Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu  (gelezen 3005 keer)

Offline Miamigo

  • Lid
Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Gepost op: 2023/10/31, 17:43:59 »
Heb Linux ubuntu geinstalleerd op mijn PC en heb een aparte partitie van 20GB aangemaakt voor Windows 7. Nu probeer ik windows 7 te installeren op deze partitie echter dat lukt niet. De PC geeft aan dat dit een GPT partitie is en windows kan hiermee niet overweg. Heb op dit forum gezocht en ik begrijp dat dit niet gaat lukken met een GPT partitie. Heb ook geprobeerd om een NTFS partitie te maken maar ook dit lukt niet. Hoe kan ik dit oplossen?

Online rico70

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2023/10/31, 18:04:55 »
Installeer windows in een virtuele machine

Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2023/10/31, 18:32:16 »
Eerst windows installeren en dan pas ubuntu
linux user # 527315

Offline aartje

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2023/11/01, 08:54:17 »
Installeer windows in een virtuele machine
Mee  eens en neem dan windows 10 en reserveer minimaal zo'n 60 GB voor windows,
20 GB is echt te weinig. IK geloof dat er ergens een gratis virtualbox-image van windows10
is te downloaden (legaal !), maar ik weet niet meer waar.
Zie ook: https://www.diskpart.com/windows-7/how-to-install-windows-7-on-gpt-partition-style-3889.html
« Laatst bewerkt op: 2023/11/01, 09:10:47 door aartje »

Online rico70

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2023/11/01, 09:26:33 »
Windows 10 en 11 kan je gewoon van de microsoft site downloaden. Werken nog steeds zonder ms account en aktiveren is ook niet nodig.

Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2023/11/01, 10:19:18 »
Heb Linux ubuntu geinstalleerd op mijn PC en heb een aparte partitie van 20GB aangemaakt voor Windows 7. Nu probeer ik windows 7 te installeren op deze partitie echter dat lukt niet. De PC geeft aan dat dit een GPT partitie is en windows kan hiermee niet overweg. Heb op dit forum gezocht en ik begrijp dat dit niet gaat lukken met een GPT partitie. Heb ook geprobeerd om een NTFS partitie te maken maar ook dit lukt niet. Hoe kan ik dit oplossen?
uiteraard gaat dit niet je moet eerst windows installeren, daarna linux ubuntu er gewoon naast gezet en je partitie ruimte kon je verdelen bv 50gb naar w7 en de rest naar ubuntu of omgekeerd.
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline h2o

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2023/11/01, 10:51:15 »
Allereerst geeft de topic starter aan dat hij met GPT indeling te maken heeft. Nu weet ik uit mijn hoofd niet of Windows 7 daarmee kan werken, ik vermoed van niet.
In dat geval de schijf met Gparted opnieuw laten indelen met MS-DOS indeling.
Daarna een partitie maken voor Windows 7 en een partitie voor Linux.
Daarna Windows 7 installeren op de eerste partitie (C:\)
En tenslotte daarna Linux op de tweede partitie er naast installeren.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Oesje

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2023/11/01, 11:36:19 »
Citaat
Heb Linux ubuntu geinstalleerd op mijn PC en heb een aparte partitie van 20GB aangemaakt voor Windows 7. Nu probeer ik windows 7 te installeren op deze partitie echter dat lukt niet.

Het allereerste waar ik aan denk is dat dit nog een PC is met een Uefi  Bios  en geen klassiek  Bios .
Windows 7 kun je niet installeren op een PC met een UEFI Bios , dat kan pas vanaf windows 8.
En bij een UEFI Bios mag je gerust eerst een Linux distro installeren en daarna een Windows versie . Gaat zonder enig probleem om te booten .

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1510813

« Laatst bewerkt op: 2023/11/01, 11:47:33 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline aartje

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2023/11/01, 13:13:04 »


Het allereerste waar ik aan denk is dat dit nog een PC is met een Uefi  Bios  en geen klassiek  Bios .
Windows 7 kun je niet installeren op een PC met een UEFI Bios , dat kan pas vanaf windows 8.

Volgens https://www.diskpart.com/windows-7/how-to-install-windows-7-on-gpt-partition-style-3889.html
kun je wel degelijk windows 7 (64 bit! , 32 bit kan niet) op een systeem met een Uefi Bios installeren.

Offline Oesje

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2023/11/01, 18:38:56 »
Citaat
Volgens https://www.diskpart.com/windows-7/how-to-install-windows-7-on-gpt-partition-style-3889.html
kun je wel degelijk windows 7 (64 bit! , 32 bit kan niet) op een systeem met een Uefi Bios installeren.

Weet je wat GPT is ?
Een schijf van 3 TB kun je bij MBR maar 2 TB benutten in windows . Om de 3 TB volledig te kunnen benutten moet je ze converteren naar GPT .
https://www.dell.com/support/kbdoc/nl-nl/000137854/uw-harde-schijf-converteren-van-mbr-naar-gpt

Om te converteren heb je het Windows installatieschijfje nodig om te booten .
Misschien best hier vraag stellen
https://www.sevenforums.com/
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2023/11/01, 20:40:07 »
Windows 7 kun je niet installeren op een PC met een UEFI Bios

Windows 7 64bit draait als een tierelier op de pc van mijn echtgenoot met een UEFI Bios.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Oesje

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2023/11/01, 20:54:04 »
Citaat
Windows 7 64bit draait als een tierelier op de pc van mijn echtgenoot met een UEFI Bios.

Dat zal wel in Legacy modus zijn .
https://nl.easeus.com/ondersteuning/hoe-te-weten-of-windows-uefi-of-legacy-gebruikt.html
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2023/11/01, 22:03:55 »
IK had het anders moeten zeggen: als je in het BIOS UEFI uitschakelt, kun je probleemloos Windows 7 installeren.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Miamigo

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2023/11/04, 12:53:06 »
Heb geprobeerd windows 7 naast Linux Ubuntu te installeren. Heb het programma diskpart gebruikt om een MBR partitie te maken. Echter de partities die ik al had aangemaakt worden ook gewist. Heb daarna windows 7 geinstalleerd. Vervolgens wilde ik Linux Ubuntu naast windows 7 installeren, maar dit lukte niet. Als ik Linux opstart van de USB stick wordt windows 7 niet herkent en kan ik dus geen Linux Ubuntu naast windows 7 installeren. Hoe los ik dit op?

Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2023/11/04, 13:58:34 »
WIndows 7 ? Dat wordt al jaren niet meer ondersteund door Microsoft.....

Offline Miamigo

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2023/11/04, 15:49:31 »
Weet ik Metal Henkie. Maar ik peins er niet over om een hogere versie van windows te installeren ivm. de vele spyware die daar in zit. Daarom installeer ik ook Linux. Bovendien zal ik windows vrijwel niet meer gebruiken, slechts voor enkele programma's .

Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2023/11/04, 16:53:46 »
Heb geprobeerd windows 7 naast Linux Ubuntu te installeren. Heb het programma diskpart gebruikt om een MBR partitie te maken. Echter de partities die ik al had aangemaakt worden ook gewist. Heb daarna windows 7 geinstalleerd. Vervolgens wilde ik Linux Ubuntu naast windows 7 installeren, maar dit lukte niet. Als ik Linux opstart van de USB stick wordt windows 7 niet herkent en kan ik dus geen Linux Ubuntu naast windows 7 installeren. Hoe los ik dit op?

Je gebruikt de verkeerde volgorde: eerst Windows installeren en dan pas Ubuntu. Je bent nu andersom te werk gegaan en dat betekent dat Windows 7 de linux installatie overschrijft/verwijdert. Dus gewoon weer opniueuw beginnen.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2023/11/04, 17:09:12 »
Windows 10 en 11 kan je gewoon van de microsoft site downloaden. Werken nog steeds zonder ms account en aktiveren is ook niet nodig.

Dan moet je computer wel aan de systeemvereisten voldoen. Windows 10 krijg ik niet geïnstalleerd vanwege verouderde stuurprogramma's en eigenlijk hoef ik het ook helemaal niet.
Voor die dood enkele keer dat ik Windows 7 wil gebruiken (TomTom bijwerken) vindt ik het prima.  Windows 7 werkt nog steeds probleemloos.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Miamigo

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2023/11/04, 18:59:10 »
Ik heb eerst windows 7 geinstalleerd, daarna wilde ik Linux Ubuntu installeren. Echter ik starte Linux voor installatie op van de USB stick en windows 7 wordt niet herkent en kan dus geen Linux naast windows 7 installeren. Ik heb dus windows 7 al geinstalleerd.

Offline Oesje

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2023/11/04, 22:26:41 »
Citaat
Je gebruikt de verkeerde volgorde: eerst Windows installeren en dan pas Ubuntu. Je bent nu andersom te werk gegaan en dat betekent dat Windows 7 de linux installatie overschrijft/verwijdert. Dus gewoon weer opniueuw beginnen.

Windows 7 herkent het ext4 bestandssysteem voor Ubuntu niet !

Werkwijze is hetzelfde
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/installeren.html
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2023/11/04, 22:48:10 »
Bij twijfel:
1. Opstarten vanaf Ubuntu USB.
2. Harde schijf indelen, NTFS voor Windows en EXT4 voor Ubuntu.
3. Windows op de NTFS partitie installeren.
4. Ubuntu installeren op de EXT4 partitie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2023/11/06, 03:54:00 »
Weet ik Metal Henkie. Maar ik peins er niet over om een hogere versie van windows te installeren ivm. de vele spyware die daar in zit. Daarom installeer ik ook Linux. Bovendien zal ik windows vrijwel niet meer gebruiken, slechts voor enkele programma's .

In Windows 7 zit ook spyware...... kijk voor je programma's die je op Windows 7 draait er geen open source alternatieven zijn. Dat is beter dan een niet meer ondersteund en kwetsbaar systeem te installeren.
Als je helemaal af wil zijn van Windows en spyware dan ga geheel voor Ubuntu en draai, zoals eerder is voorgesteld, Windows in een VM. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan...?  :)
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline peer

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2023/11/06, 09:44:35 »
windows in een vm is natuurlijk ook gewoon windows. In mij ogen is windows in een vm de fijnste manier om windows te gebruiken. Geen geklooi met dualboot en zo. Ik gebruik dan wel een uitgeklede versie van windows 10, tint10 genaamd (zie: https://nl.moyens.net/hoe/wat-is-tiny10-lightweight-windows-10-en-hoe-installeer-je-het/)
Maar daarnaast is het soms toch prettiger om windows op bare metal te installeren. Met name als de usb-poorten gebruikt worden. Voor mijn muziek gebruik een looper die onder linux vrijwel niet  en gitaareffecten van tc-electronic. Deze gitaareffecten zijn alleen in te stellen met windows/apple software. Hiervoor gebruik ik een oude fuitsu laptop (ruim 15 jaar oud) waar ik de uitgeklede versie van windows 10 heb geïnstalleerd. Het opstarten is wat langzaam maar daarna werkt het gewoon goed.     

Offline Oesje

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2023/11/06, 09:49:16 »
Citaat
Weet ik Metal Henkie. Maar ik peins er niet over om een hogere versie van windows te installeren ivm. de vele spyware die daar in zit. Daarom installeer ik ook Linux. Bovendien zal ik windows vrijwel niet meer gebruiken, slechts voor enkele programma's .

Spyware laat zich installeren door software van derden, maar als Microsoft zich daar goed bijvoelt dat hun windows systeem misbruikt word is dat hun probleem !
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Miamigo

  • Lid
Re: Windows 7 installeren naast Linux ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2023/11/11, 17:06:56 »
Ik ben er inmiddels wel achter hoe het werkt. Alleen het lukt me niet om om secure boot op disabled te zetten. Deze staat op enabled en deze is grijs en kan ik niet veranderen. Ook niet als ik als ik uefi eerst op other OS zet. Heb een asus moederbord z97M plus.
Probeer nu een virtualbox te maken en ook daar heb ik de nodige problemen mee. Ik probeer dit eerst of ik dit  zelf kan oplossen, anders maak ik wel weer een nieuw topic aan. Dit topic sluit ik.