Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet & Privacy  (gelezen 61426 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #225 Gepost op: 2014/07/27, 14:41:49 »
Canonical heeft het nota bene zeer eenvoudig gemaakt om die privacy in Ubuntu te herstellen, zoals je donders goed weet.
Dat het nodig is dit zelf te herstellen is opmerkelijk.

De manier waarop Canonical dit nu mogelijk maakt is nogal zwart/wit en weinig aantrekkelijk: je kan alleen alle internetzoekresultaten uitsluiten (tabblad Zoeken van Veiligheid & Privacy instellingen).

Een minder eenvoudige manier is alleen de via Canonical (productsearch.ubuntu.com) aangeboden reclame/zoekresultaten uit te sluiten zoals beschreven op de pagina fixubuntu.com:
wget -q -O - https://fixubuntu.com/fixubuntu.sh | bashOpmerking: dit download een script en voert deze uit.

Met hoge verwachtingen kijk ik uit naar het komende 14.10 Utopic Unicorn uitgave waarin dit op een goede manier kan worden opgelost: Ubuntu To Make Amazon Product Results ‘Opt-In’. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Internet & Privacy
« Reactie #226 Gepost op: 2014/07/27, 15:05:12 »
Tja, als je echt om privacy geeft, dan wil je dat geen enkele dienst je trackt... dus logisch dat met die knop alle internetzoekresultaten worden uitgeschakeld.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #227 Gepost op: 2014/07/27, 15:39:42 »
Tja, als je echt om privacy geeft, dan wil je dat geen enkele dienst je trackt... dus logisch dat met die knop alle internetzoekresultaten worden uitgeschakeld.
Dat vind ik te zwart-wit gesteld. Bijvoorbeeld van Wikipedia kan je verwachten (verwacht ik) dat deze je niet trackt. De Unity Dash kan ook in Wikipedia zoeken, wat een leuke mogelijkheid is.

Met de huidige Privacy instellingsmogelijkheden moet ik ook zoekresultaten van Canonical (productsearch.ubuntu.com) aanzetten om de Dash in Wikipedia te laten zoeken en dat vind ik niet logisch.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Internet & Privacy
« Reactie #228 Gepost op: 2014/07/27, 20:41:30 »
Het is nog maar de vraag in hoeverre Wikipedia je niet volgt. Tenslotte weten ze je IP-adres en andere gegevens en gebruiken ze, zoals je daar ook kunt lezen, zelfs tracking cookies en tracking pixels. En buiten hun eigen verzameling, staan hun servers in de USA, dus technisch gezien vallen ze onder de Patriot Act = NSA en kunnen ze al die verzamelde informatie dus doorspelen aan de NSA, zoals ze waarschijnlijk ook doen want in hun privacy policy staat dat ze om "legal reasons" informatie mogen doorspelen aan autoriteiten als ze daartoe gedwongen geworden: http://wikimediafoundation.org/wiki/Privacy_policy#sharing En dankzij meneer Snowden weten we inmiddels dat de NSA behoorlijk dwingend is.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/27, 20:46:08 door Vistaus »

Re: Internet & Privacy
« Reactie #229 Gepost op: 2014/07/27, 21:45:20 »
Met het nieuwe tracking  topic in Algemeen, en deze info begin ik me serieus vragen te stellen over hoe veilig we eigenlijk nog zijn.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Internet & Privacy
« Reactie #230 Gepost op: 2014/08/07, 14:24:41 »
Unity's Shopping Lens is, in ieder geval in de UK, goedgekeurd volgens de wet: http://www.omgubuntu.co.uk/2014/08/unity-shopping-lens-is-legal-says-ioc-uk

Re: Internet & Privacy
« Reactie #231 Gepost op: 2014/08/12, 09:22:08 »
De nauwkeurigheid laat nu nog te wensen over, maar als 'proof of concept' laat het prima zien waartoe big data in staat is:

http://tweakers.net/nieuws/97779/onderzoekers-achterhalen-autoroute-zonder-gps.html

Re: Internet & Privacy
« Reactie #232 Gepost op: 2014/09/04, 09:50:35 »
Citaat
WhatsApp heeft het recht uw berichten en foto's gratis te hergebruiken

Internetberichtendienst WhatsApp zou het recht hebben uw berichten en foto's verder te verspreiden via andere communicatiekanalen, zonder u hierover te informeren of er geld voor te geven.

Als u akkoord gaat met de gebruiksovereenkomst van WhatsApp en de app gebruikt om berichtjes of foto’s te versturen, dan geeft u de berichtendienst het recht om deze inhoud via verschillende communicatiekanalen te verspreiden. Dat staat, volgens het Duitse Handelsblatt, te lezen in de kleine lettertjes van de overeenkomst.

“WhatsApp heeft zich het recht toegeëigend om bijna alles te doen met de inhoud van zijn gebruikers”, verklaart een juridisch expert aan Handelsblatt.

WhatsApp kan uw foto’s dus doorverkopen aan bijvoorbeeld een reclamebureau, zonder u daarover te informeren of u er geld voor te geven.

En de risico’s zijn voor uw rekening. Met andere woorden: als u een auteursrechtelijk beschermde foto via app verspreidt en WhatsApp verkoopt deze door, dan kan de bezitter van het auteursrecht u hiervoor aansprakelijk stellen.

Bron:
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/whatsapp-heeft-het-recht-uw-berichten-en-foto-s-gratis-te-hergebruiken/article-4000637799290.htm

En hoe zit het met de andere social media geldmachines?  :|

Re: Internet & Privacy
« Reactie #233 Gepost op: 2014/09/04, 11:53:05 »
Leek mij wel logisch aangezien Facebook de eigenaar is... Vind het wel een sof, trouwens. Hoe zit dat met de concurrentie? (BBM, Telegram, etc.)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #234 Gepost op: 2014/09/04, 20:04:41 »
Citaat
WhatsApp heeft het recht uw berichten en foto's gratis te hergebruiken

Internetberichtendienst WhatsApp zou het recht hebben uw berichten en foto's verder te verspreiden via andere communicatiekanalen, zonder u hierover te informeren of er geld voor te geven.
Raar en suggestief bericht. Zelf de privacy verklaring al gelezen? http://www.whatsapp.com/legal/

Je geeft WhatsApp alleen toestemming je ”Status Submissions” (naam, profielfoto, statusbericht, "laatst gezien") te tonen aan iedereen die je telefoonnummer kent.
(een status-bericht “ben nu niet op WhatsApp, bel me op mijn geheime nummer 06-123456789” is dus niet handig, een te pikant profielfotootje ook niet)

Berichten of foto's die je direct stuurt zijn alleen voor die persoon of groep te zien (en worden helemaal niet gedeeld of verkocht aan een andere partij).
For clarity, direct messages, location data and photos or files that you send directly to other WhatsApp users will only be viewable by those WhatsApp user(s) or group(s) you directly send such information; but Status Submissions may be globally viewed by WhatsApp users that have your mobile phone number on their smartphone, unless the user is blocked by you.
Alleen bij verkoop, overname of faillissement kunnen gegevens worden gedeeld:
In the event that WhatsApp is acquired by or merged with a third party entity, we reserve the right to transfer or assign the information we have collected from our users as part of such merger, acquisition, sale, or other change of control.
Niet onlogisch noch ongebruikelijk voor een commerciële partij als WhatsApp.
Citaat
WhatsApp kan uw foto’s dus doorverkopen aan bijvoorbeeld een reclamebureau, zonder u daarover te informeren of u er geld voor te geven.
Klinkt alsof je kan verwachten dat je strandfoto kan worden gebruikt voor een reisgids of zo maar dat is (volgens mij) totaal niet aan de orde, zelfs niet als een reclamebureau (Facebook?) WhatsApp overneemt (de gebruiksvoorwaarden kunnen wel wijzigen).
Citaat
En de risico’s zijn voor uw rekening. Met andere woorden: als u een auteursrechtelijk beschermde foto via app verspreidt en WhatsApp verkoopt deze door, dan kan de bezitter van het auteursrecht u hiervoor aansprakelijk stellen.
Vanzelfsprekend, je mag geen auteursrechtelijk beschermd materiaal verspreiden of er voor kiezen hier geen WhatsApp voor te ge(mis)bruiken.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Internet & Privacy
« Reactie #235 Gepost op: 2014/09/04, 20:27:32 »
Oh ja, testcees gaat weer uit van de goedwillendheid van mensen achter zo'n dienst, wat een verassing.

Kom op testcees, ik weet niet of dat artikel of WhatsApp zelf gelijk heeft, maar je kunt anno 2014 moeilijk zeggen dat de privacy policy strikt wordt nageleefd door bedrijven. Wat dat betreft kan dat artikel het wel degelijk bij het juiste eind hebben...

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Internet & Privacy
« Reactie #236 Gepost op: 2014/09/05, 07:39:03 »
Bij mijn werkgever is het voortaan verboden om Whatsapp op zakelijke telefoons te gebruiken. Omdat men een stukje eigen controle/security software op iedere mobiele telefoon heeft, heeft men ook meteen op elk toestel de Whatsapp software verwijdert.
Mijn werkgever is geen kleine club (2013 wereldwijd 113.200 medewerkers in dienst).
Men geeft enkele alternatieven zoals Treema, Blackberry Messenger en die service van Apple. Niet naar Telegram.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Internet & Privacy
« Reactie #237 Gepost op: 2014/09/05, 11:08:53 »
@testcees:
Mijn intentie is niet een discussie te starten over of het pas eng wordt wanneer Whatsapp je DM's verhandeld, of dat het al eng is wanneer Whatsapp je 'Status Submissions' verhandeld.
Mijn punt is: deze apps zijn niet zo onschuldig als ze lijken. Het zijn geldmachines en jij bent het produkt.  :o
Daarnaast (zoals Vistaus al terecht suggereert) staat deze industrietak bekend om het 'eenzijdig aanpassen vd voorwaarden in het nadeel vd melkkoe klant'

Om de toon aan te geven een paar qoutes uit de Whatsapp voorwaarden:
Citaat
To be clear: you retain all of your ownership rights in your Status Submissions, but you have to have the rights in the first place. However, by submitting the Status Submissions to WhatsApp, you hereby grant WhatsApp a worldwide, non-exclusive, royalty-free, sublicenseable and transferable license to use, reproduce, distribute, prepare derivative works of, display, and perform the Status Submissions in connection with the WhatsApp Service and WhatsApp's (and its successor's) business, including without limitation for promoting and redistributing part or all of the WhatsApp Service (and derivative works thereof) in any media formats and through any media channels.

Citaat
You expressly acknowledge and agree that in order to provide the Service, WhatsApp may periodically access your contact list and/or address book on your mobile device to find and keep track of mobile phone numbers of other users of the Service. When providing your mobile phone number, you must provide accurate and complete information. You hereby give your express consent to WhatsApp to access your contact list and/or address book for mobile phone numbers in order to provide and use the Service.

Citaat
Currently, we have no method of providing different levels of visibility of your Status Submissions among users that have your mobile phone number – you acknowledge and agree that any Status Submissions may be globally viewed by users that have your mobile phone number, so don’t submit or post status messages or profile photos that you don’t want to be seen globally. A good rule of thumb is if you don’t want the whole world to know something or see something, don’t submit it as a Status Submission to the Service.


Nogmaals: verder regelne*ken over de voorwaarden draagt niet veel bij. Ik heb mijn punt gemaakt: verder kunnen de lezers zelf oordelen of ze deze Berichtenboer betrouwbaar genoeg vinden om een relatie mee aan te gaan.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/09/05, 11:13:53 door VuurVosje »

Re: Internet & Privacy
« Reactie #238 Gepost op: 2014/09/05, 12:34:38 »
En nu blijkt maar eens te meer dat we niet alleen op de NSA moeten letten, maar ook op ons eigen landje!
http://www.nu.nl/algemeen/3869188/aivd-ging-in-fout-met-onderzoeken-sociale-media.html

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #239 Gepost op: 2014/09/05, 17:49:09 »
Mijn punt is: deze apps zijn niet zo onschuldig als ze lijken. Het zijn geldmachines en jij bent het produkt.  :o
WhatsApp is het product en het bedrijf er achter wil er geld mee verdienen. Noch uit de gebruiksvoorwaarden noch uit de praktijk noch uit het aangehaalde artikel blijkt dat mijn gegevens door WhatsApp worden verhandeld dus ik zie je punt niet zo.

Je wil er geen discussie over maar je quotes uit de gebruikvoorwaarden hebben betrekking op je 'Status Submissions'. De 'Status Submissions' (profielfoto, statusbericht enz.) worden (bewust) openbaar gemaakt en dat is wat veel WhatsApp gebruikers juist willen. Zo werkt WhatsApp nu eenmaal en wil je dit niet moet je een andere berichtenuitwisselingsdienst gebruiken.

Aan berichten uitwisselen per traditionele post, telefoon of sms kleven minder privacyrisico's. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Internet & Privacy
« Reactie #240 Gepost op: 2014/10/12, 17:39:52 »
Vanavond op tv: Zero Days: veiligheidslekken te koop
zondag 12 oktober 21:05 NED2
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/zero-days.html

Citaat
Tegenlicht neemt je mee in de handel van 'zero days', onbekende lekken in software of op het internet. Een strijd tussen 'white hat' en 'black hat' hackers bepaalt onze online veiligheid.

Er is nieuw goud aan te boren via het internet en mogelijk in uw computer. Wereldwijd zijn hackers op zoek naar nog niet ontdekte lekken in websites en software, zogenaamde “zero-days”: geheime achterdeurtjes op uw computer die u onmogelijk kunt afsluiten omdat er nog geen sleutel voor is. Die lekken worden verhandeld voor astronomische bedragen.

In de cyber-wereldhandel, waar geen regels gelden, heeft u geluk met “white-hat” hackers die waken over uw online veiligheid. Maar hun tegenhangers, de zogenaamde “black-hat” hackers, hebben belang bij een onveilig internet en verkopen veiligheidslekken aan de hoogste bieder. Zij zijn de hofleveranciers van veiligheidsdiensten en cyberdefensie. Wie zijn deze witte en zwarte tovenaars, die een strijden om de heilige graal voor hackers: zero-days?

Citaat

Tegenlicht sprak o.a. met Ronald Prins, de oprichter van Fox-IT, het cyberbeveiligingsbedrijf dat de Nederlandse overheid tot haar klanten rekent; met cyberkolonel Hans Folmer, commandant van de Taskforce Cyber van Defensie en met de Finse virusjager Mikko Hyppönen, die veel onderzoek deed naar zogenaamde internetwormen en andere online wapens in de nieuwe wereld van de cyberoorlog. Ook kregen we Hacking Team voor de camera, een Italiaans bedrijf dat afluistersoftware maakt voor overheden.

Ex-hacker Katie Moussouris is een grote speler op de witte markt voor veiligheidslekken. Ze zette een beloningenprogramma voor hackers op bij Microsoft en werkt nu voor HackerOne, waar white-hat hackers kwetsbaarheden kunnen melden in ruil voor prijzengeld. Op het grootste hackerscongres ter wereld, DefCon, ontmoeten we Charlie Miller, die als eerste de iPhone en de MacBookAir hackte en toegeeft weleens voor $70.000 een lek aan de NSA verkocht te hebben. Joshua Corman, tenslotte, startte I Am the Cavalry: een beweging van ethische hackers, want volgens hem kunnen hackers niet langer a-politiek zijn.

Offline Tom

  • Lid
Re: Internet & Privacy
« Reactie #241 Gepost op: 2014/10/12, 20:13:02 »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Internet & Privacy
« Reactie #242 Gepost op: 2014/10/12, 20:19:02 »
« Laatst bewerkt op: 2014/10/12, 21:16:18 door Henkp »



Re: Internet & Privacy
« Reactie #245 Gepost op: 2014/10/20, 20:13:15 »
Alleen is het artikel wel een beetje apart. Welke 'BlackBerry'? Want er is het oude BBOS en het nieuwere BB10. Bij Google, Apple en MS noemen ze wel de specifieke OS'en (Android, iOS en Windows Phone) dus waarom bij BlackBerry niet?

Maarja, vernuftig is het wel. Voor zover ik het artikel begrijp, is dat wel iets waar we ons zorgen over zouden moeten maken.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #246 Gepost op: 2014/10/26, 12:21:38 »
Met hoge verwachtingen kijk ik uit naar het komende 14.10 Utopic Unicorn uitgave waarin dit op een goede manier kan worden opgelost: Ubuntu To Make Amazon Product Results ‘Opt-In’. :)
Maar helaas:
Sally Radwan, Product Marketing Manager at Canonical, tells Ars that "the opt-in by default is not set to land in 14.10... [but] it is in the development pipeline for 15.04."
Inmiddels is de site fixubuntu.com bijgewerkt en werkt het script ook in 14.10. :|
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Henkp

  • Lid
Re: Internet & Privacy
« Reactie #247 Gepost op: 2014/10/26, 12:40:21 »
@testcees, bedankt voor de mededeling.

Die ga ik zo toe passen op de 14.10 Utopic op mijn USB-Stick.  =D

Edit: Ik heb het toegepast en het werkt nog ook. :-)
« Laatst bewerkt op: 2014/10/26, 14:05:39 door Henkp »

Re: Internet & Privacy
« Reactie #248 Gepost op: 2014/10/26, 13:48:49 »
Nja, "sadly"... I.t.t. eerdere tussenversies heb ik de indruk dat 14.04 vele malen populairder is bij de meeste mensen, ook die nu pas Ubuntu ontdekken. Dus zoveel zullen er denk ik niet overgaan op 14.04 en dus is het niet de grootste tegenvaller voor 14.10

Offline Henkp

  • Lid
Re: Internet & Privacy
« Reactie #249 Gepost op: 2014/10/26, 18:58:13 »
Nu een beetje positief nieuws,

Het embedden van auteursrechtelijk beschermd materiaal, zoals Youtube-video's, maakt geen inbreuk op het auteursrecht.

http://www.nu.nl/internet/3912530/embedden-maakt-geen-inbreuk-copyright.html