Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ntp step voorkomen  (gelezen 627 keer)

Offline tmp_t

  • Lid
ntp step voorkomen
« Gepost op: 2008/02/25, 11:56:41 »
Ik heb een pc die (als hij uitstaat) een vrij grote klokafwijking heeft. (meerdere seconden in een paar dagen)
Als ik deze vervolgens opstart gaat ntpd aan de slag en detecteert een verschil van bijv. 12 sec. Dit corrigeert hij in 1x (in de log staat: time reset -12 sec.)
Is hier iets aan te doen?
Ik zou graag willen dat hij bijv. elke minuut een seconde corrigeert en niet in 1x 12 sec. Dat levert namelijk problemen op met in ieder geval een programma.

Offline rja

  • Lid
ntp step voorkomen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/25, 19:33:50 »
Gebruik wel je wel een ntp server ?

Normaal gesproken gaat de tijd aanpassing in stappen.

Je kunt natuurlijk ook zelf een ntpdate doen.

Zie :

http://www.ubuntugeek.com/keeping-your-system-clock-current-automatically-via-network-time-protocol-ntp.html

Offline ivo

  • Lid
ntp step voorkomen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/25, 20:54:51 »
Citaat van: tmp_t
Ik heb een pc die (als hij uitstaat) een vrij grote klokafwijking heeft. (meerdere seconden in een paar dagen)
Als ik deze vervolgens opstart gaat ntpd aan de slag en detecteert een verschil van bijv. 12 sec. Dit corrigeert hij in 1x (in de log staat: time reset -12 sec.)
Is hier iets aan te doen?
Ik zou graag willen dat hij bijv. elke minuut een seconde corrigeert en niet in 1x 12 sec. Dat levert namelijk problemen op met in ieder geval een programma.
Je zet de systeemtijd wel goed maar synchroniseer je je hardware clock ook tegelijkertijd? Een afwijking van 12 sec in een paar dagen lijkt me wat veel.

Doe direct nadat je die ntpdate hebt gedaan het volgende

/sbin/hwclock -wEn kijk dan eens of je dat verschil van 12 sec kwijt bent of in ieder geval een stuk minder is?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline tmp_t

  • Lid
ntp step voorkomen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/25, 21:37:26 »
Ik gebruik niet ntpdate, maar ntpd.
Deze synct in mijn geval niet in stappen, maar in 1x, omdat hij het verschil bij opstarten te groot vindt.

De 12 sec. was slechts een voorbeeld. Hoe langer de PC uit staat, hoe groter het verschil. Dus ik denk dat het wel degelijk een afwijking van de klok is.

Offline rja

  • Lid
ntp step voorkomen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/25, 22:41:00 »
Citaat van: tmp_t
Ik gebruik niet ntpdate, maar ntpd.
Deze synct in mijn geval niet in stappen, maar in 1x, omdat hij het verschil bij opstarten te groot vindt.

De 12 sec. was slechts een voorbeeld. Hoe langer de PC uit staat, hoe groter het verschil. Dus ik denk dat het wel degelijk een afwijking van de klok is.
Dan zet je eenmalig, bij het opstarten, via ntpdate de tijd goed en zet je hardware clock ook goed, dat wordt uitgelegd ook via mijn link.

En je update regelmatig je hardware clock, zodat het verschil niet zo groot wordt, via een cron job.