Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen keuzemenu Ubuntu/Windows  (gelezen 2018 keer)

Offline baptist

  • Lid
Geen keuzemenu Ubuntu/Windows
« Gepost op: 2023/10/22, 16:52:38 »
Op mijn nieuwe  HP laptop wil ik Windows houden en Ubuntu installeren.  Uiteindelijk is het me gelukt om met een usb stick de Ubuntu software
Ubuntu 22.04.3 LTS te installeren. Pas na ik de bitlocker heb uitgeschakeld, startte de installatie. In Windows heb ik vooraf  180Gb vrijgemaakt voor Ubuntu. Na herstarten zou automatisch ? het keuzemenu toch moeten komen maar in mijn HP blijft standaard Windows.  Er komt geen keuzemenu. Wat doe ik fout in de installatieprocedure of mis ik iets voor een commando op het windows scherm ?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Geen keuzemenu Ubuntu/Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2023/10/22, 18:00:24 »
Waar heb je grub geïnstalleerd?
Dit wordt gevraagd bij de installatie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Oesje

  • Lid
Re: Geen keuzemenu Ubuntu/Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2023/10/22, 18:36:02 »
Citaat
In Windows heb ik vooraf  180Gb vrijgemaakt voor Ubuntu.

Waarom heb je de Ubuntu schijfindeler niet gebruikt bij installatie . Ik heb een zeer groot vermoeden dat die 180 GB vrijgemaakte ruimte in Windows , je nu 3 partities hebt . 2 Windows partities en 1 Ubuntu partitie en de Grub zich bevind op de tweede windows partitie en is het normaal dat je het keuzemenu Windows / Ubuntu niet te zien krijgt en Windows onmiddelijk opstart .
Door de laptop met de Ubuntu live stick eens te booten en kiezen voor uitproberen en dan Gparted eens te gebruiken kun je dit achterhalen .
« Laatst bewerkt op: 2023/10/22, 18:38:14 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline baptist

  • Lid
Re: Geen keuzemenu Ubuntu/Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2023/10/23, 08:36:29 »
Ik ben er inmiddels achter wat de oorzaak is. De HP heeft een snelle boot, binnen 10 seconden zit je in Windows. Dus ik moet ergens in de BIOS zoeken dat de HP gewoon opstart. Dan zal het probleem wel opgelost zijn.

Offline nizi

  • Lid
Re: Geen keuzemenu Ubuntu/Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2023/10/23, 13:08:49 »
In de bios van mijn nieuwe HP laptop zit geen fast boot optie. Ik doe altijd dit: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/voorbereiden.html#ID1    Op die manier schakel je snel opstarten in windows uit. Moet je meestal opnieuw doen na een versie update van Windows.

Offline Oesje

  • Lid
Re: Geen keuzemenu Ubuntu/Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2023/10/23, 13:45:25 »
Een moderne desktop / laptop als je kiest voor uitschakelen , dan schakelt  die niet volledig uit .
Het OS sluit af en de PC of laptop gaat in een soort slaapstand , en dat word dan met met snel opstarten bedoelt .
De aan/uit knop indrukken en je kunt binnen paar seconden al met de PC beginnen werken .
Haal eens de stekker uit de desktop , wacht paar minuten , stekker terug in de PC en zet hem aan en stel vast dat snel booten niet meer zal lukken .  ;)

https://cybertalk.nl/windows-10-hoe-schakel-je-fastboot-uit-en-waarom/

Voer jij de windows updates niet naar wens uit volgens Microsoft hun zin, zullen zij het op het afstand wel doen door je PC/laptop wakker te maken .
« Laatst bewerkt op: 2023/10/23, 13:51:55 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Oesje

  • Lid
Re: Geen keuzemenu Ubuntu/Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2023/10/23, 18:11:44 »
Er ontbreekt iets zeer belangrijks in dit blogbericht .
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/voorbereiden.html#ID1
Verander enkele instellingen van het UEFI (het "BIOS")

Sommige fabrikanten verhinderen dat er iets kan verandert worden in het UEFI BIOS .
Om dit op te lossen moet je het BIOS voorzien van een Administrators passwood , om het UEFI BIOS te kunnen beheren .
Na het voorzien van een Administrators password bevestigen met F10 en opnieuw laten opstarten
Dit is bedoelt om onbevoegden geen veranderingen te kunnen aanbrengen in het UEFI BIOS .
https://support.hp.com/ca-en/document/c04828407
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline nizi

  • Lid
Re: Geen keuzemenu Ubuntu/Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2023/10/23, 22:09:29 »
@ Oesje   Dat staat er wel bij. Zie onderdeel "Schakel Secure boot uit".  Bij mijn nieuwe hp laptop moest ik dit niet doen om secure boot uit te schakelen.  Op mijn Asus desktop uit 2017 wel.

Offline Oesje

  • Lid
Re: Geen keuzemenu Ubuntu/Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2023/10/24, 00:42:37 »
 :-[ @nizi,  ik had er blijkbaar over gelezen .
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Geen keuzemenu Ubuntu/Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2023/10/24, 12:37:00 »
Er ontbreekt iets zeer belangrijks in dit blogbericht .
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/voorbereiden.html#ID1
Verander enkele instellingen van het UEFI (het "BIOS")

Sommige fabrikanten verhinderen dat er iets kan verandert worden in het UEFI BIOS .
Om dit op te lossen moet je het BIOS voorzien van een Administrators passwood , om het UEFI BIOS te kunnen beheren .
Na het voorzien van een Administrators password bevestigen met F10 en opnieuw laten opstarten
Dit is bedoelt om onbevoegden geen veranderingen te kunnen aanbrengen in het UEFI BIOS .
https://support.hp.com/ca-en/document/c04828407
Die paswoorden instellen is toch niet nodig als je alleen met je computer werkt?Of tenzij er ook kids mee werken en die graag experimenteren?
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: Geen keuzemenu Ubuntu/Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2023/10/24, 12:39:18 »
@ Oesje   Dat staat er wel bij. Zie onderdeel "Schakel Secure boot uit".  Bij mijn nieuwe hp laptop moest ik dit niet doen om secure boot uit te schakelen.  Op mijn Asus desktop uit 2017 wel.
Meestal word er bij een dualboot met windows de security boot wel uitgeschakeld, hoeft enkel niet als je u pc willt gebruiken voor ubuntu of co?Want dan gooi je tijdens de installatie windows er toch af.
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline ajjp

  • Lid
Re: Geen keuzemenu Ubuntu/Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2023/10/24, 15:10:35 »
Citaat
Die paswoorden instellen is toch niet nodig als je alleen met je computer werkt?Of tenzij er ook kids mee werken en die graag experimenteren?
Dit is niet waar. Zeker bij een Asus kun je verschillende UEFI-instellingen niet doorvoeren alvorens je een administrator password hebt ingevoerd. Je kunt dat daarna gerust weer verwijderen door bij password wijzigen een return in te geven.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Geen keuzemenu Ubuntu/Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2023/10/24, 16:30:36 »
Zeker bij een Asus kun je verschillende UEFI-instellingen niet doorvoeren alvorens je een administrator password hebt ingevoerd.
Hier staat een oude Acer, die heeft hetzelfde, wanneer het password is verwijderd, zijn de mogelijkheden om te veranderen minimaal (lees "grijs").
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.