Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [ OPGELOST, definitief ] KPN dongle ZTE MF 190  (gelezen 2875 keer)

Offline Petervdw

  • Lid
[ OPGELOST, definitief ] KPN dongle ZTE MF 190
« Gepost op: 2011/06/22, 21:58:13 »
Sinds kort de KPN dongle ZTE MF 190 in gebruik voor KPN Mobiel Internet. Prepaid aanbieding 20,- iri, waarvan 5,- beltegoed, nog eens 10,- na registratie en op te laden met 200 MB voor 20,-. Dus in eerste instantie 20,- om eens even te proberen, dat is te doen. Geen abbonnement, wel naderhand om te zetten.

Hoewel misschien prijzig in gebruik is dit voor mij ideaal, omdat ik het heel weinig gebruik, en als het vaarseizoen over is, helemaal niet. Bovendien doet het ding het met elke lengte USB kabel. (tot 5 meter getest en vlekkeloos) Voor in een boot prima te gebruiken.

Maar ........ het ding werkt alleen onder Windows en OS X 10.4. (Dus uitkijken met automatische updates.) Bovendien heb ik een hekel aan Windows, juist vanwege die updates en de antivirus besognes. Verder geen technische problemen mee. Ik heb er nu een dualboot voor in gebruik, en de updates doe ik thuis wel.

Toch zou ik graag overstappen op gebruik onder Ubuntu 10.04. Mijn vraag is: zijn er al oplossingen bekend om dat te realiseren. Zelf al wat gespit op internet, maar ik kom er niet goed uit.

Bij voorbaat dank.


Vr.groet, peter


 
« Laatst bewerkt op: 2011/06/24, 23:08:47 door Petervdw »

Offline softbart

  • Lid
Re: KPN dongle ZTE MF 190
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/23, 17:01:29 »
Dus het antenne avontuur vervalt hiermee??

http://phuihock.wordpress.com/2010/12/28/getting-zte-mf190-hsupa-usb-stick-to-work-in-ubuntu/

lijkt een oplossing.

groet,

Theo

Offline Petervdw

  • Lid
Re: KPN dongle ZTE MF 190
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/24, 00:26:33 »
Theo,

Bedankt voor de moeite.

In een paar winkels wisten ze van geen antenneaansluiting af. Verkopers. Maar zodoende liep ik tegen die KPN aanbieding aan. Nah, voor 20 iri licht te proberen. Laat dat ding het ook op een grotere kabellengte doen.
Tot 5 meter USB kabel getest, dus ideaal voor de boot. Alleen voor XP.

Het verhaal van Phuihock al wel gelezen, maar ik ben met de voor hem vanzelfsprekende omringende kennis te weinig vertrouwd om dat zomaar eens te gaan doen. Bovendien niet zo recent, en zijn laatste zin geeft niet veel vertrouwen. Meerdere topics gelezen, o.a. van draisberghof.

Vanavond ben ik er toch in geslaagd om het ding onder 10.04 aan de praat te krijgen. Wel wat beperkingen vooreerst, maar dat komt er nog wel uit. Gewoon met de netwerkmanager.

Eerst de meest recente USB-modeswitch via de Synaptic opgehaald en geïnstalleerd.(Via Kabel uiteraard)
Dongle insteken. Netwerkmanager rechtsklik. Verbindingen bewerken. Mobiel breedband kiezen. Toevoegen.
Vooruit. Netherlands Vooruit. KPN Mobile aanklikken. Vooruit. Standaard aanklikken. Mijn plan staat niet in de lijst. Daaronder invullen: prepaidinternet (essentieel!) Vooruit. Toepassen. Formulier: Bovenaan aanvinken: Automatisch verbinden. Verder staat alles er al. Toepassen. Naar Netwerkicoontje, linksklik, aanvinken onder mobiel breedband: KPN Mobile standdaard. Draaiende molentjes, et voilà.
De eerste keer duurt het wel even eer je met firefox verbinding hebt, gewoon afbreken en voor de tweede keer KPN Mobile standaard kiezen, dan gaat ie snel via HSDPA denk ik.

Nou ja, er komen vast nog wel kinderziekten uit, maar verbinding is er.

Nogmaals bedankt voor de moeite.


Vr.groet, peter



Offline Petervdw

  • Lid
Re: [ OPGELOST, definitief ] KPN dongle ZTE MF 190
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/24, 23:06:14 »
Gisteren werkte de KPN MF 190 wel op een desktop (HP), maar toen ik het volgens mijn eigen beschrijving op een Laptap (Toshiba M10) probeerde, wilde het niet meer lukken. Vanavond weer even mee gestoeid, et voilà.
Je moet er gewoon wat smerige trucs op loslaten, niets illegaals, maar dan werkt ie prima.
Als er iemand belangstelling voor heeft, wil ik e.e.a. wel opschrijven. Vrij simpel. Geen terminal.

In Ubuntu mis je wel de grafische interface zoals voor Windows, die is wel handig, maar het beltegoed kun je altijd opvragen via een speciale code per telefoon. Bij de dongle hoort een 06-nummer.

Voor die 20 iri tot nu toe totaal heb ik nu dus 5 iri gratis beltegoed, 10 iri gratis beltegoed voor de registratie en zonet kreeg ik een aankondiging dat er vanaf 1 juli een aanbieding geldt voor nog eens 20 iri (200 MB) beltegoed gratis. Op elk moment kun je overigens steeds 200 MB voor 20 iri bijtanken. Vooral een handige internet mogelijkheid voor vakanties en zo.


Vr.groet, peter