Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten  (gelezen 4603 keer)

Offline Jan E.

  • Lid
Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten
« Gepost op: 2008/11/19, 14:12:31 »
Goedemiddag.

Ik heb een dualboot Ubuntu 8.10 - Vista op mijn PC staan. Ik sta vlak voor een volledige overstap naar Ubuntu. In verband daarmee, wil ik de partitie waarop Ubuntu staat vergroten en die van Vista verkleinen. Het blijft een dualboot, omdat ik vanwege mijn werk wat toepassingen heb die niet onder Linux draaien.

Hoe ik de partities moet manipuleren weet ik. Ik ben van plan het Windows programma Acronis ervoor te gebruiken, vanwege mijn bekendheid daarmee. Mijn vraag is echter, kan dat ongestraft? Windows kan er tegen, als ik dat met Acronis doe, want zo heb ik ook mijn Linux partities aangemaakt. Maar kan Linux er tegen. Dat is de vraag.

Tweede deel van de vraag: Wat is verstandiger: De home partitie vergroten of ook de systeem partitie (heeft nog ongeveer 3 Gb ruimte).

Mijn gevoel zegt me, dat het zonder meer kan met Acronis en dat het het slimste is de homepartitie te vergroten. Maar ik weet het graag even zeker....



Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/19, 14:28:15 »
In jou scenario (je draait nog dual boot) is mijn advies: laat alles zoals het is. Stockeer gewoon al je data op de Windows partitie. Met symbolische links kan je die data onmiddellijk vanuit je ubuntu home directory beschikbaar maken.

Linux "Symbolische links" gedragen zich net als directories (of het bestand waarnaar ze verwijzen). Zo kan je in je home een link creeëren naar de "Documenten en instellingen/User/Mijn Documenten" folder op je Windows partitie. Dan zit je vanuit je home directory met één klik bij je documenten.

Voordeel: al je gegevens zijn zonder probleem toegankelijk vanuit Ubuntu maar ook nog vanuit Windows.

Symbolische links kan je creëren als gewone gebruiker met het bestandsbeheer (nautilus). Druk Ctrl+Shift in en sleep een folder naar de plaats waar je er en link naartoe wil. Zo richt je je systeem in zoals je zelf wil.


Offline Jan E.

  • Lid
Re: Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/19, 14:45:29 »
Hee.... dat van die verwijzingen wist ik niet! Dankjewel, da's erg handig... Maar, werkt dit ook direct na het opstarten, m.a.w. wordt die partitie automatisch aangekoppeld, of moet ik dat eerst ff doen? Kan dat überhaupt, automatisch aankoppelen?


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/20, 21:53:56 »
Hele goede vraag. Vroeger werden externe partities automatisch opgenomen in /etc/fstab zodat ze gemount werden bij de opstart. In Hardy en verder is dat niet meer. Ze worden enkel gekoppeld op het moment dat je ze via nautilus probeert te benaderen.

Je kan dat heel zeker zelf doen door /etc/fstab aan te passen. Een tooltje dat automatisch je /etc/fstab kan aanpassen is ntfsconfig.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/21, 08:56:56 »
Oke.. dit werkt ook. Hij koppelt nu automatisch mijn Windows partities en plaatst ze op het bureaublad. En daardoor blijft de verwijzing naar mijn documenten ook in tact. Mijn dank is groot!  :-*

Dan is het vervolgens natuurlijk een kwestie van het opstartmenu veranderen, zodat Ubuntu standaard start, maar dat is geen probleem.

Rest mij nog één vraag op dit moment: Ik heb bij de installatie een Home partitie aangemaakt van ca 2 Gb. Ik heb inmiddels begrepen dat die Home partitie normaliter gebruikt wordt voor zowel de data (als je uitsluitend onder Linux werkt) én voor de instellingen van je programma's en zo. En daarnaast ook voor dingen als standaard downloadmap, temp-map en zo. Klopt he?

Dat impliceert dat het wellicht handig kan zijn die partitie een beetje in de gaten te houden, want 2 Gb is nog wel een keer vol natuurlijk. Hoe kan ik op een eenvoudige manier zien hoeveel schijruimte er nog is? En welke inhoud kan ik rücksichtlos verwijderen?

Oeps, dat waren toch nog 3 vragen in plaats van 1.. sorry!  =D


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/21, 09:09:34 »
Een home partitie van 2 GB is natuurlijk wel heel krap. Als alleen de programmaconfiguratiebestanden erop staan, kan je daar wellicht nog mee weg. Het ware beter geweest dat je /home niet op een aparte partitie stond. Dan had je in totaal nog 5 GB vrij, die naar behoefte door /home of het systeem kon gebruikt worden. Maar inderdaad: je zal het in de gaten moeten houden:

df -h

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/21, 09:38:39 »
Helder.. Kom ik weer terug bij mijn eerste vraag: kan ik die partities manipuleren... Door bijvoorbeeld de Home partitie en de Systeempartitie samen te voegen? Of anders die Home partitie te vergroten? Deze partitie is (fysiek) direct aansluitend aan mijn Windows-data partitie, waarop nog ruimte zat is. Wat dat betreft zou het dus moeten kunnen.

Ik durf best te experimenteren.... hoe kan ik die Home partitie backuppen? Dan proberen we gewoon of het kan. Of zeg je bij voorbaat al dat dat gedoemd is te mislukken?

Enne.. die letters onder aan je bericht (df -h), wat is dat?


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/21, 13:44:43 »
Je komt inderdaad terug bij je eerste vraag, mocht je huidige partitionering niet voldoen of niet werkbaar blijken. Het antwoord is: ja. Met gparted kan je partities vrij flexibel manipuleren, met behoud van data. Het wordt echter al onmiddelijk technischer. Er kunnen (oplosbare) complicaties zijn wanneer het aantal partities verandert, of wanneer de UUID verandert, complicaties ter hoogte van het opstarten en ter hoogte van het mounten. Allemaal niet zo moeilijk, maar ook geen newbee stuff. Gezien je vraagje achter "Enne..." denk ik dat jij daar nog niet klaar voor bent.

Vandaar ook dat ik had aangeraden om in eerste instantie zonder herpartitionering verder te gaan. Indien het echt niet goed is, dan zou een herinstallatie, maar dit keer met een goede partitionering, technisch veel eenvoudiger zijn dan een herpartitionering. Eérst partitioneren, dan Ubuntu installeren, en je hebt de (mogelijke) complicaties niet.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/21, 15:10:09 »
Duh... Daarmee kan ik dus zien hoeveel ruimte er nog is op de diverse schijven.

Maar ik ben verder ook niet eigenwijs   :o, dus...
Mijn schijf ziet er als volgt uit:
Windows systeempartitie (NTFS) - Data partitie (NTFS) - Home partitie (EXT3) - Ubuntu systeempartitie (EXT3) - Swap.

Dat ik bij het samenvoegen van de Home en de Systeempartitie in de problemen zou kunnen kunnen komen, snap ik.

De Data partitie is echter groot zat, daar kan makkelijk 5 Gb af, die er dan bij de Home partitie weer bij kan komen. Omdat die (ook fysiek) direct aansluit aan de Homepartitie lijkt het op het oog niet heel ingewikkeld. De eerste iets verkleinen, de andere iets vergroten.
Theoretisch krijg ik dus geen probleem bij het opstarten -immers, mijn systeempartitie veranderd niet- maar misschien wel bij het mounten van de Home partitie.  Het mountpoint zal niet veranderen, maar mogelijk wel de locatie daarvan op de schijf. In hoeverre dat van invloed is op de UUID is mij niet bekend.

Let wel, ik ben bepaald niet bang om op een paar knoppen te drukken. Ik ben vanaf 1989 bezig met computers, me alles zelf geleerd middels trial and error. En veel lezen. Ben ook 7 jr freelancer bij een automariseringsbedrijf geweest (PC's bouwen en repareren, netwerken aanleggen, dat soort dingen). Ik ben d'r zo een die zich goed kan redden (DOS en Windows) zonder dat er papieren bij zijn... 


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/21, 15:34:43 »
Ik ben d'r zo een die zich goed kan redden (DOS en Windows) zonder dat er papieren bij zijn... 
Maar dit is Linux............ ;)  En om je daarmee (goed) te kunnen redden, is het het beste dat je alles vergeet wat je weet van DOS en Windows.  XD

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/21, 16:05:14 »
Mee eens, daarom hang ik ook hier op het forum rond.. Ik bedoelde alleen maar aan te geven dat ik niet bang ben om op wat knoppen te drukken en ook het verschil weet tussen een PC en een broodrooster.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/21, 16:54:21 »
.......... en ook het verschil weet tussen een PC en een broodrooster.
In dat geval komt het helemaal goed.  :D :D :D

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/21, 18:27:07 »
Probeer het dan maar als je het ziet zitten. De 'complicatie' zal er in zitten dat (denk ik) de UUID van de home partitie zal wijzigen na het vergroten. Dat los je op door in /etc/fstab de oude UUID voor de home partitie te vervangen door de nieuwe. Aangezien je geen partities verwijdert zal grub (de bootloader) van de aanpassing geen last hebben.

UUID's kan je als volgt opvragen

sudo blkid

Aan het begin van de regel staat de device naam, vb. /dev/sda1. Met
mount
kan je zien aan welke device je home hangt.

Partities aanpassen moet je vanaf de live CD doen. Partities die je wil aanpassen moet je eerst in gparted ontkoppelen (recht-klik op de partitie). Dan pas je ook de fstab aan vanuit de live CD, waarbij je de nieuwe UUID opsnort met het bovenstaande comando. Het stukje UUID=... uit de output kan je copy/pasten over de oude UUID=... in je /etc/fstab. Als je het zo doet, zal je uitgebreide /home bij de volgende opstart correct gemount worden.

Let op: tijdens de live sessie is het niet /etc/fstab die je moet wijzigen. Je moet bepalen waar je systeempartitie gemount is (mogelijk onder /media/sda1) en dan /media/sda1/etc/fstab, de fstab van je  installatie, inladen en aanpassen. Mogelijk moet je zelf eerst die partitie mounten. Ik doe dit niet iedere dag, dus ik weet niet op voorhand hoe en wat tijdens een live sessie gemount is.

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Schijven manipuleren - grootte Ubuntu partitie vergroten
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/21, 18:41:21 »
Alweer helder. Snap wat je bedoeld. Ik wacht hier even mee tot een moment dat ik ietsje meer tijd heb. Als ik het nu ga doen, wordt het haasten. Meld zeker terug of het gelukt is.

Ben u allen weer zeer erkentelijk.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04