Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vergroten van gescande afbeelding  (gelezen 4122 keer)

Offline Anna

  • Lid
Vergroten van gescande afbeelding
« Gepost op: 2015/10/10, 12:36:53 »
Is het mogelijk om een ingescande afbeelding b.v. mijn ID-kaart waar ik een kopie van moet maken, te vergroten? Het klinkt voor de hand liggend en simpel maar het lukt me niet. Niet in LibreOfffice niet in GThumb. Zodra ik ga afdrukken is het weer klein formaat. Opslaan met verschillende extensies werkt ook niet. Iemand een idee?

Anna

Offline Henkp

  • Lid
Re: Vergroten van gescande afbeelding
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/10, 13:15:17 »
Is het mogelijk om een ingescande afbeelding b.v. mijn ID-kaart waar ik een kopie van moet maken, te vergroten? Het klinkt voor de hand liggend en simpel maar het lukt me niet. Niet in LibreOfffice niet in GThumb. Zodra ik ga afdrukken is het weer klein formaat. Opslaan met verschillende extensies werkt ook niet. Iemand een idee?

Anna

Als ik het goed heb na het vergroten, er dan eerst een PDF van maken. En dan pas afdrukken.
Ik heb daar jaren geleden ook mee te maken gehad.

Offline Anna

  • Lid
Re: Vergroten van gescande afbeelding
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/10, 13:46:29 »
Is het mogelijk om een ingescande afbeelding b.v. mijn ID-kaart waar ik een kopie van moet maken, te vergroten? Het klinkt voor de hand liggend en simpel maar het lukt me niet. Niet in LibreOfffice niet in GThumb. Zodra ik ga afdrukken is het weer klein formaat. Opslaan met verschillende extensies werkt ook niet. Iemand een idee?

Anna

Als ik het goed heb na het vergroten, er dan eerst een PDF van maken. En dan pas afdrukken.
Ik heb daar jaren geleden ook mee te maken gehad.

Ik heb wel een PDF gemaakt maar vóór het vergroten en daarna geprobeerd af te drukken. Ik ga het op jouw manier proberen. Ik laat het weten of het gelukt is.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vergroten van gescande afbeelding
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/10, 13:51:33 »
Hoi Anna,

Dat is een kwestie van groot inscannen. Groot inscannen is een kwestie van veel beeldpuntjes.
Dat geeft men meestal aan in dpi: dots per inch. Puntjes per inch (2,5 centimeter).

Wil je een creditkaart formaat plaatje zo inscannen dat je hem een beetje redelijk groter kan afdrukken, denk dan aan iets van 300 dpi. In de afdruksoftware moet je verder aangeven dat je hem bijvoorbeeld op A4 formaat wil printen. In Gthumb kan dat op het tabblad "Afbeelding" bij het punt "Size".

Waar doe je het scannen mee?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Vergroten van gescande afbeelding
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/10, 22:48:07 »
Hallo, hier gaat iets mis dat ik niet lijk te kunnen herstellen.

Hoi Anna,

Dat is een kwestie van groot inscannen. Groot inscannen is een kwestie van veel beeldpuntjes.
Dat geeft men meestal aan in dpi: dots per inch. Puntjes per inch (2,5 centimeter).

Wil je een creditkaart formaat plaatje zo inscannen dat je hem een beetje redelijk groter kan afdrukken, denk dan aan iets van 300 dpi. In de afdruksoftware moet je verder aangeven dat je hem bijvoorbeeld op A4 formaat wil printen. In Gthumb kan dat op het tabblad "Afbeelding" bij het punt "Size".

Waar doe je het scannen mee?
« Laatst bewerkt op: 2015/10/10, 22:51:05 door Paul Matthijsse »

Re: Vergroten van gescande afbeelding
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/10, 23:18:43 »
Wat ik wou zeggen is dat als je iets moet scannen om 1-op-1 afgedrukt te worden, dat je dan 300 ppi in je scansoftware moet kiezen. Moet het twee keer zo groot, kies dan 600  ppi. De helft groter of kleiner - 150 ppi.
ppi is pixels per inch, de dpi waar Just het over had zijn dots of puntjes per inch, dat zegt hoeveel inktdruppeltjes een printer per 2,54cm (= 1 inch) kan plaatsen. Dit zijn waarden als 720 of 1440 dpi. Hoe hoger, des te duurder de printer.

Onthouden. Je wilt een kopie maken van een A4 of een paspoort of een toegangspasje, scan dat in op 300 ppi.

Offline Anna

  • Lid
Re: Vergroten van gescande afbeelding
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/12, 13:06:17 »
Bedankt voor alle suggesties. Maar het lukte nog steeds niet bij het afdrukken was het weer klein formaat, slechts 1 cm breder was het resultaat totdat ik in skanlite -eerst gebruikte ik het programma scannen -  na het scannen rechtsklikte in het object (pasje) daarna inzoomen en  toen kreeg ik de vergroting die ik hebben wilde. Zelfs bladvullend.

Anna
« Laatst bewerkt op: 2015/10/12, 13:23:13 door Anna »