Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: harddisk stuk????.  (gelezen 679 keer)

harddisk stuk????.
« Gepost op: 2014/11/01, 16:32:56 »
goede middag allemaal

ik heb misschien  een rara vraag maar ik lees vaak dat mensen problemen hebben met hun harddisk dat hij het niet meer doet of stuk is.

ik gebruik al meer dan 35 jaar computers en dat elke dag ik heb hier nog een atari mege ste draaien met een harde schijf van 40MB. 25 jaar  oud loopt nog als een zonnetje. nog een 3/86 met 250mb. draait ook goed en ook mijn grote schijven op mijn nieuwe pc's zijn nog nooit stuk geweest wat doen de mensen er mee dat ze er vaak problemen mee hebben?.

PS. er is bij mijn ook nog nooit een grafisch kaart overleden heb ze hier nog van 25 jaar terug
« Laatst bewerkt op: 2014/11/01, 16:36:32 door lachendearend »
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: harddisk stuk????.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/11/01, 17:48:52 »
Ik snap je gevoel, echter statistisch gezien is je empirische onderzoek niet zo representatief voor de gehele installed base aan HDD's.
 ;)

Offline jan11000

  • Lid
Re: harddisk stuk????.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/11/01, 18:35:39 »
Als je meer hd's zou kopen dan merk je het natuurlijk eerder.
Ook is het normaal dat een aantal % defect de fabriek verlaat.
Zoek maar op website's die dit vermelden.

Zelf meerdere kapotte hd's gehad.
-Bijv 10 hd's gekocht, direct bij testen 1 defect, normaal zou je niks merken totdat hij ouder is, maar door te testen kun je zien dat er iets niet klopt. Tegenwoordig zit een hele hoge, verborgen houden(geen reparatie, maar uitwisselen van sectoren) van de hd sectoren, ene kant goed maar meestal bij slechte sectoren kan het snel oplopen, hoeft natuurlijk niet.
-2 hd's lang niet gebruikt, 1 draait niet meer, 1 draait wel maar niet zichtbaar in de bios.
Dus niet gebruiken is ook slecht, wat vooral bij een backup, als je de hd lang laat liggen zonder te gebruiken.

Zelf doe ik een hd testen, door smart uit te lezen, dan met badblocks de hd beschrijven, badblocks schrijft op de hd en test wat geschreven is, dit loopt zeer lang over elke sector van de hd.(badblocks schrijf meerdere keren op de hd).
Dan kontroleer ik weer smart of er iets niet opgelopen is.
En bij 10 hd's bijv duurt dit testen zeer lang.

Ook in het begin van je hd, smart kontrolere tav, load unload cycle, dit kan heel hard oplopen, waardoor de arm in de hd versleten wordt, omdat de beweging te hoog oploopt. En je hd binnen 1 of 2 jaar niet meer werkt.
De load unload kun je soms aanpassen, zodat dit langer wordt.

Ook zul je af en toe naar smart moeten kijken.
Linux en windows dacht ik ook geven nu smart melding bij booten, indien je hd slecht aan het worden is.
Ook in je bios smart aanzetten, anders werkt smart niet.
En smart komt vaak zeer laat met meldingen, dus vaker zelf kijken.

En alles gaat kapot.
Elektronica (en je backup) gaat in 1 seconde defect.
Vooral dit laatste onthouden 1 seconde blijft je backup goed.
« Laatst bewerkt op: 2014/11/01, 18:41:14 door jan11000 »

Re: harddisk stuk????.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/11/02, 10:30:42 »
Ik weet van een aantal mensen die video-opnames doen op hun HD dat die ongelooflijk snel defect gaat.
Zet je gewoon wat documentjes van Word, of LO, dan kan je al zeker zijn dat je HD bijna nooit defect geraakt (en zoals jouw geval best 25 jaar meegaan).

Op mijn oeroude Acer Aspire 1355LC is de HD (nog IDE !, geen SATA) nog steeds in werking, en die is toch ook al ongeveer 15 jaar oud.

Windows echter kan de levensduur van een HD aanzienlijk verkleinen, vooral met veel booten per dag. Dus een Linux of Windows draaien heeft rechtstreeks gevolgen voor je HD.

En je moet ook puur geluk hebben dat je over een stukje goede hardware beschikt. Een goedkope flutschijf tov een Hitachi of Western Digital geeft aardig wat verschillen. Vandaar dat een NAS wel eens snel stuk is: goedkope flutschijven erin gestoken.

Een kwaliteitsschijf kost de dag van vandaag nog steeds wat geld hoor, maar dan heb je ook wat.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: harddisk stuk????.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/11/02, 11:29:03 »
Hangt er ook een beetje vanaf hoeveel de hd aangesproken wordt. Maar....7 jaar dan wordt het uitkijken. Enkele jaren terug had ik 4 harde schijven na elkaar stuk (waren matrox volgens mij. allemaal 7 jaar oud ...
sindsdien regelmatig een smartprogje erover.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Nero

  • Lid
Re: harddisk stuk????.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/11/02, 12:59:02 »
Zullen wel Maxtor schijven geweest zijn. Matrox zijn/waren video kaarten.