Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijfwissel: elke keer weer een aangename verrassing  (gelezen 935 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Schijfwissel: elke keer weer een aangename verrassing
« Gepost op: 2012/09/17, 14:49:11 »
Vandaag een dooie harde schijf vervangen in een ouwe bak, door een harde schijf uit een nog ouwere bak. Op de "nieuwe" schijf stond nog Lubuntu 12.04.

En jawel.... Ondanks dat de twee computers volkomen verschillend zijn, startte de herstelde ouwe bak onmiddellijk op vanaf de "nieuwe" harde schijf, en presenteerde me soepel en vlotjes het bekende Lubuntu-bureaublad.   8-)

Uiteraard verwachtte ik dat ook, maar het blijft elke keer weer iets magisch houden..... Linux is geweldig.  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Schijfwissel: elke keer weer een aangename verrassing
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/17, 15:00:15 »
Toch grappig, dat iemand die zoveel ervaring heeft met Linux, die zoveel stukken heeft geschreven over het gebruik en de aanpassing van Linux, zich nog steeds op een positieve manier kan verbazen.

Zo dacht ik, dat XFCE 4.08 wel uitontwikkeld was, er viel m.i. niets meer te verbeteren.
Nu zit ik met XFCE 4.10, die op weg is om één van de beste (mijn mening) desktops aller tijden te worden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Schijfwissel: elke keer weer een aangename verrassing
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/17, 15:04:20 »
Mijn desktop start ook gewoon op van de harde schijf uit mijn laptop :)
Ook erg grote verschillen qua hardware; Intel vs. AMD processor, Nvidia en AMD videokaart, en nog een hoop andere verschillen.

Offline atomos

  • Lid
Re: Schijfwissel: elke keer weer een aangename verrassing
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/17, 15:25:30 »
Is dit niet een teken dat linux een heel grote overhead heeft kwa stuur programma's ?
Dit is, denk ik, alleen te merken bij booten :)
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Schijfwissel: elke keer weer een aangename verrassing
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/17, 15:38:44 »
Een deel van de noodzakelijke stuurprogramma's zit gewoon in de kernel ja. Dingen als drivers voor je processor of harde schijf heb je gewoon nodig voordat je verder kan :)
Maar alle overige dingen zijn losse modules die alleen geladen worden wanneer dat nodig is. Die hebben dus totaal geen invloed op het booten.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Schijfwissel: elke keer weer een aangename verrassing
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/17, 19:46:38 »
Vandaag een dooie harde schijf vervangen in een ouwe bak, door een harde schijf uit een nog ouwere bak. Op de "nieuwe" schijf stond nog Lubuntu 12.04.

En jawel.... Ondanks dat de twee computers volkomen verschillend zijn, startte de herstelde ouwe bak onmiddellijk op vanaf de "nieuwe" harde schijf, en presenteerde me soepel en vlotjes het bekende Lubuntu-bureaublad.   8-)

Uiteraard verwachtte ik dat ook, maar het blijft elke keer weer iets magisch houden..... Linux is geweldig.  =D

dit heb ik een keer met windows xp gedaan, je krijgt dan allemaal foutmeldingen en t ding is niet vooruit te branden! t enige wat werkt is de cd van windows xp (jaah dat was nog een CD!~geen DVD) erin stoppen, wachten totdat die geladen is, op ENTER drukken, dan komt er een melding dat er al een installatie aanwezig is, druk dan op R om een herstelsessie te draaien.
in totaal duurt dat 70 minuten, maar jah dan zijn wel al je oude programma's en documenten nog in tact  =D =D
heb vervolgens ergens een schijf op de kop getikt die 3x zoveel opslag had en een stuk sneller was, heb toen die nieuwe schijf erin gedaan als master (oude als slave) en met een ubuntu-live-cd de schijven gekloont:

WAARSCHUWING! incorrect gebruik van deze commando's kan schade veroorzaken aan je harde schijven en tot dataverlies lijden!
dd if=/dev/sdb of=/dev/sdahierin is "if" de Input File en "of" de output file, wat het doet is de volledige inhoud van schijf sdb (slave) naar sda (master) schrijven als ruwe data.
ik kreeg dus een partitie ter grootte van de oude schijf op mijn nieuwe schijf, ff vergroten met gparted en klaar! (owja bootflags van de partities worden gewoon meegekopieerd!)

Re: Schijfwissel: elke keer weer een aangename verrassing
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/17, 19:50:22 »
Hmm... je moet geluk hebben — ik kan uit ervaring zeggen dat dat niet altijd zo goed werkt. Een paar jaar geleden (misschien is het ondertussen veranderd) had ik de grafische kaart in m'n computer vervangen. Windows startte op in een 800x600 VESA mode en ik kon de driver installeren, OpenSUSE merkte dat er iets veranderd was en startte SaX2 (hun X11-configuratietool) in VESA, op Ubuntu daarentegen crashte gewoon de X Server en moest ik ergens een dpkg-reconfigurecommando intypen.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline h2o

  • Lid
Re: Schijfwissel: elke keer weer een aangename verrassing
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/17, 22:08:24 »
Ik heb zelf twee laptops, een Acer Aspire 9300 en een HP 500. Voor beide laptops heb ik twee harde schijven. Een werk- en een experimenteer schijf. Verwisselen gaat probleemloos.
Ook gebruik ik regelmatig en externe HD met Debian Squeeze erop. Op IEDERE computer die kan booten via USB doet die het probleemloos.

Laatst ook een klusje bij iemand uitgevoerd door een andere schijf in zijn computer te doen. Op die schijf stond Debian 5.0 (Lenny). Die computer startte moeiteloos op en zelfs een dist-upgrade van Lenny ==> Squeeze ging heel vlotjes. Hij wilde het meteen gebruiken en zo staat het er nog steeds op.

Dus zo gek kijk ik er niet van op.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Schijfwissel: elke keer weer een aangename verrassing
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/18, 17:58:49 »
Dus zo gek kijk ik er niet van op.

als windows nu eens in één keer goed migreerde daar kijk ik van op! (helaas nog nooit voorgekomen)

Re: Schijfwissel: elke keer weer een aangename verrassing
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/19, 08:23:16 »
Ik heb dat eens ontdekt door een een stomme fout van mij; ik stak een recupschijf van een laptop (met 11.10 erop) in een andere, en door naar het toilet te gaan had ik die nieuwe laptop gewoon geboot i.p.v. geboot via de USB-stick. Tot mijn niet geringe verrassing kwam ik terug van het toilet en ik had een volledig werkende laptop met 11.10 erop :) . Nu gebruik ik  wel eens deze truc om b.v. thuis al Xubuntu erop te zetten en vervolgens gewoon op mijn werk een schijf te vervangen in een gecrashte desktop. Net zo handig.

The power of Linux ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort