Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Half opgelost] Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend  (gelezen 6864 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Bij de Aldi liggen er stapels Wolfgang webstick AT-W72S, afgeprijsd naar € 7,50 (oorspronkelijk: € 40,--). Mooi prijsje, dus ik heb er eentje aangeschaft. Het is een mobiele 3G-dongel, met behulp waarvan je 't internet op kunt via een belchip.

Alleen: 't kreng wordt niet herkend in Ubuntu 12.04 of 13.04. Ondanks dat er nota bene op 't doosje staat, dat-ie geschikt is voor Ubuntu 8.04.  :o

lshw en lsusb geven niets over dit apparaat, behalve dan dat lshw een Apple HFS bestandssysteem herkent (wat klopt, want hij bevat ook stuurprogjes voor MacOS). Maar niets over het modem....

In Windows 7 doet-ie het wel, na installatie van de stuurprogjes op 't staafje zelf. Dus 't apparaat is in orde.

Wie weet raad?
« Laatst bewerkt op: 2014/01/07, 23:58:35 door Pjotr »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2013/07/16, 20:39:36 »
Op het moment dat zelfs de kernel hem niet snapt (want lsusb geeft niets, zeg je), wordt het redelijk hopeloos. Je kunt nog met bijv. Hwinfo32 kijken welke chipset het is in Windows, en daarop duckduckgo'en, maar ik geef het weinig kans.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2013/07/19, 16:34:12 »
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad hopeloos; ik heb 't ding maar teruggebracht.  :(

Offline morjos

  • Lid
Re: Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2013/07/21, 21:31:31 »
1ste keer bij mijn weten dat Pjotr om raad VRAAGT....wonderen zijn de wereld nog niet uit ;-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2013/07/21, 21:32:24 »
1ste keer bij mijn weten dat Pjotr om raad VRAAGT....wonderen zijn de wereld nog niet uit ;-)
Gebeurt wel meer, hoor..... ik ben bepaald niet alwetend.  =D
« Laatst bewerkt op: 2013/07/21, 21:50:11 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [OPGELOST] Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2013/07/21, 22:31:00 »
Maar de vraag staat op "Opgelost", nu wil ik meer weten .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #6 Gepost op: 2013/07/21, 23:25:16 »
Maar de vraag staat op "Opgelost", nu wil ik meer weten .......
Nou ja, het is een hopeloos geval.... Dat staat nu nagenoeg vast. Dus in die zin "opgelost".  :P

Re: [OPGELOST] Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #7 Gepost op: 2013/07/22, 00:18:43 »
Comptabiliteit met Ubuntu 8.04? Toe maar =D

Re: [OPGELOST] Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #8 Gepost op: 2013/07/22, 00:32:42 »
Bijna alle dongels verschijnen eerst als usb-geheugenstick om de software te installeren onder Windows/Mac OS, waarna die software een omschakelsignaal stuurt waarna de computer het modem ziet. Dat signaal wordt onder Linux door usb-modeswitch verstuurd, mits die weet dat het een modem is.
(Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_CD-ROM_switching_utility )

Dat zou kunnen verklaren waarom je computer geen modem zag.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #9 Gepost op: 2013/07/22, 10:07:19 »
Comptabiliteit met Ubuntu 8.04? Toe maar =D
Het lijkt erop dat ze eerst een andere chipset erin hadden zitten, waar dat wel voor gold.... En dat ze naderhand de chipset hebben veranderd maar niet de tekst op het doosje.  :evil:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #10 Gepost op: 2013/07/22, 10:16:39 »
Bijna alle dongels verschijnen eerst als usb-geheugenstick om de software te installeren onder Windows/Mac OS, waarna die software een omschakelsignaal stuurt waarna de computer het modem ziet. Dat signaal wordt onder Linux door usb-modeswitch verstuurd, mits die weet dat het een modem is.
(Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_CD-ROM_switching_utility )

Dat zou kunnen verklaren waarom je computer geen modem zag.
Interessant.... Zou misschien ook nog kunnen. Ik kan het helaas niet meer uitproberen, want ik heb 'm teruggebracht.

Als iemand vijf euri overheeft, want dat kost-ie nu in de "uitverkoop" bij de Aldi, dan zou die dat kunnen proberen. Lijkt me wel een lastige klus, zo op het eerste gezicht.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [OPGELOST] Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/07, 23:02:45 »
---Actualisering: ik heb er eentje te pakken gekregen, en ben er weer mee aan de slag gegaan. Helaas niet volledig geslaagd, maar wel wil ik even vastleggen hoe je 'm kunt omschakelen van CD-stand (voor stuurprogramma-installatie onder Windows) in dongelstand:

1.Haal bij Debian de volgende twee deb-pakketten op:
- de nieuwste usb-modeswitch-data (versie 20131113-1) en de nieuwste usb-modeswitch (versie 2.0.1). Nodig, want de exemplaren in de pakketbronnen van Ubuntu zijn te oud voor deze chipset.

- installeer ze (eerst usb-modeswitch-data en daarna pas usb-modeswitch).

2. gksudo leafpad /etc/modem.conf
Zet daarin de volgende tekst:
DefaultVendor= 0x05c6
DefaultProduct=0x0023

TargetVendor=  0x05c6
TargetProduct= 0x0023

MessageContent="5553424312345678000000000000061b000000020000000000000000000000"
NeedResponse=1

Daarna:
sudo usb_modeswitch -c /etc/modem.conf
Dat schakelt 't rotding eindelijk om naar dongelmodus.

De vervolgstap is om 't kreng aan een stuurprogramma te helpen. Daarin ben ik nog niet geslaagd: in de Linuxkernel zit namelijk voor dit specifieke Qualcomm-chipsetje (0x05c6:0x0023) geen stuurprogramma....
« Laatst bewerkt op: 2014/01/07, 23:06:51 door Pjotr »

Re: [OPGELOST] Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/07, 23:54:54 »
Goed werk! Ik weet niet op welke kernel je je baseert op dat het stuurprogramma niet in de kernel zit maar je zou het eens op een testbak met kernel 3.13 RC7 kunnen proberen, die is gloedjenieuw dus wellicht dat die de juiste ondersteuning bied? :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Half opgelost] Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/07, 23:56:46 »
Goed werk! Ik weet niet op welke kernel je je baseert op dat het stuurprogramma niet in de kernel zit maar je zou het eens op een testbak met kernel 3.13 RC7 kunnen proberen, die is gloedjenieuw dus wellicht dat die de juiste ondersteuning bied? :)
Kan ik voor de grap inderdaad wel eens proberen, ja.... Via welke PPA gaat dat 't beste in 13.10?
« Laatst bewerkt op: 2014/01/07, 23:58:59 door Pjotr »


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Half opgelost] Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/08, 22:39:20 »
Dank je! Ik ga het eens proberen....  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Half opgelost] Wolfgang webstick AT-W72S van de Aldi wordt niet herkend
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/09, 19:41:13 »
De proefbak zelf draait prima op deze experimentele kernel, maar helaas: voor de Wolfgang-dongel maakt het niks uit.

Inmiddels heb ik nog vele andere experimenten uitgevoerd met qcserial en usbserial, met firmware van Github en gobi_loader, maar zonder gevolg.

Voor mij staat het nu wel vast: deze dongel is volledig ongeschikt voor Linux. Ik ga toch eens bellen met de leverancier, want het slaat finaal nergens op om op de verpakking te zetten dat-ie ook geschikt is voor Ubuntu. Dat is-ie om de dooie dood niet.