Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wachtwoordannulatie  (gelezen 1082 keer)

Offline guido

  • Lid
wachtwoordannulatie
« Gepost op: 2016/05/19, 11:20:51 »
hallo,
Ubuntu 16.04   HP hd 300gb memory 3.8gb - processor 2.60ghz x2

volgend probleem:  ontvang update met identificatie maar kan wachtwoord niet inbrengen wegens technische fout veroorzaakt door toetsenbord
- kan wachtwoord niet wijzigen door deze fout
-  wil wachtwoord annuleren
- welke instructies dien ik te geven in terminal om wachtwoord te annuleren zodat de update kan geïnstalleerd worden.

opmerking: het volstaat natuurlijkniet om een ander toetsenbord te gebruiken, de reconstructie van het wachtwoord is niet mogelijk (wachtwoord telt normaal
12 tekens/letters (slechts vijf vastgesteld in accountbeheer)

Erg vervelend voor mij daar ik dagelijks met pc moet werken  vandaar relatief dringend aub

met dank alvast voor de moeite guido
« Laatst bewerkt op: 2016/05/20, 20:20:21 door TopGear »

Offline jan11000

  • Lid
Re: wachtwoordannulatie
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/19, 11:38:37 »
Andere toetsenbord installeren/aansluiten.

nee je kunt geen wachtwoord annuleren, dat zou ook niet logisch zijn, dan zou een virus dit ook doen, dit is een beveiliging.

Offline vanadium

  • Lid
Re: wachtwoordannulatie
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/20, 12:20:32 »
Bijzonder onduidelijke vraag. Vandaar wellicht geen reacties. Ondermeer hier vind je hoe je door naar een root shell te gaan in het grub menu een paswoord kan resetten (en mogelijk ook blanko laten).

Offline Mikkel

  • Lid
Re: wachtwoordannulatie
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/20, 19:21:24 »
heb onderstaand bericht verstuurd op 19mei en voeg er het volgend aan toe:

't Zal misschien duidelijker zijn als je doorgaat in het topic dat je daar gisteren voor geopend hebt:
Dat is nu gebeurd


Citaat
opmerking: het volstaat natuurlijkniet om een ander toetsenbord te gebruiken, de reconstructie van het wachtwoord is niet mogelijk (wachtwoord telt normaal
12 tekens/letters (slechts vijf vastgesteld in accountbeheer)

En het volstaat wél om, zoals Jan11000 voorstelde, een ander toetsenbord te gebruiken, want dan weet je of het probleem aan je (eerste) toetsenbord ligt. ;)
« Laatst bewerkt op: 2016/05/20, 20:21:40 door TopGear »

Offline guido

  • Lid
Re: wachtwoordannulatie
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/20, 20:17:29 »
hallo Vanadium,

ja inderdaad, moeilijk uit te leggen en te begrijpen..
Ik werk met twee pc's en twee toetsenborden,  heb dagelijks vijf,zes wachtwoorden te gebruiken.  Bij de upgrade van genoemde pc moet er iets fout gelopen zijn (enkel bij het toetsenbord technisch vermoed ik, anders kan ik het niet uitleggen)
alle wachtwoorden worden genoteerd uiteraard !
Nogmaals, wisselen van toetsenbord helpt neit, heb dit uitgeprobeerd vooraleer ik de vraag wilde stellen, maar ik kan het wachtwoord niet r e c o n s t r u e r e n...d.w.z. ik weet niet wat er fout is gegaan, welke tekens, cijfers en letters geaccepteerd werden.
Enfin, met dank voor je info en test dit morgen even uit
Ik meld me dan wel voor het afsluiten van dit topic.
groeten guido

Bijzonder onduidelijke vraag. Vandaar wellicht geen reacties. Ondermeer hier vind je hoe je door naar een root shell te gaan in het grub menu een paswoord kan resetten (en mogelijk ook blanko laten).

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: wachtwoordannulatie
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/20, 20:18:06 »
Jup, die ga ik eens samenvoegen.

Inmiddels samengevoegd en opgeruimd. Topique mag weer open.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/20, 20:22:28 door TopGear »

Re: wachtwoordannulatie
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/21, 08:52:09 »
Technische fout: Hardware matige fout of softwarematige fout?

Kan het zijn dat op de betreffende computer de toetsenbord instellingen zijn versprongen?
(Systeeminstellingen->Tekstinvoer)
Vooral op bijzondere tekens als !@#$%*()_? heeft dit effect.

Een virtueel toetsenbord (bijv. Onboard) kan ook uitkomst bieden, maar dan moet dat wel al zijn geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2016/05/21, 08:53:42 door Erik Krom »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: wachtwoordannulatie
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/21, 08:53:19 »
Ik begrijp nog steeds niet wat je bedoelt met "kan wachtwoord niet reconstrueren"? Kan je het niet intypen, verschijnen er geen tekens als je typt?

Heb je wellicht de verkeerde toetsenbord layout waardoor andere tekens in beeld verschijnen dan wat je intypt?

We willen je graag helpen, maar eerst moeten we het probleem duidelijk hebben. Dat is mij vooralsnog niet duidelijk helaas....

Offline jan11000

  • Lid
Re: wachtwoordannulatie
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/21, 09:21:56 »
Wat voor toetsenbord heb je, waar woon je, standaard is in Linux een Amerikaanse toetsenbord , dit is in Nederland standaard, België heeft bijv een andere toetsenbord.
Voor Nederland bij installeren, dan gewoon de standaard Amerikaanse die getoond wordt kiezen.
Dus misschien is hier de fout.

Dan zou je nog kunnen proberen, om de met en zonder caps lock(hoofd letters) je wachtwoord proberen, dus de kleine en hoofd letters omdraaien.

Als je Google gebruikt, dan kun je zoeken op wachtwoord reset voor ubuntu,
ubuntu+password reset

Offline guido

  • Lid
Re: wachtwoordannulatie
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/24, 18:30:04 »
hallo,
ik begrijp jullie vragen en vind het zelf vervelend .beide toetsenborden zijn Logitechs Azerty - België ik vermoed dat het toetsenbord (inmiddels naar recycling) tilt sloeg, kan het niet anders uitleggen aangezien ik het in Azerty al weken lang gebruikte.  wat reconstructie betreft : als voorbeeld : wachtwoord is guidofors  dus heb ik volgende uitgeprobeerd : uidof, srofo, guido etcc maar geen resultaat

heb eveneens via ESC (boot menu) uitgeprobeerd maar dit liep vast, misschien de Shift toets niet te lang ingedrukt (overige toetsen F10, F012 hebben geen betrekking op boot)

Zal even ubuntu+pwreset even uitproberen zoniet zal het UB 16 herladen zijn maar ook hier heb ik een rpobleem namelijk de USB creator kan ik vanwege WWoord niet gebruiken dus dien rechtstreeks op HD te downladen
alvast bedankt voor de moeite en sorry voor de verwarring
guido
meld me dan later wel


Wat voor toetsenbord heb je, waar woon je, standaard is in Linux een Amerikaanse toetsenbord , dit is in Nederland standaard, België heeft bijv een andere toetsenbord.
Voor Nederland bij installeren, dan gewoon de standaard Amerikaanse die getoond wordt kiezen.
Dus misschien is hier de fout.

Dan zou je nog kunnen proberen, om de met en zonder caps lock(hoofd letters) je wachtwoord proberen, dus de kleine en hoofd letters omdraaien.

Als je Google gebruikt, dan kun je zoeken op wachtwoord reset voor ubuntu,
ubuntu+password reset
« Laatst bewerkt op: 2016/05/26, 09:21:08 door guido »

Offline guido

  • Lid
Re: wachtwoordannulatie
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/30, 19:02:51 »
hallo,
kort samengevat
a. met Esc F9 F10 F12 geprobeerd  om grub menu  te krijgen  maar lukt niet om naar root te pijlen
b. via ubuntu lost password docu ook niet
c. alternatief is Ub 14 downloaden via dvd en upgraden naar 15 en 16 vrees ik, zie geen andere mogelijkheid
d. usb creator eist wwoord dus lukt niet

is er een alternatief om rechtstreeks op de hdd UB 16 te downloaden zonder dvd, usb stick
met dank voor jullie aandacht en moeite
guido

Re: wachtwoordannulatie
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/30, 20:00:20 »
Zover ik begrijp is bij het aanmaken van het wachtwoord het al fout gegaan door een haperend/kapot toetsenbord.

Betreft een opstart USB maken. Dat kan je natuurlijk aan vrienden, familie, kennissen vragen of ze dat voor je willen doen of dat je dat op hun computer mag doen.
Als je nog wel een DVD kan branden kan je natuurlijk ook een installatie DVD-maken met Ubuntu 16.04

Met van 14.04 upgraden naar 16.04 kan dat in 1 stap en hoef je niet eerst naar 14.10, 15.04 en 15.10.

Offline guido

  • Lid
Re: wachtwoordannulatie
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/31, 19:51:48 »
hallo,
dank voor de info maar de Usb met UB16 heb ik alleen kan ik de creator niet gebruiken vanwege het paswoord

wat de upgrade betreft, hoe kan ik van 1404 rechtstreeks naar 16 gaan, ik heb telkens een upgrade naar 15 moeten doorvoeren.

de dvd heb ik ook, maar het apparaat doet het niet meer vandaar de vraag of het niet rechtstreeks op de hdd kan

mvg g c

Re: wachtwoordannulatie
« Reactie #13 Gepost op: 2016/06/01, 19:40:39 »
Als je al een live-usb met Ubuntu 16.04 hebt. Dan kan je hier toch gewoon de herinstallatie mee uitvoeren?
de USB creator heb je alleen nodig om een nieuwe live-usb te maken.

Offline guido

  • Lid
Re: wachtwoordannulatie
« Reactie #14 Gepost op: 2016/06/02, 21:18:49 »
hallo Erik,

ja, klopt, zal dit even in het week-end uitproberen
ik vermoed dat ik dan een een en ander moet aanpassen mbt de opstartschijf
moet dit nog checken
tot later
guido