Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De toewijzing van ip adressen in een subnet begrijp ik niet goed.  (gelezen 873 keer)

Online bart85

  • Lid
Voor de studie Linux Professional moet ik het beheer van ip adressen in een subnet mask kennen. Dit begrijp ik niet helemaal.
Mijn vraag gaat over een subnet mask waar een aantal bits word geleend. Bijvoorbeeld een ip adres waarbij ernaast /12 staat. Er worden dus 4 bits geleend. Er vanuit gaande dat er alleen routers naast elkaar en niet onder elkaar worden gebruikt.
Mijn vraag is wat het ip adres voor de verschillende routers word in dit netwerk. De mogelijke ip adressen van de hosts? Het maximum aantal routers. Kan iemand een schematische tekening van de verschillende routers en hosts met de mogelijke ip adressen laten zien?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: De toewijzing van ip adressen in een subnet begrijp ik niet goed.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/03, 15:13:21 »
Heb je hier iets aan:   http://www.master-it.nl/p/blog/ipv4-subnetten-op-de-makkelijkere-manier  ??

Je zult het toch even moeten bestuderen om het te begrijpen.   ;)
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Online bart85

  • Lid
Re: De toewijzing van ip adressen in een subnet begrijp ik niet goed.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/03, 15:33:16 »
Zijn er ergens op internet opgaven die ik kan maken. Een soort challenge van de basis tot het uiterste dat op de site word besproken. Zo kan iemand oefenen of hij de kennis in huis heeft. Ik vind het allemaal nog wel erg abstract. Ik denk dat ik hier fouten in zou maken. Het mooie zou zijn om ook een configuratie te laten zien die niet goed is, waarbij het doel is om de fout eruit te halen. Opgaven in de vorm van een quiz of met open vragen. Bij open vragen is het wel nodig dat ze na te kijken zijn.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.