Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer Aspire One: twee tips voor Ubuntu Netbook Remix 9.10  (gelezen 1221 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Acer Aspire One: twee tips voor Ubuntu Netbook Remix 9.10
« Gepost op: 2009/10/29, 19:55:31 »
Twee belangrijke tips voor de Acer Aspire One A150, wanneer je daar Ubuntu Netbook Remix 9.10 Karmic Koala op wil zetten:

1. Aanzetten van de draadloze kaart gaat anders dan in 9.04:

Hulpmiddelen - Terminalvenster

tik in (kopieer en plak: 3 x snel klikken, selecteert de hele regel):
gksudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf

druk op Enter.

Voeg de volgende regels toe, onderaan in dat tekstbestand (kopieer en plak):
# zorgt ervoor, dat de draadloze kaart staat ingeschakeld.
blacklist acer_wmi
Opslaan, sluiten, computer volledig herstarten. Draadloos werkt nu.

Ook het lichtje (LED) van de draadloze kaart werkt in 9.10. Maar het brandt alleen dan, wanneer er gegevenstransport plaatsvindt via de draadloze kaart. Dat is dus anders dan in Windows, waar het lampje permanent brandt.

2. Last van overmatig klikkende (parkerende) harde schijf: los het in 9.10 zo op (anders dan in 9.04):

Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (kopieer en plak):
gksudo gedit /etc/hdparm.conf
druk op Enter

- voeg de volgende tekst toe, helemaal aan het eind van dit tekstdocumentje (kopieer en plak):
command_line {
       hdparm -B 254 /dev/sda
}
Let erop, dat je de aanduiding sda gebruikt en niet hda! Met hda werkt het niet.

- Opslaan, sluiten, computer herstarten.

Meer bijzonderheden:
http://sites.google.com/site/computertip/aa1

Tot nu toe ben ik trouwens heel tevreden over UNR 9.10 op m'n netboekje... Draait prima.   8)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/29, 19:57:05 door Pjotr »

Offline Nike

  • Lid
Re: Acer Aspire One: twee tips voor Ubuntu Netbook Remix 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/06, 21:09:12 »
Beste Pjotr,

Ik heb dit weekend Ubuntu Netbook Remix geinstalleerd op mijn Acer Aspire One 150 en heb een paar problemen ondervonden. Het eerste zijn de cardreaders die niet meer werken, maar ik heb in computertips gelezen dat deze wel werkt als opgestart wordt met de sd kaart erin. Is wat omslachtig maar werkt inderdaad. Ik weet niet of hier inmiddels ook al een oplossing voor is.

Daarnaast mis ik het kruisje rechtsboven in de hoek. Kan ook wel sluiten via de menubalk, maar het kruisje werkt wat makkelijker. Is dit misschien aan te passen?

Daarnaast valt het mij op dat in de map afbeeldingen bij het klikken met de muis op één van de foto's het bijbehorende programma niet op wil starten. Als ik dit wil starten, dan moet dit via de rechter muisknop gevolgd door 'openen'. Is ook dit aan te passen? Alvast bedankt voor je reactie. :)