Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem dual boot Win10/Ubuntu22.04  (gelezen 2202 keer)

Offline JohnVC

  • Lid
Probleem dual boot Win10/Ubuntu22.04
« Gepost op: 2023/03/20, 21:30:16 »
Hallo iedereen,
Betreft een HP Elitebook 8470W met BIOS ver. F74 (2019) , I7cpu 16Gb ram, gebruikt door mijn vrouw voor mail, internet enz.
Het doel: De oude HDD met Win8.1pro en Ubuntu 18.04 vervangen door een SSD (EVO 500Gb) met Win10pro en Ubuntu 22.04. --- Windows zeldzaam gebruik, enkel voor updates van een paar toestellen.
Wat ik deed: -- Een partitie van 150Gb gemaakt GPT/NTFS op de SSD , de resterende 350Gb unallocated gelaten.
-- GPT/NTFS USB  Win10 UEFI installatieschijf gemaakt met Rufus
-- GPT/ FAT32 USB Ubuntu 22.04 installatieschijf gemaakt met "Opstartschijf aanmaken" in Ubuntu 20.04 op de desktop
-- BIOS instellingen gewijzigd: van Legacy naar UEFI Only (er was ook nog de keuze UEFI Legacy/CSM) en van RAID naar AHCI
-- Windows geïnstalleerd en snelstarten uitgeschakeld en nadien Ubuntu geïnstalleerd via keuze "Ubuntu naast Windows installeren". Beide installaties zijn vlekkeloos verlopen, maar:

Telkens als de pc opstart MOET ik esc drukken en vervolgens F9 om in het opstartmenu te komen. Als ik geen keuze maak blijft de pc in een loop herstarten.
In het opstartmenu F9 heb ik de keuze tussen 1: Windows Bootmanager, 2: Boot from EFI file, en 3: Ubuntu.
De keuze 3: Ubuntu brengt me vervolgens in GRUB en vandaar kan ik verder. Zowel Windows als Ubuntu starten dan normaal en werken prima.

In het BIOS kan ik geen instellingen vinden om de volgorde van het startmenu aan te passen en die extra handelingen zijn vervelend.

Op internet kan ik er niets over vinden.
Heeft iemand een idee wat er misgaat en wat ik er kan aan verhelpen?
« Laatst bewerkt op: 2023/03/20, 21:38:05 door JohnVC »

Offline bart85

  • Lid
Re: Probleem dual boot Win10/Ubuntu22.04
« Reactie #1 Gepost op: 2023/03/21, 08:16:42 »
https://www.linuxbabe.com/command-line/how-to-use-linux-efibootmgr-examples

Met efibootmgr kun je dat aanpassen. Zet de eerste entry op Ubuntu dan krijg je het grub menu te zien. Daar kun je kiezen uit Ubuntu en Windows. Zie verder bovenstaande link
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline JohnVC

  • Lid
Re: Probleem dual boot Win10/Ubuntu22.04
« Reactie #2 Gepost op: 2023/03/21, 09:45:44 »
https://www.linuxbabe.com/command-line/how-to-use-linux-efibootmgr-examples

Met efibootmgr kun je dat aanpassen. Zet de eerste entry op Ubuntu dan krijg je het grub menu te zien. Daar kun je kiezen uit Ubuntu en Windows. Zie verder bovenstaande link

Heel erg bedankt voor de tip, bart85.
Voor een 69 jarige niet heel eenvoudig, maar het moet kunnen! =D
Ik kom hier terug, hetzij geslaagd of gebuisd ;)

 

Offline JohnVC

  • Lid
Re: Probleem dual boot Win10/Ubuntu22.04
« Reactie #3 Gepost op: 2023/03/21, 16:31:55 »
https://www.linuxbabe.com/command-line/how-to-use-linux-efibootmgr-examples

Met efibootmgr kun je dat aanpassen. Zet de eerste entry op Ubuntu dan krijg je het grub menu te zien. Daar kun je kiezen uit Ubuntu en Windows. Zie verder bovenstaande link

Met efibootmgr kreeg ik inderdaad de mogelijkheid om de bootvolgorde te wijzigen. Er waren slechts 2 entries : 000 Windows bootmanager en 0001 Ubuntu.
Echter stond 0001 Ubuntu reeds als eerste. De-activatie van 0000 Windows bootmanager veranderde niets aan het opstart gedrag: esc >> F9 en keuze tussen
1: OS bootmanager (vroeger dus Windows bootmanager, nu OS bootmanager na de-activatie met efibootmgr)
2: Boot from efi file
3: Ubuntu

Enig idee of ik nog iets kan doen?
 
« Laatst bewerkt op: 2023/03/21, 20:18:55 door JohnVC »

Offline JohnVC

  • Lid
Re: Probleem dual boot Win10/Ubuntu22.04
« Reactie #4 Gepost op: 2023/03/21, 16:32:52 »
https://www.linuxbabe.com/command-line/how-to-use-linux-efibootmgr-examples

Met efibootmgr kun je dat aanpassen. Zet de eerste entry op Ubuntu dan krijg je het grub menu te zien. Daar kun je kiezen uit Ubuntu en Windows. Zie verder bovenstaande link

Met efibootmgr kreeg ik inderdaad de mogelijkheid om de bootvolgorde te wijzigen. Er waren slechts 2 entries : 000 Windows bootmanager en 0001 Ubuntu.
Echter stond 0001 Ubuntu reeds als eerste. De de-activatie van 0000 Windows bootmanager veranderde niets aan het opstart gedrag: >> esc >> F9 en keuze tussen
1: OS bootmanager (vroeger dus Windows bootmanager, nu OS bootmanager na de-activatie met efibootmgr)
2: Boot from efi file
3: Ubuntu

Enig idee of ik nog iets kan doen?
« Laatst bewerkt op: 2023/03/21, 20:19:38 door JohnVC »

Re: Probleem dual boot Win10/Ubuntu22.04
« Reactie #5 Gepost op: 2023/03/25, 08:43:47 »
Ik heb onlangs ubuntu naast windows11 geinstalleert en ik zie bij opstarten direct het grubmenu waaruit ik kan kiezen, zonder omwegen.
Ik heb dit zo gedaan heb in de bios de secure boot op disabled gezet en lecacy op enable gezet en dan bij exit gekozen voor veranderd en opslaan gekozen en de bios sluit af
daarna via een rufus stick ubuntu naast w11 geinstalleerd daar krijg je de mogelijkheid om de c schijf te verdelen en daarna verder gegaan tot de installatie is voltooid en dan moest ik mijn pc opstarten en wat bleek ja hoor de grubmenu was te zien en kon kiezen tussen ubuntu die eerste staat en windows boot manager als derde.
zorin os core pro-ubuntu 22.04.3-windows11 pro

Offline JohnVC

  • Lid
Re: Probleem dual boot Win10/Ubuntu22.04
« Reactie #6 Gepost op: 2023/03/26, 19:48:06 »

 Pinokkio, Bedankt voor je reactie en het meedenken.

De bedoeling was om Win10 en Ubuntu22.04 volgens de huidige gangbare normen te installeren, type GPT formattering i.p.v. MBR,   EUFI i.p.v. Legacy enz.
Dat ging niet van een leien dakje, met veel lezen en zoeken en vallen en opstaan.
Uiteindelijk werkte alles, maar zat ik dus met het probleem dat ik telkens in het BIOS opstartmenu Ubuntu moest kiezen om GRUB te zien en daar heb ik dus geen oplossing voor gevonden.

Het "oude" Legacy -- MBR  systeem is me voldoende bekend en ik ben er dus noodgedwongen naar teruggekeerd en, zoals je suggereerde, Win10 en Ubuntu20.04 in MBR en Legacy mode geïnstalleerd.
Dat werkt inderdaad zonder problemen, zoals de vorige installatie met Win8 en Ubuntu18.04.
Uiteindelijk heb ik Ubuntu20.04 geïnstalleerd i.p.v. 22.04, omdat de laptopcamera het niet deed en ik geen zin meer had om daar ook nog wat uren aan te prutsen.

Eind goed, al goed, al is het niet geworden wat ik wou doen.
Toch bedankt voor de reacties.