Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie maken  (gelezen 1261 keer)

Offline Miamigo

  • Lid
Partitie maken
« Gepost op: 2023/10/27, 13:54:44 »
Heb sinds enige tijd linux ubuntu geïnstalleerd. Had hierbij de nodige problemen. Had per ongeluk een harde schijf gewist. Heb met diskdigger weer enkele bestanden teruggehaald. Heb uiteindelijk linux opnieuw geïnstalleerd.
Heb deze geïnstalleerd op een 1 terrabyte  harde schijf.
Deze is nu in 2 partities verdeeld.
/dev/sda1 EFI  system Partition
/dev/sda2
Nu wil Ik op /dev/sda2 een partitie aanmaken om hier Windows te installeren. Echter linux zegt dat de partitie actief is. Gparted zegt gebruik de optie ontkoppelen, echter deze geeft aan deze geeft aan target is Busy. Heb al in het forum naar een oplossing gezocht, maar ik kan hier niks over vinden.
Wie weet hier een oplossing voor?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Partitie maken
« Reactie #1 Gepost op: 2023/10/27, 14:27:26 »
Opstarten met het medium (USB stick ?) waarmee je Ubuntu hebt geïnstalleerd, dan is de harde schijf niet aangekoppeld en kan je de indeling aanpassen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Miamigo

  • Lid
Re: Partitie maken
« Reactie #2 Gepost op: 2023/10/28, 19:38:22 »
Het is me gelukt om de partitie waar linux opstaat te verkleinen tot 30 GB. Heb nu een free space van 969666 MB. Ik vermoed dat ik deze moet koppelen. Linux zegt no root file system is defined. Ik zou niet weten hoe dit moet. Kan Hier ook niks over vinden in het forum.
Iemand enig idee hoe dit moet?

Re: Partitie maken
« Reactie #3 Gepost op: 2023/10/28, 19:53:46 »
Van de vrije ruimte moet je eerst één of twee  partities maken (ext4). En als die gemaakt zijn kun je ze al dan niet automatisch laten aankoppelen. Gparted (zit in het softwarecentrum) is het gemakkelijkste programma om die klus mee uit te voeren.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Miamigo

  • Lid
Re: Partitie maken
« Reactie #4 Gepost op: 2023/10/28, 21:25:26 »
Het is me gelukt. Heb enkele partities gemaakt. Bedankt Polleke en Ron.