Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hp deskjet 5370c scanner Kubuntu niet herkend  (gelezen 3750 keer)

Re: hp deskjet 5370c scanner Kubuntu niet herkend
« Reactie #25 Gepost op: 2014/06/01, 08:17:38 »
toevoeging:

Citaat
May 31 22:21:06 Werkbeest hp-config_usb_printer: hp-config_usb_printer[2960]: error: This is not a valid device

Deze melding kan afkomstig zijn van het HPLIP programma, dat Hewlett Packard stuurprog voor linuxondersteuning. HPLIP ondersteund namelijk een heleboel behalve Scanjets. Ik had het nog niet gedeinstalleerd.

(hoe geef ik trouwens aan van wie een citaat is?)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jolo

  • Lid
Re: hp deskjet 5370c scanner Kubuntu niet herkend
« Reactie #26 Gepost op: 2014/06/01, 09:36:32 »
 
Als het installeren van gksu niet wil lukken, zou je het eventueel ook met editor nano kunnen proberen.
sudo nano  /etc/sane.d/avision.conf [Enter]

Zodat je met het pijltje omlaag knopje kunt gaan naar # usb 0x03f0 0x0701
Nadat je dat hekje met de Delete knop hebt verwijderd, sla je op met de toetsencombinatie Ctrl o
Als je Opslaan in bestand: /etc/sane.d/avision.conf ziet verschijnen, druk je op de Entertoets en sluit je de editor af met de toetsencombinatie Ctrl x

Je geeft aan van wie een citaat is, door in de quote toe te voegen: author=
Bijvoorbeeld: quote author=bluelupo

Omdat je die error krijgt via het tail commando na het inpluggen van de scanner, dan zou het toch iets moeten betekenen. Ook al omdat in die bugmelding een Hewlett-Packard ScanJet 5590 wordt genoemd. Omdat hplip standaard is geïnstalleerd, kun je die waarschijnlijk beter niet verwijderen.

Wel zou je eventueel de hplip toolbox hplip-gui via Ubuntu' Softwarecentrum, kunnen installeren. Als die applicatie is gestart, ga je met de muis naar de Unity balk > Device > Setup Device > Universal  Serial Bus (USB) > Next, zou je kunnen proberen, of deze de scanner ziet.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: hp deskjet 5370c scanner Kubuntu niet herkend
« Reactie #27 Gepost op: 2014/06/01, 13:46:39 »
Wellicht een verschil tussen Kubuntu en andere distro's: HPLIP stond er  niet op, ik had deze geinstalleerd als wellicht een oplossing, maar het bleek dat scanjets niet worden ondersteund. (HP wil natuurlijk gewoon dat je een nieuwe scanner koopt).

Bedoelde je dat de melding die ik had gepost een scanjet 5500 aangeeft? Hij herkent wel gewoon het apparaat en typenummer: Device added: sysfs-Hewlett_Packard-Hewlett_Packard_ScanJet_5300C_5370C.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: hp deskjet 5370c scanner Kubuntu niet herkend
« Reactie #28 Gepost op: 2014/06/01, 20:10:34 »
Zou het ook nog kunnen dat sommige hardware gewoonweg niet werkt onder 64bit systemen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jolo

  • Lid
Re: hp deskjet 5370c scanner Kubuntu niet herkend
« Reactie #29 Gepost op: 2014/06/01, 21:27:46 »
In dit geval den ik niet dat het een 64 bit probleem is. Mogelijk wel dat de scanner nogal oud is. Zie tweakers pricewatch. Ook al omdat je in Reactie #2 nog had gemeld dat je in Ubuntu 12.04 nog wel kon scannen. Ik heb inmiddels alles wat ik zou kunnen melden over dit onderwerp, al gemeld. Behalve VueScan. Alleen is die software niet gratis. Maar kost minimaal $39.95. Voor ongeveer twee maal dat bedrag, zou je een recenter scanner kunnen aanschaffen. Bijvoorbeeld deze Canon CanoScan LIDE 110 Scanner. Zie daarover bijvoorbeeld Ask Ubuntu How well-supported is the Canon CanoScan LiDE110?

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: hp deskjet 5370c scanner Kubuntu niet herkend
« Reactie #30 Gepost op: 2014/06/01, 22:09:14 »
VOlgens mij houdt het hier ook gewoon op. VueScan ga ik inderdaad niet aanschaffen, voor de professionele versie heb je zelfs al een behoorlijk geavanceerd apparaat. Maar het is inmiddels anders opgelost: op een van mijn oudere pc's heb ik linux mint 13 gezet en die kast staat op mijn tweede monitor aangesloten. Een behoorlijk nieuwe linux versie (32 bit deze versie), maar daar werkt de scanner dus wel op........ Hoe kan dat dan weer vraag je je af ?

Mijn dank voor je inbreng, zeer educatief ;).
Waar zijn alle commandoś en mogelijkheden met de terminal overigens gedocumenteerd? Zijn er handleidingen ove geschreven?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: hp deskjet 5370c scanner Kubuntu niet herkend
« Reactie #32 Gepost op: 2014/06/02, 13:20:50 »
Ah bedankt, heb het net even bekeken en het is goed studiemateriaal.
Maar heeft er iemand (ter lering en vermaak) een verklaring ervoor dat ik mijn veel te oude scanner niet werkend krijg op de nieuwste Kubuntu, maar wel op de op één na nieuwste linux mint? (wellicht op Linux mint 17 ook al niet meer) En Jolo had al te kennen gegeven dat hij niet dacht dat het om een verschil tussen 32 en 64 bit ging.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: hp deskjet 5370c scanner Kubuntu niet herkend
« Reactie #33 Gepost op: 2014/06/02, 17:03:28 »
Ik zijn er een paar dagen er tussen uit geweest...
Ik lees dat er een hoop USB apparaten aan je PC hangen (Muis, toestenbord, tekentablet...)
Bij elke apparaat wordt er een device-node gemaakt..
Iets in de geest van:
Citaat
[   89.824040] input: Wacom Bamboo as /devices/pci0000:00/0000:00:12.2/usb1/1-6/1-6.4/1-6.4:1.0/input/input26

Alleen voor die scanner zie die nergens. En zolang je die heb kan je die ook niet gebruiken.
De vraag is waarom die niet gemaakt wordt??

Van USB apparaten die mekaar in conflict raken... Dat is voor mij het eerste keer.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: hp deskjet 5370c scanner Kubuntu niet herkend
« Reactie #34 Gepost op: 2014/06/02, 20:03:03 »
Verantwoord u vooral niet voor er tussen uit geweest te zijn ;) hoop dat het voor een plezierige gelegenheid was.

Conflict en  usb klinkt mij ook vreemd in de oren. Hoe dan ook, mijn oudste kast heeft bij deze weer een bestemming, namelijk " scansysteem" . Ik ga voor die vijf keer per jaar dat ik een scanner nodig heb, geen nieuwe kopen dan gewoon een oude kast die anders toch stof staat te trekken een functie geven. Op linux mint doet de oude scanner het namelijk nog wel. Wederom zo een heerlijk voordeel van Linux, je selecteert gewoon de best passende distro want o.a. voor de ondersteuning hoef je het niet te laten(Ik kan nu gaan uitwijden over mijn mening inzake ouderen die na de stop van de ondersteuning op XP gelijk dachten een hele nieuwe pc te moeten kopen, en dan vaak ook schenen te doen,  maar laat ik de boel luchtig houden),

En linux mint op de nieuwste computer (waar de scanner het niet op deed) is geen optie voor mij, want Kubuntu als " core - system" (ook zo'n lekker decadente uitdrukking) ben ik zeer tevreden over. Daarbij is het niet eens zeker of de scanner op de nieuwste Linux Mint 17 het wel zal doen. Dus we laten de boel lekker zo die nu is en ik plug tzt wel weer een wifi antenne in de linux mint machine.

Ook jij dank voor je meedenken.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: hp deskjet 5370c scanner Kubuntu niet herkend
« Reactie #35 Gepost op: 2014/06/03, 12:44:01 »
Zoals al eerder aankaarte ... met dmesg kom je heel veel te weten.
Op die oude PC waar deze scanner wel werkt zal je ook een dmesg log-bestand hebben.
Beide dmesg log-bestanden vergelijken en misschien zie je (lees) meer info die je op weg kan helpen.

Gewoon wat spelen in de terminal  ter lering en vermaak op beide PC.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556