Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot met 2 ssd's  (gelezen 790 keer)

AW1942

  • Gast
Dual boot met 2 ssd's
« Gepost op: 2012/07/06, 12:23:27 »
computer met 2 x ssd en 1 maal hd.

mijn systeem met een ssd van 120 gb en een ssd van 60 gb plus een hardisk van 1 tb is  opgezet als een dual boot systeem voor 2 x windows 7.
Tevens heb ik voor elke boot de niet gestarte drive letter verwijderd zodat deze dus ook niet meer benaderbaar is.
1 ssd bevat zowel het besturings systeem als alle aplicatie en de andere alleen maar het besturingssysteem . Dde data directories zijn voor beide
ingesteld op de 1 tb harddisk. Voordeel ik kan voor normaal gebruik werken met ssd 1 en voor downloaden en experimenteren met ssd 2.
Gaat er wat mis dan kan ik via een image (Macrium Reflect - Freeware) zo mijn systeem op ssd2 terugzetten en hoef ik daarna alleen nog maar het
besturingssysteem te opnieuw te updaten. Het multi-booten wordt geregeld door het mbr van Windows en verloopt probleemloos.
Nu wil ik graag eens met Ubuntu experimenteren en ik ben dus begonnen om mijn 60 gb ssd op te zetten met Ubuntu ( 1 partitie - gehele schijf)
maar op de 1 of andere manier of ik nu kies voor "Ubuntu naast Windows", "Windows door Ubuntu vervangen" of "Zelf partities aanmaken",
het lukt me niet om het systeem multi-boot te krijgen. 1 fout die ik regelmatig krijg is "Er is geen basisbestandsysteem gedefinieerd.
Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu". Wat is de correcte methode om op de ene schijf Windows te behouden en op de andere
Ubuntu te installeren in een multiboot omgeving.

AW1942

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dual boot met 2 ssd's
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/06, 14:18:50 »
1 fout die ik regelmatig krijg is "Er is geen basisbestandsysteem gedefinieerd.
Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu".
De Ubuntupartitie moet de "/" krijgen. De root, want het schuine streepje schijnt op een wortel te lijken (nerdische humor, vermoed ik...).

Maar Ubuntu zet je het beste op dezelfde fysieke schijf als Windows, want die schijf staat als eerste in de opstartvolgorde van het BIOS. Aanpak:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Wat jij wil kan ook wel, maar dan krijg je een erg complexe situatie, waarbij je telkens in het BIOS moet gaan lopen schakelen.

Ubuntu hoef je maar 10 GB te geven, dus veel kost het niet aan Windowsruimte op de Windowsschijf... Ubuntu kan overigens ook op een logische partitie en hoeft dus niet per se op een primaire partitie, zoals bij Windows wel het geval is.

Het delen van dezelfde fysieke schijf is verreweg de eenvoudigste oplossing, en eenvoudige oplossingen zijn doorgaans ook de meest robuuste. Ik hou van simpel. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/07/06, 14:26:44 door Pjotr »

AW1942

  • Gast
Re: Dual boot met 2 ssd's
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/06, 15:37:50 »
Pjotr,

bedankt voor je reactie. Wat voor mij echter niet geheel duidelijk is waarom je met het gebruik van 2 windows op 2 fysiek gescheiden en andere disks dan niet in het bios hoeft te schakelen.
Nog gekker bij de installatie heb ik beide disks apart geinstalleerd (fysiek door de sata connector er uit te trekken) om me niet te vergissen met het kiezen van de juiste disk tijdens de installatie.
Na het aansluiten van beide disk heeft Windows zelf het keuzemenu in het mbr aangepast. Misschien toch wat meer kennis benodigd aan deze kant omtrent het boot proces.

AW1942