Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu naast windows 10  (gelezen 8348 keer)

Offline RJP058

  • Lid
Ubuntu naast windows 10
« Gepost op: 2015/09/13, 11:12:57 »
Ik ben nieuw met Ubuntu, heb altijd trouw met Windows gewerkt, maar ben nieuwsgierig geworden naar Ubuntu.
Ik heb via google een "handleiding (https://sites.google.com/site/computertip/installeren)" gevonden waarmee ik het voor elkaar zou moeten krijgen. Maar dat is helaas bij mij niet het geval.
Ik krijg bijvoorbeeld niet de opmerking installeer "Ubuntu naast windows 10".  Vervolgens doe ik dan het alternatief en maak dan zelf een Partitie aan. Alles gaat goed.
Maar als ik dan opstart gaat deze gewoon windows opstarten.
Wat doe ik fout? Men heeft het erover dat ik de hardeschijf moet selecteren in de BIOS, maar die staat er niet tussen.
Ik heb een ACER PC, hierop was alles al geïnstalleerd o.a. windows 8.
Heeft iemand tips hoe ik het voor elkaar kan krijgen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/13, 11:24:08 »
Mogelijk heb je de Windows Boot Manager nog niet onderaan geplaatst in de opstartvolgorde:
https://sites.google.com/site/computertip/windows#TOC-Zet-Windows-Boot-Manager-onderaan-in-de-opstartvolgorde
(punt 2.2, linkerkolom)

Offline RJP058

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/13, 11:36:09 »
Dat heb ik dus wel gedaan, alleen heb ik bijvoorbeeld niet de HDD er tussen staan. En de "secure boot" heb ik uitgezet. Het is toch normaal dat jet HDD er ook tussen staat?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/13, 12:12:18 »
Dat heb ik dus wel gedaan, alleen heb ik bijvoorbeeld niet de HDD er tussen staan. En de "secure boot" heb ik uitgezet. Het is toch normaal dat jet HDD er ook tussen staat?
Maak eens een foto van dat onderdeel van het BIOS / UEFI, en post die hier met behulp van www.postimage.org

Offline RJP058

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/13, 13:12:27 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/13, 14:22:13 »
Twee vragen:

1. Kun je de harde schijf als 3rd Boot Device instellen, i.p.v. LAN?

2. Kun je ook een foto posten van een uitgeklapte Hard Disk Drive Priority (binnen hetzelfde UEFI-scherm)?

Offline RJP058

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/13, 15:40:53 »







Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/13, 17:07:47 »
Vreemd.... Probeer eens of het helpt, wanneer je de nieuwste versie van het BIOS / UEFI installeert. Of er een nieuwere versie beschikbaar is, kun je nakijken op de webstek van Acer.

Na installatie van zo'n nieuwere versie, kun je weer eens kijken of er een harde schijf-vermelding is bijgekomen in het BIOS / UEFI.

Offline palm

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/14, 11:16:24 »







maak eens een foto van het main scherm van de bios

Offline RJP058

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/14, 11:18:50 »
Heb de bios geupdate precies zoals stond beschreven bij de update van Acer.  Opnieuw opstarten en niets.... Zwartscherm en pc blijft stil. Staat aan maar start verder niet op....
Betekend dit het einde van mijn pc?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/14, 11:23:27 »
Kun je in het instellingenscherm van het BIOS / UEFI komen?

Zo niet: kun je opstarten vanaf de Ubuntu-DVD?
« Laatst bewerkt op: 2015/09/14, 11:32:10 door Pjotr »

Offline RJP058

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/14, 11:40:05 »
ga vanavond proberen, ben nu op mijn werk. Laat het weten of het is gelukt.

Offline palm

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/14, 13:06:29 »
Kun je in het instellingenscherm van het BIOS / UEFI komen?

Zo niet: kun je opstarten vanaf de Ubuntu-DVD?
Dat is zowat de gevaarlijkste raad dat je kan geven: een bios updaten,,,
Denk je dat bij een bios update de hdd zal tevoorschijn komen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/14, 14:50:12 »
Denk je dat bij een bios update de hdd zal tevoorschijn komen?
Zou kunnen.... Ik vind het erg vreemd, dat in het oude BIOS / UEFI de harde schijf niet vóórkomt. Dat zou een herkenningsfout van het UEFI kunnen zijn.

Overigens werk ik op mijn eigen machines altijd het BIOS / UEFI bij naar de nieuwste versie, al meer dan 10 jaar. Ook al is er eigenlijk geen echte aanleiding voor: gewoon voor de lol. Inmiddels heb ik dat al vele tientallen keren gedaan, op veel verschillende machines.

Slechts één keer is dat bij mij mis gegaan, toen ik wild aan het experimenteren was met onofficiële opgevoerde BIOS'sen voor mijn moederbord (iets wat ik sindsdien dus ook niet meer doe...).

Omdat er altijd een bepaald risico bestaat bij het opwaarderen van een BIOS / UEFI, ook al is dat risico in de praktijk klein, raad ik dat bij anderen alleen maar aan wanneer dit mogelijk een fout oplost.

Offline RJP058

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/14, 18:38:07 »
Mijn PC werkt weer en ook na de update kan ik geen harde schijf vinden in de bios. Ik zal zo nog even een foto maken van de Main page in mijn BIOS.

Offline RJP058

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/14, 18:46:22 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/14, 19:03:24 »
Probeer het eens met "Launch CSM" op "disabled"?

Daarmee zet je het UEFI terug op volledige UEFI-modus.

Offline RJP058

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/17, 20:33:05 »
Helaas heeft geen effect, ik denk dat ik mij er maar bij moet neerleggen dat het bij mij niet wil. Allen (Pjotr & Palm) bedankt voor de tips en snelle hulp!

Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #18 Gepost op: 2015/09/18, 00:02:35 »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #19 Gepost op: 2015/09/18, 09:48:06 »
Omdat je Windows het kennelijk wel doet, kun je kijken of de Ubuntu-bestanden wel op de harde schijf staan. Als dit het geval is en alleen het booten fout gaat, dan is het draaien van Boot-Repair nog een idee. Zie: https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair
Boot-Repair geeft in zijn rapport (allerlaatste regels) ook aan wat je mogelijk nog in de UEFI moet aanpassen om Ubuntu te kunnen booten.

Offline palm

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #20 Gepost op: 2015/09/18, 18:36:49 »
Helaas heeft geen effect, ik denk dat ik mij er maar bij moet neerleggen dat het bij mij niet wil. Allen (Pjotr & Palm) bedankt voor de tips en snelle hulp!
En deze situatie zal meer en meer opduiken. Waar je ubuntu niet meer kunt installeren rechtstreeks op de schijf.
In het beste geval kan je ubuntu installeren en laten opstarten bij de gratie van Microsoft zijn windows bootloader.
Maar als MS op een dag beslist dat er enkel met windows keys kan opgestart worden is het amen en uit met niet enkel dual-boot maar met linux op deze pc's in het algemeen.
Te meer omdat die Uefi settings kunnen geconfigureerd worden vanuit windows zelf. Zo is MS baas over Uw pc.
Ik zou zeggen vraag raad bij Uw pc handelaar over deze werkwijze, alhoewel ik vrees dat hij het niet zal weten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #21 Gepost op: 2015/09/18, 19:06:20 »
Er zou dit aan de hand kunnen zijn:
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=46&t=205178#p1067874

Met andere woorden: een hardgecodeerd UEFI dat alleen zoekt naar een Windows Boot Manager en de rest negeert.  :o

Het moet nondedju niet gekker worden....

Je zou de genoemde oplossing dus kunnen proberen. Lijkt me wel behoorlijk ingewikkeld; ik heb daar geen enkele ervaring mee. Wat doen de fabrikanten ons aan.....  :o

Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #22 Gepost op: 2015/09/22, 14:14:20 »
Weet niet of het hier zou kunnen werken, maar in elk geval is het vermeldenswaard eens te kijken naar deze reactie van testcees in het topic https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89844.0  zie reactie#9
Voor het gemak hier even gecopieeerd:
Citaat
Re: Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/01, 22:35:16 »
 
Citaat van: WFM op 2015/09/01, 20:07:50
    Maar...wat ik ook probeer: ik kan op geen enkele manier opstarten via de DVD. Het lijkt wel dat MS ALLES blokkeert. Alle toetsen al geprobeerd  (F1 t/mf11) en het bios en booten proberen te veranderen, maar steeds kom ik weer uit bij een "doorstart" naar Win 10.

Citaat van reactie van testcees:
Bij nieuwe computer met Windows Nederlands voor-geïnstalleerd: Configuratiescherm (Windowstoets + c) → Pc-instellingen → Bijwerken en herstellen → Geavanceerde opstartopties (Advanced startup). Druk op “Nu opnieuw opstarten”. Kies Problemen oplossen (Troubleshoot) → Geavanceerde opties (Advanced options) → Instellingen van UEFI-firmware. Dan wordt gevraagd om de computer opnieuw op te starten en kan in het UEFI-firmware menu de opstartvolgorde worden gewijzigd.

Verder: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
« Laatst bewerkt op: 2015/09/22, 14:18:09 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline palm

  • Lid
Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #23 Gepost op: 2015/09/22, 16:08:51 »
Weet niet of het hier zou kunnen werken, maar in elk geval is het vermeldenswaard eens te kijken naar deze reactie van testcees in het topic https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89844.0  zie reactie#9
Voor het gemak hier even gecopieeerd:
Citaat
Re: Van win 10 naar Linux: onmogelijk!!
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/01, 22:35:16 »
 
Citaat van: WFM op 2015/09/01, 20:07:50
    Maar...wat ik ook probeer: ik kan op geen enkele manier opstarten via de DVD. Het lijkt wel dat MS ALLES blokkeert. Alle toetsen al geprobeerd  (F1 t/mf11) en het bios en booten proberen te veranderen, maar steeds kom ik weer uit bij een "doorstart" naar Win 10.

Citaat van reactie van testcees:
Bij nieuwe computer met Windows Nederlands voor-geïnstalleerd: Configuratiescherm (Windowstoets + c) → Pc-instellingen → Bijwerken en herstellen → Geavanceerde opstartopties (Advanced startup). Druk op “Nu opnieuw opstarten”. Kies Problemen oplossen (Troubleshoot) → Geavanceerde opties (Advanced options) → Instellingen van UEFI-firmware. Dan wordt gevraagd om de computer opnieuw op te starten en kan in het UEFI-firmware menu de opstartvolgorde worden gewijzigd.

Verder: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
Dat is bij de meeste windows-pre-installed computers de enige manier om in de bios te komen en uefi uit te zetten.
Maar als windows geïnstalleerd is met uefi, zal die waarschijnlijk niet meer opstarten nadat je uefi hebt uitgezet.

Re: Ubuntu naast windows 10
« Reactie #24 Gepost op: 2015/09/22, 17:25:51 »
Uefi uitzetten is hier niet aan de orde. Het gaat om het veranderen van de opstart volgorde.
In mijn nieuwe PC kon ik met de handleiding van Pjotr erbij de opstartvolgorde veranderen zonder windows op te starten.
Het wordt inmiddels allemaal we heel lastig gemaakt door de PC boeren (ism Microsoft vermoed ik). Ubuntu lijkt nog niet helemaal goed afgestemd op deze nieuwere opstart strukturen. En voor een gemiddelde PC gebruiker wekt het aanpassen van bios of uefi  om zo Ubuntu te kunnen opstarten ook al geen vertrouwde indruk vrees ik. Misschien komt het toch nog goed.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood