Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet & Privacy  (gelezen 61426 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #150 Gepost op: 2014/07/01, 21:56:16 »
Trouwens, over privacy gesproken: Microsoft verhoogt de beveiliging
Trouwens over Microsoft gesproken: vanmiddag kon ik mijn eigen Raspberry pi niet bereiken blijkbaar door een actie van Microsoft tegen malware (Tweakers).
Leuk die verhoogde beveiliging maar helaas gebruikte ik ook een goedkope no-ip redirect. :P
Was (en ben) me er niet van bewust dat ik malware verspreid(e) en het is nu “automagisch” opgelost, geen (privacy) punt dus. :|
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Internet & Privacy
« Reactie #151 Gepost op: 2014/07/01, 22:10:12 »
Trouwens, over privacy gesproken: Microsoft verhoogt de beveiliging
Trouwens over Microsoft gesproken: vanmiddag kon ik mijn eigen Raspberry pi niet bereiken blijkbaar door een actie van Microsoft tegen malware (Tweakers).

En dat heeft te maken met internetprivacy in welke zin...?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Internet & Privacy
« Reactie #152 Gepost op: 2014/07/03, 21:50:41 »
Zeg ik dat dan? Het is een analogie, om je aan het denken te zetten......
Ik zeg niet dat jij dat zegt, ik stel een vraag n.a.v. jou analogie...
Een analogie betekent dat je er allerlei andere dingen voor in de plaats kan zetten: mail (daarmee worden de snode plannen besproken), telefoons (idem), versleuteling (hmm, lastig voor de inlichtingendiensten), aardappelschilmesjes (de kapers van 9-11 schijnen die als wapen gebruikt te hebben), internet (broeinest van criminaliteit, verbieden dan maar?), etc.

Citaat
Dat internet geld TOR aan banden wordt gelegd vind ik eerder normaal; er gebeurt daar te veel dat het daglicht niet mag zien. Ik noem het al eerder een misbruik van het internet geld-systeem TOR-systeem dan een normaal courant gebruik.
Vul het in naar eigen inzicht...... Je kunt het middel wel verbieden, maar het gaat toch echt om de daad zelf.....

Door een bepaald middel te demoniseren (staatspropaganda wordt gelijkgesteld aan een feit), bereikt een overheid dat het volk vrijwillig afstand doet van vrijheden, zoals bv het briefgeheim. En dat is ook de bedoeling, want overheden willen helemaal niet dat burgers vrij met elkaar kunnen communiceren en handelen, daarom wordt iedere tor-gebruiker een extremist genoemd (whatever that me be):

Citaat
In een interview met de Duitse zenders zegt William Binney, voormalig directeur van de NSA, dat de spionnen zich juist op het netwerk richten omdat het zorgt voor anonimiteit. "Er mogen geen vrije, anonieme ruimtes zijn. Ze willen alles over iedereen weten."
http://www.nu.nl/tech/3818725/nsa-bestempelt-tor-gebruikers-massaal-als-extremist.html

Maar zolang het gros meegaat met dit soort drogredeneringen, zullen alle vrijheden langzaamaan uitgehold worden, net zolang dat er helemaal niets van over is. En als het zover is, vraagt iedereen zich af hoe het zo heeft kunnen komen..... Maar ja: te laat, jammerrrrrrrr.

Re: Internet & Privacy
« Reactie #153 Gepost op: 2014/07/04, 09:25:22 »
http://webwereld.nl/beveiliging/83103-nsa-lezers-van-linux-site-extremistisch

Ook hier worden TOR-gebruikers als per definitie 'verdacht' omschreven. En Linux-gebruikers als extremistisch.

Zouden we niet beter met de EU afscheuren van de USA en hun policy ivm informatica ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Internet & Privacy
« Reactie #154 Gepost op: 2014/07/04, 09:36:39 »
Zouden we niet beter met de EU afscheuren van de USA en hun policy ivm informatica ?
Of laten we in de EU een operatingsysteem gebruiken, dat geen wortels heeft in Amerika!
Daar weet ik er wel een paar van :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Internet & Privacy
« Reactie #155 Gepost op: 2014/07/04, 09:58:10 »
http://webwereld.nl/beveiliging/83103-nsa-lezers-van-linux-site-extremistisch
Ook hier worden TOR-gebruikers als per definitie 'verdacht' omschreven. En Linux-gebruikers als extremistisch.
Dat bedoel ik dus met demoniseren. Want:

Citaat
Bezoekers van Linuxjournal.com opgelet, want de NSA ziet dat forum als extremistisch. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Duitse zenders WDR en NDR naar het controversiële afluisterprogramma XKeyscore, waar onder meer privacyonderzoeker Jacob Appelbaum over publiceert. De overkoepelende boodschap is dat iedereen die een beetje met privacy online bezig is, automatisch verdacht is.
Dus iedereen die hier in deze draad iets heeft gepost over de afbraak van privacy, krijgt van de overheid automatisch een vlaggetje mee. Makkelijker kunnen we het niet maken.....

Zouden we niet beter met de EU afscheuren van de USA en hun policy ivm informatica ?
Of laten we in de EU een operatingsysteem gebruiken, dat geen wortels heeft in Amerika!
Daar weet ik er wel een paar van :lol:
En waarom zou dat beter zijn dan? Onze 'leiders' werken nauw samen met de VS (via AIVD/NSA). 'Onze' minister Plasterk liegt daar ook aantoonbaar over (maar kan na goed politiek gebruik, gewoon blijven zitten):

Citaat
BOEM. "Nederland deelde gegevens 1,8 miljoen telefoongesprekken zelf met NSA." We zeiden het in #Defember al: Ome Roon is een glasharde leugenaar. En dat is-ie, blijkt uit antwoorden op Kamervragen. De kop boven dit topic is dus niet eens een hyperbool. PvdA-minister Ronald Plasterk is een landverrader. Niet de NSA, maar zijn eigen AIVD/MIVD verzamelde de metadata van 1.8 miljoen telefoongesprekken.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/02/dit_is_niet_de_ome_roon_meer_zoals_wij_hem_hebben_leren_kennen.html
'Wij' (onze machthebbers) zijn net zo erg, zo niet nóg erger dan die aan de andere kant van de plas. Verwar feiten niet met wensdenken en andersom .....
« Laatst bewerkt op: 2014/07/04, 10:13:27 door markba »

Re: Internet & Privacy
« Reactie #156 Gepost op: 2014/07/04, 11:10:19 »
Ik wil niet zeggen dat ik het goedkeur, maar ik kan me het *voorstellen* vanuit de NSA gezien. Als jij namelijk een crimineel bent, dan wil je er alles aan doen om je privacy zo goed mogelijk te waarborgen zodat je ze niet kunnen vinden. En dat maakt dus verdacht, helemaal daar er helaas teveel criminelen op deze aardbodem rondlopen en het niet duidelijk is wie een crimineel is. Dus iedereen die met privacy bezig is is per definitie verdacht, klinkt logisch, naar mijn mening. Of het goed is is een ander verhaal.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Internet & Privacy
« Reactie #157 Gepost op: 2014/07/04, 12:30:26 »
Volledig eens met Vistaus #165
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Internet & Privacy
« Reactie #158 Gepost op: 2014/07/04, 13:02:50 »
en ondertussen gaat het over politiek......was dat eh....niet verboden hier?  :evil: :-X
Dat is niet raar want het kan niet anders, het onderwerp is immers politiek getint.

Uit het openeningsbericht:
Citaat
Van het massaal surveilleren van burgers door de Amerikaanse inlichtingendienst National Security Agency (NSA) tot de verplichte vingerafdruk in het paspoort: onze privacy staat onder druk.
Het gaat hier dus om overheden die onze privacy ondermijnen. En aangezien die overheden aangestuurd worden door de politiek (is zeker in theorie zo), kom je daar dan vanzelf op uit.....

Ik wil niet zeggen dat ik het goedkeur, maar ik kan me het *voorstellen* vanuit de NSA gezien. Als jij namelijk een crimineel bent, dan wil je er alles aan doen om je privacy zo goed mogelijk te waarborgen zodat je ze niet kunnen vinden. En dat maakt dus verdacht, helemaal daar er helaas teveel criminelen op deze aardbodem rondlopen en het niet duidelijk is wie een crimineel is. Dus iedereen die met privacy bezig is is per definitie verdacht, klinkt logisch, naar mijn mening.
Door deze cirkelredeneringen wordt de privacy dus uitgehold, vrijwillig. Want hoeveel last heb je nu precies van die crimineel? Maw hoe groot is het probleem? Is er een probleem? En hoe vaak denk je dat er een crimineel is opgepakt, juiste vanwege de draconische privacy-schendingen? Geen een lijkt me (kruimeldieven daargelaten), want de grote jongens weten hoe het werkt en zullen dus daar al oplossingen voor hebben bedacht..... Want als het zo simpel zou zijn dat je door wat aftappen criminelen zou kunnen oppakken, waarom zijn er dan 'bekende topcriminelen', waar nooit sluitend bewijs voor gevonden kan worden?

Criminelen bewijzen overheden een dienst. En intussen is iedereen schuldig, tot het tegendeel bewezen is. En 'wij' vinden het een goede zaak, alles voor de veiligheid.
(heren politici: "1984 is not a manual")



Citaat
Of het goed is is een ander verhaal.
Dit is geen ander verhaal, dit is het enige verhaal.....

Re: Internet & Privacy
« Reactie #159 Gepost op: 2014/07/04, 13:30:32 »
De Amerikaanse overheid (met de NSA als vertegenwoordiger in dezen) krijgt steeds meer fascistische trekjes. Dat zelfs een website voor Linux-liefhebbers als "extremistisch" wordt neergezet is buitenproportioneel. Als we dit toelaten wordt straks Linux verboden om te gebruiken (for whatever reason). Mind you: "Staartjes" (noem de naam maar even niet omdat ik niet wil dat dit forum ook op zo'n verdomde lijst komt te staan) mag ook niet volgens de NSA.

Het hele verhaal doet me ook aan dit denken....
« Laatst bewerkt op: 2014/07/04, 13:34:16 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Internet & Privacy
« Reactie #160 Gepost op: 2014/07/04, 13:50:13 »
De Amerikaanse overheid (met de NSA als vertegenwoordiger in dezen) krijgt steeds meer fascistische trekjes.

Daar slaag je de nagel op de kop; het ganse Westen van de wereld begint aardig puur fascistisch te worden. De bedrijven en lobby's erachter hebben dat enorm aangezwengeld.  Met miljardenbedrijven krijg je een pure machtsverschuiving tussen overheid en het volk.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Internet & Privacy
« Reactie #161 Gepost op: 2014/07/04, 14:11:01 »
De Amerikaanse overheid (met de NSA als vertegenwoordiger in dezen) krijgt steeds meer fascistische trekjes.

Daar slaag je de nagel op de kop; het ganse Westen van de wereld begint aardig puur fascistisch te worden. De bedrijven en lobby's erachter hebben dat enorm aangezwengeld.  Met miljardenbedrijven krijg je een pure machtsverschuiving tussen overheid en het volk.


Inderdaad. Het is zeer zeker niet alleen de Amerikaanse overheid, het ganse Westen begint met de dag fascistischer te worden...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Internet & Privacy
« Reactie #162 Gepost op: 2014/07/04, 17:06:31 »
http://webwereld.nl/beveiliging/83103-nsa-lezers-van-linux-site-extremistisch

ik ben dus ook extremistisch, want ik lees het Linux magazine!
Niet alleen jij, we zijn met zn allen extremisten..... (vindt de NSA) :)

Re: Internet & Privacy
« Reactie #163 Gepost op: 2014/07/04, 18:02:48 »
http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1936239/2014/07/04/De-worstcasescenario-s-voor-het-internet-volgens-1-400-tech-experts.dhtml

interessant leesvoer;

Citaat
Een eerste bedreiging volgens de experts vormen de overheden. In volle revolutie legde Syrië het internet aan banden; China verschool zich jaren achter de zogenaamde 'Great Firewall'. Het is mogelijk slechts een kwestie van tijd voor zulke tactieken de norm worden en we meer en meer blokkeringen, filters en een balkanisering - of een versplintering - van het internet zien, klinkt het in het rapport.

Net wat ik dacht; we scheuren als naties van elkaar los ogv internet en policy's (balkanisering) binnenkort kan je enkel nog Bart Smit Googelen als je wat speelgoed wilt [/sarcasme]
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #164 Gepost op: 2014/07/04, 23:01:46 »
want ik lees het Linux magazine!
Voor de duidelijkheid: het gaat niet om net Nederlandstalige Linux magazine maar om het Engelstalige www.linuxjournal.com, niet klikken!!! (tenzij je heel nieuwsgierig bent en geen probleem hebt met extra controle maar dan nog kan daarna beter geen artikelen meer lezen over t0r of ta1ls om verwarring te voorkomen :P).

Edit: Voor mij maakt het niet meer uit, ik bedenk me net dat ik ooit heb meegewerkt aan een Nederlandstalige wiki-pagina over tor, http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Tor. :(
Misschien kan deze wiki-pagina maar beter worden gewist om te voorkomen dat ook lezers van onze Ubuntu-NL wiki extra gecontroleerd worden. Het artikel is toch verouderd (10.04 LTS) en het is maar de vraag of iemand nog interesse heeft deze pagina bij te werken voor een nieuwe Ubuntu-versie. Dat maakt je nu wel extra verdacht...
« Laatst bewerkt op: 2014/07/04, 23:19:45 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #165 Gepost op: 2014/07/06, 14:15:47 »
Maar misschien is het een kwestie van hoe je het leest.
Maakt niet uit, het bericht is mogelijk helemaal niet waar:
In tegenstelling tot berichten in de media zou de NSA gebruikers van anonimiseringssoftware zoals Tor en Tails helemaal niet automatisch als extremist bestempelen
Dus toch geen probleem om het artikel over TOR op de Ubuntu-NL wiki te onderhouden voor de nieuwe Ubuntu versie?

Dat TOR aan banden wordt gelegd vind ik eerder normaal; er gebeurt daar te veel dat het daglicht niet mag zien.
Kan TOR dan uit de (universe) pakketbron van Ubuntu worden gewist? Of werken we (Ubuntu) bewust mee aan dingen die het daglicht niet verdragen?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Internet & Privacy
« Reactie #166 Gepost op: 2014/07/06, 14:29:11 »
Kan TOR dan uit de (universe) pakketbron van Ubuntu worden gewist? Of werken we (Ubuntu) bewust mee aan dingen die het daglicht niet verdragen?
Een auto kan (meestal) ook harder dan 130km/uur, moeten we die dan ook verbieden?
TOR kan ook legaal worden gebruikt, het gaat er m.i. juist om, dat illegaal gebruik wordt gestraft............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Internet & Privacy
« Reactie #167 Gepost op: 2014/07/06, 14:29:41 »
De Amerikaanse overheid (met de NSA als vertegenwoordiger in dezen) krijgt steeds meer fascistische trekjes. Dat zelfs een website voor Linux-liefhebbers als "extremistisch" wordt neergezet is buitenproportioneel. Als we dit toelaten wordt straks Linux verboden om te gebruiken (for whatever reason). Mind you: "Staartjes" (noem de naam maar even niet omdat ik niet wil dat dit forum ook op zo'n verdomde lijst komt te staan) mag ook niet volgens de NSA.

Het hele verhaal doet me ook aan dit denken....

En hiermee (https://www.security.nl/posting/394243/Expert%3A+NSA+bestempelt+Tor-gebruikers+niet+als+extremist) blijkt maar weer, ook al blijf ik het met Joris eens w.b.t. het Westen an sich, dat je dus niet te snel moet oordelen want blijkbaar heeft de NSA helemaal geen fascistische uitpraak gedaan.

Re: Internet & Privacy
« Reactie #168 Gepost op: 2014/07/06, 14:31:04 »
Kan TOR dan uit de (universe) pakketbron van Ubuntu worden gewist? Of werken we (Ubuntu) bewust mee aan dingen die het daglicht niet verdragen?
Een auto kan (meestal) ook harder dan 130km/uur, moeten we die dan ook verbieden?
TOR kan ook legaal worden gebruikt, het gaat er m.i. juist om, dat illegaal gebruik wordt gestraft............

Maar dan wordt het een dunne lijn want moeten we dan ook torrent-topics gaan toestaan op ons forum? Nu mogen we het niet over torrents hebben tenzij het gaat over een torrentsite in het algemeen. Immers, torrents kunnen ook legaal worden gebruikt (denk aan bijv. verspreiding van distro's).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Internet & Privacy
« Reactie #169 Gepost op: 2014/07/06, 15:17:56 »
Maar dan wordt het een dunne lijn
Wat ik wilde aangeven is, dat er tussen zwart en wit een heleboel grijs zit, in diverse ongedefinieerde tinten, van donker naar licht.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #170 Gepost op: 2014/07/06, 18:02:09 »
Maar dan wordt het een dunne lijn want moeten we dan ook torrent-topics gaan toestaan op ons forum?
Topics over het gebruik van BitTorrent zijn welkom. Ik gebruik BitTorrent (Transmission) regelmatig voor minder bekende softwaredistributies. Bijvoorbeeld officiële images voor de RaspberryPi downloaden veel sneller via Bittorrent dan met een (http) browser.

Topics over illegale content zijn niet toegestaan, ongeacht de gebruikte techniek.

Volgens deze redenatie zijn ook topics over het gebruik van TOR toegestaan en is het geen probleem een Ubuntu-NL wiki over TOR te onderhouden (wie durft?). We negeren dan opmerkingen dat “TOR aan banden moet worden gelegd” en dat TOR veel gebruikt wordt voor dingen die het daglicht niet verdragen.

Bijzondere variant van “Ubuntu voor iedereen”? Misschien nuttig voor (wellicht <1% van het totaal aantal) TOR-gebruikers die oprecht geïnteresseerd zijn in meer privacy?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Internet & Privacy
« Reactie #171 Gepost op: 2014/07/06, 20:18:33 »
@testcees: Je hebt bijna altijd wel waardevolle inhoud, dat is een feit. Maar het enige wat ik jammer vind aan je is dat je, vooral bij mijn posts, altijd 1 zin eruit pikt en de rest weglaat en vervolgens ook alleen op dat ene zinnetje ingaat. De rest van het argument gaat daarmee verloren en je reageert dus eigenlijk op iets wat ik niet gezegd heb...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #172 Gepost op: 2014/07/06, 21:28:08 »
je reageert dus eigenlijk op iets wat ik niet gezegd heb...
Bedankt voor je compliment en opbouwende kritiek. Sorry als dit verkeerd is overgekomen en ik blijf nieuwsgierig naar een meer inhoudelijke reactie.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Internet & Privacy
« Reactie #173 Gepost op: 2014/07/06, 21:46:55 »
Niet alleen jij, we zijn met zn allen extremisten..... (vindt de NSA) :)
Allemaal, of je Linux of Windows gebruikt, geïnteresseerd bent in TOR (b)lijkt weinig uit te maken (meldt The Washington Post):
De NSA bespioneerde in de afgelopen jaren vooral gewone internetgebruikers, zo blijkt uit een onderzoek. 89 procent van de internetgebruikers waarvan gegevens werden afgetapt zouden gewone burgers zijn en niet als verdachte te boek staan.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Internet & Privacy
« Reactie #174 Gepost op: 2014/07/07, 07:16:57 »
De Amerikaanse overheid (met de NSA als vertegenwoordiger in dezen) krijgt steeds meer fascistische trekjes. Dat zelfs een website voor Linux-liefhebbers als "extremistisch" wordt neergezet is buitenproportioneel. Als we dit toelaten wordt straks Linux verboden om te gebruiken (for whatever reason). Mind you: "Staartjes" (noem de naam maar even niet omdat ik niet wil dat dit forum ook op zo'n verdomde lijst komt te staan) mag ook niet volgens de NSA.

Het hele verhaal doet me ook aan dit denken....

En hiermee (https://www.security.nl/posting/394243/Expert%3A+NSA+bestempelt+Tor-gebruikers+niet+als+extremist) blijkt maar weer, ook al blijf ik het met Joris eens w.b.t. het Westen an sich, dat je dus niet te snel moet oordelen want blijkbaar heeft de NSA helemaal geen fascistische uitpraak gedaan.
Ah, gelukkig maar, een "expert" zegt dat het allemaal wel meevalt. Niets aan de hand mensen, doorlopen.....

Mss kan diezelfde "expert" even aan mevrouw Merkel uitleggen dat de nieuwste onthulling in de spionagezaak van de NSA tov Duitsland niet zo bedoeld is:

Citaat
Zondag uitte de Duitse president Joachim Gauck al zijn onvrede over de zaak. Hij noemde de activiteiten een ,,spel met de vriendschap en de verbondenheid''. De VS hebben nog niet gereageerd op de beschuldigingen.

Een 31-jarige Duitser heeft volgens diverse Duitse media voor de VS in Berlijn de speciale commissie bespioneerd die onderzoek deed naar de omstreden activiteiten van de Amerikaanse geheime dienst NSA in Duitsland. Hij werd woensdag aangehouden.
http://www.nu.nl/buitenland/3821212/merkel-noemt-nieuwe-spionagerel-serieus.html
Want ja, De NSA barst van de goede bedoelingen maar die worden iedere keer verkeerd begrepen, zo lijkt het.....