Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub  (gelezen 3687 keer)

Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Gepost op: 2014/02/27, 11:53:36 »
Hallo, ik ben van plan om Ubuntu op een netbook van Dell te installeren want daar staat nog Windows XP op( dual-boot) . Ik heb al eerder Ubuntu op mijn desktop geïnstalleerd, maar ik heb er verder niet veel ervaring mee (dus als u een antwoord kunt geven op mijn vraag, zou u dat dan in niet al te moeilijke computertaal kunnen doen?). Mijn vraag is:
Hoe kan ik de windows boot menu gebruiken in plaats van Grub? De computer zal namelijk ook door mensen worden gebruikt die de lastige namen niet zullen begrijpen. Ik weet niet of dit mogelijk is maar ik hoop van wel!

groetjes,
Joël van Daalen

Offline Kees3

  • Lid
Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/27, 13:44:15 »
Is bij mijn weten niet mogelijk, maar grub is helemaal niet moeilijk. Wat is hier moeilijk aan?

Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/27, 14:08:48 »
Windows boot menu kan geen Ubuntu aan en als het al met een trucje zou kunnen dan zou er geen 'Ubuntu' staan dus makkelijker wordt het er zeker niet op.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/27, 14:29:45 »
Wat wel kan, is dat je Windows de standaard-opstartkeuze maakt in het Grubmenu:
https://sites.google.com/site/computertip/windowseerst

Maar ja, dat lijkt me niet zo gelukkig bij Windows XP, want daar kun je na 8 april echt niet meer veilig het internet mee op (voor zover gatenkaas XP nu überhaupt nog veilig te noemen is) .....
« Laatst bewerkt op: 2014/02/27, 14:55:29 door Pjotr »

Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/27, 15:10:01 »
Ik wist niet dat dit niet mogelijk is. Misschien is het een beter idee om windows er gewoon helmaal af te gooien  want echt veilig is dit inderdaad niet meer.

In ieder geval: Bedankt voor de moeite!

Groetjes,

Joël van Daalen

Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/27, 20:21:36 »
Ik wist niet dat dit niet mogelijk is. Misschien is het een beter idee om windows er gewoon helmaal af te gooien  want echt veilig is dit inderdaad niet meer.

In ieder geval: Bedankt voor de moeite!

Groetjes,
Joël van Daalen

Voordeel is dat als Ubuntu de enige opstartkeuze is GRUB niet eens verschijnt dus van die 'enge regeltjes' zien ze dan al niet meer.

Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/27, 20:30:54 »
Nou ja,hij kan dan toch XP vervangen door Windows 7 of 8?Zo als jullie het nu stellen is het te typisch voor mensen die fan zijn van Linux en verjaag je ze weg van Linux!
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #7 Gepost op: 2014/02/27, 20:36:41 »
Nou ja,hij kan dan toch XP vervangen door Windows 7 of 8?Zo als jullie het nu stellen is het te typisch voor mensen die fan zijn van Linux en verjaag je ze weg van Linux!

Ik zeg alleen wat een voordeel is *als*. Het ging mij er voornamelijk om wat de 'angst' was die je in de openingspost las en bij een single boot is die angst er niet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/27, 21:00:57 »
Nou ja,hij kan dan toch XP vervangen door Windows 7 of 8?Zo als jullie het nu stellen is het te typisch voor mensen die fan zijn van Linux en verjaag je ze weg van Linux!

Ik zeg alleen wat een voordeel is *als*. Het ging mij er voornamelijk om wat de 'angst' was die je in de openingspost las en bij een single boot is die angst er niet.
Juist. Bovendien: wie gaat er nou geld uitgeven voor een licentie van Windows 7 of 8, voor een oudere XP-machine? Dan is het immers veel rendabeler om gelijk maar een nieuwe machine te kopen. Totaal geen praktische optie dus.

Een illegale W7 of W8 erop duvelen kan natuurlijk, maar dan weet je niet of er wellicht kwaadaardige programmatuur in is verstopt. Bovendien mag je daarmee niet internetbankieren, van de banken. Dus dat is ook al geen praktische optie.

Kortom: de opmerking van Vistaus is volledig terecht, en het bezwaar daartegen is volledig onterecht.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/27, 22:09:50 »
Toen ik begon aan mijn linux avontuur.
Heb ik het wel ergens gelezen dat er een mogelijkhied is, om de windows bootloader te blijven gebruiken.
Het is alleen niet gebruikelijk, om het zo te doen.
Waarschijnlijk door dat het niet erg simpel is voor een leek.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/27, 23:48:03 »
WindowsXP > grub4dos > Ubuntu Grub2 op de Ubuntu partitie zelf > boot.ini aanpassen > menu.list aanmaken.

Google naar de diverse voorbeelden.

In Windows 7/8 is het progje EasyBCD de oplossing.

En nee, voor XP doe ik geen moeite meer, die laat ik direct in Grub zetten ;)
Alleen bij portables met factory/install settings middels F11, Esc of Alt+F10 die men graag origineel houd doe ik voor Win7/8 nog een EasyBCD.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/27, 23:51:50 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Nero

  • Lid
Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/28, 00:02:10 »
Het is wel mogelijk om de Windows ntldr te laten doorstarten naar Ubuntu. Ik het het in 't verleden nog gedaan, maar de juiste procedure herinner ik mij niet meer. Wel moest de bootsector van Ubuntu met dd naar een *.img bestand geschreven worden. Dat bestand moet dan in de root van de Windows bootschijf geplaatst worden.In de boot.ini van XP dien je dan een lijn bij te voegen. Maar zoals vermeld ken ik de juiste formattering van de parameters niet meer.

Zelfs met BCDedit voor Vista lukte het. Persoonlijk zou ik er echter niet meer aan beginnen: de opzet van de Linux loader (grub, syslinux of lilo) zijn wat dat betreft veel gebruiksvriendelijker.

Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/28, 00:14:31 »
Nou ja,hij kan dan toch XP vervangen door Windows 7 of 8?Zo als jullie het nu stellen is het te typisch voor mensen die fan zijn van Linux en verjaag je ze weg van Linux!

Ik zeg alleen wat een voordeel is *als*. Het ging mij er voornamelijk om wat de 'angst' was die je in de openingspost las en bij een single boot is die angst er niet.
Juist. Bovendien: wie gaat er nou geld uitgeven voor een licentie van Windows 7 of 8, voor een oudere XP-machine? Dan is het immers veel rendabeler om gelijk maar een nieuwe machine te kopen. Totaal geen praktische optie dus.

Een illegale W7 of W8 erop duvelen kan natuurlijk, maar dan weet je niet of er wellicht kwaadaardige programmatuur in is verstopt. Bovendien mag je daarmee niet internetbankieren, van de banken. Dus dat is ook al geen praktische optie.

Kortom: de opmerking van Vistaus is volledig terecht, en het bezwaar daartegen is volledig onterecht.
Waarom is dat slecht voor een XP machine?Je neemt maar aan dat er te weinig geheugen is voor Windows 7 of 8,maar dat hoeft natuurlijk niet.Ik heb in mijn Windows XP/Ubuntu machine 4 GB zitten!Ik zie niet in waarom ik niet Windows 7 of 8 zou kunnen installeren..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/28, 00:17:34 »
Voorbeeld voor c:\boot.ini
[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN
C:\grldr="Ubuntu 12.04.3 LTS (12.04)"
uit grub4dos alleen de file grldr nodig

Voorbeeld voor menu.list (kan op de C:\ )
timeout 3
# timeout op 0 en je gaat gelijk door naar Ubuntu
color black/cyan yellow/cyan
default 0

title Ubuntu 12.04.3 LTS (12.04)
root (hd0,3)
# harddisk 1, partitie 4, telling begint bij 0
chainloader +1
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #14 Gepost op: 2014/02/28, 10:54:43 »
Juist. Bovendien: wie gaat er nou geld uitgeven voor een licentie van Windows 7 of 8, voor een oudere XP-machine? Dan is het immers veel rendabeler om gelijk maar een nieuwe machine te kopen. Totaal geen praktische optie dus.

Een illegale W7 of W8 erop duvelen kan natuurlijk, maar dan weet je niet of er wellicht kwaadaardige programmatuur in is verstopt. Bovendien mag je daarmee niet internetbankieren, van de banken. Dus dat is ook al geen praktische optie.

Kortom: de opmerking van Vistaus is volledig terecht, en het bezwaar daartegen is volledig onterecht.
Waarom is dat slecht voor een XP machine?Je neemt maar aan dat er te weinig geheugen is voor Windows 7 of 8,maar dat hoeft natuurlijk niet.Ik heb in mijn Windows XP/Ubuntu machine 4 GB zitten!Ik zie niet in waarom ik niet Windows 7 of 8 zou kunnen installeren..
Lezen is soms héél moeilijk, blijkbaar..... Ik heb het niet over slecht, ik heb het erover dat het veel geld kost.

Re: Windows boot menu gebruiken in plaats van Grub
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/01, 12:36:23 »
Tja,dan ligt het er aan wat je met een oudere XP machine bedoelt.Als dat een merk gebonden machine is met heel weinig geheugen heb je misschien gelijk,al is het aan brengen van meer geheugen een fluitje van een cent.En wat heb je dan?Misschien een wat tragere machine dan die je als nieuw koopt,maar het ligt er dan weer aan wat je er mee doet.Voor de meeste mensen is dat afdoende,die willen niet de nieuwste games draaien.En dan kost het maar weinig geld,want alleen geheugen  en klaar,uit gezonderd natuurlijk de Windows..
« Laatst bewerkt op: 2014/03/01, 12:37:58 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.