Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu update  (gelezen 534 keer)

Offline gkappe

  • Lid
ubuntu update
« Gepost op: 2016/11/20, 11:16:41 »
Hallo,
Ik gebruik al jaren Ubuntu.  Ook update ik Ubuntu al jaren als mij een update wordt aangeboden. Ik doe dat blind, zonder enkele selectie of voorkeur. Ik ga ervan uit dat alle updates goed zijn.
De laatste tijd kan ik echter niet meer updaten als er een authentication wordt gevraagd. In het pop up windowtje voor authentication is het vakje waar ik mijn wachtwoord moet invullen grijs en het woord "password" dat ervoor staat ook. Als ik in het vakje klik, komt er geen knipperende cursor. Ik kan mijn wachtwoord niet invullen en dus niet updaten. Is dit een bug? Is er een andere mogelijkheid om te updaten? In de bijlage kun je de update en de authentication windowtjes zien.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu update
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/20, 12:23:23 »
Is gebruiker Geert wel een gebruiker met root toegang?
Was dit ook de gebruikers naam, waarmee je het installeerde?
Tip: een gebruikersnaam mag en kan geen hoofdletters bevatten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline gkappe

  • Lid
Re: ubuntu update
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/25, 16:44:40 »
Hallo Ron,
Bedankt voor je reactie.
De gebruikersnaam en het wachtwoord zijn van de systeem beheerder met root toegang dus.
ik heb jaren op deze manier ge-update. Het ging altijd goed.
De laatste tijd is het woord "password"  en het vakje erachter grijs.
Als ik in het vakje klik, gebeurt er niets. Er komt geen (knipperende) cursor. Ik kan mijn wachtwoord dus helemaal niet intypen.
In mijn wachtwoord zit al jaren een hoofdletter, en dat werkt goed.
Ik zoek verder.
Groeten,
Geert

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ubuntu update
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/25, 17:04:04 »
Ik gebruik al jaren Ubuntu.  Ook update ik Ubuntu al jaren als mij een update wordt aangeboden.

Misschien al die jaren dezelfde Ubuntu-versie, die inmiddels niet meer ondersteund wordt en daarom geen updates meer krijgt?

Offline jan11000

  • Lid
Re: ubuntu update
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/25, 18:18:43 »
Welke ubuntu heb je, dit had je in je 1e vraag moeten zetten, omdat er meerdere versies van ubuntu zijn.

Zoek met google hoe in de terminal te updaten, en post hier je uitkomst.
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Offline gkappe

  • Lid
Re: ubuntu update
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/27, 17:52:23 »
Hallo,
Ik heb een workaround gevonden. In het Authenticate windowtje kies ik een andere gebruiker en ga daarna weer terug naar mijn eigen gebruikersnaam. Daarna is plotseling "Password" en het invulraampje zwart gekleurd. Dan kan ik gewoon verder. Mijn eigen password invullen  >> bevestigen en de updates worden geïnstalleerd.
Verder hoorde ik van een andere Ubuntu gebruiker dat dit een bekend probleem is en dat er naar een oplossing wordt gezocht.
Groeten,

Geert