Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost]CTRL+ALT+DEL equivalent? & Partities aanmaken & Partities mounten  (gelezen 2403 keer)

Goedeavond,

Ik was vroeger een Windows gebruiker, en daar kon je taken en processen beheren met CTRL+ALT+DEL.
Bestaat er voor ubuntu ook zo'n equivalent dat valt te gebruiken als de pc vastloopt?

alvast bedankt,
Carharttguy
« Laatst bewerkt op: 2009/03/11, 13:56:38 door Carharttguy »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/10, 20:55:44 »
je kan onder systeem > beheer > systeemmonitor net als in win proccessen stoppen mits ze vastgelopen zijn en anders kan je met CTRL+ALT+BCSP je X [grafische schil] opnieuw opstarten.


al zal je het waarschijnlijk niet zo vaak nodig hebben,,
de systeem monitor is mneestal al voldoende.

Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/10, 21:04:51 »
Hartelijk bedankt.

Is het normaal dat ubuntu 343MB ram gebruikt?
Ik heb namelijk maar 500mb ram, is het mogenlijk om virtueel geheugen te gebruiken zoals in windows?

Alvast bedankt!

Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/10, 21:06:40 »
Bij de installatie hebt ge een /swap partitie gemaakt. Die word aangesproken als uw ram vol is.

Linux springt ook anders om met geheugen dan windows, dus verschiet niet als er hoge waarden zijn, er word heel wat gecached.

Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/10, 21:08:41 »
Je kan ook een sneltoets koppelen aan Systeemmonitor.

Of een Kill icoontje toevoegen aan je paneel. Rechtermuisknop op paneel>>>Toevoegen aan paneel>>>Afsluiten forceren (o.i.d.) Dan klik je op het icoontje en daarna op het venster wat je wilt sluiten :)

Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/10, 21:13:23 »
Bij de installatie hebt ge een /swap partitie gemaakt. Die word aangesproken als uw ram vol is.

Linux springt ook anders om met geheugen dan windows, dus verschiet niet als er hoge waarden zijn, er word heel wat gecached.

Hmh jammer, ik heb geen /swap partitie aangemaakt, wist niet zoveel van dat installeren.
Kan ik dit nu alsnog aanmaken? :$

En bedankt voor die tip van aflsluiten forceren.

Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/10, 21:23:40 »
Normaal moet er een /swap zijn aangemaakt. Ik denk niet dat het mogelijk is te installeren zonder deze.

Open eens de terminal (toepassingen=>hulpmiddelen=>terminalvenster) en typ het volgende:
sudo blkid
Dan uw paswoord, er zullen geen sterretjes komen, dat is normaal. En post hier eens de uitkomst.

Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/10, 21:26:54 »
Ah er is inderdaad toch een swap geheugen aanwezig, zal het over iets anders gehad hebben:)
uitkomst:

carharttguy@carharttguy-laptop:~$ sudo blkid
[sudo] password for carharttguy:
/dev/ramzswap0: TYPE="swap"
/dev/sda1: UUID="ab6d94c8-f892-42ac-a66a-bc8d8a387213" TYPE="ext3"
/dev/sda5: UUID="90A05765A0575138" LABEL="BACKUP" TYPE="ntfs"
/dev/sda6: LABEL="RECOVER" UUID="A46A-04B5" TYPE="vfat"

Alvast bedankt voor jullie hulp, jullie helpen zeer snel en efficient!

Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/10, 21:30:40 »
Je hebt altijd een swap volgens mij, dus jij ook.
Het commando bevestigd dit:
/dev/ramzswap0: TYPE="swap"

Offline vanadium

  • Lid
Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/10, 23:01:23 »
Dat is geen swap op harde schijf. Ik denk dat dat gecomprimeerde swap ruimte is die in je geheugen is aangemaakt wegens het ontbreken van swapruimte op schijf.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/11, 13:35:06 door vanadium »

Offline Dave

  • Lid
Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/11, 08:51:11 »
Bij de installatie hebt ge een /swap partitie gemaakt. Die word aangesproken als uw ram vol is.

Linux springt ook anders om met geheugen dan windows, dus verschiet niet als er hoge waarden zijn, er word heel wat gecached.

De swap is niet enkel een verlengstuk van het vluchtige ram geheugen(wat elke paar milliseconden ververst moet worden en weer processorkracht kost) Om programma's vlotter te laten werken kan het veel gebruikte gegevens op de rom parkeren zoals bijvoorbeeld msoffice doet.
Dus ook met ruim geheugen is het raadzaam altijd een swap te hebben.

Offline track

  • Lid
Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/11, 12:56:45 »
Hoi Carharttguy,

wat Dave zei is precies het punt. Bij het dynamische geheugenbeheer worden telkens datablokken eventjes naar de "swap" gezet.

Dus is het belangrijk dat hij die zo vlug mogelijk kwijt kan.  Om die reden zal ik ook voorstellen om via  gksu gparted de laatste partitie in te krimpen en een "swap" aan te maken, net iets grooter dan jouw werkgeheugen. 
Een swap-partitie draait net iets vlotter dan een swap-bestand, vandaar liever een swap-partitie.

Uitleg vind je ook op deze draad: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/waarom-swap-als-ram-nog-ruimte-heeft/

Vriendelijke groet,

track

Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/11, 12:58:42 »
Hoi Carharttguy,

wat Dave zei is precies het punt. Bij het dynamische geheugenbeheer worden telkens datablokken eventjes naar de "swap" gezet.

Dus is het belangrijk dat hij die zo vlug mogelijk kwijt kan.  Om die reden zal ik ook voorstellen om via  gksu gparted de laatste partitie in te krimpen en een "swap" aan te maken, net iets grooter dan jouw werkgeheugen. 
Een swap-partitie draait net iets vlotter dan een swap-bestand, vandaar liever een swap-partitie.

Uitleg vind je ook op deze draad: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/waarom-swap-als-ram-nog-ruimte-heeft/

Vriendelijke groet,

track

Ok bedankt, is gksu gparted een programma dan? :)

Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/11, 13:01:26 »
gparted installeren via Synaptic, daarna staat hij in Systeem=>beheer=>partitiebewerker.

Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/11, 13:31:15 »
Ik heb dus een extra partitie aangemaakt, maar als ik kijk in de terminal blijft dit echter op 0 staan, ik heb een afbeelding om dit te tonen:


Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/11, 13:35:11 »
De swap moet nog gekoppeld worden. EĆ©nmalig kan dit met sudo swapon /dev/sda7 . Wilt ge dat deze altijd gekoppeld wordt, zult ge een lijntje moeteen toevoegen aan /etc/fstab.

# /dev/sda7
UUID=f668f024-6915-47a0-afa4-40bd385f5170 none            swap    sw              0       0[/code

Wel even de UUID vervangen door de UUID van uw swap partitie, te verkrijgen via [b]sudo blkid[/b] .

Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/11, 13:40:46 »
Hartelijk bedankt, maar ik heb niet de benodigde rechten dit bestand bij te werken, nogtans ben ik de enigste gebruiker op mijn computer.
Weet iemand een oplossing?

Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/11, 13:47:12 »
Druk alt+f2, typ daar gksudo gedit /etc/fstab .

Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/11, 13:55:10 »
Dank u iedereen, het werkt perfect.
Jullie hielpen allemaal razend snel en accuraat, dat maakt het nog een stuk leuker om Ubuntu te gebruiken.

Heel leuk :)

Carharttguy

Offline track

  • Lid
Re: CTRL+ALT+DEL equivalent?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/11, 13:57:06 »
Om de  /etc/fstab  te bewerken moet je "root" zijn.  Bij Ubuntu doe je dat alleen als het echt moet, en dan door sudo of gksu voor het commando te gebruiken.

Bij jou dus: gksu gedit /etc/fstab .  Je hoeft trouwens de "swap" niet absoluut per UUID te mounten, via de toestelnaam kan het ook:
/dev/sda7    none     swap    sw        0       0(->  http://linux.die.net/sag/using-swap.html )

track