Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]Openoffice3.0: Hulp bij formule.  (gelezen 2587 keer)

[OPGELOST]Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Gepost op: 2009/05/20, 14:34:29 »
Ik had eerder een topic over hoe ik werk uren zo goed mogelijk kon registeren, waar ik dan alleen begin tijd en eind tijd hoefde te type. De rest zou hij dan allemaal netjes berekenen.

Nu zit ik vast bij een formule die ik gaag zou willen het is volgens mij wel een HELE pittige, dus als 1 van jullie "magiërs" misschien wat weet tell me tell me tell me :P
 
Ik heb allemaal van die rechthoeken waar ik de week nummer heb geregistreerd daar bij de Datum, dag, afdeling, begin dienst, einde dienst, uren dag, totaal uren week.
Ik wil een formule dat als ik het jaar in een bepaalde cel type dat hij dan bij elke week de exacte datums automatisch in vult.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/27, 14:21:32 door shinger »

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/20, 17:21:14 »
Ik had eerder een topic over hoe ik werk uren zo goed mogelijk kon registeren, waar ik dan alleen begin tijd en eind tijd hoefde te type. De rest zou hij dan allemaal netjes berekenen.

Nu zit ik vast bij een formule die ik gaag zou willen het is volgens mij wel een HELE pittige, dus als 1 van jullie "magiërs" misschien wat weet tell me tell me tell me :P
 
Ik heb allemaal van die rechthoeken waar ik de week nummer heb geregistreerd daar bij de Datum, dag, afdeling, begin dienst, einde dienst, uren dag, totaal uren week.
Ik wil een formule dat als ik het jaar in een bepaalde cel type dat hij dan bij elke week de exacte datums automatisch in vult.

Kun je een voorbeeld geven van deze "rechthoeken", of het filetje even ergens uploaden
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/20, 18:05:09 »
Hier heb ik even de bijlage bekijke het maar even.

Re: Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/20, 18:12:50 »
Is het niet eenvoudiger om een database te maken? Of zie ik dat verkeerd?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline lcup

  • Lid
Re: Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/20, 18:44:50 »
Een formule zie ik zo gauw niet. Wat je wél kunt doen is het doervoeren van de datums. Vul bij de maandagen een datum in en sleep die naar beneden tot de zondag. Ik heb een voorbeeld bijgevoegd.

En een beetje offtopic. de Engelse ziekte is tegenwoordig een plaag geworden. Het zijn werkuren en geen werk uren. weekuren en geen
week uren. Soms moet je twee keer lezen om te begrijpen wat er staat. Dit geldt overigens heel algemeen, dus voel je niet persoonlijk aangesproken. Het komt tegenwoordig in de beste families voor.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/20, 19:18:04 door lcup »

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/20, 19:17:32 »
Done...

Voor het eerste vak (week 1) heb ik een moeilijke formule gebruikt. Daarna is het gewoon [VORIGE_CELL]+1

De formule komt er kortom op neer dat deze kijkt op welke dat 1 januari valt. en daarop de rest van die week erop aanpast

« Laatst bewerkt op: 2009/05/20, 19:19:07 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/20, 22:42:43 »
Is het niet eenvoudiger om een database te maken? Of zie ik dat verkeerd?
Zeer interessante denkwijze. Kan u zoiets in elkaar steken en een voorbeeldje posten? Laat me wel weten met wat u het precies heeft gemaakt.
Done...

Voor het eerste vak (week 1) heb ik een moeilijke formule gebruikt. Daarna is het gewoon [VORIGE_CELL]+1

De formule komt er kortom op neer dat deze kijkt op welke dat 1 januari valt. en daarop de rest van die week erop aanpast
Wel jammer dat 1 januari 2010 behoort tot week 53 van het jaar 2009 volgens OoO? Een jaar is niet op te splitsen in weken. Het telt daarvoor een dag teveel. Of zelfs twee dagen als het een schrikkeljaar is. Waarom gaat men een jaar gaan op splitsen in weken om een maandloon te berekenen? Niettemin zal ik toch ook maar een luttele intensie toevoegen.  =D

Re: Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/21, 02:56:04 »
Is het niet eenvoudiger om een database te maken? Of zie ik dat verkeerd?

Voordat ik maar eens aan Excel (rekenblad) dacht heb ik dat ook overwogen, maar om een MDB bestand te open via openoffice gaat niet echt soepel dus om al dat ellende te voorkomen dacht ik jammer maar dan wordt het excel (rekenblad).

Re: Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/21, 03:05:15 »
WOOOOWW!! Dit is echt ENG!! :(..   We hebben hier te maken met echte Openoffice "Magiërs".  :o :o :o

Jongens ik kan jullie niet genoeg bedanken.


Offline Roel1963

  • Lid
Re: Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/21, 13:01:12 »
Wel jammer dat 1 januari 2010 behoort tot week 53 van het jaar 2009 volgens OoO? Een jaar is niet op te splitsen in weken. Het telt daarvoor een dag teveel. Of zelfs twee dagen als het een schrikkeljaar is.

Klopt, maar dit deden de spreadsheets ook met 29 t/m 31 december 2008 (die werden ondergebracht in 2009, week 1) :|

Re: Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/22, 09:32:34 »
Wel jammer dat 1 januari 2010 behoort tot week 53 van het jaar 2009 volgens OoO? Een jaar is niet op te splitsen in weken. Het telt daarvoor een dag teveel. Of zelfs twee dagen als het een schrikkeljaar is.

Klopt, maar dit deden de spreadsheets ook met 29 t/m 31 december 2008 (die werden ondergebracht in 2009, week 1) :|

Bedoelt u dat in 2008 29 t/m 31 december 2008 in week 53 van 2008 werden gezet? Of waar doelt u juist op?
WOOOOWW!! Dit is echt ENG!! :(..   
Onze excuses, ik denk niet dat er ook maar één iemand de bedoeling had om u schrik aan te jagen.  ;)  :D  XD

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/22, 11:25:37 »
Wel jammer dat 1 januari 2010 behoort tot week 53 van het jaar 2009 volgens OoO? Een jaar is niet op te splitsen in weken. Het telt daarvoor een dag teveel. Of zelfs twee dagen als het een schrikkeljaar is.

Klopt, maar dit deden de spreadsheets ook met 29 t/m 31 december 2008 (die werden ondergebracht in 2009, week 1) :|

Bedoelt u dat in 2008 29 t/m 31 december 2008 in week 53 van 2008 werden gezet? Of waar doelt u juist op?

In 2008 werd niet gesproken over week 53. De laatste 3 dagen van 2008 vielen in week 1 van 2009.

Re: [OPGELOST]Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/22, 22:24:30 »
Roel1963,
Van zodra 1 januari later in de week dan op donderdag begint (vrijdag of zaterdag of zondag dus) wordt de maandag erop als eerste week van het jaar gekozen. Daarom staat er in mijn formule :ALS(WEEKDAG(DATUM(een verwijzing naar de cel met het jaartal;1;1))>5Dit enkel alleen maar om het onderscheid te maken in de berekening die dient te gebeuren.  ;)

Offline Roel1963

  • Lid
Re: [OPGELOST]Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/23, 11:24:28 »
Roel1963,
Van zodra 1 januari later in de week dan op donderdag begint (vrijdag of zaterdag of zondag dus) wordt de maandag erop als eerste week van het jaar gekozen. Daarom staat er in mijn formule :ALS(WEEKDAG(DATUM(een verwijzing naar de cel met het jaartal;1;1))>5Dit enkel alleen maar om het onderscheid te maken in de berekening die dient te gebeuren.  ;)

Aha handig :)

Re: [(nog niet helemaal - OPGELOST]Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/26, 10:19:21 »
Ik zat gisteren even weer beetje die Calc bestanden aante passen en kwam achter dat de Invulling van datum door de jaartal in te vullen een fout heeft in de forumule.

Op elke Vrijdag zie je namelijk die fout.

Re: [Nog niet helemaal - OPGELOST]Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/26, 22:19:20 »
Inderdaad. Een nulletje te weinig bij de functie VERT.ZOEKEN. Formule aangepast en ingekort om het iets overzichtelijker te houden.  O0

Re: [Nog niet helemaal - OPGELOST]Openoffice3.0: Hulp bij formule.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/27, 14:21:19 »
Nu is die helemaal opgelost ja THNX :P