Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Back van SD maken via lan  (gelezen 1044 keer)

Offline dylantje

  • Lid
Back van SD maken via lan
« Gepost op: 2014/07/28, 09:53:21 »
Beste...
Sinds kort weer bezig met Ubuntu
Heb 2 cububoards draaien met daarop mijn Domotica, werkt perfect
Op de 1 draait aruntu en op de ander lubuntu.
Vraag me niet waarom, maar ik ben een windows generatie [ helaas ] en heb met heeeeel veel pijn en moeite dit werkend gekregen..

Nu wil graag een dagelijkse/wekelijks backup maken van de  2 sd kaartjes.
Liefst via een lan verbinding en automatisch, aangezien de 2 boardjes geen desktop hebben via hdmi.
En ik niet dagelijks met mijn laptop naar de boardjes kan...

Kan dit?
En zou iemand me...

Ik heb deze optie ook werkend via een crontab op mijn domoticz project.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Back van SD maken via lan
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/28, 11:15:09 »
Als ik het woord backup hoor, dan denk ik aan rsync. rsync kan een kopie maken over een netwerkverbinding en doet dat bovendien op een intelligente manier: enkel de gewijzigde bestanden worden terug overgekopieerd.

rsnapshot gaat een stapje verder: dit script gebruikt rsync, maar zorgt ervoor dat verschillende versies van een backup bewaard blijven. Ook hier wordt zeer slim gewerkt: bestanden die niet wijzigen, worden immers via hardlinks in de nieuwe backup opgenomen. Zo neemt een ongewijzigd bestand dat in vele backups voorkomt, slechts éénmaal schijfruimte in.

Offline dylantje

  • Lid
Re: Back van SD maken via lan
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/29, 09:03:34 »
@ Vanadium,

Klinkt wel wat ik zoek.
Ben er ff mee aan het stoeien geweest, maar kom er natuurlijk niet uit.


Ik zie niet ergens een exe. voor de windows installatie.
Of moet ik rsync juist op de linux boxen zetten en config. zodat ze daarvandaan een externe backup maken?.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Back van SD maken via lan
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/29, 11:06:36 »
Je kan een server altijd lokaal aankoppelen. Dan gaat de sycnhronisatie alsof het lokale directories betreft. Als de server toegankelijk is via ssh, dan kan rsync rechtstreeks via een ssh verbinding synchroniseren.

Voor een windows computer is het meest voor de hand liggende dat je de betreffende mappen deelt en dan aankoppelt in linux - dit gaat via het samba (of cifs) protocol.

Er is natuurlijk voor het ogenblik nog een contradictie: je begint pas (opnieuw) in linux, maar je hebt al meer complexe vereisten. Eigenlijk doe je één en ander voorlopig best nog met de hand, tot je wat meer ingewerkt bent en in staat bent een oplossing te automatiseren.

Offline dylantje

  • Lid
Re: Back van SD maken via lan
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/29, 13:23:37 »
Maar de basis zit  hem wel in...
De basis
Backup
Aanpassen
Fout
Restore
Aanpassen
Gelukt
Backup..
Enz enz

Kan ik dan via de desktop wel een simpele backup maken?
« Laatst bewerkt op: 2014/07/29, 13:28:52 door dylantje »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Back van SD maken via lan
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/29, 15:11:28 »
Het probleem zit hem er vooral in dat je een backup wil maken van een Linuxcomputer en die backup op wil slaan op een Windowscomputer.

Alle oplossingen die ik zo kan bedenken maken gebruik van rsync, rsnapshot, ssh of vergelijkbare programma's. En die verwachten allemaal een Linux(-achtig, OSX zou ook kunnen) systeem waar alles geparkeerd wordt. Windows ondersteunt o.a. niet de metadata (dingen die iets zeggen over de bestanden, zoals de datum, de eigenaar, de rechten enz.) die Linux nodig heeft.

Wat overblijft zijn programma's als dd, dump, clonezilla enz. die een backup maken van je  hele SD kaart. Maar dit heeft ook weer de nodige nadelen:
Je kan alleen restoren naar een sd kaart die net zo groot of groter is dan het origineel.

Je kan alleen alles in 1 keer terugzetten, geen individuele bestanden.

Dit kan je niet doen terwijl de raspberry draait. Je zal dus moeten opstarten van een live-usb of iets dergelijks.


Als je een losse NAS zou hebben die ssh en rsync ondersteunt dan zou alles al een stuk makkelijker worden.

Offline dylantje

  • Lid
Re: Back van SD maken via lan
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/29, 16:18:03 »
mwhaaa.

Ik ben dan niet helemaal compleet geweest, sorry..
Mijn lan hdd is een PLi box met daarin een hdd..
PLi draait op Linux..
Bied dat meer opties?

En ik wil hem niet op een windows box hebben, maar op die hdd van de PLi box
Het liefst heb ik een 1 op 1 backup van mijn image. [ rpi en 2 cubiboarden ]
Als ik eens problemen heb ik een 1 op 1 kopie, zodat ik die weer kan branden met win32diskimager.

Ik ben al bezig met de help van ubuntu en rsync...
Maar dat is ook zware kost....

....

Offline vanadium

  • Lid
Re: Back van SD maken via lan
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/29, 18:58:36 »
rsycn op zich is geen zware kost:

rsync -av <bron> <bestemming>
maakt een spiegelkopie van het origineel, als zowel bron als bestemming linux permissies ondersteunen. Alleen gewijzigde bestanden worden overgekopieerd.

Voor backup naar Windows systemen heb je andere opties nodig, omdat Windows systemen de linux permissies niet ondersteunen, en mogelijk ook de tijdsaanduiding van bestanden verschillend is.
rsync -rtDv --modify-window=0.1 <bron> <bestemming>

Een ander aspect is het aankoppelen van netwerkbronnen aan je lokaal bestandssysteem.