Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten externe schijf veranderd  (gelezen 902 keer)

Offline wiert

  • Lid
Rechten externe schijf veranderd
« Gepost op: 2011/11/10, 21:35:43 »
Beste mensen,

Ik gebruik al geruime tijd externe harde schijf. Sinds kort kan ik deze op mijn televisie aansluiten. Nu ik deze weer aan mijn computer hang, zijn al mijn bestandsrechten ineens veranderd in 'lezen'.

Om dit te wijzigingen heb ik geprobeerd:
- ontkoppelen - koppelen
- opnieuw opstarten
- sudo nautilus en gksudo nautilus
- rechten aanpassen
Allemaal zonder resultaat.

Iemand een idee hoe ik die rechten weer in orde krijg?

Groet,
Wiert


Offline vanadium

  • Lid
Re: Rechten externe schijf veranderd
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/11, 19:41:15 »
Ik denk dat je toch wel eerst moet weten over welk bestandssysteem het gaat vooraleer je kan zeggen hoe rechten aan te passen.

Let bovendien eerst even op of die "verandering" van rechten niet te wijten is aan een probleem(pje) met de harde schijf: in sommige gevallen zal linux een harde schijf alleen lezen aankoppelen wanneer het bestandssysteem beschadigd lijkt.

Dergelijk probleem los je op door de partitie te laten controleren en herstellen. Dit is trouwens iets wat je ook bij een "gezonde" schijf, regelmatig zou moeten doen. Zie hier hoe je te werk gaat: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/%28tip%29-controleer-nu-en-dan-je-verwijderbare-schijven/?wap2

Re: Rechten externe schijf veranderd
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/11, 20:11:14 »
Ik had een soortgelijk probleem met enkele office-bestanden op een USB-stick.
Oorzaak : zoonlief had de stick verwijderd terwijl de documenten open stonden.
Wanneer (sommige ?) bewerkbare bestanden open zijn, wordt er een extra file aangemaakt die de bewerkingen logt die je op dat moment doet. Die files verdwijnen automatisch wanneer je op de gangbare manier je werk afsluit.
Na verwijderen van die files werkte alles als vanouds.
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline wiert

  • Lid
Re: Rechten externe schijf veranderd
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/12, 19:21:34 »
Bestandssysteem is FAT32.

Als ik de werkwijze van Pjotr volg, dan krijg ik de volgende melding:

sudo chmod -R 777 /media/4956-9A87
sudo: /etc/sudoers is mode 0777, should be 0440
sudo: no valid sudoers sources found, quitting

Ik weet het niet helemaal zeker, maar heb ik niet eerder onder Ubuntu 11.10 mijn externe schijf aangeslotenen.  Onder 10.4 ging alles prima, dus misschien heeft de upgrade nar 11.10 hier wat mee van doen.

Ik denk dak ik maar een kopie maak, en de hele schijf formatteer en opnieuw indeel.

Groet,
Wiert.