Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oplossing voor RT2X00-wireless-drivers  (gelezen 1185 keer)

Oplossing voor RT2X00-wireless-drivers
« Gepost op: 2008/06/07, 19:43:26 »
In de laatste linux-kernel-updates zitten niet altijd de correcte drivers voor RT2X00-interfaces. Bvb. voor USB RT25700-drivers (Zie http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php?title=Downloads)(Drivers voor rt2400 (PCI/PCMCIA), rt2500 (PCI/PCMCIA), rt2570 (USB), rt61 (PCI/PCMCIA), rt73 (USB).

Indien je wireless-network niet meer werkt na een upgrade van de kernel (dus ook bij een upgrade van 7.10 naar 8.04) en je hebt één van bovenstaande type drivers, dan kan is het best mogelijk dat de kernel niet de juiste
drivers bevat.

Oplossing na kernel-upgrade.

Downloaden van de laatste drivers (bvb xxx-cvs-daily.tar.gz) (bvb. in het geval dat je nog kan downloaden met je vorige kernel)

Booten met de nieuwe kernel!!!
Het project ontpakken (ofwel doe je dat met de bestandsbladeraar : rechtermuisknop en hier uitpakken selecteren,
ofwel ga je in de terminal in de juiste directory en typ je tar -xvzf rt2570-x.x.x.tar.gz

Ga naar de directory waar het project zich bevindt
Ga naar de directory Module
make     (Dit compileert het project - daarom is het belangrijk met de gewenste kernel te booten)
sudo make install (installatie van de drivers, daarom is suo nodig!)
---- herstarten van Ubuntu

In Systeem->Beheer->Hardware Drivers zie je de aangemaakte driver staan

Offline Petervdw

  • Lid
Oplossing voor RT2X00-wireless-drivers
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/07, 23:01:31 »
Aan vrijevogel
Heel belangwekkend wat je schrijft. Dank. Mijn vraag: is er ook een commando waarmee ik klip en klaar kan zien welke drivers er in de kernel zitten? In de terminal commando's ben ik niet zo thuis.
Als ik lsmod gebruik dan krijg je wel veel informatie, maar die is lastig te duiden.
Alvast bedankt.
Vr.groet, peter

Oplossing voor RT2X00-wireless-drivers
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/08, 09:27:31 »
Citaat van: Petervdw
Aan vrijevogel
Heel belangwekkend wat je schrijft. Dank. Mijn vraag: is er ook een commando waarmee ik klip en klaar kan zien welke drivers er in de kernel zitten? In de terminal commando's ben ik niet zo thuis.
Als ik lsmod gebruik dan krijg je wel veel informatie, maar die is lastig te duiden.
Alvast bedankt.
Vr.groet, peter
Dag Peter,

Het is goed om te beseffen dat er per linux-kernel drivers bestaan! Omdat ik een probleem had met een rt2570-driver heb ik bvb. al de drivers hiervoor op mijn machine gezocht.
Zoekopdracht *257* in /lib

 Resultaat:
/lib/modules/2.6.20-16-generic/kernel/ubuntu/wireless/rt2x00-legacy/rt2570
/lib/modules/2.6.20-16-generic/kernel/ubuntu/wireless/rt2x00-legacy/rt2570/rt2570.ko
/lib/modules/2.6.22-14-generic/extra/rt2570.ko
/lib/modules/2.6.24-16-generic/extra/rt2570.ko
/lib/modules/2.6.24-18-generic/extra/rt2570.ko <<<<------ Deze driver was NIET aanwezig

Ik had een werkend netwerk met kernel 2.6.24-16, maar geen netwerk met 2.6.24-17 en -18. Uit de
lijst van drivers blijkt dat voor kernel 2.6.24-16 de driver wel aanwezig was.

Voor specifieke device-gerelateerde info kijk je best op https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/

Ik vrees dat geval per geval beschouwd dient te worden. Bvb.

In geval van geen werkend netwerk, kreeg ik na sudo lshw -C network
*-network              
       description: Wireless interface
       physical id: 1
       logical name: rausb0
       serial: 00:11:d8:8e:79:2d
       capabilities: ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes multicast=yes wireless=IEEE 802.11g

In geval van een werkend netwerk:

  *-network              
       description: Wireless interface
       physical id: 1
       logical name: rausb0
       serial: 00:11:d8:8e:79:2d
       capabilities: ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes ip=192.168.1.2 multicast=yes wireless=RT2500USB WLAN

Naar mijn opinie zien beiden er goed uit, toch werkt de eerste situatie niet!

Hopelijk heb ik niet meer duisternis in je helderheid gebracht! :)

Offline Petervdw

  • Lid
Oplossing voor RT2X00-wireless-drivers
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/08, 10:26:00 »
Aan vrijevogel
Zeer bedankt. Duidelijk verhaal toch en in voorkomende gevallen eigenlijk best de moeite waard om het te onderzoeken. Duik er vanavond wat dieper in om het te doorwroeten. Misschien dat ik nog wel een vraagje heb dan.
Vr.groet, peter