Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup maken van Evolution  (gelezen 474 keer)

Backup maken van Evolution
« Gepost op: 2014/07/12, 16:30:17 »
Ik ga overstappen van Ubuntu 12.04 naar Mint17 hiervoor wil een backup maken (adressen + mails) van mijn e-mail programma Evolution.

1. Hoe doe ik dit?
2. Hoe kan ik deze backup controleren (voordat ik overstap)
3. Kan ik een dergelijk backup ook importeren in Thunderbird?

(ik wil dus ook een ander e-mail programma gaan gebruiken)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Backup maken van Evolution
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/12, 17:19:54 »
Vroeger volstond het de email bestanden van evolution naar thunderbird over te kopiëren, zoals ook hier staat. Zo ben ik vroeger overgegaan. Ik denk dat evolution ondertussen (ook als in 12.04) sqlite bestanden gebruikt om berichten op te slaan: dit zal dus dus niet meer werken.

Volgens deze link is het mogelijk bestanden in een evolution folder te exporteren naar een mbox bestand. Eens je in je nieuwe installatie je thunderbird eens hebt opgestart (en weer afgesloten), kan je die mbox bestanden in een folder "Local Folders" in de configuratiefolder van thunderbird plaatsen. Bij het opnieuw opstarten zal thunderbird dan dat bestand (of meerdere) herkennen, indexeren. Je zal de mails in thunderbird terugvinden in een folder met de naam van dat mbox bestand. Dan kan je in Thunderbird alle mails nog verder klasseren naar wens.

De configuratiefolder is een verborgen folder met de naam ".thunderbird". "Local Folders" zit ergens daaronder:
~/.thunderbird/########.default/Mail/Local Folders
######## zijn willekeurige cijfers en letters die voor iedereen anders zijn.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Backup maken van Evolution
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/12, 20:22:56 »
Voordat ik verder reageer: je wilt niet alleen van Ubuntu 12.04 (PP) af, maar ook van Evolution?
Evolution kan zijn "eigen" back-up maken en terugzetten: dus als je in Mint Evolution installeert, kun je ná de restore van de mails gewoon verder.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Nollie

  • Lid
Re: Backup maken van Evolution
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/12, 21:53:08 »
Backup Evolution: Bestand - Reservekopie maken. Op stickie zetten. Klaar!

Terugzetten (in Mint met Evolution): Bestand - Evolution Data herstellen
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Backup maken van Evolution
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/12, 22:47:00 »
Bedankt voor de hulp/reacties.

Ik speel even op save... ik ga eerst over op Mint17  - met Evolution - en dat is gelukt switch ik naar Thunderbird.

(Nadeel van Evolution is dat het berichten soms zo langzaam laden. En ik wil een wat meer minimalistisch systeem)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)