Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gemeenschappelijke .mozilla en .thunderbird  (gelezen 432 keer)

Offline h2o

  • Lid
Gemeenschappelijke .mozilla en .thunderbird
« Gepost op: 2017/08/07, 13:24:28 »
Ik heb op mijn systemen privé en werk gescheiden. Hiervoor heb ik twee aparte accounts aangemaakt, maar ik wil wel een gemeenschappelijke .mozilla en .thunderbird draaien om vanaf beide accounts met dezelfde profielen te kunnen werken. Kan dat? En hoe moet je dat doen?

Ik ben al bezig geweest met symlinks met de profielen in een gemeenschappelijke directory in /home, maar dat krijg ik niet werkend.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline rico70

  • Lid
Re: Gemeenschappelijke .mozilla en .thunderbird
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/07, 13:37:13 »
Voor Firefox kan je verschillende profielen aanmaken, bij het starten van Firefox kan je dan kiezen welk profiel je wilt gebruiken. https://support.mozilla.org/nl/kb/profielen-waar-firefox-gebruikersgegevens-bewaart?cache=no
Bij thunderbird kan dit ook https://support.mozilla.org/nl/kb/meerdere-profielen-gebruiken?cache=no

nahjo

  • Gast
Re: Gemeenschappelijke .mozilla en .thunderbird
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/07, 13:41:24 »
Hoi,

heb ik een tijdje gedaan en daarvoor moet je het bestand profiles.ini bij de betreffende gebruikers aanpassen.
Het zou iets moeten zijn als:
[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=0
Path=/mnt/smbshare/mail/Profiles/ab123xyz.default

Path= is helemaal volledig naar het gedeelde profiel
Wel uitkijken dat je niet tegelijk bij de gebruikers thunderbird start wanneer Win en Lin mogelijk is.



Offline Bloom

  • Lid
Re: Gemeenschappelijke .mozilla en .thunderbird
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/07, 15:00:42 »
En Thunderbird ondersteunt meerdere accounts, daar had je dus helemaal geen twee profielen hoeven aan te maken voor privé en werk. Ik gebruik zelf Thunderbird voor beide met één profiel en twee accounts: één voor privé en één voor werk. En dat werkt prima.

Offline h2o

  • Lid
Re: Gemeenschappelijke .mozilla en .thunderbird
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/07, 15:04:37 »
En Thunderbird ondersteunt meerdere accounts, daar had je dus helemaal geen twee profielen hoeven aan te maken voor privé en werk. Ik gebruik zelf Thunderbird voor beide met één profiel en twee accounts: één voor privé en één voor werk. En dat werkt prima.
Ik ben niet duidelijk genoeg geweest... Ik heb op de computer twee accounts gemaakt, een werkaccount en een priveaccount waarbij alles is gescheiden. Alleen de .mozilla en .thunderbird directories moeten worden gedeeld op een neutrale locatie.
Het is dus niet één account met twee profielen, maar twee accounts met één profiel.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Nero

  • Lid
Re: Gemeenschappelijke .mozilla en .thunderbird
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/08, 12:24:02 »
Vermits die 2 accounts een verschillende ID hebben moet je dus 1 van beide toevoegen aan de groep van de andere (en eventueel vice-versa) -of- gebruik maken van een bestandssysteem (bv FAT of NTFS) wat geen ID's ondersteunt.

Offline h2o

  • Lid
Re: Gemeenschappelijke .mozilla en .thunderbird
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/08, 14:36:51 »
Ok, ik heb het grotendeels werken gekregen. Op mijn systemen heb ik een gemeenschappelijke profielen directory. Met firefox -ProfileManager heb ik daar een profiel aangemaakt en de inhoud hiervan verwijderd en de bestaande inhoud daar naar toe gekopieerd. Dat heb ik met het andere profiel ook gedaan (alleen dan de nieuwe inhoud van het andere account laten staan.
Ik liep nog wel tegen een rechtenprobleem aan, maar met dat met
sudo chmod -R 0777 profiel en sudo chgrp -R users profiel kunnen rechtzetten. Ook heb ik beide account aan de groep van de ander toegevoegd in /etc/group
Beide accounts gebruiken nu een gemeenschappelijk profiel, wat ook de bedoeling is.

Het enigste schoonheidsfoutje is als ik van account wissel weliswaar alle inhoud klopt (add-ons, bookmarks ed.) maar ik dan telkens de menu's en bladwijzerbalk toe moet voegen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex