connector aan het 1ste Sata aansluitpunt aansluiting op het moederbord heb ingeplugd, en de Sata DVD brander op de 2de.

Wanneer ik in de Bios kijk staat er;

Primary IDE master & slave not detected
Third IDE master- schijf
Third IDE slave not detected
Fourth IDE master DVD brander
Fourth IDE slave not detected

Misschien wil Ubuntu niet door deze volgorde?

John

Offline John K

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/19, 16:27:36 »
Ik heb net in de Bios gekeken, system time stond niet goed ingesteld, 3 uur te vroeg. Maar ook dit helpt niet, Grub blijft zeggen dat er een fatal error optreed en installeerd niet verder. Ik heb maar 1 schijf. Het enige wat er voor mij niet klopt, is dat ik de Sata schijf met Sata connector aan het 1ste Sata aansluitpunt aansluiting op het moederbord heb ingeplugd, en de Sata DVD brander op de 2de.

Wanneer ik in de Bios kijk staat er;

Primary IDE master & slave not detected
Third IDE master- schijf
Third IDE slave not detected
Fourth IDE master DVD brander
Fourth IDE slave not detected

Misschien wil Ubuntu niet door deze volgorde?

John

Offline John K

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/19, 16:33:10 »
Ik heb net in de Bios gekeken, system time stond niet goed ingesteld, 3 uur te vroeg. Maar ook dit helpt niet, Grub blijft zeggen dat er een fatal error optreed en installeerd niet verder. Ik heb maar 1 schijf. Het enige wat er voor mij niet klopt, is dat ik de Sata schijf met Sata connector aan het 1ste Sata aansluitpunt aansluiting op het moederbord heb ingeplugd, en de Sata DVD brander op de 2de.

Wanneer ik in de Bios kijk staat er;

Primary IDE master & slave not detected
Third IDE master- schijf
Third IDE slave not detected
Fourth IDE master DVD brander
Fourth IDE slave not detected

Misschien wil Ubuntu niet door deze volgorde?

John

Grub fatal error!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/19, 16:36:14 »
Zou niets uit moeten maken. Ben je in die commandprompt geweest nu en heb je de MBR gerepareerd? je kunt daar ook nog eens chkdsk doen. Misschien is id hd wel kapot.
Weet je zeker dat je poort 1 hebt? Soms zitten ze anders om dan je logisch verwacht. De brander zou je eens op poort 3 kunnen zetten, misschien conflicteerd het onder Linux.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline John K

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/19, 16:38:16 »
Ik heb net in de Bios gekeken, system time stond niet goed ingesteld, 3 uur te vroeg. Maar ook dit helpt niet, Grub blijft zeggen dat er een fatal error optreed en installeerd niet verder. Ik heb maar 1 schijf. Het enige wat er voor mij niet klopt, is dat ik de Sata schijf met Sata connector aan het 1ste Sata aansluitpunt aansluiting op het moederbord heb ingeplugd, en de Sata DVD brander op de 2de.

Wanneer ik in de Bios kijk staat er;

Primary IDE master & slave not detected
Third IDE master- schijf
Third IDE slave not detected
Fourth IDE master DVD brander
Fourth IDE slave not detected

Misschien wil Ubuntu niet door deze volgorde?

John

Offline John K

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/19, 18:22:45 »
Oh, dubbel gepost, zie ik. Ik zal de connectors een s anders aansluiten zoal je zegt. De MBR en schijf lijken niet kapot, want Windows start wel op maar halverwege de opstart (lees balkje) verschijnt het blauwe scherm. Ook kan ik met Ubuntu Live cd gewoon in de schijf komen nen kopieren.

John

Offline John K

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/22, 19:10:17 »
Kan ik wel installeren als sda1 in ntfs geformateerd is? Moet ik misschien een 50 mb fat32 als eerste partitie aanmaken?

John k

Grub fatal error!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/22, 19:56:53 »
Citaat van: John K
Kan ik wel installeren als sda1 in ntfs geformateerd is? Moet ik misschien een 50 mb fat32 als eerste partitie aanmaken?

John k
Dat hoeft niet. De MBR staat los van het bestand systeem.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline John K

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/25, 14:40:12 »
Citaat van: prikkebeen2
Citaat van: John K
Kan ik wel installeren als sda1 in ntfs geformateerd is? Moet ik misschien een 50 mb fat32 als eerste partitie aanmaken?

John k
Dat hoeft niet. De MBR staat los van het bestand systeem.
Maar ik blijf het pronleem hoeden, ik kan Ubuntu 8.04.1 niet naast de Windows (NTFS partitie) installeren. Hij blijft de Grub-error aangeven.

Heeft iemand een idee wat er mis is? Al bovenstaande aanwijzingen hebben geen resultaat opgeleverd.

John

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Grub fatal error!
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/25, 14:51:18 »
Ik zou toch eerst even die rootkit eruit halen als ik u was met een goede virusscanner. McAfee zoekt bij mij altijd naar rootkits, dus de kans is zeer groot dat dat ook gebeurt bij hun online scan-service. Hier is de link: http://nl.mcafee.com/root/mfs/default.asp. Of lukt dat misschien met uw huidige scanner? Dat MBR zal gedesinfecteerd moeten worden, want de GRUB heeft het MBR nodig om z'n werk te kunnen doen.

Groeten,

Peter a.k.a. Richard_Rahl

Grub fatal error!
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/25, 16:30:43 »
Weet je zeker dat de indeling op die twee pc's hetzelfde is? Hierboven staat, zie ik nu, dat sda3 een /home partitie is maar ook de extended partitie is sda3. Verder staat de swap op sda11. Is dat fysiek helemaal achteraan op de partitie?
Je zou even op beide pc's moeten kijken hoe het ingedeels is. M.n. primaire partities en welke logische stations er in de uitgebreide partitie zitten.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline John K

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/26, 17:07:24 »
Ik wil voor de zekerheid eerst data veiligstellen van Windows op C:. Nu wil ik van C: een iso van branden met Supergrub of Gparted, maar met de iso terugzetten zet ik ook weer de besmette bootloader en bestanden terug, of niet? Ik heb een live cd met een rootkitkiller erop, maar ben bang dat ik daarmee Windows zo beschadig dat ik niets meer kan redden(?) Heeft iemand hier ervaring mee?

John k

Grub fatal error!
« Reactie #21 Gepost op: 2008/09/26, 17:25:38 »
Zoals gezegd, als de rootkit in de MBR zit zou je die met de Windows cd kunnen repareren. Op de commandprompt fixmbr typen. Zie post hierboven ergens.
Je kunt ook met de live cd van Ubuntu de relevante Windows data ergens heen kopieren en dan de boel opnieuw installeren, wat eigenlijk de enigste manier is om 100% zeker te zijn dat de rootkit weg is.

Is 'Windows' en typefout? Kun je beter gewoon Windows noemen, bashen is nergens voor nodig en maakt dat mensen je niet helemaal serieus nemen. Gewoon een tip.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline John K

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/26, 17:37:04 »
Ik heb op een ander comp fixmbr gedaan, maar dat liep niet goed af. Mocht dit niet goed aflopen, hoe repareer ik dan de mbr na een mislukte fixmbr? Kan ik bijv. vanuit Ubuntu, een kopie maken van de huidige mbr?

John K

Grub fatal error!
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/26, 17:42:08 »
Dat kan meen ik wel met Supergrub. Dat zou je dan even in de documentatie op moeten zoeken.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline John K

  • Lid
Grub fatal error!
« Reactie #24 Gepost op: 2008/09/26, 20:33:16 »
O.k, ik zal het nakijken. Ik heb nog een andere vraag. Ik heb op sda1 ntfs staan (primaire partitie) en dan sda2 linux sda3 als extended partition met daaronder sda4 fat 32, sda5 fat 32, sda6 fat 32, sda7 fat 32, sda8 fat 32, sda9 fat 32. Als ik dan de Linux partitie bij installeren onderverdeel in een /Home en een Swap komt het er zo uit te zien;

sda1 ntfs
sda2 /root
sda4 /home
sda3 extended
sda11 /swap
sda5 fat 32
sda6 fat 32
sda7 fat 32
sda8 fat 32
sda9 fat 32
sda10 fat 32

Kan dit kwaad? Op mijn 2de comp heb ik dezelde indeling, maar daar ben ik wel de windows MBR kwijtgeraakt. Had dat eventueel met de partitievolgorde te maken te maken?

John K