Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.  (gelezen 4313 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Gepost op: 2018/04/21, 23:19:46 »
Ik weet niet of dit de juiste plaats is voor mijn vraag; maar probeer het toch maar.

OS= LinuxMint 18.3
Mobiel= Doro 6050

Ben 83 jaar; rijdt met een scootmobiel. Om contact te hebben met thuis en in geval van pech hulp te kunnen vragen bij een service-dienst heb ik een mobiele telefoon aangeschaft.
Ik heb ontdekt dat ik met dat toestel ook foto's kan maken. Nu wil ik die foto's naar mijn dochter zenden.
Dat blijkt alleen maar mogelijk middels "MMS".  Dat mislukt; volgens de leverancier 'Phone House' wordt MMS niet meer gebruikt, terwijl het nog wel in de handleiding hiervoor wordt beschreven.
Daarom probeer ik nu de foto's met een USB-kabeltje van de Doro 6050 over te zetten naar mijn computer.
Maar helaas ook dat mislukt.  :'(  Als ik verbinding maak met de USB-kabel wordt direct gestart met het opladen van de accu.
Ik kan de Doro-telefoon nergens op mijn computer of monitor-scherm vinden.
Phone House beweert dat zo'n verbinding met Linux niet mogelijk is; ik betwijfel dat.

Welke meer deskundige dan ik, kan me vertellen hoe ik wél een werkende verbinding kan maken tussen het mobieltje en mijn  PC zodat ik vandaar mijn foto's alsnog kan verzenden ??
« Laatst bewerkt op: 2018/04/22, 01:11:13 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/22, 01:22:56 »
Beste Kees,

Je vraag gaat over Linux Mint, dus eigenlijk zou je het op hun forum https://forum.linuxmintnl.nl/ moeten vragen :). En op dit forum is er een afdeling voor vragen die niet over Ubuntu gaan, https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?board=26.0.

Maar evengoed, ik heb even op je telefoon gegoogeld, en je kan foto's overzetten op je pc met Bluetooth, dat heeft die telefoon, en Mint ook.

Verder kan je die foto's ook direct vanaf je telefoon emailen naar je dochter.

Staat allebei in de gebruiksaanwijzing op pag. 42: https://www.doronederland.nl/doro-6050.html

Dan kan je nog die foto's op een SD-kaartje zetten, als die in je toestel zit. En dan het kaartje eruit halen en in je computer steken, als die daar een sleuf voor heeft.

En tenslotte denk ik dat foto's overzetten direct ook wel gaat; op het scherm van je telefoon zou je na het aansluiten van de USB-kabel iets moeten zien van 'bestanden delen / overzetten?', en dan moet je dat met een knop bevestigen. Vervolgens zou je je telefoon dan in de bestandsbeheerder moeten zien. Maar het zou kunnen dat dit laatste niet kan. Heb je in ieder geval nog 3 andere mogelijkheden.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/22, 01:45:43 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline KeesS

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/22, 15:07:16 »
@ nieuwbie,
dank voor Uw uitgebreide antwoord.
Excuses als ik met mijn vraag op het verkeerde forum zit; maar ik begreep niet of mijn "USB-vraag" onder 'hardware' of 'software' thuis hoorde.

Ik vrees dat ik te oud wordt/ben voor al die moderne mogelijkheden.
Ik heb nooit met Bluetooth gewerkt en zelfs met de uitleg in de door U geleverde handleiding kom ik er niet uit. Ik kan Bluetooth op het Doro-toestel aan of uit zetten, maar verder kom ik niet. De telefoon kan geen andere Bluetooth vinden om aan te verbinden

Als ik het met de email-functie op het toestel probeer vermeld Doro dat het "Account niet is geconfigureerd".
Dat zal wel kloppen, maar ik begrijp het niet. Wát voor account wordt hier bedoeld ? Is dat een account bij Doro? Of is het een account bij Symio , de leverancier van mijn prepaid simkaart? Of is het en account van Thunderbird, mijn mail onder Linux? Of is het een account bij Ziggo waar ik TV en internet van betrek?

Er zit geen SD-kaartje in het toestel, alleen een simkaart.
Die kan ik voor zover ik weet niet overzetten in mijn computer.

Ik meende dat ik bij Phone House een fijne "senioren-telefoon" had gekocht met duidelijke Nederlandstalige handleiding. Maar in die handleiding stuit ik op mogelijkheden die het toestel wél zou hebben, maar die niet werken. "MMS-berichten" kan ik wel verzenden (met foto's) maar niemand schijnt deze te kunnen ontvangen of openen. Phone House wil graag verkopen, maar als je daarna om hulp vraagt is men niet thuis.
Mailen met klantenservice van Doro levert ook geen oplossing; men stelt daar eenvoudig als het niet gaat dan ligt het aan Linux op Uw computer.

De enige mogelijkheid die ik zoek is het verbinden van het Doro-toestel met mijn computer middels een USB-kabeltje. Dat gaat eenvoudig, maar ik krijg van de telefoon niets te zien op mijn computer; alleen geeft de telefoon aan dat de accu opgeladen wordt.
Ik vermoed dat ergens in LinuxMint  (zou ook Ubuntu kunnen zijn) iets ingesteld moet worden, of dat er een driver oid voor USB geïnstalleerd moet worden; maar ik weet niet wát .  Wie weet hier raad ??
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/22, 21:10:58 »
Als de telefoon aan staat:
Verbind de PC via USB met de telefoon.
Indien nodig meld je zoals gebruikelijk aan op de telefoon.
Veeg de meldingen van boven naar beneden.
Druk op de mededeling "Dit apparaat wordt opgeladen via USB"
Selecteer "Bestanden overbrengen".

Nu zou de bestandsstructuur van de telefoon op je PC zichtbaar moeten zijn in de bestandsbeheerder onder:
camera:/

Indien je telefoon/tablet aangesloten is op je (WiFi) netwerk zou je daar ook gebruik van kunnen maken.
Installeer uit de Play Store de app "Bestandsbeheer" (File Manager, Flasflight + Clock) Icon met een grote F.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alphainventor.filemanager
Open deze en kies rechtsonder "Access from..."
Kies "START SERVICE"
en geef het ftp://xxx.xxx.xxx.xxx:xxxx adres in in je PC webbrowser (Firefox).
Je kunt nu bestanden downloaden van je telefoon.
Met een ftp geschikt program op je PC (Filezilla) kun je ook uploaden en/of verwijderen.


« Laatst bewerkt op: 2018/04/22, 21:18:17 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/22, 22:16:22 »
@ nieuwbie,
dank voor Uw uitgebreide antwoord.
Excuses als ik met mijn vraag op het verkeerde forum zit; maar ik begreep niet of mijn "USB-vraag" onder 'hardware' of 'software' thuis hoorde.

Ik vrees dat ik te oud wordt/ben voor al die moderne mogelijkheden.
1) Ik heb nooit met Bluetooth gewerkt en zelfs met de uitleg in de door U geleverde handleiding kom ik er niet uit. Ik kan Bluetooth op het Doro-toestel aan of uit zetten, maar verder kom ik niet. De telefoon kan geen andere Bluetooth vinden om aan te verbinden

2) Als ik het met de email-functie op het toestel probeer vermeld Doro dat het "Account niet is geconfigureerd".
Dat zal wel kloppen, maar ik begrijp het niet. Wát voor account wordt hier bedoeld ? Is dat een account bij Doro? Of is het een account bij Symio , de leverancier van mijn prepaid simkaart? Of is het en account van Thunderbird, mijn mail onder Linux? Of is het een account bij Ziggo waar ik TV en internet van betrek?

3) Er zit geen SD-kaartje in het toestel, alleen een simkaart.
Die kan ik voor zover ik weet niet overzetten in mijn computer.

Ik meende dat ik bij Phone House een fijne "senioren-telefoon" had gekocht met duidelijke Nederlandstalige handleiding. Maar in die handleiding stuit ik op mogelijkheden die het toestel wél zou hebben, maar die niet werken. "MMS-berichten" kan ik wel verzenden (met foto's) maar niemand schijnt deze te kunnen ontvangen of openen. Phone House wil graag verkopen, maar als je daarna om hulp vraagt is men niet thuis.
Mailen met klantenservice van Doro levert ook geen oplossing; men stelt daar eenvoudig als het niet gaat dan ligt het aan Linux op Uw computer.

De enige mogelijkheid die ik zoek is het verbinden van het Doro-toestel met mijn computer middels een USB-kabeltje. Dat gaat eenvoudig, maar ik krijg van de telefoon niets te zien op mijn computer; alleen geeft de telefoon aan dat de accu opgeladen wordt.
Ik vermoed dat ergens in LinuxMint  (zou ook Ubuntu kunnen zijn) iets ingesteld moet worden, of dat er een driver oid voor USB geïnstalleerd moet worden; maar ik weet niet wát .  Wie weet hier raad ??

Ja ik begrijp, al die technologie is duizelingwekkend. Ik zal even punt per punt reageren.

1) Bluetooth gebruik ik zelf zelden, maar het komt er op neer dat als je twee apparaten met Bluetooth hebt die bij elkaar in de buurt zijn, en je zet Bluetooth op beiden aan, dan 'zien' ze elkaar, en dan kan je het ene toestel 'vragen' te zoeken naar het andere. Daaarna volg je de instructies op het scherm. Je moet dan een code die het ene toestel geeft, invoeren in het andere. Linux Mint heeft Bluetooth, maar ik kan niet weten of uw computer zelf die mogelijkheid heeft. Ik neem aan van wel. Dus dan zet je Bluetooth op de telefoon aan, en klik je op de pc in Mint op dat runen-tekentje van Bluetooth, en de rest zou zichzelf moeten wijzen.

2) Met 'account' wordt uw email bedoeld in Thunderbird. U kunt dit emailadres en wachtwoord ook invoeren in het mailprogramma van de telefoon. Dan komt de mail zowel op de telefoon als op de pc binnen. En dan kunt u dus foto's per email versturen.

3) U kunt zo'n kaartje kopen, dat kost niet zoveel.

MMS verdwijnt inderdaad. Gezien alle andere mogelijkheden is het gewoon achterhaald.

Maar ik denk dat de makkelijkste oplossing is die DeBaas geeft. U moet dan over het scherm van uw telefoon 'vegen', waarschijnlijk van boven naar beneden, om een boodschap te krijgen dat u kunt verbinden met de pc / bestanden kunt overzetten.

Als dat niet lukt, lijkt me het instellen van de email het makkelijkst. Is er niemand in uw omgeving die even kan komen helpen? Misschien dat iemand op het forum hier wil helpen. Hier kunt u zien wie er bij u in de buurt woont: https://kaart.ubuntu-nl.org/

Mark

« Laatst bewerkt op: 2018/04/22, 22:18:14 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/22, 22:53:40 »
Probeer ook een andere usb-kabel. Volgens mij bestaan er twee soorten usb-kabels, eentje om een telefoon op te laden en een andere om de telefoon zichtbaar te maken in een bestandsbeheerder en dus om bestanden over te zetten.

En soms krijg je de keuze - nadat een telefoon via usb is aangekoppeld - om voor opladen of bestandsoverdracht te kiezen.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/22, 22:56:16 door Paul Matthijsse »

Offline KeesS

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/23, 01:03:20 »
Als de telefoon aan staat:
Verbind de PC via USB met de telefoon.
Indien nodig meld je zoals gebruikelijk aan op de telefoon.
Veeg de meldingen van boven naar beneden.
Druk op de mededeling "Dit apparaat wordt opgeladen via USB"
Selecteer "Bestanden overbrengen".

Nu zou de bestandsstructuur van de telefoon op je PC zichtbaar moeten zijn in de bestandsbeheerder onder:
camera:/
@ De Baas,
Al de door U gegeven aanwijzingen zijn op mijn telefoon niet mogelijk en/of aanwezig.
Ik heb niet zo'n 'smartphone of iphone' of hoe die moderne toestellen ook mogen heten.
Mijn mobiele telefoon is een: "DORO 6050 Senioren GSM klaptelefoon" waarbij geen mogelijkheid is om aanwijzingen op of van het scherm te 'vegen'. Alle handelingen dienen met toetsen te worden uitgevoerd.

Bij het aansluiten van de telefoon met een USB-kabel aan mijn computer is er op de computer niets van een bestandsstructuur van een telefoon te vinden.
Op de telefoon wordt dan alleen aangegeven dat de accu wordt opgeladen en in het menu van de telefoon kan ik nergens vinden dat er een verbinding  met een computer is gemaakt.

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/23, 01:23:53 »
@ nieuwbie ,

1.  Bluetooth; zal ik nog nader bestuderen, maar lijkt me ook niet eenvoudig.

2. Ik zal proberen mijn email-account van Thunderbird in de telefoon in te voeren en dan proberen via de mail mijn foto's naar mezelf te zenden.  Als dat lukt moet ik ze ook naar mijn dochter kunnen mailen.

3. SD-kaartje kopen is van later zorg; eerst wil ik de foto's kunnen overzetten en verzenden.

met betrekking tot Uw opmerking over de oplossing die De Baas geeft; vermoed ik dat ook U verondersteld dat ik zo'n modern toestel heb waar je tegenwoordig 'alles' mee kan doen.
Ik heb een eenvoudige "DORO 6050 Senioren GSM klaptelefoon"  die niet over al die toeters en bellen beschikt.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/23, 01:37:29 »
Probeer ook een andere usb-kabel. Volgens mij bestaan er twee soorten usb-kabels, eentje om een telefoon op te laden en een andere om de telefoon zichtbaar te maken in een bestandsbeheerder en dus om bestanden over te zetten.
Ik heb 3 USB-kabels uitgeprobeerd.
De orginele kabel van het DORO-toestel.
De USB-kabel van mijn Logitech hoofdtelefoon
De USB-kabel van het ASUS Eeepad transformer tablet van mijn vrouw.
Alle kabels gaven hetzelfde resultaat bij aansluiting werd direct begonnen met laden van de accu.

Citaat van: Paul Matthijsse
En soms krijg je de keuze - nadat een telefoon via usb is aangekoppeld - om voor opladen of bestandsoverdracht te kiezen.
Zoals ik hierboven schreef, er valt niets te kiezen; er wordt allen geladen.
Ook hier wil ik melden; het is niet zo'n super moderne telefoon met allerlei toeters en bellen,
maar een eenvoudige "DORO 6050 Senioren GSM klaptelefoon"
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline a.j.

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/23, 12:08:18 »
Beste Kees.S
Dat heb je met die goedkopere toestellen.
Een functie,alleen opladen.Verdere moeite zinloos.
Vr.gr.a.j.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/23, 12:56:09 »
Beste Kees.S
Dat heb je met die goedkopere toestellen.
Een functie,alleen opladen.Verdere moeite zinloos.
Vr.gr.a.j.

@ a.j.,
dank voor Uw opbeurende hulp en  informatie.
Mijn 'goedkopere toestel' is een "DORO 6050 Senioren GSM klaptelefoon" 
dat 'goedkope toestel'  kostte mij bij Phone House  € 99,99
Daar kwam nog € 5,69 bij voor de 'thuiskopieheffing' van de Stichting Thuiskopie.

VrGr,
KeesS.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline rico70

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/23, 12:58:56 »
Beste Kees.S
Dat heb je met die goedkopere toestellen.
Een functie,alleen opladen.Verdere moeite zinloos.
Vr.gr.a.j.
Dom antwoord.
Uit de handleiding van de DORO 6050
Citaat
Gegevens heen en weer slepen tussen telefoon en computer
1. Sluit de telefoon met behulp van een usb-kabel aan op een
computer.
2. Wacht totdat de telefoon of geheugenkaart in de verkenner als exter-
ne schijf wordt weergegeven.
3. Sleep geselecteerde bestanden heen en weer tussen de telefoon en
de computer.
NB Met een USB-kabel kunt u bestanden overbrengen op de meeste
apparaten en besturingssystemen die ondersteuning bieden voor een
USB-interface voor massaopslag.
De USB-kabel veilig loskoppelen
1. Zorg dat u veilige verwijdering van de hardware inschakelt.
2. Koppel de USB-kabel los.
NB De gebruiksinstructies van de computer zijn afhankelijk van het
gebruikte besturingssysteem. Zie de documentatie van het
besturingssysteem van uw computer voor meer informatie.

Hier de handleiding, bestand is te groot om bij te voegen
https://www.doro.co.uk/doro-6050.html#videolist_tutorial

Offline a.j.

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #12 Gepost op: 2018/04/23, 13:24:51 »
Beste Kees.s,
Ik heb ook zo"n toestel(vergelijkbaar) waar de stekker alleen maar opladen geeft.ik bespaar me zelf de moeite voor overzetten ,alleen volgend toestel wordt>>>>>>>>>>....(maar jouw reactie kan ik wel begrijpen).
Dus vandaar mijn reactie,
Vriendelijke groet a.j.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #13 Gepost op: 2018/04/23, 17:21:10 »

Uit de handleiding van de DORO 6050
Citaat
Gegevens heen en weer slepen tussen telefoon en computer
1. Sluit de telefoon met behulp van een usb-kabel aan op een
computer.
2. Wacht totdat de telefoon of geheugenkaart in de verkenner als exter-
ne schijf wordt weergegeven.

@rico70
1. Als ik de telefoon met een USB-kabel op mijn computer heb aangesloten, begint de telefoon de accu op te laden.
2. Hoe lang moet ik wachten tot de telefoon in de verkenner wordt weergegeven ??
Als ik moet wachten tot hij klaar is met laden, ben ik mogelijk uren zoet.
En dan is het nog de vraag, voor mij, of dán de telefoon wél wordt weergegeven in de verkenner .

Ik heb inmiddels meerdere USB-kabels geprobeerd, maar alle met hetzelfde resultaat; wel laden, maar geen telefoon zichtbaar in bestandsbeheer.
Vanmiddag op een inloopspreekuur van Seniorweb is de telefoon op een laptop met Windows 7 aangesloten en daar werkt het wel. Direct na aansluiten was de DORO-telefoon op het beeldscherm zichtbaar en kon men de foto's van telefoon overzetten naar de laptop.

Als ik een externe harde schijf met USB-kabel aan mijn PC hang wordt hij direct op  het scherm zichtbaar en kan ik de bestanden heen en weer kopiëeren of verplaatsen.
Waarom kan dat met een externe harddisk wél en met de telefoon niet?
Waarom lukte het in Windows wél maar in LinuxMint 18.1 niet?





VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline rico70

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #14 Gepost op: 2018/04/23, 18:14:26 »
Vreemd, normaal hoef je niet lang te wachten. Bijna gelijk na het aansluiten wordt je bestandsverkenner opgestart.
Ik zal vanavond die handleiding verder doorspitten of er nog wat te vinden is.
Bij mijn oude Nokia krijg ik een keuze menu als er een USB kabel aangesloten wordt. Mijn Android is in te stellen op alleen laden bij aansluiten USB kabel, wat je na het aansluiten kan wijzigen in bestands overdracht. Mss heeft jouw Doro ook zoiets in de instellingen staan.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #15 Gepost op: 2018/04/23, 19:12:27 »
" Waarom lukte het in Windows wél maar in LinuxMint 18.1 niet? "

Lukt het met DEZELFDE PC met Win wel maar Lin niet?

Er zitten kleine verschillen in USB en voedingspanningvariaties.
4,95 V op de USB, werken ze niet allemaal
5,1 V probleem opgelost.

Of het is een telefoon USB1 aansluiting, doet het niet op USB3.

Om maar een paar mogelijkheden aan te halen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline KeesS

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #16 Gepost op: 2018/04/23, 22:20:06 »
" Waarom lukte het in Windows wél maar in LinuxMint 18.1 niet? "

Lukt het met DEZELFDE PC met Win wel maar Lin niet?
Dat weet ik niet. De "Windows-laptop" was van een docent bij een inloop-spreekuur van Seniorweb.
Daar zit geen Linux op, dus vergelijking was niet mogelijk.

Citaat van: DeBaas
Er zitten kleine verschillen in USB en voedingspanningvariaties.
4,95 V op de USB, werken ze niet allemaal
5,1 V probleem opgelost.

Of het is een telefoon USB1 aansluiting, doet het niet op USB3.
Die verschillen ken ik niet. Welke USB -*  de telefoon heeft weet ik niet.
 Op mijn PC zitten meerdere USB-aansluitingen,(voor en achter op de PC)  maar ik weet niet of dat USB -1, USB-2, of USB-3 is. Hoe kan ik dat zien of uitzoeken ?

Ik heb het ook geprobeerd op mijn laptop met LinuxMint 18.3, maar dat geeft hetzelfde resultaat bij aansluiten van de USB-kabel; alleen accu opladen. Geen beeld van een telefoon bij openen 'Computer'.
Op de laptop zitten zowel links als rechts USB-poorten, maar ook hier weet ik niet of het USB 1,  2,  of 3 is.
De aansluitingen 'links' zijn helder blauw; de aansluitingen 'rechts' zijn grijs gekleurd.
Ik heb beide aansluitingen geprobeerd.

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #17 Gepost op: 2018/04/23, 23:13:32 »
Bij mij (Android telefoon) dien ik eerst eens op de telefoon aan te geven dat de telefoon aangekoppeld moet worden. Bij het inpluggen van de telefoon verschijnt er een notificatie "USB options". Na tikken daarop komen er een aantal opties, waaronder een keuze voor bestandsoverdracht. Pas dan verschijnt het icoon van de telefoon in bestandsbeheer.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #18 Gepost op: 2018/04/24, 01:38:43 »
@ vanadium,

het zal wel heel dom zijn van me, maar ik weet niet of de DORO 6050 ook een "Android telefoon" is.
het is een "DORO 6050 Senioren GSM klaptelefoon"
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline rene59

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #19 Gepost op: 2018/04/24, 08:15:28 »
Kan dit niet gewoon aan het gebruikte kabeltje liggen? Laadkabel vs datakabel zeg maar. 

De gebruikte telefoon is geen Android telefoon zoals wij die kennen maar een vorm van data overdracht heeft ie wel.
De usb poorten van de laptop zullen het probleem niet zijn anders kwam dit veeeel vaker voor.

swake

  • Gast
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #20 Gepost op: 2018/04/24, 11:18:49 »
Citaat
het zal wel heel dom zijn van me, maar ik weet niet of de DORO 6050 ook een "Android telefoon" is.
het is een "DORO 6050 Senioren GSM klaptelefoon"

Nee dat is geen domme opmerking maar eigenlijk de slimste die ik in dit topic al gelezen heb . Het is nog een klassieke GSM die je kan dichtklappen .
En met een klassieke GSM kun je ook foto's maken en via MMS verzenden .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Multimedia_Messaging_Service

KeesS , sluit je toestel eens aan in Linuxmint met de USB kabel
Open een terminalvenster en voer volgend commando in .

lsusb
Geef hiervan eens het resultaat .

Moest het niet lukken, in zo een GSM kun je een extra micro SD kaartje plaatsen , dat je dan met een USB kaartlezer kan uitlezen .

https://www.allekabels.be/usb_accessoires/usb_kaartlezer.html
« Laatst bewerkt op: 2018/04/24, 11:38:58 door swake »

swake

  • Gast
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #21 Gepost op: 2018/04/24, 11:30:08 »
@vanadium

Citaat
Bij mij (Android telefoon) dien ik eerst eens op de telefoon aan te geven dat de telefoon aangekoppeld moet worden. Bij het inpluggen van de telefoon verschijnt er een notificatie "USB options". Na tikken daarop komen er een aantal opties, waaronder een keuze voor bestandsoverdracht. Pas dan verschijnt het icoon van de telefoon in bestandsbeheer.

Is uw toestel juist beveiligd ? Als je een telefoon aansluit aan je PC of laptop word die beschouwd als een mobile device  , of een mobiele schijf . Als je toestel niet juist beveiligd is en je laat hem per ongeluk ergens liggen en iemand vind je telefoon kan die je telefoon gans wissen als deze aan een PC of laptop aangekoppeld word , inclusief het OS. Of kan de vinder ook aan al je opgeslagen data !
Je kan je toestel beveiligen dat niemand met je telefoon kan bellen, maar ook nog eens extra beveiligen dat niemand aan je data kan of alles gaat wissen .


Offline vanadium

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #22 Gepost op: 2018/04/24, 11:51:20 »
Mijn telefoon is niet beveiligd  =D

In de handleiding van de Doro 6050 zie ik dat het eenvoudig moet volstaan de USB verbinding te maken met de computer. In linux zou je in je bestandsbeheerder in de linker balk een icoon moeten zien verschijnen van de telefoon. Vroeger werd hiertoe USB mass storage gebruikt - de telefoon deed zich voor als een externe harde schijf. Meer recent wordt MTP of PTP gebruikt. Op Ubuntu 14.04 moest je nog zelf drivers installeren om dat werkende te krijgen, vanaf 16.04 is dat standaard ondersteund. Ik vermoed dat Mint 18 op Ubuntu 16.04 is gebaseerd.

Misschien eens volgend testje doen om (misschien) te zien of en wat er fout gaat:

- Koppel de telefoon af
- Open een terminal
- verbind de telefoon; wacht een tiental seconden
- Geef het commando "dmesg | tail -n 30" in. Dit commando toont de laatste 30 lijnen van de kernel log. Het zou moeten aangeven dat de kernel het aangekoppelde toestel herkent en probeert aan te koppelen. Als het aankoppelen niet lukt, dan resulteert dat in foutmeldingen.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #23 Gepost op: 2018/04/24, 14:28:20 »

KeesS , sluit je toestel eens aan in Linuxmint met de USB kabel
Open een terminalvenster en voer volgend commando in .

lsusb
Geef hiervan eens het resultaat .
Hieronder het resultaat van mijn Desktop-PC:
ca@CAPC ~ $ lsusb
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 002: ID 05e3:0716 Genesys Logic, Inc. USB 2.0 Multislot Card Reader/Writer
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 006 Device 002: ID 0e8d:0002 MediaTek Inc.
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 002: ID 046d:0a29 Logitech, Inc. H600 [Wireless Headset]
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 002: ID 046d:c52b Logitech, Inc. Unifying Receiver
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 009 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 008 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
ca@CAPC ~ $

er zitten USB-aansluitingen zowel vóór- als achter- op mijn PC;
maar ik heb nooit geweten dat het er zoveel zijn. Ik gebruik alleen de 3 aansluitingen aan de voorkant



Citaat van: swake

Moest het niet lukken, in zo een GSM kun je een extra micro SD kaartje plaatsen , dat je dan met een USB kaartlezer kan uitlezen .

https://www.allekabels.be/usb_accessoires/usb_kaartlezer.html
Zo'n extra SD-kaartje is misschien wel een goed idee, als daarmee het overzetten van foto's naar mijn PC wil lukken zal ik ongetwijfeld wel meer foto's gaan maken met de DORO 6050. Dat werkt véél makkelijker dan een groot fototoestel mee slepen.
Er zit een LIAN-LI-kaartlezer in mijn PC voor diverse formaten dus een micro-kaartje moet ook mogelijk zijn.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Foto's overzetten van mobiele telefoon naar computer.
« Reactie #24 Gepost op: 2018/04/24, 14:36:30 »

Misschien eens volgend testje doen om (misschien) te zien of en wat er fout gaat:

- Koppel de telefoon af
- Open een terminal
- verbind de telefoon; wacht een tiental seconden
- Geef het commando "dmesg | tail -n 30" in. Dit commando toont de laatste 30 lijnen van de kernel log. Het zou moeten aangeven dat de kernel het aangekoppelde toestel herkent en probeert aan te koppelen. Als het aankoppelen niet lukt, dan resulteert dat in foutmeldingen.
Hieronder het resultaat van de test:
ca@CAPC ~ $ dmesg | tail -n 30
[  457.081336] sd 7:0:0:1: [sdi] Assuming drive cache: write through
[  457.125374] sd 7:0:0:0: [sdh] Attached SCSI removable disk
[  457.157411]  sdi:
[  457.187401] sd 7:0:0:1: [sdi] Attached SCSI removable disk
[  459.288127] usbcore: registered new interface driver usbserial
[  459.288142] usbcore: registered new interface driver usbserial_generic
[  459.288153] usbserial: USB Serial support registered for generic
[  459.300917] usbcore: registered new interface driver option
[  459.300965] usbserial: USB Serial support registered for GSM modem (1-port)
[ 1873.113561] usb 6-1: USB disconnect, device number 2
[ 1945.853939] usb 6-1: new full-speed USB device number 3 using ohci-pci
[ 1946.031046] usb 6-1: New USB device found, idVendor=0e8d, idProduct=0002
[ 1946.031059] usb 6-1: New USB device strings: Mfr=2, Product=3, SerialNumber=4
[ 1946.031066] usb 6-1: Product: Product
[ 1946.031073] usb 6-1: Manufacturer: MediaTek Inc
[ 1946.031078] usb 6-1: SerialNumber: 537175807114480
[ 1946.035151] usb-storage 6-1:1.0: USB Mass Storage device detected
[ 1946.035907] scsi host8: usb-storage 6-1:1.0
[ 1947.041114] scsi 8:0:0:0: Direct-Access     MEDIATEK  FLASH DISK           PQ: 0 ANSI: 0 CCS
[ 1947.047104] scsi 8:0:0:1: Direct-Access     MEDIATEK  FLASH DISK           PQ: 0 ANSI: 0 CCS
[ 1947.048214] sd 8:0:0:0: Attached scsi generic sg8 type 0
[ 1947.048957] sd 8:0:0:1: Attached scsi generic sg9 type 0
[ 1947.077056] sd 8:0:0:1: [sdi] 10240 512-byte logical blocks: (5.24 MB/5.00 MiB)
[ 1947.093102] sd 8:0:0:1: [sdi] Write Protect is off
[ 1947.093118] sd 8:0:0:1: [sdi] Mode Sense: 03 00 00 00
[ 1947.110070] sd 8:0:0:1: [sdi] No Caching mode page found
[ 1947.110077] sd 8:0:0:1: [sdi] Assuming drive cache: write through
[ 1947.154095] sd 8:0:0:0: [sdh] Attached SCSI removable disk
[ 1947.186109]  sdi:
[ 1947.216093] sd 8:0:0:1: [sdi] Attached SCSI removable disk
ca@CAPC ~ $

ik begrijp er niets van; het is voor mij allemaal 'geheimschrift' ; hoop dat U er wél iets mee kan.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg