Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub error 22  (gelezen 1767 keer)

NickK

  • Gast
Grub error 22
« Gepost op: 2007/05/01, 11:47:44 »
Ik heb geprobeert ubuntu te verwijderen van de partitie waar hij op stond via GParted. Achter de c schijf van vista staat nu boot, maar als ik 'm probeer op te starten geeft hij een error. (Error 22). Hoe los ik dit op?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Grub error 22
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/01, 11:57:43 »
Grub staat in het MBR van de schijf, die moet je weghalen. Probeer met je Windows cd de recovery console te starten en typ het commando: fixmbr
Daarna herstarten en het zou opgelost moeten zijn (Windows installeert dan opnieuw zijn eigen bootprogramma ntldr op het MBR)

PS: Wat bevalt je niet aan Ubuntu? Op die manier kunnen we Ubuntu in de toekomst beter maken.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

NickK

  • Gast
Grub error 22
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/01, 12:24:36 »
Mijn windows cd werkt niet (vista geeft wel de achtergrond, maar geen menu. Dus dat werkt niet echt. Zijn er verder nog oplossingen?

Ubuntu opzich bevalt mij wel, maar wat ik ook probeer (en daar heb ik heel wat oplossingen voor gekregen die allemaal niet werken) ik kan mijn schermresolutie niet omhoog krijgen en mijn geluidskaart wordt niet ondersteund, dus ik krijg geen geluid (terwijl de bedoeling was dat vista voor gamen zou blijven en ubuntu voor internet, filmpjes, muziek en tekstverwerker, dat gaat niet prettig zonder geluid).

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Grub error 22
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/01, 12:31:21 »
Nou, dan zou ik maar eens gaan klagen bij Microsoft :)

In ieder geval, volgens de Microsoft helppagina's zou het zo moeten:

Citaat
1.   Put the Windows Vista installation disc in the disc drive, and then start the computer.
2.   Press a key when you are prompted.
3.   Select a language, a time, a currency, a keyboard or an input method, and then click Next.
4.   Click Repair your computer.
5.   Click the operating system that you want to repair, and then click Next.
6.   In the System Recovery Options dialog box, click Command Prompt.
7.   Type Bootrec.exe /FixMbr, and then press ENTER.
(Die laatste regel heb ik wel aangepast, omdat daar nog /FixMbr achter moet in dit geval)

Als dat TOCH niet werkt, dan zou je eventueel Grub opnieuw kunnen installeren en configureren via de Ubuntu live cd, maar dat is niet echt een optimale oplossing. Best gewoon Vista opnieuw zijn eigen ntldr laten installeren op MBR indien mogelijk.

--
Over Ubuntu: Heb je openstaande topics over geluid en schermresolutie? Zodat ik even kan kijken hoe dat zou kunnen komen, en eventueel een bug rapporteren zodat het in de toekomst misschien wordt opgelost?

--
Als kleine voetnoot wil ik wel ff kwijt dat je voor games voorlopig beter op XP blijft draaien (totdat Microsoft en de gamesindustrie je gaat forceren om Vista te gebruiken door Vista-only games uit te brengen) want Vista presteert gemiddeld tot 50% slechter op OpenGL games en toch ook tot een 10% slechter op DirectX games. Wine of Cedega op linux draait Windows games over het algemeen zelfs sneller (ongeveer net zo snel als native XP)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

NickK

  • Gast
Grub error 22
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/01, 12:36:45 »
Volgens windows moet dat zo ja. Maar de praktijk werkt anders. Ik moet eerst op een toets drukken, dan boot ie vanaf een cd. Die cd geeft echter alleen een muis weer en een achtergrond, geen menu's om iets in te doen. Dus dat werkt niet.

En ja er zijn een hele hoop topics over vanalles, alleen alles wat ik doe laat het crashen.

Maar hoe krijg ik het normaal (En btw het kan me niet zo veel schelen dat vista slechter presteert, mijn pc is krachtig genoeg om alles soepel te krijgen, en tegen de tijd dat dat niet optimaal is is toch iedereen gedwongen vista te gebruiken.)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Grub error 22
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/01, 12:39:21 »
De beste oplossing is in dit geval om even met Microsoft te bellen en te zeggen dat hun cd niet werkt zoals aangegeven staat op hun helppagina's...

(Je zou ook GRUB kunnen herconfigureren en die gebruiken, maar dat is niet de meest logische oplossing..)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

NickK

  • Gast
Grub error 22
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/01, 12:40:53 »
Maar hoe configureer ik die grub dan?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Grub error 22
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/01, 12:50:41 »
Wel, ik heb nooit GRUB proberen te installeren om alleen maar Windows te booten, maar je zou dit kunnen proberen in het terminalvenster van de live cd:

sudo grub
setup (hd0)
quit
reboot


(hd0 -> of wat het nummer van je harde schijf ook is, in geval van maar 1 schijf zal het wel 0 zijn, in geval van twijfel ook)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

NickK

  • Gast
Grub error 22
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/01, 12:54:29 »
Ik heb 1 schijf, met veel partities. Moet ik dan nog steeds 0 kiezen?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Grub error 22
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/01, 12:58:12 »
Citaat van: NickK
Ik heb 1 schijf, met veel partities. Moet ik dan nog steeds 0 kiezen?
ja
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

NickK

  • Gast
Grub error 22
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/01, 13:02:46 »
Hij geeft een foutmelding nadat ik setup (hd0) probeer te doen.

Grub error 22
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/01, 13:07:16 »
Citaat
(En btw het kan me niet zo veel schelen dat vista slechter presteert, mijn pc is krachtig genoeg om alles soepel te krijgen, en tegen de tijd dat dat niet optimaal is is toch iedereen gedwongen vista te gebruiken.)
Vista is geen lang leven beschoren, omdat dit slechts uitgegeven is om de kas te spekken en als tussensprong naar een andere Windows versie.

Vista is dus slechts tijdelijk.

En als er net zoveel builds in omloop zijn als van XP atm, worden alle Vista gebruikers als beta testers misbruikt zonder dit zelf te weten.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Grub error 22
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/01, 13:18:09 »
NickK: welke foutmelding? Zoals ik al zei heb ik het nooit geprobeerd zonder een root in te stellen voor mijn linuxpartitie, maar aangezien jij er geen hebt is dat best moeilijk.

edit: nu ik er ff logisch over nadenk is het logisch dat het niet werkt, omdat de benodigde Grubfiles dan nergens geïnstalleerd staan....

Ik zou echt gewoon Microsoft contacteren. Zij hebben tenslotte blaam aan dit probleem. Je moet gewoon Ntldr opnieuw in het MBR kunnen installeren, maar jouw Vista cd doet het niet, om de een of andere vage onbekende reden.

----
Gandyman: die mening hebben meerdere mensen hier op het forum, maar zoiets komt neer op bashing, dus hou je een beetje in, dat moet ik ook doen ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

elbrachmann

  • Gast
Grub error 22
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/11, 16:47:45 »
welke handelingen moet ik bij een DELL systeem nemen om mijn livecd op te kunnen starten?