Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu herinstalleren door een opstart-USB in Mate te maken: gaat niet?  (gelezen 858 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik wil mijn desktop Kubuntu-pc, die geen netwerk meer herkent (mogelijk door een stommiteit van me bij het "opruimen" via Muon) opnieuw installeren.

Daarvoor wil ik gebruik maken van een oude laptop waar Ubuntu Mate op staat. MAARRRR ... er is geen manier om in Mate een bootable USB te maken van een ISO-bestand voor Kubuntu (dat ik eerst had ingeladen). Er wordt wel verwezen naar Balena- en andere programma's, maar die dingen werken van geen meter.

Bottom line: ik wil een live USB-stick maken voor Kubuntu. Aangezien de te installeren computer kapot is (de Kubuntu in elk geval), moet ik wel via een andere laptop werken. Mijn werk-laptop (Windows) is beveiligd, zodat ik zelfs geen USB-bootable disk kan maken) en de laptop waarvan ik dit schrijf is een MATE Ubuntu, maar dat ding kan dus géén bootable USB maken.

Ik word er toch een beetje ambetant en moedeloos van (hoewel ik al meer dan 10 jaar thuis alleen maar Ubuntu of Kubuntu gebruik).
Welk grafisch én werkend programma moet ik in Ubuntu Mate gebruiken om een bootable USB met Kubuntu te maken?
« Laatst bewerkt op: 2023/12/10, 20:10:08 door Jenske »
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline nizi

  • Lid
Re: Kubuntu herinstalleren door een opstart-USB in Mate te maken: gaat niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2023/12/10, 20:14:21 »
Kan je de iso niet naar de Kubuntu pc kopiëren en dan daar de live usb opmaken? Heb je toch geen netwerk voor nodig?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kubuntu herinstalleren door een opstart-USB in Mate te maken: gaat niet?
« Reactie #2 Gepost op: 2023/12/10, 21:54:04 »
Open in mate een terminal schem en typesudo dd bs=4M if=/path/to/file.iso of=/dev/sdc && syncVervang de variabelen /path/to/file.iso en /dev/sdc voor hetgeen op jouw pc van toepassing is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Kubuntu herinstalleren door een opstart-USB in Mate te maken: gaat niet?
« Reactie #3 Gepost op: 2023/12/11, 13:44:57 »
Dju,
Ik heb het al (wat heet?) opgelost door via de laptop van mijn familie vanuit Windows met Rufus een usb te branden. Op die familiale laptop kan ik wél Rufus installeren.

Ondertussen heb ik dus wel heel mijn Kubuntu opnieuw geïnstalleerd en ben (nu nog) mijn 200 Gbyte aan gegevens aan het terugzetten.

Toch wel een kleine hartaanval aan over gehouden, vermoed ik.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Kubuntu herinstalleren door een opstart-USB in Mate te maken: gaat niet?
« Reactie #4 Gepost op: 2023/12/11, 14:35:57 »
@ Jenske,

misschien...  ook interessant om NU eens een Ventoy-Stick ( USB-stick van 32 GB) te maken en er jou twee favoriete distro's naartoe te slepen (kopiëren).

    --->  download:  https://www.ventoy.net/en/download.html
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline peer

  • Lid
Re: Kubuntu herinstalleren door een opstart-USB in Mate te maken: gaat niet?
« Reactie #5 Gepost op: 2023/12/11, 15:27:54 »
Ventoy kan ook op een kleinere usbstick. Ik heb een8gb usbstick waar Ventoy op staat.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kubuntu herinstalleren door een opstart-USB in Mate te maken: gaat niet?
« Reactie #6 Gepost op: 2023/12/11, 19:05:22 »
Met het installeren van usb-creator-gtk kan je een opstart USB maken, deze is bedoeld voor Gnome, maar zal ook in KDE werken.
Alleen kan het zijn, dat je veel "overhead" moet installeren......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline peer

  • Lid
Re: Kubuntu herinstalleren door een opstart-USB in Mate te maken: gaat niet?
« Reactie #7 Gepost op: 2023/12/12, 09:13:18 »
In kde heb je "KDE Iso Image Writer".
Deze is te vinden als een appimage/flatpak/snap: "https://apps.kde.org/isoimagewriter/"

En mintstick zit vermoedelijk in de repositories (in ieder geval bij debian)