Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fotoalbum maken/afdrukken in Ubuntu?  (gelezen 2397 keer)

Offline eezacque

  • Lid
Fotoalbum maken/afdrukken in Ubuntu?
« Gepost op: 2016/03/09, 17:13:01 »
Heeft iemand hier ervaring met het maken/afdrukken van een fotoalbum in Ubuntu?

Ik heb een tijdje zitten stoeien met de online software van Albelli, maar kwam tot de ontdekking dat ik geen .jpg bestanden kan importen (moet beslist .JPG wezen); daarbij komt een en ander erg knullig over). Ik kijk nog even naar Kruidvat, maar was in het verleden niet erg enthousiast over de afdrukkwaliteit...

Re: Fotoalbum maken/afdrukken in Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/09, 17:24:01 »
Toevallig keek ik er vanochtend naar. De hoogst scorende fotoboekenmaker in deze test, die ook Linux-software beschikbaar stelt, is Pixum.

Ik heb er echter geen ervaring mee.
« Laatst bewerkt op: 2016/03/10, 14:37:30 door Bert Ernste »
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fotoalbum maken/afdrukken in Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/10, 09:54:08 »
Hoi eezacque,

Ik kreeg een Albelli fotoalbum van de collega's toen ik met pensioen ging. Dat was een leuk ding.

Nou ben ik heel goed thuis in het DTP-pakket Scribus en ik snap ook veel van DTP. Ik ben geen prof, hoor. Al je dat Albelli-produkt bekijkt met een DTP bril op is het ronduit afschuwelijk. De meeste mensen vinden zo'n boek toch heel erg mooi.

Het is maar net waar je eigen bekwaamheden en wensen liggen. Hoe groot je portemonnee ook is. En dan: nou heb je dan zelf een fotoboek ontworpen, gemaakt en geprint. Mooi! Maar hoe krijg je dat dan zelf gebonden?

Ik heb een  goed ringbandapparaat voor de bekende plastic ringbanden. Je hebt ze ook voor draadruggen. Die laatste zijn alweer een stuk mooier. Daar kun je wel iets mee maken wat goed genoeg is om bijvoorbeeld bij een speciale gelegenheid te geven.

Vertel eens hoe jij in dit gebeuren staat? Wat kan je, wat wil je en binnen welk budget? Dan valt er beter aan te geven wat je in Ubuntu voor elkaar kan krijgen.

In ieder geval kan je in de Linux omgeving heel veel meer en beter dan in welk ander computersysteem dan ook. Of je moet er budgettair  niet tegen opzien om commerciële pakketten als een Creative Suite van Adobe aan te schaffen.

Leuke vraag trouwens! Nou, ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt.

groet,

Just


Dat probleem van jpg inplaats van JPG is trouwens slechts een kwestie van de bestandsnaam aanpassen. Dat is heel simpel. Mocht je daar op door willen gaan, stel die vraag dat dan in een apart bericht. Dan leggen we je dat graag piekfijn uit.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline eezacque

  • Lid
Re: Fotoalbum maken/afdrukken in Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/10, 11:24:12 »
@Bert: Ik heb de software van pixum net gedownload en zal er 'ns naar kijken. Ik geef de voorkeur aan een online oplossing, omdat ik er samen met iemand anders aan werk, en weinig zin heb een enorm bestand met foto's op te sturen, maar het is zeker veelbelovend. Bedankt voor de tip!

@Just: Laten we onderscheid maken tussen techniek en vormgeving, deze staan grotendeels los van elkaar. Ik ben ervan overtuigd dat iemand met gevoel voor vormgeving een goed resultaat kan bereiken met, laten we zeggen, Albelli, en dat iemand met de complete creative suite van Adobe, een printer van wereldklasse en een ambachtelijke binder, een rampzalig resultaat kan boeken. Gezien de tijd die ik hiervoor heb ga ik op zoek naar een kant-en-klare albumdrukker, liefst een online oplossing, omdat ik met iemand samenwerk.

Ik begrijp dat ik bestanden een andere naam kan geven, maar de tijd dat bestanden precies zus-en-zo benoemd moeten zijn ligt minstens twintig jaar achter ons. Neem daarin mee dat Albelli draait met de volledig gedateerde Flash plugin (alleen al om in te loggen heb je Flash nodig!), en dat de helpdeskmedewerkers amper weten waar ze mee bezig zijn, en ik ga hieraan verder geen tijd verspillen. Ik wil voorkomen dat ik hier een dag aan spendeer en alsnog vastloop

Terzijde, ik ben het niet helemaal met je eens dat in Linux meer en beter kan dan in welk computer systeem dan ook. Veel Linux software is verre van professioneel, en hardware ondersteuning is vaak rampzalig. Als je je realiseert dat het gratis is, is het zeker indrukwekkend, maar er is een reden dat er weinig professionals zijn die Linux draaien, en dat grote jongens als Adobe, Microsoft en Apple nog steeds bestaansrecht hebben.

Re: Fotoalbum maken/afdrukken in Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/10, 11:58:09 »
Bij Pixum kun je ook on-line een fotoboek maken. Link
Daar zeggen ze wel bij dat dat vooral is voor kleine aantallen foto’s en snelle bestelling, dus wellicht zijn de mogelijkheden beperkter dan met de te downloaden software.
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Fotoalbum maken/afdrukken in Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/10, 14:31:33 »
Terzijde, ik ben het niet helemaal met je eens dat in Linux meer en beter kan dan in welk computer systeem dan ook. Veel Linux software is verre van professioneel, en hardware ondersteuning is vaak rampzalig. Als je je realiseert dat het gratis is, is het zeker indrukwekkend, maar er is een reden dat er weinig professionals zijn die Linux draaien, en dat grote jongens als Adobe, Microsoft en Apple nog steeds bestaansrecht hebben.

Lees mijn tekst nou nog eens na en reageer dan naar wat daar staat? Ik heb het woord "professionals" niet gebruikt en ik heb verder geschreven "Of je moet er budgettair  niet tegen opzien om commerciële pakketten als een Creative Suite van Adobe aan te schaffen".

Verder vraag ik juist naar wat je zou willen, hoe je er in staat en vervolgens kom je met allerlei nare ervaringen buiten Ubuntu om. Wij hebben hier geen enkele invloed op Albelli.

Je vraag was "Heeft iemand hier ervaring met het maken/afdrukken van een fotoalbum in Ubuntu?" Nou wil je het doen met een "kant en klare albumdrukker, liefst online" OK, dat weten we ook weer. Maar dat heeft niet veel meer te maken met Ubuntu.

Succes met je album.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021