Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NAS aankoppelen... hoe en waar?  (gelezen 10612 keer)

Offline KeesS

  • Lid
NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Gepost op: 2015/04/10, 13:03:49 »
Ubuntu 12.04.2 LTS
niveau beginner.


Het is me met hulp van dit forum gelukt mijn oude NAS (MyBookLive) weer te openen; ik was het wachtwoord kwijt.
De bedoeling is om deze NAS voor backup-doeleinden te gaan gebruiken.
Als kleine proef probeerde ik een pdf-bestand van mijn PC naar de NAS te kopiëeren, maar dat gaat niet goed.



Als fout wordt aangegeven dat de NAS niet aangekoppeld is.

Mijn Vragen:
Hoe koppel ik de NAS aan?
Wáár koppel ik de NAS aan?
Moet de NAS ook ergens aangegeven worden in het bestandssysteem bijv.  /media of  /dev   of op een andere plek ?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/10, 13:29:05 »
Ubuntu 12.04.2 LTS
niveau beginner.


Het is me met hulp van dit forum gelukt mijn oude NAS (MyBookLive) weer te openen; ik was het wachtwoord kwijt.
De bedoeling is om deze NAS voor backup-doeleinden te gaan gebruiken.
Als kleine proef probeerde ik een pdf-bestand van mijn PC naar de NAS te kopiëeren, maar dat gaat niet goed.



Als fout wordt aangegeven dat de NAS niet aangekoppeld is.
Zo te zien probeer je te koppelen via een Apple-protocol (afp). Weet zo niet of dat werkt binnen Ubuntu. Beter is om de Windows-share te gebruiken (= samba).

Hoe heb je precies die verbinding tot stand gebracht om dit voor elkaar te krijgen?
 (ben daar best benieuwd naar)
Citaat
Mijn Vragen:
Hoe koppel ik de NAS aan?
Wáár koppel ik de NAS aan?
Moet de NAS ook ergens aangegeven worden in het bestandssysteem bijv.  /media of  /dev   of op een andere plek ?
Deze methode http://steunpunt-almere.nl/artikelen/hoe-je-nas-automatisch-mouten/ zou ik niet aanraden aan een beginner. Daarvoor heb je allerlei 'tovercode' nodig. ;-)

Het gemakkelijkst is om dat via de grafische verkenner te doen, je hebt daar eigenlijk niks extra's voor nodig. Gewoon Nautilus ('Bestanden') opstarten, dan Netwerk doorbladeren. Als je de connectie gemaakt hebt, maar je daar een Bookmark (snelkoppeling) van, dan kun je er later snel naar toe. Als je het zo doet, hoef je je ook helemaal niet druk te maken over waar (in je schijfsysteem) de NAS is aangekoppeld, dat gaat allemaal automatisch.

« Laatst bewerkt op: 2015/04/10, 13:33:39 door markba »

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/10, 16:17:39 »
Misschien heb je wat aan de handleiding hoe je een NAS aankoppelt.

http://steunpunt-almere.nl/artikelen/hoe-je-nas-automatisch-mouten/ 

@femke98,
Uw handleiding begint met:
Maak eerst de mappen aan die in je NAS hebt staan en wil benaderen.     Dat doet je als volgt.

Ik heb geen mappen in de NAS om te benaderen; die mappen moeten er nog komen (backup)
Voorts volgt er een heel ingewikkelde methode die voor mij veel te moeilijk is.

Toch bedankt voor Uw snelle reactie.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/10, 16:44:31 »
Probeer het eerst eens via Nautilus zou ik zeggen. Dat is in Ubuntu (12.04) standaard ingebakken, wel zo handig.
(zie mijn vorige post voor de stappen)

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/10, 17:11:42 »
Zo te zien probeer je te koppelen via een Apple-protocol (afp). Weet zo niet of dat werkt binnen Ubuntu. Beter is om de Windows-share te gebruiken (= samba).
Hoe heb je precies die verbinding tot stand gebracht om dit voor elkaar te krijgen?
 (ben daar best benieuwd naar) 

@markba,
Met Natilus ga ik naar Locaties>   Netwerk doorbladeren>, dan krijg ik dit beeld:

Ik klik op <MyBookLive> (hoofd- en kleine-letters)
Openen>
verbinden als gebruiker>
voer in <Gebruikersnaam + wachtwoord>
even wachten, dan verschijnt dit beeld:

Klik op <Public> = openen>
even wachten, dan verschijnt dit beeld:


Als proef heb ik daar een map gemaakt "/onderwerpen van Kees."
Als ik een bestand wil kopiëeren van mijn PC naar die map verschijnt het plaatje met de melding dat de locatie niet is aangekoppeld.

Mijn Vragen blijven dus staan:
Hoe koppel ik de NAS aan?
Wáár koppel ik de NAS aan?
Moet de NAS ook ergens aangegeven worden in het bestandssysteem bijv.  /media of  /dev   of op een andere plek ?

Citaat van: markba
Het gemakkelijkst is om dat via de grafische verkenner te doen, je hebt daar eigenlijk niks extra's voor nodig. Gewoon Nautilus ('Bestanden') opstarten, dan Netwerk doorbladeren. Als je de connectie gemaakt hebt, maar je daar een Bookmark (snelkoppeling) van, dan kun je er later snel naar toe. Als je het zo doet, hoef je je ook helemaal niet druk te maken over waar (in je schijfsysteem) de NAS is aangekoppeld, dat gaat allemaal automatisch. 

Ik heb deze methode met een snelkoppeling nu uitgevoerd. Het werkt, maar niet helemaal feilloos.
Het is moeilijk voor mij om te omschrijven wát er niet echt lekker gaat; ik moet het ook nog wat meer uitproberen.
Ook vrees ik dat het problemen op gaat leveren als ik later met Grsync  een backup wil maken op de NAS.

In het plaatje boven, van mijn netwerk, vind U 2 x de NAS; <MyBookLive> (hoofd- en kleine -letters) en <MYBOOKLIVE> (Hoofdletters)
Ik begrijp dat de eerste met AFP-protocol is en de tweede met Windows gedeelde mappen.
Ik kan U niet (goed) uitleggen waarom, maar de eerste methode,met AFP-protocol, heeft mijn voorkeur. (dat werkt nu ook gedeeltelijk)
Vraag:
Hoe krijg ik dat tweede pictogram <MYBOOKLIVE> van mijn scherm  en /of  hoe krijg ik die gedeelde mappen uit mijn netwerk ??


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/10, 17:29:03 »
U zou Gigolo kunnen proberen KeesS.
U heeft uw vorige probleem ook opgelost, ook al bent u een beginnern.
Dan kan gigolo niet moeilijk zijn. 

@femke98,
Al eerder heb ik problemen gehad met een NAS
Ik kan het hier terug vinden, maar er is toen op dit forum uitgebreid aandacht aan besteed.
Op advies van U en Pjotr heb ik toen ook Gigolo geprobeerd; dat werd geen succes.
Reden waarom ik nu niet opnieuw die moeilijkheden ga opzoeken.
Nietemin, toch dank voor Uw meedenken.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/10, 18:49:13 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/10, 19:06:03 »
Op het plaatje van de beschikbare shares, staan dezelfde shares (neem ik even aan, is nu niet van belang), aangeboden via AFP (Apple) en SMB (Samba/Windows). Nu lijkt het me sowieso niet verstandig om dit te doen, het is erg verwarrend. Dus het advies is om 1 daarvan te verwijderen (dat had je zelf ook al als vraag/opmerking). De eerste vraag is dan: welke van de twee?
Citaat
Als ik een bestand wil kopiëeren van mijn PC naar die map verschijnt het plaatje met de melding dat de locatie niet is aangekoppeld.
Als ik het goed heb, treedt dit probleem op als de NAS benaderd wordt via AFP. Probeer ditzelfde eens te doen via Samba?
Citaat
Mijn Vragen blijven dus staan:
Deze vragen kunnen we later beantwoorden als bovenstaand probleem is opgelost.
Citaat
Ik kan U niet (goed) uitleggen waarom, maar de eerste methode,met AFP-protocol, heeft mijn voorkeur. (dat werkt nu ook gedeeltelijk)
Dit zou zomaar eens de oorzaak van de foutmelding kunnen zijn. Maar dat moeten we uitvissen.

Noot. Zelf heb ik geen ervaring met AFP. Gevoelsmatig zou ik denken dat Samba de meest 'veilige' optie omdat Samba al een veel langer verleden heeft (met Linux). Zelf zou ik dus Samba prefereren.
Citaat
Hoe krijg ik dat tweede pictogram <MYBOOKLIVE> van mijn scherm  en /of  hoe krijg ik die gedeelde mappen uit mijn netwerk ??
Dat zou via de web-interface van de NAS ingesteld moeten kunnen worden. Dit is in een ander topic (draad) al aan de orde geweest. Het is ook van secundair belang, eerst moet het copieren e.d. goed gaan.
Citaat
Op advies van U en Pjotr heb ik toen ook Gigolo geprobeerd; dat werd geen succes.
Gigolo en Nautilus hebben op de achtergrond precies dezelfde motor, nl. gvfs (gnome virtual file system). Mocht het met Nautilus niet lukken, dan is de kans dat het met Gigolo wél lukt, heel erg klein. De reden dat Gigolo vaak aangeraden wordt is omdat op veel systemen Nautilus als bestandsbeheerder niet aanwezig is. Maar heb je wel Nautilus (binnen een standaard Ubuntu-omgeving is die altijd aanwezig, dan heb je Gigolo feitelijk niet nodig.

Maar laten we eerst eens kijken of bestandsbewerkingen via SMB wel goed gaan.


Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/10, 20:33:51 »
@markba,
ik ga Uw bericht even in kleine stapjes beantwoorden, anders raak ik het overzicht kwijt.

Op het plaatje van de beschikbare shares, staan dezelfde shares (neem ik even aan, is nu niet van belang), aangeboden via AFP (Apple) en SMB (Samba/Windows).
Dit zijn de shares op MYBOOKLIVE, dat is met Samba geopend:

Citaat van: markba
Nu lijkt het me sowieso niet verstandig om dit te doen, het is erg verwarrend. Dus het advies is om 1 daarvan te verwijderen (dat had je zelf ook al als vraag/opmerking). De eerste vraag is dan: welke van de twee?
Het is inderdaad heel erg verwarrend voor mij.
Ik zie in "Netwerk" 2 x een NAS, (met bijna dezelfde naam.) In werkelijkheid is er maar één apparaat.
Als ik de NAS "MYBOOKLIVE" (met hoofdletters) benader verschijnt de naam "public op mybooklive" met kleine letters in Samba op mijn scherm.

Het liefst zou ik dus één van de twee verwijderen; maar welke.
Zoals ik al aangaf gaat mijn voorkeur uit om te werken met de NAS "MyBookLive" met het AFP-protocol.
Of dat verstandig is weet ik niet, maar ik heb een onbeschrijfelijke afkeer van die Windows-gedeelde mappen en bestanden.
Daarom zou ik graag die (Samba)-NAS =  MYBOOKLIVE (hoofdletters) willen verwijderen; maar hoe doe ik dat?

Citaat
Als ik een bestand wil kopiëeren van mijn PC naar die map verschijnt het plaatje met de melding dat de locatie niet is aangekoppeld.
Citaat van: markba
Als ik het goed heb, treedt dit probleem op als de NAS benaderd wordt via AFP. Probeer ditzelfde eens te doen via Samba?
In Nautilus breng ik met F3  twee schermen naast elkaar.
Links mijn PC met /home/ca;   Rechts het geopende scherm van de NAS met /Public/onderwerpen van Kees.
Links in /home/ca zoek ik het bestand, klik het aan en kies kopiëeren naar ander paneel en het bestand verschijnt rechts in de map /Public/onderwerpen van Kees.
Dus dat werkt!! Maar helaas is dit niet waar ik naar zoek; hier zit ik dus weer met die 'Windows-gedeelde mappen'  :'(
Ik zou ook niet weten hoe ik dat straks met Grsync in een backup voor elkaar moet krijgen. :-[ :-[

(wordt vervolgt)
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/10, 21:20:40 »
OK, mooi dat het werkt.

Even recapitulerend:
- copieren via het AFP-protocol (Apple) gaat niet goed
- copieren via het SMB-protocol (Samba/Windows) gaat wel goed
- om verwarring te voorkomen is er de wens is om slechts 1 van de protocollen over te houden
- omdat het AFP-protocol blijkbaar niet werkt, lijkt me dat een kandidaat voor verwijdering

Blijkbaar is er een voorkeur voor een niet-Windows protocol. Ik weet niet waar dat precies vandaan komt, maar in dit geval heb ik zoiets: als het werkt, dan werkt het. (mijn persoonlijke voorkeur is ook om native protocollen te gebruiken, maar dat wisselt zo moeilijk uit dus ik leg me er maar neer).

Het verwijderen van het AFP-protocol lijkt me een andere draad waardig.

Citaat
Hoe koppel ik de NAS aan?
Dat kan dus via Nautilus. Maak ev. een snelkoppeling aan via Bladwijzers, Bladwijzer maken voor deze locatie
Citaat
Wáár koppel ik de NAS aan?
Moet de NAS ook ergens aangegeven worden in het bestandssysteem bijv.  /media of  /dev   of op een andere plek ?
Deze vragen zijn eigenlijk alleen van belang als je op een andere wijze koppelt, de methode die door femke98 werd voorgesteld, via fstab dus. Maar aangezien we nu via gvfs koppelen, hoef je dit niet meer te weten, de koppeling staat netjes in Nautilus tot je beschikking.

Citaat
Ik zou ook niet weten hoe ik dat straks met Grsync in een backup voor elkaar moet krijgen. :-[ :-[
In grsync dien je een bron- en een doellocatie op te geven. Het doel is dan hier in de vorm van smb://<share>/<map>. Deze kun je uitlezen door eerst de koppeling naar de NAS aan te brengen en dan op Ctrl-L te drukken. De locatie verschijnt dan bovenin Nautilus (op de plaats van de knoppenbalk).

Een ander probleempje in grsync is dat de locatie wel beschikbaar moet zijn voordat het copieer-proces wordt opgestart. Dan kun je handmatig doen (door op de desbetreffende bladwijzer te klikken). Het kan ook automatisch. In grsync moet dan onder Extra opties, Deze opdracht uitvoeren vóór grsync, het volgende commando komen
gvfs-mount smb://<share_name>Zo, dat is weer wat werk aan de winkel....

Offline vanadium

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/10, 21:32:58 »
Dus dat werkt!! Maar helaas is dit niet waar ik naar zoek; hier zit ik dus weer met die 'Windows-gedeelde mappen'  :'(
Ik zou ook niet weten hoe ik dat straks met Grsync in een backup voor elkaar moet krijgen. :-[ :-[
Als je met nautilus succesvol hebt kunnen aankoppelen, dan zal je er ook met grsync aankunnen. Achter de schermen wordt er immers een koppeling gemaakt in de verborgen folder .gvfs in je home directory. Kijk dus eens in de verborgen folder .gvfs in je home directory. In die folder zal je een andere folder vinden, waarin je eveneens je NAS bestanden terugvindt. De naam van die folder kan je dan meegeven als bestemming aan grsync.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/10, 21:58:33 »
mijn persoonlijke voorkeur is ook om native protocollen te gebruiken, maar dat wisselt zo moeilijk uit dus ik leg me er maar neer
Niet nodig, mybooklive ondersteund voor Linux nfs (niet-Windows en niet-Apple).

Of het werkt weet ik niet (ik heb geen mybooklive, alleen een handleiding) maar nfs staat standaard uit. Op de mybooklive nas (web interface) kan nfs bij “advanced” aan worden gezet.

Daarna in een terminalvenster op de computer:
mount -t nfs ip.adres.van.mybook/nfs/public /mnt * misschien zelfs zonder ip-adres: mount -t nfs mybooklive.local/nfs/public /mnt

Werken bestanden in /mnt goed dan kan dat worden geautomatiseerd met een regel in /etc/fstab op de computer:
ip.adres.van.mybook:/nfs/public /mnt nfs  user,noexec,nosuid  0  0
Werkt nfs goed dan (is mijn ervaring) sluit het naadloos aan bij Linux. Zoals altijd zijn er nog meer opties, bijvoorbeeld om een andere map dan /mnt te koppelen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/10, 22:51:31 »
Dus dat werkt!! Maar helaas is dit niet waar ik naar zoek; hier zit ik dus weer met die 'Windows-gedeelde mappen'  :'(
Ik zou ook niet weten hoe ik dat straks met Grsync in een backup voor elkaar moet krijgen. :-[ :-[
Als je met nautilus succesvol hebt kunnen aankoppelen, dan zal je er ook met grsync aankunnen. Achter de schermen wordt er immers een koppeling gemaakt in de verborgen folder .gvfs in je home directory. Kijk dus eens in de verborgen folder .gvfs in je home directory. In die folder zal je een andere folder vinden, waarin je eveneens je NAS bestanden terugvindt. De naam van die folder kan je dan meegeven als bestemming aan grsync.


?????
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline softbart

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/04/10, 22:57:16 »
Kees,

Werkt je ssh nog?

groet,

Theo

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/04/10, 23:19:39 »
mijn persoonlijke voorkeur is ook om native protocollen te gebruiken, maar dat wisselt zo moeilijk uit dus ik leg me er maar neer
Niet nodig, mybooklive ondersteund voor Linux nfs (niet-Windows en niet-Apple).
Ik bedoelde het eigenlijk omgekeerd.  :|
Dat als je een NFS-server hebt, je nogal beperkt bent in de clients. Linux werkt idd native, voor Windows en Apple niet. Als je dus een gedifferentieerde omgeving hebt, is SMB de gemeenschappelijke deler.

Achter de schermen wordt er immers een koppeling gemaakt in de verborgen folder .gvfs in je home directory. Kijk dus eens in de verborgen folder .gvfs in je home directory. In die folder zal je een andere folder vinden, waarin je eveneens je NAS bestanden terugvindt. De naam van die folder kan je dan meegeven als bestemming aan grsync.
Op zich kan het wel, maar die verborgen map onder .gvfs heb je op zich niet nodig. Want je kunt aan grsync gewoon de netwerk-locatie doorgeven: smb://<share>. Dat is logischer en eenduidiger, want dat is namelijk dezelfde naam als die je gebruikt in je bladwijzer. Er is geen reden om dit ingewikkelder te maken dan nodig.


Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/04/10, 23:33:47 »
mijn persoonlijke voorkeur is ook om native protocollen te gebruiken, maar dat wisselt zo moeilijk uit dus ik leg me er maar neer
Niet nodig, mybooklive ondersteund voor Linux nfs (niet-Windows en niet-Apple).
Ah, dat geeft mij weer hoop.  ;)  Alleen is de Wikipedia-beschrijving helaas te moeilijk voor mij.  :'(
Citaat van: testcees
Of het werkt weet ik niet (ik heb geen mybooklive, alleen een handleiding) maar nfs staat standaard uit. Op de mybooklive nas (web interface) kan nfs bij “advanced” aan worden gezet.
De door U beschreven handleiding is voor "My Book"; dat is een andere NAS dan mijn "My Book Live"
Ik ben mijn handleiding wel aan het doorspitten, maar heb tot nu toe niets over "nfs" kunnen vinden.

Wat U verder schrijft over die "Terminal-handelingen" wordt voor mij wat te hoog gegrepen, vrees ik.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/04/10, 23:43:38 »
Kees,   Werkt je ssh nog?
groet, 
Theo 
Nautilus verbinden met server werkt niet met naam "MyBookLive" en ook niet met IP-adres 192.168.xxx.xxx
In beide gevallen is het resultaat:   "Verbinding geweigerd door de server"
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/04/11, 19:40:08 »
<knip>
Niet nodig, mybooklive ondersteund voor Linux nfs (niet-Windows en niet-Apple).

Of het werkt weet ik niet (ik heb geen mybooklive, alleen een handleiding) maar nfs staat standaard uit. Op de mybooklive nas (web interface) kan nfs bij “advanced” aan worden gezet.

Daarna in een terminalvenster op de computer:
mount -t nfs ip.adres.van.mybook/nfs/public /mnt * misschien zelfs zonder ip-adres: mount -t nfs mybooklive.local/nfs/public /mnt

Hoewel de door U bedoelde "My Book" vermoedelijk anders is dan mijn "MyBookLive", toch maar even geprobeerd; hieronder het resultaat:

ca@CAPC:~$ mount -t nfs mybooklive.local/nfs/public /mnt
mount: alleen root kan dat doen
ca@CAPC:~$ sudo mount -t nfs mybooklive.local/nfs/public /mnt
[sudo] password for ca:
mount: onjuiste bestandssysteemsoort, ongeldige optie, ontbrekende codepagina,
       ontbrekend hulpprogramma, slecht superblok op mybooklive.local/nfs/public, of een andere fout
       (voor sommige bestandssystemen (bijvoorbeeld nfs of cifs) kan
       een /sbin/mount.<type> hulpprogramma nodig zijn)
       Soms staat er nuttige informatie in het systeemlog --
       probeer zoiets als:  dmesg | tail

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/04/11, 21:32:31 »
Daarna in een terminalvenster op de computer:
mount -t nfs ip.adres.van.mybook/nfs/public /mnt * misschien zelfs zonder ip-adres: mount -t nfs mybooklive.local/nfs/public /mnt
NFS wordt niet ondersteund door gvfs. Daarom is het ook niet mogelijk om die op een makkelijke (grafische) manier aan te koppelen en is er wat tovercode nodig. Bovendien is nfs uitgeschakeld op de NAS. Ook daar zal naar gekeken moeten worden voordat dit überhaupt gaat werken.

Waarom nu ook weer deze (moeilijke) weg onderzoeken terwijl we met het samba-pad al een heel eind zijn?

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/04/11, 22:28:29 »
Citaat van: markba
Waarom nu ook weer deze (moeilijke) weg onderzoeken terwijl we met het samba-pad al een heel eind zijn? 
Ik zal proberen dat helder te maken.
Als ik het goed begrijp hebben het "samba-pad" en "windows-gedeelde mappen" iets met  elkaar te maken.
Ik heb een bloedhekel aan alles wat "Windows" heet.
Ik heb voorheen problemen gehad met "gedeelde mappen en bestanden" omdat ik onvoldoende kennis van dergelijke zaken heb.
Daarom probeer ik die te vermijden en op een andere manier (ander protocol?) met de NAS te werken.

Ik ben zeer dankbaar voor al de geboden hulp en het geduld wat U allen opbrengt om mij te helpen.
Die hulp en advies komt van verschillende kanten en is niet allemaal hetzelfde.
Door gebrek aan kennis kan ik niet beoordelen wat goed of minder goed advies is.
Zo pak ik alles aan wat mij geboden wordt en hoop daar beter van te worden en iets meer kennis op te doen.
Voor mij is het allemaal nieuw en onbekend en ik hoop daarmee mijn probleem op te lossen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/04/11, 22:40:47 »
NFS wordt niet ondersteund door gvfs. Daarom is het ook niet mogelijk om die op een makkelijke (grafische) manier aan te koppelen en is er wat tovercode nodig. Bovendien is nfs uitgeschakeld op de NAS. Ook daar zal naar gekeken moeten worden voordat dit überhaupt gaat werken.

Sorry,.. dit wordt voor mij wat te ingewikkeld. :-[
Wat is "NFS" en wat is "gvfs"?

'nfs' zou uitgeschakeld zijn op de NAS ?   Hoe weet U dat?
Ik heb helemaal niets in- of uitgeschakeld op de NAS (voor zover ik weet)
Er is door mij nergens iets te vinden over "NFS"  inde NAS.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/04/11, 23:03:14 »
Wat is "NFS" en wat is "gvfs"?
NFS is een (het) native bestandsdelingsprotocol voor Linux

Citaat
wat is "gvfs"?
gvfs is de motor van de grafische aankoppelmogelijkheid van Nautilus (en Gigolo). Daarmee is het mogelijk om zonder tovercode allerlei netwerkverbingen te maken

Citaat
'nfs' zou uitgeschakeld zijn op de NAS ?   Hoe weet U dat?
Dit is een aanname (van mij). Medeforumlid testcees heeft uitgevogeld dat NFS op een MyBook Live standaard uitstaat. Het moet dus expliciet aan worden gezet....  (en daarvan heb ik nog niets terug kunnen zien in deze draad)

Citaat
Ik heb helemaal niets in- of uitgeschakeld op de NAS (voor zover ik weet)
Dan zou NFS dus uitstaan (= de fabrieksinstelling)

Citaat
Er is door mij nergens iets te vinden over "NFS"  inde NAS.
In een andere draad, waarin we met nmap de poorten gingen controleren, kwam nfs daar wel degelijk naar voren. Het zou dan vreemd zijn (niet onmogelijk) dat dit niet instelbaar zou zijn op de NAS.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/11, 23:05:21 door markba »

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/04/11, 23:56:02 »
Citaat
'nfs' zou uitgeschakeld zijn op de NAS ?   Hoe weet U dat?
Dit is een aanname (van mij). Medeforumlid testcees heeft uitgevogeld dat NFS op een MyBook Live standaard uitstaat. Het moet dus expliciet aan worden gezet....  (en daarvan heb ik nog niets terug kunnen zien in deze draad)
Medeforumlid testcees had die informatie uit een handleiding van een "My Book" zo schreef hij.
Zoals ik elders in het forum heb aangegeven is die "My Book" een andere NAS dan mijn "MyBookLive"
Ik heb in de handleiding van mijn "MyBookLive" niets kunnen vinden over "NFS"

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/04/11, 23:58:30 »
Citaat
'nfs' zou uitgeschakeld zijn op de NAS ?   Hoe weet U dat?
Dit is een aanname (van mij). Medeforumlid testcees heeft uitgevogeld dat NFS op een MyBook Live standaard uitstaat. Het moet dus expliciet aan worden gezet....  (en daarvan heb ik nog niets terug kunnen zien in deze draad)
Medeforumlid testcees had die informatie uit een handleiding van een "My Book" zo schreef hij.
Zoals ik elders in het forum heb aangegeven is die "My Book" een andere NAS dan mijn "MyBookLive"
Ik heb in de handleiding van mijn "MyBookLive" niets kunnen vinden over "NFS"
Blijft dan toch vreemd waarom de NFS-poort op je NAS geopend is: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88405.msg948939#msg948939

Offline KeesS

  • Lid
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/04/12, 00:07:14 »
Citaat
'nfs' zou uitgeschakeld zijn op de NAS ?   Hoe weet U dat?
Dit is een aanname (van mij). Medeforumlid testcees heeft uitgevogeld dat NFS op een MyBook Live standaard uitstaat. Het moet dus expliciet aan worden gezet....  (en daarvan heb ik nog niets terug kunnen zien in deze draad)
Medeforumlid testcees had die informatie uit een handleiding van een "My Book" zo schreef hij.
Zoals ik elders in het forum heb aangegeven is die "My Book" een andere NAS dan mijn "MyBookLive"
Ik heb in de handleiding van mijn "MyBookLive" niets kunnen vinden over "NFS"
Blijft dan toch vreemd waarom de NFS-poort op je NAS geopend is: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88405.msg948939#msg948939

Sorry, ik was wat te vlug met mijn reactie.
Inderdaad staat in dat bericht:   "2049/tcp   open   nfs"
Vreemd dat ik in de handleiding niets over "nfs" heb gelezen; ik zal nog eens goed gaan zoeken.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: NAS aankoppelen... hoe en waar?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/04/12, 00:08:32 »
Citaat
'nfs' zou uitgeschakeld zijn op de NAS ?   Hoe weet U dat?
Dit is een aanname (van mij). Medeforumlid testcees heeft uitgevogeld dat NFS op een MyBook Live standaard uitstaat. Het moet dus expliciet aan worden gezet....  (en daarvan heb ik nog niets terug kunnen zien in deze draad)
Medeforumlid testcees had die informatie uit een handleiding van een "My Book" zo schreef hij.
Zoals ik elders in het forum heb aangegeven is die "My Book" een andere NAS dan mijn "MyBookLive"
Ik heb in de handleiding van mijn "MyBookLive" niets kunnen vinden over "NFS"
Blijft dan toch vreemd waarom de NFS-poort op je NAS geopend is: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=88405.msg948939#msg948939

Sorry, ik was wat te vlug met mijn reactie.
Inderdaad staat in dat bericht:   "2049/tcp   open   nfs"
Vreemd dat ik in de handleiding niets over "nfs" heb gelezen; ik zal nog eens goed gaan zoeken.
In deze handleiding van de WD MyBook Live zie ik dat NFS wel ondersteund wordt:
http://www.wdc.com/wdproducts/library/UM/NLD/4779-705042.pdf