Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nieuwe ubuntu user  (gelezen 1543 keer)

dfphoenix

  • Gast
nieuwe ubuntu user
« Gepost op: 2007/11/28, 16:03:56 »
hallo ik ben van plan om binnekort een laptop aan te kope en er ubuntu op te installeren, ik heb de 7.10 editie hier al thuis liggen voor een 64 bit pc.

Nu heb ik een paar vraagjes:
1) kan de 64 bit versie alles wat de 32 bit kan (ik heb gehoord dat bepaalde programma's niet runnen onder 64 bit)
2) op de laptop zit een amd athlon 64 X2 tk55 processor, een ati radeon xpress 1200m en 1 gb RAM. Is deze configuratie sterk genoeg om de "cube" op men scherm te kunnen toveren, en is ATI niet wat lastig met ubuntu?

alvast bedankt

dfphoenix

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
nieuwe ubuntu user
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/28, 16:19:19 »
Om te beginnen: welkom! Je gaat zeker geen spijt krijgen van je beslissing om Ubuntu te gaan gebruiken!

Op je eerste vraag kan ik je niet zo direct antwoorden, heb ik geen ervaring mee.
Je tweede vraag is iets makkelijker: een ATI grafische kaart is niet altijd even makkelijk aan de praat te krijgen, maar meestal lukt het blijkbaar wel. Je systeem is zeker meer dan sterk genoeg om de cube te kunnen gebruiken. Als voorbeeldje: ik heb een celeron 2.4gHz staan met een geforce fx5200 kaartje (écht basic dus) en de cube spint vrolijk rond :)

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

nieuwe ubuntu user
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/28, 17:56:56 »
Citaat van: dfphoenix
hallo ik ben van plan om binnekort een laptop aan te kope en er ubuntu op te installeren, ik heb de 7.10 editie hier al thuis liggen voor een 64 bit pc.

Nu heb ik een paar vraagjes:
1) kan de 64 bit versie alles wat de 32 bit kan (ik heb gehoord dat bepaalde programma's niet runnen onder 64 bit)
2) op de laptop zit een amd athlon 64 X2 tk55 processor, een ati radeon xpress 1200m en 1 gb RAM. Is deze configuratie sterk genoeg om de "cube" op men scherm te kunnen toveren, en is ATI niet wat lastig met ubuntu?

alvast bedankt

dfphoenix
ATI zal weinig problemen opleveren, werkt wel op onze Packard Bell nu, gewoon bij het installeren zal het onder restricted drivers staan, vink dit aan en installeer maar. Zou geen probleem mogen zijn. Als het niet echt lukt kun je gewoon deze restricted terug un-installen in je synaptic pakket - beheer. Heb daar in het begin wel wat last mee gehad, doch ben ook geen ZO ervaren Ubuntu gebruiker omdat ik neem wat ik krijg, en niet teveel ga prutsen met allerhande instellingen.
Proberen maar... Succes.
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline hadez

  • Lid
nieuwe ubuntu user
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/28, 23:03:49 »
Voor die 64 bit, ik heb hier zelf ook een 64-bit installatie draaien, en het enige dat ik mis, is Flash in Firefox. Maar daar ben ik omheen gegaan door Swiftfox te installeren. Die ondersteunt op de een of andere manier wel Flash. Ik geloof trouwens wel dat er laatste tijd een programma is, gnuFlash, om Flash naar 64-bit systemen te brengen. Flash wordt namelijk nergens 64 bit ondersteund (noch in Linux, noch in Windows, noch in OSX).

Maar ik merk weinig dat ik geen programma's kan installeren. Het werkt wel veel sneller dan een 32-bit op een 64-bit processor. Dus dat is echt wel heel erg leuk :)

peterke

  • Gast
nieuwe ubuntu user
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/29, 00:45:30 »
Sommige programma's zoals bv wine werken niet onder 64 bit ubuntu. Lastig als je bv even cs 1.6 wilt spelen. Dan even over ati, opzich kun je het wel werkent krijgen alleen wat nu eigenlijk nog een probleem is met ati dat ie vaker niet terug schakelt in snelheid over altijd in 3d mode draait waardoor de accu redelijk snel leeg is. En bij een laptop is het ook belangrijk dat je naar het wifi chipset kijkt. Ik had in mijn toshiba notebook een atheros AR5007EG die niet werkent te krijgen was, daarna heb ik er een intel draft n kaartje ingezet en werkt het perfect en out of the box zeg maar.

Bandicoot

  • Gast
nieuwe ubuntu user
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/29, 06:54:45 »
Als je op safe wilt spelen, kun je net zo goed de 32 bit versie installeren. 64 bits zal heel erg weinig perfomancewinst opleveren opleveren (zeker als je minder dan 4 GB geheugen hebt)

Offline Wesley3

  • Lid
    • http://www.experience-radio.nl
nieuwe ubuntu user
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/24, 18:02:37 »
Maar als ik het goed lees kun je met de 32bits van Ubuntu 7.10 de Atheros AR5007EG gebruiken?
Of heeft iemand ervaring met de atheros AR5007EG wlan kaart?

Ik heb namelijk vorie week een nieuwe laptop gekocht waar deze kaart onboard inzat.
Op mijn oude laptop draaide het allemaal wel omdat ik een pcmcia kaart van orinoco had.

Ik heb op internet gekeken maar ik kan er niet echt wijs uit worden.
Ik wil echter wel bij ubuntu blijven omdat ik ubuntu gewoonb fijn vind om mee te werken.
Waar Windows stopt gaat Linux verder

ubuntuer

  • Gast
nieuwe ubuntu user
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/24, 19:06:05 »

Offline Wesley3

  • Lid
    • http://www.experience-radio.nl
nieuwe ubuntu user
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/24, 19:18:49 »
Bedankt. maar ik heb altijd met 32 bits gewerkt. Voor hetgeen wat ik er mee doe blijk ik voorlopig bij 32bits.
Waar Windows stopt gaat Linux verder

ubuntuer

  • Gast
nieuwe ubuntu user
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/24, 19:33:44 »
In het onderstaande draadje staat meer informatie over de Atheros AR5007EG ( #16)

http://forum.ubuntu-nl.org/message/175812

fransschreuder

  • Gast
nieuwe ubuntu user
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/25, 11:14:31 »
Hallo, ik heb een 64-bit laptop (Asus F3Ke) met een ati kaart (Mobility radeon X2300), een AR5007EG en ubuntu Gutsy amd64!
Na een heleboel pain-in-the-ass bij het installeren (vooral van de grafische kaart met compiz enz. en met de draadloze netwerkkaart) heb ik nu alles draaien, inclusief flash in firefox (!)
De installatie van de hardware heb ik beschreven op https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/AsusF3KE-AP009C

Om al je media codecs en dergelijke is het erg makkelijk om automatix (www.getautomatix.com) te downloaden.

De simpelste manier om flash aan de praat te krijgen is eerst flashplugin-nonfree downloaden met synaptic (of via firefox) en vervolgens in een terminal als gewone gebruiker het volgende commando uit te voeren:
nspluginwrapper -v -a -i

Voor de 32 bits versie is er inmiddels een driver van madwifi voor de AR5007EG, voor de 64 bit gebruikers moet je nog even ndiswrapper gebruiken, zie ook de wiki die ik eerder heb genoemd.

Succes er mee!

Groeten Frans

Offline mcgyver

  • Lid
nieuwe ubuntu user
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/25, 11:17:52 »
Automatix is op dit forum een vies woord Frans. Dus a.u.b. niet meer gebruiken hier. Het kan later ontzettend veel problemen geven die wij hier dan weer moeten oplossen. Ubuntu biedt momenteel voldoende mogelijkheden om A.....  niet te hoeven gebruiken.