Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu is wat hebberig ik mis wat ruimte in windows  (gelezen 1450 keer)

Ubuntu is wat hebberig ik mis wat ruimte in windows
« Gepost op: 2008/06/18, 18:35:17 »
ik had windows XP heb toen Linux Ubuntu 8.04 Hardy Heron geinstalleerd voor dualboot maar Ubuntu heeft wat meer schijf ruimte genomen dan ik had toegewezen voor Linux, en nu heb ik windows nog maar 29GB ruimte vrij en in Linux meer dan 100GB!!

dat is een groot probleem want ik maak mijn site's in Windows (nou frontpage maar die werkt dan weer in windows <^_^>)
ik moet dus zorgen dat een deel van die grote terug kan naar windows, maar hoe?


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu is wat hebberig ik mis wat ruimte in windows
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/18, 19:05:21 »
Opstarten met de live cd en dan met het programma Gparted middels slepen de Ubuntu partitie verkleinen (en dus de windows partitie vergroten)

Offline joop905

  • Lid
Ubuntu is wat hebberig ik mis wat ruimte in windows
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/18, 19:10:41 »
hier wat hulp bij Gparted
 http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

grJ.

Ubuntu is wat hebberig ik mis wat ruimte in windows
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/18, 22:42:21 »
Citaat van: mcgyver
Opstarten met de live cd en dan met het programma Gparted middels slepen de Ubuntu partitie verkleinen (en dus de windows partitie vergroten)
ik kan er nu wel bij via windows maar het lijk nu een aparte HD


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline vanadium

  • Lid
Ubuntu is wat hebberig ik mis wat ruimte in windows
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/19, 16:20:22 »
Je moet de systeempartitie van Windows terug vergroten. Dat houdt wellicht in dat je je verkleinde Ubuntu partitie naar achteren zult moeten opschuiven. Partities verschuiven kan een langdurig proces zijn.

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu is wat hebberig ik mis wat ruimte in windows
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/19, 18:33:52 »
Je moet het niet via windows doen, je gaat het verknallen. Windows kan niet omgaan met dit soort dingen!!!!

Ubuntu is wat hebberig ik mis wat ruimte in windows
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/19, 21:12:19 »
Citaat van: mcgyver
Je moet het niet via windows doen, je gaat het verknallen. Windows kan niet omgaan met dit soort dingen!!!!
correctie: moet je niet via windows XP doen, je gaat het verknallen. Windows XP kan niet omgaan met dit soort dingen!!!!
vista kan het wel maar heb ik op een ander PC<^_^>
maar hoe doe ik dat in Linux? ik heb het geprobeerd maar het wil niet mijn HD ziet er nu zo uit in Gparted:

de geselecteerde moet worden toegevoegd aan het stukje met het label "macintosh HD"


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Ubuntu is wat hebberig ik mis wat ruimte in windows
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/19, 21:28:52 »
Eerst sda7 verkleinen dan heb je hierna een stukje unlocked( als ik het goed schrijf) dit is grijs van kleur en dan je sda1 vergroten, het grijze blokje kan je dan toevoegen aan windows. Het verkleinen en vergroten kan je doen met de twee pijltjes die verschijnen je moet zorgen dat het grijze blokje tegen sda1 komt. En voor windows is het wel prettig als je eerst defragmenteerd.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Ubuntu is wat hebberig ik mis wat ruimte in windows
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/20, 17:34:48 »
Citaat van: Gijsbert
Eerst sda7 verkleinen dan heb je hierna een stukje unlocked( als ik het goed schrijf) dit is grijs van kleur en dan je sda1 vergroten, het grijze blokje kan je dan toevoegen aan windows. Het verkleinen en vergroten kan je doen met de twee pijltjes die verschijnen je moet zorgen dat het grijze blokje tegen sda1 komt. En voor windows is het wel prettig als je eerst defragmenteerd.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Met vriendelijke groet,

Gijs
sda7 is de al verkleinde losse partitie van sda5 maar hoe unlock ik het?


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Ubuntu is wat hebberig ik mis wat ruimte in windows
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/20, 22:25:18 »
Het juiste woord moet zijn unallocated, vrije ruimte in het Nederlands.
Dan ga je op de sda7 staan rechtsklikken met de muis en Delete kiezen.
Nu is sda7 vrije ruimte geworden. Dan op sda1 gaan staan/aanklikken, Verplaatsen/vergroten kiezen er komt nu een kader omheen met links en rechts een driehoekje. De rechtse met je muis verslepen over het hele stuk wat grijs is.
Dan onder Bewerken>Alle bewerkingen uitvoeren. Wel er voor zorgen dat je de Windows partitie eerst defragmenteert.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.