Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan op elke laptop een dualboot?  (gelezen 1873 keer)

Offline Cme

  • Lid
Kan op elke laptop een dualboot?
« Gepost op: 2021/06/14, 18:56:38 »
Ha, momenteel zie ik m'n oude Lenovo afbrokkelen en oriënteer op een andere laptop.
Bestaan er merken die geen dual/multiboot vergen? Windows mag er overigens af.
Bvd,
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline HWE64

  • Lid
Re: Kan op elke laptop een dualboot?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/06/14, 19:27:22 »
Ha, momenteel zie ik m'n oude Lenovo afbrokkelen en oriënteer op een andere laptop.
Bestaan er merken die geen dual/multiboot vergen? Windows mag er overigens af.
Bvd,
Ik heb een Clevo met alleen Xubuntu. Niet goedkoop maar wel heel goed. https://novacustom.com :)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Cme

  • Lid
Re: Kan op elke laptop een dualboot?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/06/14, 20:55:43 »
Ik heb een Clevo met alleen Xubuntu. Niet goedkoop maar wel heel goed. https://novacustom.com :)
Ja maar dat is mijn vraag niet.
Ik wil weten of er merken Laptops zijn die Linux 'weigeren' naast Windows.
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Offline bart85

  • Lid
Re: Kan op elke laptop een dualboot?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/06/14, 21:26:36 »
Daarvoor moet de bootloader gestart kunnen worden. Deze start vervolgens Linux op. Tegenwoordig staat de bootloader op de efi partitie. Het lijkt mij dat met secure boot uit, Linux altijd kan worden gestart.
Daarnaast ben je drivers en firmware voor de hardware nodig, maar dit gaat vaak wel goed.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline MKe

  • Lid
Re: Kan op elke laptop een dualboot?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/06/14, 21:33:16 »
Veel belangrijker is of je hardware door Linux wordt ondersteund.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kan op elke laptop een dualboot?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/06/14, 22:18:07 »
Hier heb ik een (oude) HP laptop, die niet out-of-the-box wil draaien, omdat de Wifi driver niet in de ISO zit.
Plug ik tijdens de installatie een USB-Wifi-Adapter in, of een directe UTP kabel, dan worden de drivers automatisch opgehaald bij Ubuntu.
De Acer, BTO, Dell en  Medion (erg antiek) worden wel out-of-the-box ondersteund.
Het blijft dus proberen, maar wanneer de hardware niet de nieuwste is, dan mag het geen probleem geven, zeker niet met een directe internet verbinding.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Kan op elke laptop een dualboot?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/06/15, 11:29:51 »
Hallo, ik heb hier een goedkoop Lenovo-laptopje met W10 erop. Meteen Xubuntu ernaast geïnstalleerd. Maar ik krijg dat met geen mogelijkheid aan de gang! Van alles, maar dan ook écht van alles geprobeerd, maar ik kom niet bij de optie om tijdens het starten voor Xubuntu te kiezen. Sterker nog, die optie lijkt uitgeschakeld te zijn (door Lenovo/Windows uit "veiligheidsoverwegingen"?).

Op een HP-laptop van m'n dochter kon ik probleemloos Xubuntu naast W10 installeren; de laatste heeft ze volgens mij zo goed als nooit gebruikt.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Kan op elke laptop een dualboot?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/06/15, 11:39:30 »
@Paul, datzelfde heb ik ook wel hier op het forum van een bepaald type van Acer gehoord maar dat is niet bij alle zo.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline bart85

  • Lid
Re: Kan op elke laptop een dualboot?
« Reactie #8 Gepost op: 2021/06/15, 14:52:18 »
Ik had op een macbook het probleem dat het niet met grub wil starten. Het macOS gebruikt een andere bootloader. Hier moest ik rEFInd gebruiken. Daarna kon ik macos, ubuntu en Arch linux booten.
« Laatst bewerkt op: 2021/06/15, 15:18:31 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline jnom

  • Lid
Re: Kan op elke laptop een dualboot?
« Reactie #9 Gepost op: 2021/06/16, 13:08:12 »

Op deze site informatie over leveranciers van laptops met voorgeinstalleerde linux distrubitie en van merken en modelnummers van laptops die geschikt zijn om linux te installeren.

https://nllgg.nl/linux/computers

Ga je voor zekerheid kies dan voor een laptop waar de leverancier al de gewenste distributie op heeft geinstalleert.
Heb zelf ook goede ervaring met een Clevo laptop met Ubuntu.
Wil je minder geld uitgeven dan kun je ook voor een refurbished laptop gaan.
Ik heb onlangs een refurbished HP elitebook 2570P aangeschaft (klein scherm om gemakkelijk mee te nemen) en  hiervan windows verwijderd. Installatie Linux ging probleemloos.

Offline rico70

  • Lid
Re: Kan op elke laptop een dualboot?
« Reactie #10 Gepost op: 2021/06/16, 13:56:24 »
bto.eu verkoopt ook Clevo laptops zonder besturingssysteem