Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestaan er mensen die Darktable proberen te gebruiken?  (gelezen 5671 keer)

Bestaan er mensen die Darktable proberen te gebruiken?
« Gepost op: 2013/05/15, 13:06:05 »
Bestaan er dappere mensen die Darktable proberen te gebruiken?

Ik kan er niet veel over vinden behalve een soort manual waar je niet veel aan hebt. Meer een opsomming.

De 47 plugins zijn cryptisch, nou ja een flink aantal en veel zijn zelfs dubbelop, dus wat de ene kan, zou je min of meer ook met een andere module kunnen bereiken, bijvoorbeeld Toon Curve en  Zone Systeem. Dat maakt het helemaal onoverzichtelijk.

Er is een module Equalizer, niet te begrijpen voor mij... :(

Wat ik zoek is natuurlijk een alternatief voor Lightroom dan hoef ik niet naar Windows.

Wat ik wil is een serie foto's in batch kunnen ontwikkelen van RAW-->JPG.
En evt. later nog extra bewerkingen toevoegen en voor sommige fotos dan een betere ontwikkeling van RAW-->JPG maken.

Iemand nog ideen voor dit plan.




Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Bestaan er mensen die Darktable proberen te gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/15, 13:07:28 »
2 topics onder jou topic hebben we het uitbundig over RAW gehad... http://forum.ubuntu-nl.org/foto-video-en-audiobewerking/professionele-fotoproductie-op-ubuntu/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Bestaan er mensen die Darktable proberen te gebruiken?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/15, 14:08:01 »
Hallo Al,

Ik schiet alles in RAW. Van oudsher bewerk ik de RAW bestanden via Ufraw en dan de nabewerking in GIMP. Dat werkt naadloos samen. Het is wel geen Lightroom.

Maar ik trek ook niet alle bestanden door de RAW bewerker. Als ik een evenementje doe (als amateur) jaag ik de jpg bestanden uit de camera door ImageMagick heen en sinds heel kort door gThumb. Die laatste doet het nog wat mooier dan ImageMagick. Alleen echt mooie plaatjes die ik wil printen of als bureaublad wil gebruiken gaan door Ufraw en GIMP. En dan inclusief "Photoshop" acties zoals een Glamour Touchup.

Ufraw kan ook batch. Het houdt sowieso de laatste settings vast. Handig. Het is maar wat je wilt en wat je doelgroep is. Een beetje serieuze fotograaf toont alleen zijn beste foto' s en jaagt ze dus ook allemaal door de RAW bewerker. Dat is voor mijn doelgroep niet zo belangrijk. Die willen terugkijken naar een mooie dag en niet zozeer naar heel erg mooie foto' s. Dat vinden ze leuk en daar reageren ze positief op. In het clubhuis hangen een heel stel mooie foto' s. Daar zijn de reacties vrijwel nihil van op groepsbasis. (van twee ervan heb ik wel een boeiende reactie van elk, maar dat lag aan de persoonlijke betrokkenheid van het onderwerp van die twee foto' s van de kijker)

Ik heb Darktable een tijd geleden geprobeerd en Rawtherapee ook. Mooie software, veel mogelijkheden. Maar na een tijdje zag ik er de voordelen niet van. Ufraw was dan misschien wat spartaans, maar het deed precies wat ik wilde, wat ik nodig had. Een Rolls-Royce rijdt dan misschien erg lekker en is hoogst indrukkwekkend, maar wat heb je aan een ding die je niet in een normaal parkeervak kwijt kan?  Zoiets?

Inmiddels zijn er trouwens vast wel nieuwere versie gekomen ... . Maar als ik jouw eerste bericht zo lees is er toch niet veel veranderd misschien.

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Bestaan er mensen die Darktable proberen te gebruiken?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/15, 14:37:08 »
Heb Darktable geïnstalleerd maar gebruik het niet, is meer om te zien wat de ontwikkelaars toevoegen. Bovendien vind ik de interface een draak! Gebruik al jaren RawTherapee. Wat jij wilt, batchverwerken naar jpg, gaat daar prima mee. Je kunt ook een kijkje nemen bij Rawstudio, een lichte rawconverter die gemaakt is voor snelheid (en echt razendsnel is). Of direct via de opdrachtregel met dcraw, wel even installeren.

Re: Bestaan er mensen die Darktable proberen te gebruiken?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/15, 20:11:27 »
Heb Darktable geïnstalleerd maar gebruik het niet, is meer om te zien wat de ontwikkelaars toevoegen. Bovendien vind ik de interface een draak! Gebruik al jaren RawTherapee. Wat jij wilt, batchverwerken naar jpg, gaat daar prima mee. Je kunt ook een kijkje nemen bij Rawstudio, een lichte rawconverter die gemaakt is voor snelheid (en echt razendsnel is). Of direct via de opdrachtregel met dcraw, wel even installeren.

Of kijk eens bij Photivo, die heeft een veel betere interface en toch geavanceerde opties en ondersteuning.
http://photivo.org/photivo/start?redirect=1

Offline bwman

  • Lid
Re: Bestaan er mensen die Darktable proberen te gebruiken?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/15, 22:07:53 »
op you tube vind je toch een paar tutorials over darkroom , photivo ben ik nu ook mee bezig maar het is nog pril. darkroom heb ik ook draaien en is inderdaad moeilijk te doorgronden, om snelle bewerkingen zowel in raw als jpeg kan je ook eens showfoto bekijken weet alleen niet of die een goeie batchfunctie heeft maar deze werkt redelijk intuitief.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Offline Jenske

  • Lid
Re: Bestaan er mensen die Darktable proberen te gebruiken?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/15, 22:38:35 »
Ik gebruik Darktable de laatste tijd toch met enig plezier.

Even wat achtergrond.
Voor het klasseren, categoriseren enz. van m'n foto's gebruik ik Digikam. Kan labellen, geografisch markeren enzovoort. In DK zit ook een aantal bewerkingsmogelijkheden, maar die vond ik toch niet echt voldoende.
Voor donkerekamerwerk -- retoucheren, tooncurves aanpassen, vignetteren etc. -- gebruikte ik lang Gimp. Eeeeerrrg goed programma: ik ben in "de boekskes" nog maar zelden iets tegengekomen dat Photoshop zou kunnen en dat je in Gimp niet zou kunnen.
Sinds een tijdje besef ik de voordelen van Raw-fotografie. Je houdt je negatieven ook bij, ook al heb je er misschien fantastische afdrukken van; da's zo'n beetje het principe van RAW-beelden.

En dan nu: Darktable
DT neemt, verrassend genoeg, de tags over die ik in Digikam heb ingevoerd. Da's al een leuk voordeel. Andersom weet ik het eigenlijk niet, maarrrr ... ik vind de tag-mogelijkheden van Darktable nogal zwak.
Hét gi-gan-tisch grote voordeel van Darktable op het (huidige) GIMP: non-destructief foto's bewerken. Watte? Dit betekent dat het origineel (raw-)bestand niet wordt gewijzigd als je bv. cropt, kleuren aanpast, verloopfiltertje er op zet enzovoort. Neen, wat DT wél doet: hij houdt een soort lijstje bij van alle bewerkingen die er met je foto zijn uitgevoerd. Dat kost (blijkbaar) véél minder ruimte dan telkens een kopie nemen van het origineel, dat helemaal bewerken en dan vaststellen dat je eigenlijk nog een tweede kopie nodig hebt omdat je eigenlijk ook nog eens een mooie zwartwitafdruk wil maken.
OK, los van dat non-destructief bewerken zitten er nog een aantal stevige voordelen in DT, die je in Gimp veel moeilijker of zelfs niet te zien krijgt: toegespitst op het verwerken van RAW-camera-beelden, terwijl GIMP hoe je 't ook draait of keert toch vooral een tekenprogramma is (drukte hij oneerbiedig uit en kreeg nadien "bezoek" van de makers van GIMP).

Ik ben DT gaandeweg leren gebruiken. En voor alle duidelijkheid: ik gebruik bijna uitsluitend de "ontwikkelen"-functie van DT. Voor de rest gebruik ik Digikam. En als ik echt moet vignetteren en lokaal knippen met vrije hand, gebruik ik GIMP.

Sommige zaken ben ik nog volop aan het leren. Ze wijken sterk af van alle andere mij bekende systemen. Voorbeelden.
  • het naar monochroom omzetten gebeurt met een soort kleuren-uitfilter-lens-toestand, maar ... je voelt aan dat het wel werkt
  • het wijzigen van niveau's en curves gebeurt met vreemdsoortige grafieken
Ik kan dit niet afkeuren, maar het vergt toch wel enige aanpassing.


Nadelen/minpunten van DT:
  • een nogal vreemde menustructuur. Je hebt constant de indruk dat je in een gecrasht programma draait waar de menubalken zijn verdwenen
  • wil je je beelden zien, dan moet je op de knop "importeren" klikken. Dit wekt de indruk dat DT al je foto's eerst nog effe naar een eigen map van DT zal kopiëren, maar dat is gelukkig niet het geval. Volgens mij vooral een vertaalfout.
  • geen uitgebreide hernoem-functies en dergelijke. Lees: geen (goed) batchprogramma.
  • zeer onduidelijk wat het verschil is tussen "mappen", "importeren", "catalogus" en dergelijke (linker schermkant)

Een zeer algemeen probleem, dat ik al jaren aankaart, en waar Darktable ook duidelijk slachtoffer van is: dat menukeuzes worden vertaald, maar dat er nergens een verwijzing is naar de oorspronkelijke (veelal Engelstalige) term. Voor bijvoorbeeld opzoekwerk in Engelstalige handleidingen is het wel zo handig als je dan weet hoe ze dat in het Nederlands vertaald hebben. Zo weet ik ook wel dat "bestand" in het Engels (en dus de meeste programma's en handleidingen) "file" is, maar vraag me niet wat de knop "onaangeraakt" in Darktable in godsnaam betekent en welke gevolgen het aanklikken ervan zou hebben, laat staan hoe dat in het Engels is vertaald. Het zou erg nuttig zijn als elke menu-optie in elk programma minstens ook een code krijgen, die in alle talen gelijk is -- voorbeeld: menu BH3.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/15, 22:46:54 door Jenske »
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Bestaan er mensen die Darktable proberen te gebruiken?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/15, 23:09:47 »
Vreemd genoeg vind ik zelfs niet onmiddellijk een knop of opdracht om een foto er gewoon af te gooien.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Bestaan er mensen die Darktable proberen te gebruiken?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/17, 00:15:56 »
Ok, bedankt allemaal, al meer reacties dan ik had verwacht.

Videos over darktable bekeken (er zijn er niet veel) wordt in gezegd"het ziet er prachtig uit, maar geen idee hoe deze module werkt....."

Ik ga alle genoemde opties na. Ik denk dat Ufraw+shotwell+gimp een goede optie is. Vraag: is ufraw dan beter dan mijn Sony RAW converter bij de Sony NEX. Als dat zo is, dan kan ik de Sony software onder windows in ieder geval al achter me laten en verder met Ubuntu.

Ik zal daarna kijken naar rawtherapee en photivo (moet ik via ppa installen op 12.04). Ik begreep dat ufraw het eenvoudigste is (plugin voor gimp) en dat photivo meer kan.
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Offline wowo

  • Lid
Re: Bestaan er mensen die Darktable proberen te gebruiken?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/17, 09:12:51 »
Mijn reactie is wat laat maar heb je het volgende al gevonden ? :
Screencast tutorials van Pascal de Bruijn
http://www.darktable.org/resources/#screencasts
Ze zijn wel wat verouderd maar waren voor mij heel verhelderend.

Ik kreeg op een of andere manier geen goede "ontwikkeling" van mijn raw met UFraw maar darktable ondersteunde mijn camera wel direct.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/17, 09:38:29 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:11:11 door Max Null »

Re: Bestaan er mensen die Darktable proberen te gebruiken?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/17, 11:33:06 »
@Max Null: Nee, jij haalt dingen door elkaar. Photivo is ook deels bedoeld als RAW-ontwikkelaar en batch-verwerking zit er ook gewoon in. En je mist de boot met je ufRaw. Photivo gebruikt libraw als library (net als DigiKam enzo) en je hebt dus geen externe ufRaw nodig. Je kunt ze wel samen gebruiken maar dat hoeft dus niet.
Een DAM is het inderdaad niet maar er zit wel een bestandsbladeraar-modus, batch-modus en tab-modus in en vele, vele andere functies.
En abandonware is het zeker niet, het wordt gewoon doorontwikkeld. Sterker nog: als het abandonware is waarom is de nieuwste versie van Photivo dan op 17 maart 2013 uitgebracht (en op 24 maart 2013 in de resp. PPA terechtgekomen)?

Dat je er geen fan van bent of dat je misschien dingen mist in Photivo, dat is natuurlijk prima, iedereen heeft zijn eigen favoriete programma. Maar dat geeft je niet het recht om iets abandonware te noemen als er elke paar maanden een nieuwe van verschijnt, waarvan de recentste in maart en om mensen te verwarren over bepaalde features zonder dat je zelf hebt gekeken hoe het werkt.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/17, 12:38:25 door Vistaus »

.
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/17, 12:30:48 »
.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/23, 12:10:51 door Max Null »

Re: Bestaan er mensen die Darktable proberen te gebruiken?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/17, 21:25:07 »
Mijn reactie is wat laat maar heb je het volgende al gevonden ? :
Screencast tutorials van Pascal de Bruijn
http://www.darktable.org/resources/#screencasts
Ze zijn wel wat verouderd maar waren voor mij heel verhelderend.

Ik kreeg op een of andere manier geen goede "ontwikkeling" van mijn raw met UFraw maar darktable ondersteunde mijn camera wel direct.

Heb ik idd ook gevonden maar zijn er te weinig van en beantwoorden niet aan mijn doel (een start maken met darktable), ze belichten een specifiek aspect. Er zijn ook videos in het spaans met een soort van ondertitels, vrij lastig hoor...
« Laatst bewerkt op: 2013/05/25, 15:55:31 door Al Bunty »
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10

Re: Bestaan er mensen die Darktable proberen te gebruiken?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/17, 21:29:05 »
1) Photivo heb ik nu naast 2) Darktable per ppa geinstalleerd. Daarnaast ook 3) UFRaw en 4) RawTherapee.

Dus 4 keuzes naast 5) de Sony software (Sony Converter SR) zodat ik niet meer naar windows hoef.
Voor allevier is er hierboven een gebruiker, althans vistaus suggereerde Photivo.

In Darktable bestaat een manier van werken om een batch te verwerken. Moet ik nog proberen.
Hoe krijg in darktable in het engels, de trucs die worden gegeven op internet werken niet!

Verder nog Hugin geprobeerd = leuk :)

img001 komt uit darktable met standaard curve en standaard verscherpen, de andere is de jpg uit de camera. Enfin, ik kan geen voldoende grote fotos posten hier. Ik zal eens kijken of ik ze ergens anders kan uploaden.

Vreemd is dat in darktable standaard verscherpen aanstaat maar lenscorrectie niet, terwijl de type lens in de metadata staat aangegeven dus zou je verwachten dat die direct wordt gecorrigeerd. Als je die vervorming niet opheft is de jpg uit darktable heel anders gevormd dan de jpg uit de camera. Bij 18mm is de vervorming weer anders dan bij 35 mm bijv.

Verder alleen een paar E-mount lenzen voor de NEX om uit te kiezen maar geen andere manual focus lenzen???
« Laatst bewerkt op: 2013/05/26, 00:11:54 door Al Bunty »
Intel P35, Q9450, 8 GB RAM, GTX760, Dell 25" IPS, dual boot Ubuntu 16.04/Windows 10 === Intel G41, Q8400, 8 GB RAM, Ubuntu 16.04 === HP Pavillion DM1 4000sd, 11.6", Ubuntu 16.04 === Asus Vivobook R510CA, 15.6" touchscreen, Windows 10