Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nvidia satadrivers voor hardy heron  (gelezen 1070 keer)

Offline eekie

  • Lid
nvidia satadrivers voor hardy heron
« Gepost op: 2008/03/28, 18:46:45 »
Op de drie computers in mijn thuisnetwerk heb ik geprobeerd om Gutsy Gibbon te upgraden naar de beta van Hardy Heron.
Op de computer met nvidia 520 chip lukt dit niet omdat de sata drivers voor de JBOD configuratie op die computers ontbreken. In gutsy gibbon zitten ze wel. Na upgraden werkt het systeem goed maar bij restart kan Hardy Heron geen schijven vinden. Om die reden mislukte een schone installatie ook.
Mijn vraag: waar vind ik de sata drivers in Gutsy Gibbon om ze op een diskette te zetten waarmee ik ze bij  de installatie kan laden.
Eekie
Asus sabertooth 990fx motherboard  -AMD Bulldozer 8150 AM3 processorMSI -AMD-ATI-HD6800 -2x 4GB corsair 1600 DDR3 SDRAM memory -2 striping sata raid harddisks, 2x2 striping SSD (Vertex 2,3) ,    , 1 IDE disk -2sata DVD-R  Samsung Writemaster  -500 W powersupply

nvidia satadrivers voor hardy heron
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/28, 19:01:57 »
Het gaat hier om een beta-versie.  Die is echt niet bedoeld om te draaien op een systeem waarmee je moet werken.  En dan nog op de drie computers tegelijk ???  

Ik heb al wel gehoord van "early adapters", maar dit vind ik er toch zwaar over !
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
nvidia satadrivers voor hardy heron
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/28, 19:03:10 »
Je weet dat een JBOD configuratie nogal veel risico's met zich meebrengt?
Als er ook maar 1 schijf kapot raakt ben je waarschijnlijk de data van alle schijven kwijt.
Het is beter om de schijven gewoon los te gebruiken, dan heb je ook die drivers niet nodig.

Offline eekie

  • Lid
nvidia satadrivers voor hardy heron
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/29, 10:58:30 »
Oei, oei! Geen antwoorden maar kritieken. Dat vraagt om enige verdere uitleg. Ik hobby graag met mijn computers en heb naast kubuntu en suse ook windows vista op mijn computers. Zodra mijn kennis omtrent de linux distributies zo ver is gevorderd, dat ik probleemloos alles aankan en wanneer linux evenveel of meer biedt dan linux ga ik volledig over. Op dit moment is het tweede eigenlijk al het geval, maar problemen met linux, die ik slechts moeizaam of niet kan oplossen weerhouden me nog. Eerst moet mijn kennis nog groeien en dat probeer ik te bereiken door veel met linux te spelen. Vroegtijdig gebruik van een beta hoort daar ook bij.  Behalve het driver probleem ben ik nog niet op moeilijkheden gestuit bij Hardy Heron.
Het gebruik van jbod configuratie op mijn computer met Asrock AliveNF5-eSATA2+ is noodzakelijk als ik windows in raid-0 wil draaien (en dat heb ik zo en wil het zo houden). Ik heb namelijk 4 sata schijven in deze computer. Twee gelijke (voor  raid-0) en twee ongelijke voor back-up, data en linux. Het moederbord heeft een nvidia 520 chip. Het bios kent slechts drie mogelijkheden: Raid, non-raid en AHCI. Als ik raid mode heb ingesteld zien het bios en windows de twee ongelijke schijven niet en vinden linux distributies ook geen schijven. Als ik de ongelijke schijven in de raid-mode opneem als JBOD dan ziet Gutsy Gibbon ze wel (suse 10.3 nog steeds niet). Gutsy Gibbon installeert normaal en kan gewoon in multiboot werken via Easy-BCD of grub. Hierbij let ik er bij de partionering wel op, dat partities niet naar de tweede schijf overlappen. Dit kan goed omdat kubuntu de schijven ook in JBOD nog wel apart onderscheidt als sds en sdd.
De Hardy Heron beta is echter (nog) niet voorzien van de nvidia sata driver.
Vandaar mijn toch simpele vraag waar in het bestandssysteem van Gutsy Gibbon de systeem drivers te vinden zijn om ze handmatig in te brengen in de installatie van Hardy Heron.
Dat ik het heb geprobeerd met een upgrade was een kwestie van redeneren. Ik verwachtte niet dat de upgrade de driver die hijzelf niet heeft zou verwijderen of desactiveren. Wel dus.
Ik heb mijn hoop gevestigd op echte kenners op dit forum, die mij de weg kunnen wijzen in de bestandssysteemstructuur (die overigens voortdurend bij nieuwe versies wijzigt en per distributie ook nogal verschilt), zodat ik de driver op een diskette kan zetten voor een schone installatie.
Eekie
Asus sabertooth 990fx motherboard  -AMD Bulldozer 8150 AM3 processorMSI -AMD-ATI-HD6800 -2x 4GB corsair 1600 DDR3 SDRAM memory -2 striping sata raid harddisks, 2x2 striping SSD (Vertex 2,3) ,    , 1 IDE disk -2sata DVD-R  Samsung Writemaster  -500 W powersupply

Offline eekie

  • Lid
nvidia satadrivers voor hardy heron
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/30, 23:27:16 »
Intussen is de definitieve versie van Hardy Heron uit, maar nog steeds kan ik niet installeren. De nForce 520 drivers die wel in Gutsy Gibbon zaten  zitten er niet meer in. Überhaupt zitten er niet veel scsi drivers meer in. Dit is geen goede ontwikkeling.
Mijn vraag is nu: zijn de drivers van Gutsy Gibbon ook te installeren in Hardy Heron? En waar vind ik die drivers in een voor de installatie cd/dvd verteerbare vorm?
Eekie
Asus sabertooth 990fx motherboard  -AMD Bulldozer 8150 AM3 processorMSI -AMD-ATI-HD6800 -2x 4GB corsair 1600 DDR3 SDRAM memory -2 striping sata raid harddisks, 2x2 striping SSD (Vertex 2,3) ,    , 1 IDE disk -2sata DVD-R  Samsung Writemaster  -500 W powersupply