Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extra geheugen in een Toshiba Satellite?  (gelezen 10877 keer)

Offline _eric_

  • Lid
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Gepost op: 2008/08/25, 19:52:12 »
Sinds een paar weken heb ik Ubuntu geïnstalleerd op mijn laptop.

Ik heb al wat gezocht in het forum, maar nog niet al mijn vragen zijn beantwoord.

Ik werk op een Toshiba Satellite A100-534. Er zit een Intel Celeron M processor in van 1.5 GHz en een 512 MB intern geheugen. Als ik op de systeemmonitor kijk zie ik dat het geheugen 438,7 MB groot is en die loopt regelmatig vol naar de 90%. Ik heb het gevoel dat de computer regelmatig op zijn tenen moet lopen (vooral bij Open Office).
Volgens mij moet ik wat geheugen bij laten plaatsen.... Kan dat kloppen? En zo ja, wat kan ik dan het beste doen en waar (ik woon in Peize, een dorpje tussen Roden (Dr) en Groningen.).

Alvast bedankt voor uw adviezen!

Met vriendelijke groet,

Eric van Dijken

X

  • Gast
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/25, 21:16:58 »
@eric_

Ten eerste is het geheugenbeheer op linux anders dan bij XP.
Een voorbeeld:

commando in de terminal:  free -m

total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:           503        493         10          0         13        243
-/+ buffers/cache:        236        267
Swap:          454          0        454

Je moet kijken naar de tweede regel.
De tweede regel :-/+ buffers/cache . Dus in het voorbeeld is vanuit programma's gezien 267 vrij.
Als je naar de eerste regel kijk lijkt het alsof er geen geheugen meer vrij is voor programma's . Maar dat is dus  niet zo.

Het geheugenbeheer werkt in linux anders dan in windows. In linux is het zo geregeld dat er bij elk proces dat gestart wordt geheugen gebruikt wordt, dit geheugen wordt pas weer vrijgegeven op het moment dat het proces beëindigd wordt of als het beschikbare geheugen vol is. Volledig opgebruikt geheugen is dus vaak geen probleem, als je iets nieuws opstart dan wordt de geheugenruimte die het oudste proces gereserveerd heeft vrijgemaakt (dus het langst niet gebruikte geadresseerde geheugen).




Ten tweede ; extra geheugen kan nooit kwaad.
Een goed en goedkoop webadres om o.a geheugen te kopen is:

http://www.replacedirect.com/

Er zijn natuurlijk veel meer adressen maar deze webshop heeft gunstige prijzen.

Wel natuurlijk het juiste geheugen kopen!

Op onderstaande website kan je de gebruikershandleiding downloaden waarin ook staat hoe je het geheugen kan bijzetten.

http://nl.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG/jsp/SUPPORTSECTION/discontinuedProductPage.do?service=NL&DISC_MODEL=0&ACTION=PRINT_WITH_BACK&com.broadvision.session.new=Yes&PRODUCT_ID=113464


http://nl.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG/download_manuals.jsp

Offline joop905

  • Lid
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/25, 21:20:21 »
extra geheugen kan nooit kwaad. en kost ook bijna niets meer

Offline _eric_

  • Lid
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/26, 09:24:56 »
Bedankt voor jullie reactie. Als ik free -m in de terminal laat uitvoeren krijg ik de volgende uitkomst.

                                       total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:                             438        433          4          0                      1         62
-/+ buffers/cache:                       369         69
Swap:                            1223         68       1154

Het lijkt mij dat extra geheugen wel wenselijk is.

Ik ga de handleidingen even lezen. Ik ben namelijk wel redelijk handig met fietsen en motoren, maar een computer open schroeven moet ik nog voor de eerste keer doen. Geheugen bijplaatsen klinkt voor mij als hersenchirurgie........
Doe mij maar kleppen stellen of tandwielen verwisselen.

Gr
Eric

X

  • Gast
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/26, 11:41:49 »
@_eric_

Volgens de output van de terminal heb je 69 MB vrij geheugen; dat is weinig. (tweede regel)

Het bijplaatsen van geheugen is een eenvoudig klusje  ; dat zal niet veel moeite kosten.

Offline _eric_

  • Lid
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/26, 12:34:24 »
Als ik de gebruiksaanwijzing mag geloven is een lekke band plakken ingewikkelder... Als ik een 2 gigabyte extra geheugen koop, ik dacht aan deze..., kan ik dan mijn huidige geheugen beter laten zitten, of kan ik dit er naast 'pluggen'?

Gr

Eric

X

  • Gast
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/26, 13:31:36 »
@_eric_

Volgens de specificatie van deze website (http://nl.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG/jsp/SUPPORTSECTION/discontinuedProductPage.do?service=NL&DISC_MODEL=0&ACTION=PRINT_WITH_BACK&com.broadvision.session.new=Yes&PRODUCT_ID=113464) en de gebruiksaanwijzing kan je maximum 2 GB in je laptop stoppen.

Dus aan die 512 heb je niets meer; misschien is het beter als je een reep van 1GB koop en het geheugen dat erin zit laat zitten ; dan heb je totaal 1,5 GB .
Dat is voor Ubuntu of XP ruim voldoende.

Aan de andere kant heb je misschien liever één reep van 2 GB.


"Systeemgeheugen      standaard : 512 MB
maximale uitbreiding tot : 2.048 MB
technologie : DDR2 RAM (533 MHz) "

En in de gebruiksaanwijzing van de laptop staat:

"PC4200-geheugenmodules van 256 MB, 512 MB
of 1024 MB kunnen in de twee sleuven worden
geïnstalleerd voor een systeemgeheugen van
maximaal 2 GB.
"


Offline _eric_

  • Lid
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/26, 23:46:48 »
Citaat van: X
@_eric_

Volgens de specificatie van deze website (http://nl.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG/jsp/SUPPORTSECTION/discontinuedProductPage.do?service=NL&DISC_MODEL=0&ACTION=PRINT_WITH_BACK&com.broadvision.session.new=Yes&PRODUCT_ID=113464) en de gebruiksaanwijzing kan je maximum 2 GB in je laptop stoppen.

Dus aan die 512 heb je niets meer; misschien is het beter als je een reep van 1GB koop en het geheugen dat erin zit laat zitten ; dan heb je totaal 1,5 GB .
Dat is voor Ubuntu of XP ruim voldoende.

Aan de andere kant heb je misschien liever één reep van 2 GB.
knip
"
Hmm, zou je verschil merken tussen 1,5 GB of 2 GB? Als dat in de praktijk weinig uitmaakt kan ik misschien net zo goed 1 GB erbijpluggen....

Gr
Eric

X

  • Gast
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/27, 00:04:57 »
@_eric_

Ik denk dat je het verschil in de praktijk niet merkt; behalve misschien als je veel programma's open heb staan op hetzelfde moment of als je heel zware programma's draait.

Voor Ubuntu en ook XP is eigenlijk 1 GB  al voldoende.

Neem je 1.5 GB dan heb je ruim voldoende geheugen.

Offline _eric_

  • Lid
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/29, 15:56:11 »
Tata.... 1 Gig erbij in gedrukt en de machine loopt een stuk gesmeerder....
Het valt me op de systeemonitor nu op dat de processor veel sneller 100% loopt.

                               total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:                    1454       1120        333          0         49        545
-/+ buffers/cache:                 525        929
Swap:                     1223          0       1223

:cool:

THX!!

Eric

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/29, 16:02:41 »
Citaat van: _eric_
Tata.... 1 Gig erbij in gedrukt en de machine loopt een stuk gesmeerder....
Het valt me op de systeemonitor nu op dat de processor veel sneller 100% loopt.
Er zit een fout in de systeemmonitor (gnome-system-monitor): wanneer je die opent, dan slokt het ding gigantisch veel processorkracht op. Als bescheiden metertje in de werkbalk gedraagt hij zich tegenwoordig wel goed, na wat updates een tijdje terug:
http://computertip.googlepages.com/metersinstelleninubuntu

Offline _eric_

  • Lid
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/29, 16:06:11 »
Ik gebruik het systeemmonitor - systeem wat je via 'systeem' en dan 'beheer' aan zet... Heeft die hetzelfde probleem? Ik heb niet het idee nl.

Gr
E

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/29, 16:07:15 »
Citaat van: _eric_
Ik gebruik het systeemmonitor - systeem wat je via 'systeem' en dan 'beheer' aan zet... Heeft die hetzelfde probleem? Ik heb niet het idee nl.

Gr
E
Jawel, dat is 'm...  Controleer het maar eens met het terminalcommando "top" (zonder de aanhalingstekens).

Offline _eric_

  • Lid
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/08/29, 16:07:26 »
Ik vroeg mij af, kan ik mijn video toestand nu ook wat meer geheugen 'geven'?

Gr
E

jaspergeeris

  • Gast
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/08/29, 16:09:57 »
Heej allemaal :P.
IK heb pas een nieuwe laptop Fujitsu Siemens Amilo Pi 2540 met 2 gb werkgeheugen. Mijn vraag is of ik er nog 2 gb bij kan zetten en als dat kan of dat ook iets uitmaakt met de snelheid?
Ik heb niet zo'n snelle internet verbinding, als er 2 gb bij is gaat internet dan ook sneller?
 jasper:P

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/08/29, 16:12:43 »
Citaat van: jaspergeeris
Heej allemaal :P.
IK heb pas een nieuwe laptop Fujitsu Siemens Amilo Pi 2540 met 2 gb werkgeheugen. Mijn vraag is of ik er nog 2 gb bij kan zetten en als dat kan of dat ook iets uitmaakt met de snelheid?
Ik heb niet zo'n snelle internet verbinding, als er 2 gb bij is gaat internet dan ook sneller?
 jasper:P
Meer RAM erbij kan, maar dan heb je wel te maken met het 32 bits memory hole. Daardoor gebruik je dan effectief maar 3,3 GB. Overigens is het volstrekt overbodig voor Linux: je Linux zal er dus ook niet sneller van worden.

Internet: wat is je snelheid nu, waarom denk je dat die te laag is, welke draadloze kaart gebruik je?

X

  • Gast
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/08/29, 18:40:19 »
@_eric_

                           total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:                    1454       1120        333          0         49        545
-/+ buffers/cache:                 525        929
Swap:                     1223          0       1223

cool

Je ziet dat je nu 929 MB overhebt voor programma's ; dat is dus ruim voldoende.
Dus het bij prikken van 1GB was genoeg.
Ook zie je , omdat je nu genoeg ram heb, je geen Swap geheugen gebruikt wat de snelheid ten goede komt.

Ook kan je nu je video meer geheugen toewijzen ,want je heb toch genoeg geheugen over; (als dat tenminste mogelijk is bij deze laptop)

Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/08/29, 19:12:25 »
@jaspergeeris Ik heb hier: http://www.fujitsu-siemens.com/home/products/notebooks/amilo_pi_2550.html de datasheet even bekeken en het ziet er naar uit dat je 1 reepje van 2GB hebt. Er zou dus 2GB bij kunnen, wat meteen ook een (heel) kleine snelheidswinst zal opleveren omdat je dan gebruik maakt van dualchannel.

Je internet wordt er niet sneller van.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline _eric_

  • Lid
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/08/29, 20:08:20 »
Citaat van: X
Je ziet dat je nu 929 MB overhebt voor programma's ; dat is dus ruim voldoende.
Dus het bij prikken van 1GB was genoeg.
Ook zie je , omdat je nu genoeg ram heb, je geen Swap geheugen gebruikt wat de snelheid ten goede komt.

Ook kan je nu je video meer geheugen toewijzen ,want je heb toch genoeg geheugen over; (als dat tenminste mogelijk is bij deze laptop)
1,5 Gig is idd genoeg. Video geheugen toewijzen, doe je dat in de bios, of kan dat in het OS?

Gr
Eric

X

  • Gast
Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/08/29, 20:40:01 »
Citaat van: _eric_
1,5 Gig is idd genoeg. Video geheugen toewijzen, doe je dat in de bios, of kan dat in het OS?
Geheugen toewijzen doe je in de bios , voor zover ik weet.

Het kan niet bij iedere laptop; dus je zult in de gebruiksaanwijzing moeten kijken of  google gebruiken.

Misschien weten andere op dit forum hier meer van en kunnen daarover informatie geven of je moet even over dit onderwerp een nieuw topic openen.

Extra geheugen in een Toshiba Satellite?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/08/29, 20:46:44 »
Citaat van: X
Citaat van: _eric_
1,5 Gig is idd genoeg. Video geheugen toewijzen, doe je dat in de bios, of kan dat in het OS?
Geheugen toewijzen doe je in de bios , voor zover ik weet.

Het kan niet bij iedere laptop; dus je zult in de gebruiksaanwijzing moeten kijken of  google gebruiken.

Misschien weten andere op dit forum hier meer van en kunnen daarover informatie geven of je moet even over dit onderwerp een nieuw topic openen.
Het is een onboard videokaart, de Ati Radeon Express 200. je kunt in de BIOS maximaal 128MB toewijzen.

Link Voor details: http://www.topproduct.nl/hardware/notebooks/Toshiba_Satellite/Toshiba_Satellite_A100-534/id/441538/specificaties.html
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066